Hoe was je zondag [2]?
-
Re: Hoe was je zondag [2]?
En toch ben ik het wel met Huisman eens dat dwalingen zonden zijn. Alles wat niet uit God is, is zonde. Dat moet benoemd worden, en dat doet Huisman ook terecht.
Ook ware gelovigen ontkomen niet aan diverse dwalingen. Waarschijnlijk vinden de Evangelischen ons dwalen op punten rondom evangelisatie. Ga zo maar door. Soms sla je ergens in door, of belicht je het te eenzijdig, ook dat kunnen dwalingen zijn.
Andere vraag: Zit er nog een tijdsbestek vast aan een dwaling? Ergens heb ik wel het idee dat dwalingen tot de laatste snik blijven, maar klopt dat? Wat is jullie visie hierop?
Ook ware gelovigen ontkomen niet aan diverse dwalingen. Waarschijnlijk vinden de Evangelischen ons dwalen op punten rondom evangelisatie. Ga zo maar door. Soms sla je ergens in door, of belicht je het te eenzijdig, ook dat kunnen dwalingen zijn.
Andere vraag: Zit er nog een tijdsbestek vast aan een dwaling? Ergens heb ik wel het idee dat dwalingen tot de laatste snik blijven, maar klopt dat? Wat is jullie visie hierop?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Jakobus 5 : 19&20 trouwens in het N.T. is dwaling altijd gelijk aan zonde.
Verder hou ik ermee op. Geloof niet dat deze discussie nog vruchtbaar kan zijn. Lees net nog je eerste bericht waar je zegt dat ik jouw woorden verdraai as usual .
Jammer dat jij zo venijnig reageert. Dat maakt het wel lastig om met jou te discussiëren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Huisman, ik heb dit al meerdere keren bij je meegemaakt, onder andere ook in het topic over dr vd Brink, sorry maar dat blijft hangen en niet enkel bij mij, gezien de reacties van anderen.
Ik was verheugd dat degene haar geloof belijdde, ik had een goede dienst gisteravond, m'n zondag was goed
Ik was verheugd dat degene haar geloof belijdde, ik had een goede dienst gisteravond, m'n zondag was goed
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
- Verbannen
We kunnen het verleden toch begraven en gewoon proberen elkaar wat meer te verdragen? Een post extra zoals van @Mannetje doet al heel veel, in plaats van gelijk met gestrekt been er in gaan.
Ik vind dat jammer en zeker als je dan discussies uit het verleden er bij gaat halen. Laat die oude koeien alsjeblieft in de sloot liggen en ga er niet aan sjouwen. Daar wordt niemand beter van.
Ik vind dat jammer en zeker als je dan discussies uit het verleden er bij gaat halen. Laat die oude koeien alsjeblieft in de sloot liggen en ga er niet aan sjouwen. Daar wordt niemand beter van.
- Maanenschijn
Mag ik dan inhoudelijk nog een keer dit gesprek aanhalen?Arja schreef:Ik wil jullie wel helpen hoor.Maanenschijn schreef: ↑10 jun 2024, 15:57 Ik wil trouwens aanvullen dat een overdoop niet altijd een opnieuw dopen met aanroepen van de Drie enig God is.
Na het afleggen van een geloofsbelijdenis (getuigenis) wordt dat in die gevallen gevolgd door een onderdompeling als in “Die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, die zal zalig worden”.
Maakt dat nog verschil en hoe verhoud zich dat tot het (gehele!) artikel in de NBG?
Het probleem voor de overdopers is dat voor hen de doopformule ("in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest") niet de geldigheid bepaalt van de doop. Zij zien zichzelf daarom vanwege een andere verbondsvisie, als niet gedoopt.
1. Sommigen van hen hangen wel de verbondsdoop aan maar hebben (nog) gewetensbezwaren tegen een nieuwe doop vanwege de gedachte dat de doopformule de doop geldig maakt. Vaak komen ze er later achter dat het anders ligt, en worden dan na jaren alsnog gedoopt.
2. Anderen krijgen gewetensnood, omdat zij zichzelf als niet gedoopt zien, vanwege hun andere verbondsvisie. Zij ervaren het ongedoopt-zijn als ongehoorzaamheid aan het bevel van de Heere en laten zich dopen.
3. Je hebt ook mensen die zo het doopbad ingaan, zonder ook maar iets te weten over de precieze verschillen tussen de verbondsdoop en de geloofdsdoop. Zij hebben een mening maar niet echt een diepe overtuiging.
In Bunyans gemeente was het niet noodzakelijk om zich te laten overdopen als men tot de groep van nummer 1 behoorde. Zij mochten toch volwaardige leden van de gemeente worden en deelnemen aan het Avondmaal, als ze maar overtuigd waren van de geloofsdoop.
Bunyan zegt daarover tegen een andere voorganger: "... omdat dat deze broeders die weigeren om gedoopt te worden, zoals jij en ik zouden willen, dit weigeren vanwege een gebrek aan vermeend licht, dan is het niet aan jou om ze te veroodelen (de zin iets ingekort). Hun geweten kan beter zijn dan dat van jou of mij; toch kan God, om redenen die alleen Hem bekend zijn, nalaten hen overtuiging van hun plicht in dit opzicht te geven. Maar omdat ze niet gedoopt (herdoop dus) zijn, hebben ze dan Jezus niet? "
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
als dit herhaaldelijk gebeurd is het niet makkelijk te vergeten
En oneerlijkheid zoals mijn woorden verdraaien kan ik bijzonder slecht tegen.
En oneerlijkheid zoals mijn woorden verdraaien kan ik bijzonder slecht tegen.
-
- Verbannen
Dat vind ik een lastige houding. Ik hoop dat je het toch wilt overwegen. We hoeven dingen echt niet zo persoonlijk op te vatten.
Ik ben af en toe zeker kort door de bocht, maar als dan blijkt dat ik deze opmerking nooit zo bedoeld heb, zoals jij hem opvat, kun je dat toch van me aannemen, in plaats van dat je daar dan het verleden bij sleept? Want dat maakt dat de sfeer niet perse fijner.
Ik hoop oprecht in dat we in het vervolg normaal met elkaar van gedachte kunnen wisselen. En als er ooit nog eens een meeting komt, zie ik er naar uit om eens een hele avond onder het genot van een heerlijk drankje met elkaar van gedachte te wisselen, als ik in de gelegenheid ben. Ik denk dat dan duidelijk zal blijken dat ik zeker geen 'irritant jochie' ben.
Het staat iedereen vrij om een meeting te organiseren.
de laatste keren dat die er was, was ik er bij, anderen niet.
maar ik heb er hele goede herinneringen aan!
- Maanenschijn
Geduld... het is nog geen eind augustus/september.Bertiel schreef:de laatste keren dat die er was, was ik er bij, anderen niet.
Misschien wil @huisman ook wel komen

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ik verdraai je woorden en ben oneerlijk? Bedankt!
Nergens heb ik dat deze middag gedaan. Neem 2 paracetemolletjes en ga vroeg naar bed en stap er morgen met een ander been uit dan deze morgen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik verbaas me ook over deze bewering aan jouw adres!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Volgens mij was jij degene die zo aan je anonimiteit hecht, dat je nooit op een meeting zou komenGerefGemeente-lid schreef: ↑10 jun 2024, 18:07Dat vind ik een lastige houding. Ik hoop dat je het toch wilt overwegen. We hoeven dingen echt niet zo persoonlijk op te vatten.
Ik ben af en toe zeker kort door de bocht, maar als dan blijkt dat ik deze opmerking nooit zo bedoeld heb, zoals jij hem opvat, kun je dat toch van me aannemen, in plaats van dat je daar dan het verleden bij sleept? Want dat maakt dat de sfeer niet perse fijner.
Ik hoop oprecht in dat we in het vervolg normaal met elkaar van gedachte kunnen wisselen. En als er ooit nog eens een meeting komt, zie ik er naar uit om eens een hele avond onder het genot van een heerlijk drankje met elkaar van gedachte te wisselen, als ik in de gelegenheid ben. Ik denk dat dan duidelijk zal blijken dat ik zeker geen 'irritant jochie' ben.

Ik heb dat nergens, direct of indirect gedaan, hooguit jouw interpretatie, maar dit vind ik echt wel een dingetje14.33 Huisman:
@Bertiel ken ik als een gereformeerd denkend mens daarom verbaas ik mij wel een beetje over zijn standpunt hier. Daarmee neemt hij best flink afstand van de 3FvE.
Verder on-topic graag, mensen.