Nu geef je weer exact dezelfde reactie. Je voelt de verantwoordelijkheid als moeder, maar maakt toch die keuze. Er zijn simpelweg ook varenden die matrozen in dienst hebben.JPM schreef: ↑26 jun 2025, 10:24Wij kozen niet voor het varen omwille van eer, geld of gemak. Het is een bestaansvorm waarin je als gezin leeft, werkt en afhankelijk bent van de HEERE. In dat leven is het internaat niet een gemakkelijke uitweg, maar soms de enige verantwoorde manier om kinderen stabiliteit te bieden terwijl ouders hun werk (als zelfstandig ondernemer) uitvoeren.merel schreef:Eerlijk gezegd vind ik dat je veel mooie woorden gebruikt om een situatie te rechtvaardigen, maar eigenlijk zeg je niets. Daarnaast ontwijk je de essentie die in dit topic besproken wordt.JPM schreef: ↑26 jun 2025, 09:48Ja, het is waar: kinderen van schippers worden doordeweeks toevertrouwd aan een internaat. Je kunt dat benoemen als ‘uitbesteden’ maar dan wel graag met de juiste nuance. Want er is een wereld van verschil tussen ‘je kinderen kwijt willen zijn’ en ‘met pijn en liefde een weg zoeken die in jouw unieke situatie het beste lijkt’.Bourdon16 schreef:Feit blijft dat de kinderen worden uitbesteed zodat vader en moeder kunnen werken.
Onze kinderen werden niet afgestaan omdat wij carrière wilden maken of onszelf wilden ontplooien. Wij wilden trouw blijven aan het levenswerk waarin we als gezin stonden. We kozen niet tégen onze kinderen, maar vóór hen, door hen een plek te geven waar ze stabiliteit, onderwijs, vriendjes en structuur hadden. En tegelijk bleven we als ouders nauw betrokken, in gebed, in contact en in het weekend trokken we intensief als gezin met elkaar op.
We hebben er veel voor moeten opgeven, en geen enkele beslissing ging vanzelf. Maar de vraag is niet alleen of een kind thuis slaapt, maar of het zich gekend, geliefd en geestelijk gedragen weet. Dáár ligt de echte opvoeding, of dat nu aan boord, aan wal of in een internaat is.
Een schippersgezin leeft in een spanningsveld, dat erken ik voluit. Maar ook in dat spanningsveld kun je als vader en moeder je roeping vervullen in afhankelijkheid van de HEERE. Niet volmaakt, maar wel met een bewogen hart. En dat is, naar mijn diepe overtuiging, niet minder waard dan welke andere vorm van opvoeding dan ook.”
Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk
Ik voelde dagelijks de verantwoordelijkheid als moeder. Het was voor mij geen lichtvaardige keuze.
De Bijbel vraagt van ouders om hun kinderen op te voeden in de vreze des HEEREN, maar Hij geeft ons geen blauwdruk voor elke situatie. Denk aan Mozes, die in zijn jonge jaren door anderen werd verzorgd, maar toch gevormd werd tot Gods knecht. Denk aan de vrouw uit Spreuken 31, die werkte én haar huis bestuurde met eer.
Daarom geloof ik dat het niet draait om de vorm waarin een gezin leeft, maar om de gezindheid waarmee ouders hun kinderen liefhebben, dragen en geestelijk toerusten, in afhankelijkheid van God.
Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk
Alles is uiteindelijk een keuze.
Je laatste zin geeft, hetzij bedekt, een antwoord op de vraag. Met dat antwoord ben ik het eens qua het laatste deel, maar niet in het eerste.