Mogen christenen varkensvlees eten?

mogen christenen varkensvlees eten?

ja, varkensvlees is nooit taboe geweest.
14
18%
nee, het is verboden ( lev 11)
9
12%
Ja want de spijswet is door de Heere Jezus vervuld.
45
58%
nooit over nagedacht.
8
10%
anders:
2
3%

Totaal aantal stemmen: 78

eilander
Moderator

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door eilander »

prakken schreef:
eilander schreef: De vraag van WimA is wel duidelijk, maar hij krijgt geen heel concreet antwoord. De vraag is nl.: als je zegt dat we alles moeten houden dat in de wet van Mozes is geschreven, dan moeten we ook de offerdiensten in ere herstellen. Ben je daar nu wel of niet voor?
Dat wordt mij uit je antwoord niet duidelijk.

Mattheus 23:3: De Heere Jezus zegt hier dat de farizeeën en schriftgeleerden, voor zover zij de wet van Mozes hebben onderwezen, gehoorzaamd moesten worden. Dus niet naar hun werken doen, dat deden ze om van de mensen gezien te worden. Maar wel luisteren naar de wet en de profeten.
Er is geen tekst in het NT te vinden waarin gezegd wordt dat de wet en de profeten afgedaan hebben; er wordt juist steeds daarnaar terug verwezen.

Dat er toch een andere tijd is aangebroken na de dood van de Heere Jezus, is wel duidelijk. Dat blijkt onder andere uit het scheuren van het voorhangsel, uit de voorschriften van Handelingen 15 (daarin worden voorschriften voor de gelovigen uit de heidenen gegeven, dus niet voor de Joden), uit de diverse brieven van Paulus.

Uit de brieven van Paulus nog het volgende: hij maakt in 1 Korinthe verschil tussen hen die onder de wet zijn (Joden) en hen die zonder de wet zijn (heidenen). Daarbij zegt hij dat hij, om de heidenen te winnen, zelf ook deed alsof hij zonder de wet was. (1 Kor. 9:21).

Paulus bestrafte Petrus (Galaten 2) niet omdat hij niet naar de Joodse wijze leefde, maar omdat hij - toen er Joden bij kwamen - zich onttrok aan de heidenen. Wat is jouw mening hierover?
1 Kor 3:16 Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt en dat de Geest Gods in u woont?
Mogen wij deze tempel dan opzettelijk ontheiligen en vervuilen?

De offers die gebracht werden door de Levieten hebben geen kracht meer, daar Christus ons offer is geworden voor eens en voor altijd en Hij leeft nu in ons, daarom dienen wij een heilige tempel te zijn.
De tempeldienst op aarde is er in wezen dus nog steeds, alleen nu in ons zelf.
Ik vind dit absoluut geen bevredigend antwoord. Als ik even doorredeneer in de trant die jij zelf hanteert, dan zou ik vragen: waar staat er ergens dat de offerdienst niet meer in de tempel moet gebeuren, maar in onszelf?? De tekst die je aanhaalt uit 1 Kor. 3:16 is in het geheel niet bedoeld als voorschrift voor de offerdienst, maar heeft een ander doel.
Let wel: ik ben geen voorstander van het instand houden van de offerdienst, maar ik vind jou niet heel consequent.
prakken schreef:Uw antwoord aangaande Mat 23:3 schrijft u
'Mattheus 23:3: De Heere Jezus zegt hier dat de farizeeën en schriftgeleerden, voor zover zij de wet van Mozes hebben onderwezen, gehoorzaamd moesten worden. Dus niet naar hun werken doen, dat deden ze om van de mensen gezien te worden. Maar wel luisteren naar de wet en de profeten.
Er is geen tekst in het NT te vinden waarin gezegd wordt dat de wet en de profeten afgedaan hebben; er wordt juist steeds daarnaar terug verwezen.'

Op de stoel van Mozes werd Mozes voorgelezen (de eerste vijf boeken) en niets anders dan dat.
Jezus zegt dar wij hier naar moeten luisteren en dit ook moeten doen.
De farizeeën hadden honderden extra regels gemaakt waaraan iedereen zich moest houden en deze waren "hun werken' die de mensen zich niet moesten laten opleggen.
Leest u nou nog eens mat 23 door en vraagt u zich af of Jezus hier ingaat tegen de eerste vijf boeken of tegen de farizeeën en schriftgeleerden.
Haalt Jezus hier nu weg uit de torah of weg van de menselijke wetten?
Als Jezus hier niets van de torah afhaalt, dan mag u geen varkensvlees eten
Allemaal eens. Maar ik had wel wat aanvullende vragen, die toch een wijziging in de functie van de wet veronderstellen. Ik zou graag willen dat je daar ook op in ging. Nu lijkt het een herhaling van je vorige posting(s).
(Je mag wel jij zeggen tegen mij hoor....)
prakken

Bericht door prakken »

@ eilander

Antwoorden op deze tekst van jou bedoel je?

"De vraag van WimA is wel duidelijk, maar hij krijgt geen heel concreet antwoord. De vraag is nl.: als je zegt dat we alles moeten houden dat in de wet van Mozes is geschreven, dan moeten we ook de offerdiensten in ere herstellen. Ben je daar nu wel of niet voor?
Dat wordt mij uit je antwoord niet duidelijk.

Mattheus 23:3: De Heere Jezus zegt hier dat de farizeeën en schriftgeleerden, voor zover zij de wet van Mozes hebben onderwezen, gehoorzaamd moesten worden. Dus niet naar hun werken doen, dat deden ze om van de mensen gezien te worden. Maar wel luisteren naar de wet en de profeten.
Er is geen tekst in het NT te vinden waarin gezegd wordt dat de wet en de profeten afgedaan hebben; er wordt juist steeds daarnaar terug verwezen.

Dat er toch een andere tijd is aangebroken na de dood van de Heere Jezus, is wel duidelijk. Dat blijkt onder andere uit het scheuren van het voorhangsel, uit de voorschriften van Handelingen 15 (daarin worden voorschriften voor de gelovigen uit de heidenen gegeven, dus niet voor de Joden), uit de diverse brieven van Paulus.

Uit de brieven van Paulus nog het volgende: hij maakt in 1 Korinthe verschil tussen hen die onder de wet zijn (Joden) en hen die zonder de wet zijn (heidenen). Daarbij zegt hij dat hij, om de heidenen te winnen, zelf ook deed alsof hij zonder de wet was. (1 Kor. 9:21).

Paulus bestrafte Petrus (Galaten 2) niet omdat hij niet naar de Joodse wijze leefde, maar omdat hij - toen er Joden bij kwamen - zich onttrok aan de heidenen. Wat is jouw mening hierover?
"

1 Dat blijkt onder andere uit het scheuren van het voorhangsel
2 uit de voorschriften van Handelingen 15 (daarin worden voorschriften voor de gelovigen uit de heidenen gegeven, dus niet voor de Joden)
3 uit de diverse brieven van Paulus.

1 Klopt, er is zeker iets veranderd. Jezus is onze hoge priester nu in de orde van Melchizedek (eeuwig durend)
2 in vers 21 wordt uitgelegd dat dit slechts het begin is en de rest in de synagoge geleerd zal worden op de sabbat
3 welke voorbeelden bedoel je? en waarom is het bijna alleen maar de moeilijk te begrijpen Paulus die men wil citeren en niet Jezus?

Je schrijft trouwens dat je het eens bent met wat ik schreef over de stoel van mozes, maar volgt u dan de spijswetten en viert u de feesten van de HEER etc?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

prakken schreef:@ eilander

eilander schreef:De vraag van WimA is wel duidelijk, maar hij krijgt geen heel concreet antwoord. De vraag is nl.: als je zegt dat we alles moeten houden dat in de wet van Mozes is geschreven, dan moeten we ook de offerdiensten in ere herstellen. Ben je daar nu wel of niet voor?
Dat wordt mij uit je antwoord niet duidelijk
.
Deze vraag staat volgens mij nog open.
prakken schreef:
eilander schreef:Mattheus 23:3: De Heere Jezus zegt hier dat de farizeeën en schriftgeleerden, voor zover zij de wet van Mozes hebben onderwezen, gehoorzaamd moesten worden. Dus niet naar hun werken doen, dat deden ze om van de mensen gezien te worden. Maar wel luisteren naar de wet en de profeten.

"

2 uit de voorschriften van Handelingen 15 (daarin worden voorschriften voor de gelovigen uit de heidenen gegeven, dus niet voor de Joden)
1 Klopt, er is zeker iets veranderd. Jezus is onze hoge priester nu in de orde van Melchizedek (eeuwig durend)
2 in vers 21 wordt uitgelegd dat dit slechts het begin is en de rest in de synagoge geleerd zal worden op de sabbat
3 welke voorbeelden bedoel je? en waarom is het bijna alleen maar de moeilijk te begrijpen Paulus die men wil citeren en niet Jezus?

Je schrijft trouwens dat je het eens bent met wat ik schreef over de stoel van mozes, maar volgt u dan de spijswetten en viert u de feesten van de HEER etc?
Ad 1: volgens mij is er meer veranderd, maar ik laat dit nu verder even rusten.
Ad 2: Ik geloof de uitleg van vers 21 niet zo. Maar buiten dat: vergeet je vers 24 niet? De apostelen zeggen daar dat ze niet hebben geboden dat de wet onderhouden moet worden! En wat denk je van de besnijdenis??
Ad 3: De dingen die ik daarvan noem, behandel je niet. Hier nogmaals:
eilander schreef:Uit de brieven van Paulus nog het volgende: hij maakt in 1 Korinthe verschil tussen hen die onder de wet zijn (Joden) en hen die zonder de wet zijn (heidenen). Daarbij zegt hij dat hij, om de heidenen te winnen, zelf ook deed alsof hij zonder de wet was. (1 Kor. 9:21).

Nee, ik volg de spijswetten niet! Omdat ik, mede op grond van bovenstaande van mening ben dat dit niet meer hoeft!
prakken

Bericht door prakken »

eilander:

nl.: als je zegt dat we alles moeten houden dat in de wet van Mozes is geschreven, dan moeten we ook de offerdiensten in ere herstellen. Ben je daar nu wel of niet voor?

Prakken:
mijn antwoord: Ja, daar ben ik voor (als schaduw die leidt naar Christus)

Noach moest een boot bouwen, dat hoef ik niet.
Een vrouw die ongesteld is is onrein in die dagen, ik niet
Als ik geen boer ben hoef ik de kanten van het veld niet ongeoogst te laten voor de armen.

Zo zijn er tal van geboden/verboden etc die niet voor mij gelden, maar dit maakt ze niet ongeldig.

Eilander:
Ad 2: Ik geloof de uitleg van vers 21 niet zo. Maar buiten dat: vergeet je vers 24 niet? De apostelen zeggen daar dat ze niet hebben geboden dat de wet onderhouden moet worden! En wat denk je van de besnijdenis??

Prakken:
Ad1: tuurlijk is er meer veranderd, de duivel heeft geen heerschappij meer in het dodenrijk bijvoorbeeld.
Ad2: geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is: 29 onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt..
In 1 Kor 8 vers 1-13 wordt door Paulus aangegeven dat offervlees dat geofferd is geworden aan afgoden gewoon gegeten mag worden, want afgoden bestaan in principe niet.
Spreekt men in Handelingen 15 Paulus dan weer tegen? of waren de heidenen aan het twijfelen gebracht en konden ze dit offervlees beter laten staan TOTDAT enkele broeders in gezelschap van Barnabas en Paulus het u verder komen uitleggen. (Judas en Silas)
Ad2b Besnijdenis, van het hart en het vlees.

Ad3 De dingen die ik daarvan noem, behandel je niet. Hier nogmaals:

Hier heb ik reeds een antwoord op gegeven in een vorige post, maar pas later erin ge-edit dus wellicht aan je aandacht onslipt:
Hier nogmaals wat ik daar zei:

" nog heel even over Galaten 2:
12 Hij at altijd met de heidenen, maar toen er afgezanten van Jakobus kwamen, trok hij zich terug en at hij apart, uit angst voor de voorstanders van de besnijdenis.

Petrus liet zich hier weer meeslepen in het juk van de farizeeën en schriftgeleerden die nog steeds verkondigden dat een Jood niet met een niet-Jood aan tafel mag zitten.
De wet is niet altijd de torah(eerste vijf boeken) maar wordt ook vaak gebruikt voor de wet die de farizeeën en schriftgeleerden oplegden.
Het is dus aan u om na te gaan wanneer Mozes bedoeld wordt en wanneer er een andere wet bedoeld wordt.

nog even een tekst van Petrus over Paulus.
2 petrus 3
vers 15 ..zoals ook onze geliefde broeder Paulus naar de hem gegeven wijsheid u geschreven heeft, 16 evenals in alle brieven, wanneer hij over deze dingen spreekt. Daarin is een en ander moeilijk te verstaan, wat de onkundige en onstandvastige lieden tot hun eigen verderf verdraaien, evenals trouwens de overige schriften. "
Simon

Bericht door Simon »

eilander schreef:
prakken schreef:@ eilander

eilander schreef:De vraag van WimA is wel duidelijk, maar hij krijgt geen heel concreet antwoord. De vraag is nl.: als je zegt dat we alles moeten houden dat in de wet van Mozes is geschreven, dan moeten we ook de offerdiensten in ere herstellen. Ben je daar nu wel of niet voor?
.
prakken schreef:
eilander schreef:Mattheus 23:3: De Heere Jezus zegt hier dat de farizeeën en schriftgeleerden, voor zover zij de wet van Mozes hebben onderwezen, gehoorzaamd moesten worden. Dus niet naar hun werken doen, dat deden ze om van de mensen gezien te worden. Maar wel luisteren naar de wet en de profeten.

"

eilander schreef:Uit de brieven van Paulus nog het volgende: hij maakt in 1 Korinthe verschil tussen hen die onder de wet zijn (Joden) en hen die zonder de wet zijn (heidenen). Daarbij zegt hij dat hij, om de heidenen te winnen, zelf ook deed alsof hij zonder de wet was. (1 Kor. 9:21).

Nee, ik volg de spijswetten niet! Omdat ik, mede op grond van bovenstaande van mening ben dat dit niet meer hoeft!
Klopt. En ook het offer van de Hogepriester die nu boven is, is voldoende.
Opnieuw een offerdienst instellen, is Jezus' Zoenoffer opzijschuiven, totaal verwerpelijk voor een christen, dat is nl lett en fig de crux waar alles om draait.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

@prakken, je manier van quoten maakt het niet zo gemakkelijk. Het zou beter zijn als je de opmerkingen van anderen tussen "[ quote ][ /quote ]" - en dan zonder de spaties - zou zetten. Maar dat terzijde.

Ik ga nu wat kortere reacties maken:
prakken schreef:Ad2: geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is: 29 onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt..
In 1 Kor 8 vers 1-13 wordt door Paulus aangegeven dat offervlees dat geofferd is geworden aan afgoden gewoon gegeten mag worden, want afgoden bestaan in principe niet.
Spreekt men in Handelingen 15 Paulus dan weer tegen? of waren de heidenen aan het twijfelen gebracht en konden ze dit offervlees beter laten staan TOTDAT enkele broeders in gezelschap van Barnabas en Paulus het u verder komen uitleggen. (Judas en Silas)
Ik denk dat er sprake was van verschillende situaties. Paulus beschrijft ook in 1 Korinthe 8 wel situaties waarin hij zegt dat het toch verstandiger zou zijn om het niet te eten, hoewel het in principe wel zou mogen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

@prakken, wat dacht je hier nog van?
Het aanhalen van Paulus is trouwens niets anders dan het aanhalen van de woorden van Jezus Zelf. Het is nl. allemaal Zijn Woord.
prakken

Bericht door prakken »

eilander schreef:@prakken, je manier van quoten maakt het niet zo gemakkelijk. Het zou beter zijn als je de opmerkingen van anderen tussen "[ quote ][ /quote ]" - en dan zonder de spaties - zou zetten. Maar dat terzijde.

Ik ga nu wat kortere reacties maken:
prakken schreef:Ad2: geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is: 29 onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt..
Ik denk dat er sprake was van verschillende situaties. Paulus beschrijft ook in 1 Korinthe 8 wel situaties waarin hij zegt dat het toch verstandiger zou zijn om het niet te eten, hoewel het in principe wel zou mogen.
mee eens dat het verschillende situaties waren.
daarom is het in het een STRIKT noodzakelijk en in de ander niet erg als men het toch zou eten.

we kunnen nog jaren door discussieren, maar heb ik heb nog nooit iemand in een internet discussie zien toegeven dat hij/zij zijn/haar standpunt heeft veranderd en dat zal nu ook niet gebeuren.

Wil alleen meegeven dat mensen eens wat meer naar uitspraken van Jezus moeten kijken daar Hij onze enige Rabbi (leraar) is.
Mat 23:3 verwijst Jezus niet naar Handelingen 15 of welke andere "prooftekst" dan ook die de wet zou afschaffen.

ook Paulus schaft de wet van Mozes niet af en als u dus gelooft dat hij dit wel doet in andere teksten van hem, dan leest u zijn teksten verkeerd en moet u nog eens 2 Petrus 3:15-16 lezen.

Romeinen 3:31 Stellen wij door het geloof de wet buiten werking? Integendeel, wij bevestigen de wet juist.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

prakken schreef: we kunnen nog jaren door discussieren, maar heb ik heb nog nooit iemand in een internet discussie zien toegeven dat hij/zij zijn/haar standpunt heeft veranderd en dat zal nu ook niet gebeuren.
Daar ben je al snel achter :bobo
prakken schreef:Wil alleen meegeven dat mensen eens wat meer naar uitspraken van Jezus moeten kijken daar Hij onze enige Rabbi (leraar) is.
Mat 23:3 verwijst Jezus niet naar Handelingen 15 of welke andere "prooftekst" dan ook die de wet zou afschaffen.
Absoluut oneens. Gods Woord is Gods Woord, er is géén verschil tussen de woorden van Jezus en die van Paulus!
En dat Jezus niet verwijst naar Handelingen... tja, lijkt me nogal voor de hand liggen.
prakken schreef:ook Paulus schaft de wet van Mozes niet af en als u dus gelooft dat hij dit wel doet in andere teksten van hem, dan leest u zijn teksten verkeerd en moet u nog eens 2 Petrus 3:15 lezen.

Romeinen 3:31 Stellen wij door het geloof de wet buiten werking? Integendeel, wij bevestigen de wet juist.
Ik stel nergens dat Paulus de wet van Mozes afschaft!! Ik heb wel vragen gesteld over de veranderde functie van de wet. Die leid ik af uit een aantal teksten. Daar ga je echter (nog) niet op in. Dat wacht ik dan maar af.
prakken

Bericht door prakken »

eilander schreef:
prakken schreef: we kunnen nog jaren door discussieren, maar heb ik heb nog nooit iemand in een internet discussie zien toegeven dat hij/zij zijn/haar standpunt heeft veranderd en dat zal nu ook niet gebeuren.
Daar ben je al snel achter :bobo
prakken schreef:Wil alleen meegeven dat mensen eens wat meer naar uitspraken van Jezus moeten kijken daar Hij onze enige Rabbi (leraar) is.
Absoluut oneens. Gods Woord is Gods Woord, er is géén verschil tussen de woorden van Jezus en die van Paulus!
En dat Jezus niet verwijst naar Handelingen... tja, lijkt me nogal voor de hand liggen.
prakken schreef:ook Paulus schaft de wet van Mozes niet af en als u dus gelooft dat hij dit wel doet in andere teksten van hem, dan leest u zijn teksten verkeerd en moet u nog eens 2 Petrus 3:15 lezen.

Ik stel nergens dat Paulus de wet van Mozes afschaft!! Ik heb wel vragen gesteld over de veranderde functie van de wet. Die leid ik af uit een aantal teksten. Daar ga je echter (nog) niet op in. Dat wacht ik dan maar af.
Mozes gaf ook het woord van God, echter moest hij sterven voordat hij het beloofde land kon ingaan.
Blijkbaar is er een verschil in gezag wanneer God/Jezus zelf spreekt of wanneer bijv. Mozes, Paulus of iemand anders spreekt.
Maar ik ben het met u eens dat wat Paulus in de brieven in het NT geschreven heeft volledig aangenomen moet worden, echter niet voor zijn bekering (waarvan ook geen onderwijs van hem te vinden is) .
Helaas is Paulus niet het makkelijkst om te begrijpen en zou het beter zijn als christenen vaker teruggrijpen naar uitspraken van Jezus om dit mee te verifiëren.

Wat is dus niet snap bij christenen die vrij van de wet zijn is hoe zij nog een heilig leven kunnen leiden.
Welke geboden heb je nog wel en welke niet? die 4 uit handelingen 15 zijn niet alles.
In het NT staan meer dan 1050 geboden/wetten/inzettingen, moeten we ons daar allemaal aan houden volgens jou?
http://www.petersteffens.nl/artikelen/o ... ament.html
Waarom heb je God nog nodig als alles rein en goed is?

En dat ik niet alle vragen zou beantwoorden? Ik doe mijn best en heb er misschien een gemist ofzo, maar mijn vragen worden pas echt niet beantwoord.

bijv:
mag je met je zus naar bed? Lev. 18:9
mag je met een dier sex hebben? Lev. 18:23
mag je zweren op je opa of oma's naam? Deut. 10:20
mag je geesten raadplegen? Lev. 19:31

Dus niet of je het wilt, maar of het MAG nu we vrij van de wet zijn...

en Matt 23:3 (welke geboden bedoelt Jezus hier??)
1 Toen sprak Jezus tot de scharen en tot zijn discipelen, 2 zeggende: De schriftgeleerden en de Farizeeën hebben zich gezet op de stoel van Mozes. 3 Alles dan, wat zij u ook zeggen, doet dat en onderhoudt dat, maar doet niet naar hun werken, want zij zeggen het wel, maar doen het niet.

en deze: Vast u wel eens of denkt u dat dit niet hoeft?

Wist u dat Jezus ook van u verwacht dat u op z'n tijd vast (onthouden van voedsel en drank, of alleen voedsel, of bijv. een onthouding van sex)
Matteus 9:15 Jezus zeide tot hen: Kunnen soms bruiloftsgasten treuren, zolang de bruidegom bij hen is? Er zullen echter dagen komen, dat de bruidegom van hen weggenomen is, en dan zullen zij vasten.

en deze:

-waarom is er nergens een melding van Jezus of Paulus dat zij bijv. varken gegeten hebben? Dit zou een mega event geweest zijn van bijbelse proporties
-hoe kan Jezus verwijzen naar de boeken van Mozes (matt 23:1) en dan toch varken goedkeuren?
-hoe kan het dat God iets verfoeilijk vindt (varken, krab, homosexuele relaties) en na de dood van Jezus niet meer?
-Is God veranderlijk?
-hoe kan Paulus iets anders preken dan de enige schriften die voor handen waren (het oude testament)?
-waarom ging Jezus niet tegen de geschriften in (OT) maar alleen tegen de Farizeers en SchriftGeleerden en hoe zij dit uitvoerden en eraan toevoegden?
-als alles rein verklaard is, bestaan er dan nog onreine dingen?

en deze:

Romeinen 2:13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft.
word iemand dan verplicht om vrij te zijn van de wet en juist dat te doen wat in het OT verboden werd?
Anders ben je alleen een aanhoorder van de vrijheid en niet iemand die deze vrijheid naleeft.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

prakken schreef:
En dat ik niet alle vragen zou beantwoorden? Ik doe mijn best en heb er misschien een gemist ofzo, maar mijn vragen worden pas echt niet beantwoord.

bijv:
1.mag je met je zus naar bed? Lev. 18:9
2.mag je met een dier sex hebben? Lev. 18:23
3.mag je zweren op je opa of oma's naam? Deut. 10:20
4.mag je geesten raadplegen? Lev. 19:31
Ok, ik zal een onderdeeltje van je lange rij vragen beantwoorden. We moeten de Schrift in zijn geheel nemen, en niet een stukje hier en daar zoeken.

Dus, de vragen hier aangehaald:

1. zonde tegen het 7e gebod.
2. zonde tegen het 7e gebod
3. zonde tegen het 3e gebod
4. zonde tegen het 1e gebod.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
prakken

Bericht door prakken »

Bert Mulder schreef:
prakken schreef:

bijv:
1.mag je met je zus naar bed? Lev. 18:9
2.mag je met een dier sex hebben? Lev. 18:23
3.mag je zweren op je opa of oma's naam? Deut. 10:20
4.mag je geesten raadplegen? Lev. 19:31
Ok, ik zal een onderdeeltje van je lange rij vragen beantwoorden. We moeten de Schrift in zijn geheel nemen, en niet een stukje hier en daar zoeken.

Dus, de vragen hier aangehaald:

1. zonde tegen het 7e gebod.
2. zonde tegen het 7e gebod
3. zonde tegen het 3e gebod
4. zonde tegen het 1e gebod.
maar het vierde gebod is naar uw mening veranderd?
want de gehele wet hangt aan de twee belangrijkste
daaronder de 10 (eerste 4 naar God en laaste 6 naar je medemens
daaronder de rest van de 613 uit de torah
WimA

Bericht door WimA »

Prakken. Je stelt zeer veel vragen tegelijk. Dat maakt het heel erg moeilijk. Kunnen we niet gewoon met 1 vraag beginnen en daarover praten? En als we daaruit zijn dan gaan we verder met de volgende vraag. Heb wat empathie voor degenen - o.a. ik - die dit tempo niet bij kunnen houden.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

prakken schreef:
maar het vierde gebod is naar uw mening veranderd?
want de gehele wet hangt aan de twee belangrijkste
daaronder de 10 (eerste 4 naar God en laaste 6 naar je medemens
daaronder de rest van de 613 uit de torah
nee, het 4e gebod is naar mijn mening NIET veranderd. Hoewel het een ceremonieel en een zedelijk element heeft. Maar daar we nu in de Nieuw Testamentische bedeling zijn, vieren we de sabbat op de 1e dag van de week, omdat dat de dag der herschepping, namelijk de dag der opstanding van Christus, naar het voorbeeld der apostelen in de Nieuw Testamentische kerk.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
prakken

Bericht door prakken »

WimA schreef:Prakken. Je stelt zeer veel vragen tegelijk. Dat maakt het heel erg moeilijk. Kunnen we niet gewoon met 1 vraag beginnen en daarover praten? En als we daaruit zijn dan gaan we verder met de volgende vraag. Heb wat empathie voor degenen - o.a. ik - die dit tempo niet bij kunnen houden.
dat is goed, maar ik krijg vragen van meerdere mensen op mij afgevuurd.
wat ik gewoon niet snap is dat het voor een christen die niet onder de wet staat niet duidelijk is wat goed en fout is.
elke christen zal een andere opvatting hebben van wat mag en wat niet.
dit kan nooit de bedoeling zijn geweest en dit is ook niet waar Jezus voor gestorven is.

Wat betekent het volgen van Jezus voor een christen zonder wet?
probeer je dan te doen wat Hij ook deed?
of juist niet omdat Hij het al gedaan heeft?

Voor mij is Jezus juist een voorbeeld hoe het zou moeten, hoewel ik dit nooit geheel kan en op die punten draagt Hij mij.
Dit betekent voor mij niet dat ik dan maar niets ervan probeer en alleen gedragen wil worden, want dan volg ik Hem niet, maar draagt Hij mij.
Jezus leeft in mij en dus wil Hij dat ik probeer te zijn zoals Hij was.

Zonder de wet van God leven de duivelen ook en zij geloven ook in God en sidderen.
Jacobus 2:19 U gelooft dat God de enige is? Daar doet u goed aan. Maar de demonen geloven dat ook, en ze sidderen.
Plaats reactie