Ik snap al je overwegingen, maar op de laatste opmerking knap ik toch een beetje af. Vergis je niet dat in grote delen van de gereformeerde gezindte de SV nog gewoon de standaardvertaling is in kerk, school en gezin. En dat in die kerken, op die scholen en in die gezinnen niet wordt overwogen om bijvoorbeeld de HSV te gaan lezen, vanwege welke reden dan ook (dat doet er nu even niet toe). Juist voor die gezinnen en jongeren ben ik heel blij dat dit initiatief er is. Het gaat uiteindelijk om de vertolking van de boodschap!Floppy schreef:Even voor de helderheid:
- Ik vind de SV een goede vertaling
- Kwalitatief is de SV misschien wel beter dan de HSV
- De SV staat net een graadje dichter bij de grondtekst dan de HSV
Dus het is onzin als er gesuggereerd wordt dat ik 'tegen' de SV zou zijn.
Echter:
- De SV is geen hedendaagse NL vertaling
- Gods Woord MOET zonder versluiering worden gebracht
- Als een vertaling moeilijk te begrijpen woorden bevat, is het geen geschikte vertaling om Gods Woord mee door te geven, maar uiteraard wel als referentiemateriaal voor studie
- Er is een goed alternatief
- De uitlegbijbel is m.i. een slecht initiatief, omdat daarmee de SV voor dagelijks gebruik in stand wordt gehouden, en de indruk wordt gewekt bij de jeugd dat God alleen tot ons spreekt in Oud Nederlands. Ik heb daar erg grote moeite mee.
Ik vermoed dat de gemiddelde RF'er behoorlijk tot zeer talig is, maar vergis je niet dat in gezinnen, op scholen en vooral in onze kerken de gemiddelde luisteraar helemaal niet talig is. Ook als men niets anders dan de SV wil lezen, zullen mensen die soms al jaren de SV lezen, zeggen - als ze eerlijk zijn - dat ze hele stukken uit de Bijbel helemaal niet begrijpen. Juist ook voor hen is een uitlegbijbel een uitstekend initiatief.
(En voor de taalpuristen onder ons: er zijn in het verleden op RF SV-HSV-discussies gevoerd op woordniveau. Soms zijn er HSV-vertaalkeuzes met grote stelligheid als minder zuiver of minder betrouwbaar weggezet, terwijl ik diezelfde keuzes nu in de eerste proeve van de Uitlegbijbel tegenkom. Het zoekspelletje is verder voor jullie...