Jvslooten schreef:Jezus geeft zelf het antwoord in de evangeliën:
Mattheüs 16: ''Neemt, eet (...) drinkt allen daaruit. Want dat is Mijn bloed, het bloed van het nieuwe verbond, hetwelk voor velen vergoten wordt, tot vergeving der zonden.
In het Johannes-evangelie wordt het nog duidelijker (Johannes 6): ''Voorwaar, voorwaar zeg ik u: Tenzij dat gij het vlees des zoons des mensen eet, en zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven. Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die heeft het eeuwige leven; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage. Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die blijft in Mij, en Ik in hem.
Wie moedwillig afblijft van het avondmaal, weerstaat het genadeverbond door het bloed van de Christus, en heeft geen deel daaraan. Dat is tenminste de conclusie die ik hieruit trek, maar als ik iets over het hoofd zie hoor ik het graag van jullie. Ik kan in ieder geval niet begrijpen, dat er binnen de kerk belijdende leden zijn, mensen die een belijdenis hebben afgelegd van een levend geloof, en toch bij ieder nodiging NEE zeggen tegen God. Als de ''zeker mens'' uit Lukas 14 een groot avondmaal bereid, en de nodiging wordt afgeslagen, ''werd de heer des huizes toornig, en zeide (...) dat niemand van die mannen, die genood waren, mijn avondmaal smaken zal.
Ik geloof niet dat je dit goed uitlegt. Het eten van het vlees van Zoon des mensen, en het drinken van Zijn bloed betekent m.i. ten diepste niet: een plaats aan de avondmaalstafel innemen, maar: de gemeenschap met Christus beoefenen.
We kunnen steeds aan het avondmaal komen, en daar toch niets van kennen, en dan 'eten en drinken we onszelf een oordeel'
Aan de andere kant zijn er ook mensen die niet aan durven gaan, maar toch wel dat ware leven kennen. Er kan veel schroom zijn, en dat is begrijpelijk als we gaan verstaan wie wij zelf zijn en wie de heilige God is.