Ik vind dit absoluut geen bevredigend antwoord. Als ik even doorredeneer in de trant die jij zelf hanteert, dan zou ik vragen: waar staat er ergens dat de offerdienst niet meer in de tempel moet gebeuren, maar in onszelf?? De tekst die je aanhaalt uit 1 Kor. 3:16 is in het geheel niet bedoeld als voorschrift voor de offerdienst, maar heeft een ander doel.prakken schreef:1 Kor 3:16 Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt en dat de Geest Gods in u woont?eilander schreef: De vraag van WimA is wel duidelijk, maar hij krijgt geen heel concreet antwoord. De vraag is nl.: als je zegt dat we alles moeten houden dat in de wet van Mozes is geschreven, dan moeten we ook de offerdiensten in ere herstellen. Ben je daar nu wel of niet voor?
Dat wordt mij uit je antwoord niet duidelijk.
Mattheus 23:3: De Heere Jezus zegt hier dat de farizeeën en schriftgeleerden, voor zover zij de wet van Mozes hebben onderwezen, gehoorzaamd moesten worden. Dus niet naar hun werken doen, dat deden ze om van de mensen gezien te worden. Maar wel luisteren naar de wet en de profeten.
Er is geen tekst in het NT te vinden waarin gezegd wordt dat de wet en de profeten afgedaan hebben; er wordt juist steeds daarnaar terug verwezen.
Dat er toch een andere tijd is aangebroken na de dood van de Heere Jezus, is wel duidelijk. Dat blijkt onder andere uit het scheuren van het voorhangsel, uit de voorschriften van Handelingen 15 (daarin worden voorschriften voor de gelovigen uit de heidenen gegeven, dus niet voor de Joden), uit de diverse brieven van Paulus.
Uit de brieven van Paulus nog het volgende: hij maakt in 1 Korinthe verschil tussen hen die onder de wet zijn (Joden) en hen die zonder de wet zijn (heidenen). Daarbij zegt hij dat hij, om de heidenen te winnen, zelf ook deed alsof hij zonder de wet was. (1 Kor. 9:21).
Paulus bestrafte Petrus (Galaten 2) niet omdat hij niet naar de Joodse wijze leefde, maar omdat hij - toen er Joden bij kwamen - zich onttrok aan de heidenen. Wat is jouw mening hierover?
Mogen wij deze tempel dan opzettelijk ontheiligen en vervuilen?
De offers die gebracht werden door de Levieten hebben geen kracht meer, daar Christus ons offer is geworden voor eens en voor altijd en Hij leeft nu in ons, daarom dienen wij een heilige tempel te zijn.
De tempeldienst op aarde is er in wezen dus nog steeds, alleen nu in ons zelf.
Let wel: ik ben geen voorstander van het instand houden van de offerdienst, maar ik vind jou niet heel consequent.
Allemaal eens. Maar ik had wel wat aanvullende vragen, die toch een wijziging in de functie van de wet veronderstellen. Ik zou graag willen dat je daar ook op in ging. Nu lijkt het een herhaling van je vorige posting(s).prakken schreef:Uw antwoord aangaande Mat 23:3 schrijft u
'Mattheus 23:3: De Heere Jezus zegt hier dat de farizeeën en schriftgeleerden, voor zover zij de wet van Mozes hebben onderwezen, gehoorzaamd moesten worden. Dus niet naar hun werken doen, dat deden ze om van de mensen gezien te worden. Maar wel luisteren naar de wet en de profeten.
Er is geen tekst in het NT te vinden waarin gezegd wordt dat de wet en de profeten afgedaan hebben; er wordt juist steeds daarnaar terug verwezen.'
Op de stoel van Mozes werd Mozes voorgelezen (de eerste vijf boeken) en niets anders dan dat.
Jezus zegt dar wij hier naar moeten luisteren en dit ook moeten doen.
De farizeeën hadden honderden extra regels gemaakt waaraan iedereen zich moest houden en deze waren "hun werken' die de mensen zich niet moesten laten opleggen.
Leest u nou nog eens mat 23 door en vraagt u zich af of Jezus hier ingaat tegen de eerste vijf boeken of tegen de farizeeën en schriftgeleerden.
Haalt Jezus hier nu weg uit de torah of weg van de menselijke wetten?
Als Jezus hier niets van de torah afhaalt, dan mag u geen varkensvlees eten
(Je mag wel jij zeggen tegen mij hoor....)