Kern van het avondmaal

Simon

Re: Kern van het avondmaal

Bericht door Simon »

Wilsophie schreef:Jazeker, druivensap. Mijn oom was voorzitter van de Bapt.Gem. in Nederland en predikant ergens in het land en in die gemeente dronk men druivesap en verder ken ik gemeenten in Zwitserland die dat doen en ook nog eens heeft elk lid die drinkt een klein bekertje om aids te voorkomen.
Dus je krijgt een plateau met vele medicijndopjes met een slokje sap.
Om AIDS te voorkomen ?
Het blijven toch ietwat xenofobe bergvolkeren he, daar ?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Nou, dat zeg je zo makkelijk, ik meen dat het uit Amerika is overgewaaid.
Simon

Bericht door Simon »

Wilsophie schreef:Nou, dat zeg je zo makkelijk, ik meen dat het uit Amerika is overgewaaid.
uit die richting komt ook maar weinig goeds.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Jongere

Bericht door Jongere »

Ook goedemorgen, Simon.

Ik weet dat veel baptisten in de VS geen wijn gebruiken bij het avondmaal, omdat ze in het geheel tegen alcoholgebruik zijn. De vergelijking met wijn in het Nieuwe Testament gaat dan niet direct op, omdat het alcoholpercentage niet te vergelijken is.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Simon schreef:
Wilsophie schreef:Nou, dat zeg je zo makkelijk, ik meen dat het uit Amerika is overgewaaid.
Dank je.

Onderzoek aub, voor dat je wat schreeuwt.

(Nederland, ondertussen, loopt nog steeds voorop met de open riool van abortus, euthenasia, homo's, enz.)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

-DIA- schreef:
Simon schreef:Zijn er kerken dan waar linonade ipv wijn geschonken wordt ?
Misschien in een vrijzinnig kerkgenootschap...?
Of in kerkgenootschappen die de zwakte van de mens kennen en weten dat het niet altijd voor iedereen goed is om zich aan alcohol bloot te stellen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Simon

Bericht door Simon »

Bert Mulder schreef:
Simon schreef:
Dank je.

(Nederland, ondertussen, loopt nog steeds voorop met de open riool van abortus, euthenasia, homo's, enz.)
Abortus wordt in Amerika veel vaker gepleegd dan in nederland.
nederland heeft juist een van de laagste abortuscijfers ter wereld.
http://www.kennislink.nl/publicaties/abortus Zie laatste grafiek.

Euthanasie zou niet kunnen, maar stevig roken, waarbij je moedwillig je leeftijd bekort met verslavende genotsmiddelen wel?
Over hen die van hun buik een god hebben gemaakt zal ik zwijgen.

PS . tenminste kun je in Nederland nog niet met je hond of paard trouwen.
- Oswald Chambers -
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

On topic, mensen.
refo

Bericht door refo »

Bert Mulder schreef:
Simon schreef:
Dank je.

Ja, dat is het beeld dat over Nederland bestaat aan de andere kant van de oceaan. Maar het is hier echt niet erger dan in Amerika.
Jvslooten

Bericht door Jvslooten »

Jezus geeft zelf het antwoord in de evangeliën:
Mattheüs 16: ''Neemt, eet (...) drinkt allen daaruit. Want dat is Mijn bloed, het bloed van het nieuwe verbond, hetwelk voor velen vergoten wordt, tot vergeving der zonden.

In het Johannes-evangelie wordt het nog duidelijker (Johannes 6): ''Voorwaar, voorwaar zeg ik u: Tenzij dat gij het vlees des zoons des mensen eet, en zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven. Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die heeft het eeuwige leven; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage. Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die blijft in Mij, en Ik in hem.

Wie moedwillig afblijft van het avondmaal, weerstaat het genadeverbond door het bloed van de Christus, en heeft geen deel daaraan. Dat is tenminste de conclusie die ik hieruit trek, maar als ik iets over het hoofd zie hoor ik het graag van jullie. Ik kan in ieder geval niet begrijpen, dat er binnen de kerk belijdende leden zijn, mensen die een belijdenis hebben afgelegd van een levend geloof, en toch bij ieder nodiging NEE zeggen tegen God. Als de ''zeker mens'' uit Lukas 14 een groot avondmaal bereid, en de nodiging wordt afgeslagen, ''werd de heer des huizes toornig, en zeide (...) dat niemand van die mannen, die genood waren, mijn avondmaal smaken zal.
Deo servire vera libertas -Augustinus
dennis

Bericht door dennis »

Jvslooten schreef:Jezus geeft zelf het antwoord in de evangeliën:
Mattheüs 16: ''Neemt, eet (...) drinkt allen daaruit. Want dat is Mijn bloed, het bloed van het nieuwe verbond, hetwelk voor velen vergoten wordt, tot vergeving der zonden.

In het Johannes-evangelie wordt het nog duidelijker (Johannes 6): ''Voorwaar, voorwaar zeg ik u: Tenzij dat gij het vlees des zoons des mensen eet, en zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven. Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die heeft het eeuwige leven; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage. Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die blijft in Mij, en Ik in hem.

Wie moedwillig afblijft van het avondmaal, weerstaat het genadeverbond door het bloed van de Christus, en heeft geen deel daaraan. Dat is tenminste de conclusie die ik hieruit trek, maar als ik iets over het hoofd zie hoor ik het graag van jullie. Ik kan in ieder geval niet begrijpen, dat er binnen de kerk belijdende leden zijn, mensen die een belijdenis hebben afgelegd van een levend geloof, en toch bij ieder nodiging NEE zeggen tegen God. Als de ''zeker mens'' uit Lukas 14 een groot avondmaal bereid, en de nodiging wordt afgeslagen, ''werd de heer des huizes toornig, en zeide (...) dat niemand van die mannen, die genood waren, mijn avondmaal smaken zal.
Ik geloof niet dat je dit goed uitlegt. Het eten van het vlees van Zoon des mensen, en het drinken van Zijn bloed betekent m.i. ten diepste niet: een plaats aan de avondmaalstafel innemen, maar: de gemeenschap met Christus beoefenen.
We kunnen steeds aan het avondmaal komen, en daar toch niets van kennen, en dan 'eten en drinken we onszelf een oordeel'
Aan de andere kant zijn er ook mensen die niet aan durven gaan, maar toch wel dat ware leven kennen. Er kan veel schroom zijn, en dat is begrijpelijk als we gaan verstaan wie wij zelf zijn en wie de heilige God is.
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

dennis schreef:Aan de andere kant zijn er ook mensen die niet aan durven gaan, maar toch wel dat ware leven kennen. Er kan veel schroom zijn, en dat is begrijpelijk als we gaan verstaan wie wij zelf zijn en wie de heilige God is.
Een medeforummer zei eens: "Hoe kan het dan toch zijn dat ze met de doopsbediening van hun kinderen wel naar voren durven komen?"
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Johannes 3:16 schreef:
dennis schreef:Aan de andere kant zijn er ook mensen die niet aan durven gaan, maar toch wel dat ware leven kennen. Er kan veel schroom zijn, en dat is begrijpelijk als we gaan verstaan wie wij zelf zijn en wie de heilige God is.
Een medeforummer zei eens: "Hoe kan het dan toch zijn dat ze met de doopsbediening van hun kinderen wel naar voren durven komen?"
Die medeforummer kende geen schroom?
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Tiberius schreef:
Johannes 3:16 schreef:
Die medeforummer kende geen schroom?
Geen idee. Hij gaf alleen aan op dat het vreemd is dat mensen bij de bediening van de doop wel naar voren durven komen, maar bij het H.A. blijven zitten.

Hierbij mijn vraag: is het geoorloofd om niet aan te gaan als er schroom is?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Johannes 3:16 schreef:Hierbij mijn vraag: is het geoorloofd om niet aan te gaan als er schroom is?
Dat denk ik wel, ja.
Plaats reactie