Lilian1975 schreef:JPM schreef: ↑26 jun 2025, 10:52
Ik merk dat deze discussie gemakkelijk vervalt in een sfeer waarin ik me als schippersmoeder moet verantwoorden. Maar laat ik dit nogmaals zeggen: wij hebben onze keuzes niet gemaakt uit gemak, ambitie of onverschilligheid, maar in liefde en met bewustzijn van onze verantwoordelijkheid tegenover God en onze kinderen.
Ik wil me niet weg laten zetten alsof ik mijn kinderen “uitbesteed” heb of tekort zou zijn geschoten in geloofsopvoeding.
We hebben met bewogenheid, gebed en offers gekozen voor een manier van leven die niet ideaal was, maar waarin we trouw probeerden te zijn, als ouders en als gezin.
En ja, je hebt gelijk: uiteindelijk is alles een keuze. Ook het besluit om te blijven varen met kinderen aan boord, en om hen toe te vertrouwen aan een reformatorisch internaat, het was onze keuze.
Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk
Jij hoeft je niet te verantwoorden. Misschien proberen anderen ten diepste hun keuzes te rechtvaardigen. En kunnen of willen daarom het verschil niet horen.
Ik zou zeggen. Als het aantal echtscheidingen, ook binnen werkende refo ouders, aan wal een stuk lager zou liggen. Als gedragsproblematiek onder walkinderen een stuk lager zou liggen, dan werd het verhaal voor mij anders. Net als kinderen op schepen ontwikkelingsachterstanden zouden hebben 't.o.v. walkinderen. Dat is gewoonweg niet aan de orde!
De meeste mensen reageren hier vanuit een situatie waar beiden werken, en de meeste daarvan hebben geen lage levensstandaard.... klinkt cru. ( zolang we in luxe auto's, dure woningen en behoorlijk materialistisch zijn, geld hebben voor dure sporten, dure hobby's en dure kleding. De luxe hebben gezond te eten. De modernste snufjes van huishoudelijke apparatuur hebben denk ik dat dat aardig klopt.) Er zijn ook door hen ( los of ik het ermee eens ben) keuzes gemaakt. Waar in dit soort discussies een beroep op wordt gedaan.
Daarnaast wordt er gesproken over een schipperswereld die voor velen onbekend is. En niet vanuit.
We denken met zijn allen een ruim wereldbeeld te hebben. Maar het is in feite beperkt tot ons eigen wereldje waar we op zijn hoogst een uitstapje maken naar waar onze interesses liggen.

. En als we dan over dat onbekende wereldje spreken, gebeurt dat weinig tactisch, lomp gewoon.
De opmerking van Wim 't.o.v. mantelzorg ondersteun ik ten volle. En wij ervaren persoonlijk dat we niet de zorg aan onze ouders hadden kunnen geven als ik buitenshuis had gewerkt. Ook had ik de mantelzorg aan onze jongste niet kunnen geven toen dat zo nodig was. De zorg in Nederland wordt steeds verder uitgekleed. Voordat iemand überhaupt in een verpleeghuis komt is er al een hele lange weg vooraf gegaan waar meer en meer een beroep op familie wordt gedaan. ( en ja we wonen niet allemaal zo dat we ouders dichtbij of in ons huis kunnen nemen als we dat al zouden willen) Vanuit bijbels perspectief meer dan normaal. Maar waar in onze moderne beide liefst bijna fulltime werkende ouders levensstijl geen tijd en energie voor is. Onze levenstijl ook in refo kring is niet gemeenschappelijk maar individueel. Dat heeft consequenties. En daar lopen we keihard tegenaan met zijn allen. Denk ik.
Mantelzorg beperkt zich m.i. ook niet alleen tot eigen familie. Maar ook in je kerkgemeenschap, woongemeenschap.
Ik vind je bijdrage helaas aanmatigend, veroordelend en stigmatiserend.
Je ontwijkt stelselmatig de principiële vraag. Haalt er nu van alles bij (wat vaker gebeurt) wat met de discussie niets te maken heeft. Het maakt het gesprek moeizaam.
Laat ik je ook aangeven dat het verlenen van mantelzorg niets te maken heeft met welvaart. Maar alles met Bijbelse verantwoordelijkheid en naastenliefde. Mogelijk verbaasd het je: zelfs mensen met een zekere welvaart kunnen dat verlenen. Zelfs als ze werken.
Jouw opmerkingen over mantelzorg doen me oprecht pijn omdat je generaliseert vanuit je eigen perspectief. Wetende wat mijn vrouw (die vooral!) en ik gedaan hebben en doen daarin. Tot aan het huisvesten en verzorgen van onze ouders in huis en op het erf. Aan de taken die we ook in de kerkelijke gemeenschap op ons nemen.
En nee, daar hoef ik zeker geen pluim of dankjewel voor, het is vanzelfsprekend. Ik schrijf dit alleen maar als tegenwicht voor je framing en het plaatsen van een ander beeld. Een beeld wat in mijn ‘materialistische omgeving’ zeker geen uitzondering is.
Ik moest het even kwijt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.