Column: Voetbal

Lassie

Re: Column: Voetbal

Bericht door Lassie »

jvdg schreef:Wist je dat dit op dit moment geen forrummers te bespeuren zijn op RF.

EK?

hmmm jammer...

wist je dat ik aan het oppassen was.... we daar wel voetbal konden kijken maar we daar geen zin in hadden.
henriët

Bericht door henriët »

alles goed en wel, ik heb aversie tegen voetbalgekte, maar het spelletje voetbal, ach, das best leuk, ik heb via internet een stukje zitten kijken, en t is best spannend opzich, voetbal opzich geen probleem, maar de hysterie eromheen maakt het lastig.
Ik weet niet, maar ik ben blij dat het nu over is...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Lassie

Bericht door Lassie »

wij zaten heel romantisch op de bank lekker puberaal te doen....waaahhhh
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Lassie schreef:wij zaten heel romantisch op de bank lekker puberaal te doen....waaahhhh
super!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
BJD

Bericht door BJD »

Afgedroogd, afgedropen, anti-helden, weg met die oranjegekte.... (m'n collega's hadden heel wat aanhoudingen vannacht ivm vernielingen..) Ik had zelf avonddienst dus flarden kunnen kijken, wel spannend. Toch opvallend hoe druk het nog op straat was tijdens de wedstrijd.
Rusland verdient gewonnen, leuke ploeg, aanvallend voetbal. Onterrecht als oranje had gewonnen. Prima toch? Voetbal leuk maar ik ben blij dat die oranjegekte nu over is.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

fluitje schreef:Ik zit vanavond gewoon naar de wedstrijd te kijken en hoop dat het een mooie sportavond wordt.
Wint Nederland is dat prachtig maar meteen hierna is het voor mij gewoon rustig de hond uitlaten, de dag afsluiten en naar bed.
Het is voor mij geen buigen voor het oranjekalf.
En morgen zie ik er naar uit om weer naar Zijn huis te mogen.
Precies. En zo zijn er heel veel in onze kring die op deze wijze proberen twee heren te dienen: 's zaterdagsavonds geknield voor koning Voetbal en slechts enkele uren later weer in Gods huis, menend een welbehagelijk werk te doen.

Daarom is het ook zo goed, dat er helder tegen gewaarschuwd wordt. Het is echt niet alleen buiten onze achterban, dat dit speelt.

Maar goed: ik heb begrepen dat het oranje kalf alweer vermalen is. Ik zag gisteren heel veel mensen druk bezig om in allerijl de vlaggetjes te verwijderen. Stel je voor, dat je geassocieerd wordt met een verliezer...
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
fluitje schreef:Ik zit vanavond gewoon naar de wedstrijd te kijken en hoop dat het een mooie sportavond wordt.
Wint Nederland is dat prachtig maar meteen hierna is het voor mij gewoon rustig de hond uitlaten, de dag afsluiten en naar bed.
Precies. En zo zijn er heel veel in onze kring die op deze wijze proberen twee heren te dienen: 's zaterdagsavonds geknield voor koning Voetbal en slechts enkele uren later weer in Gods huis, menend een welbehagelijk werk te doen.
Die mensen zijn er inderdaad. Maar er zijn ook mensen die vanuit een andere instelling naar de wedstrijd hebben gekeken. Ik heb zelf best een aardige voetbalavond gehad (met dank aan de Russen), maar van de zondagse eredienst heb ik toch echt vele malen meer genoten.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Lourens

Bericht door Lourens »

Josephus schreef:
Tiberius schreef:
Die mensen zijn er inderdaad. Maar er zijn ook mensen die vanuit een andere instelling naar de wedstrijd hebben gekeken. Ik heb zelf best een aardige voetbalavond gehad (met dank aan de Russen), maar van de zondagse eredienst heb ik toch echt vele malen meer genoten.
Hier sluit ik me helemaal bij aan Josephus.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

fluitje schreef:
Josephus schreef:
Tiberius schreef:Precies. En zo zijn er heel veel in onze kring die op deze wijze proberen twee heren te dienen: 's zaterdagsavonds geknield voor koning Voetbal en slechts enkele uren later weer in Gods huis, menend een welbehagelijk werk te doen.
Dat weet ik ook wel, hoor.
Probleem is alleen, dat iedereen dat van zichzelf vindt. ;)
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
fluitje schreef:
Josephus schreef:Die mensen zijn er inderdaad. Maar er zijn ook mensen die vanuit een andere instelling naar de wedstrijd hebben gekeken. Ik heb zelf best een aardige voetbalavond gehad (met dank aan de Russen), maar van de zondagse eredienst heb ik toch echt vele malen meer genoten.
Dat weet ik ook wel, hoor.
Probleem is alleen, dat iedereen dat van zichzelf vindt. ;)
Als je met dat laatste verkapt bedoelt te zeggen dat je het eigenlijk niet gelooft, mag je dat ook best concreter doen hoor. En laten we hopen dat inderdaad iedereen er zo over denkt (ik ben daar minder zeker van dan jij).
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
refo

Bericht door refo »

Dat 'koning voetbal' verhaal is altijd een beetje flauw. Je ziet aan de cijfers uit het RD dat dat reuze meevalt. Hoe representatief dat onderzoek is weet ik ook niet, maar als blijkt dat veelal andere afspraken voorgaan op wedstrijden is het niet meer dan belangstelling. Zeker geen 'knielen'. En het in het godsdienstig vlak trekken van voetbal is helemaal onzin. Als media metaforen als 'verlosser' of 'godenzonen' gebruiken is dat voor hun rekening. Er is toch nergens een zinnig mens te vinden die denkt dat de goden van Rusland sterker waren dan die van Nederland?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
parsifal

Bericht door parsifal »

In de Trouw van zaterdag stond wel een interessant artikel. De moraal was dat voetbal een rol overneemt, die vaak door wereldbeschouwing en godsdienst op zich werd genomen in het verleden.

Oranje draagt bij aan het behoren bij een groep, de spanning van een strijd tussen "wij en zij". Met voetbal en sport in het algemeen, kun je je bij de ene groep scharen en je afzetten tegen de andere groep.

Dit zelfde geldt ook voor wereldbeschouwingen en godsdiensten, maar is een bijverschijnsel van de godsdiensten. Wij zijn protestants (=goed) en zij zijn katholiek (=fout), of tegenwoordig eerder: "wij zijn Christelijk en zij zijn seculier".

Het gaat hierbij wel om zaken die zeker niet de kern van een godsdienst zijn, maar eerder bijverschijnselen. In een kerk moet er ook een groepsgevoel zijn, mensen zoeken daar naar, maar de hang naar de groep is als het goed is niet de motivatie om naar de kerk te gaan. In de kerk is er de warmte van gelijkgezindheid, maar het is niet de kern.

Met voetbal is dit groepsgevoel wel de kern, en m.i. hebben veel mensen dat heel goed door. Dat zie je ook aan de zelfspot die er is. Het is een redelijk ongevaarlijke vorm van bij een groep horen. In het verleden zijn er gevaarlijkere verschijnselen van dit soort groepsvorming geweest.

En verder we kunnen nog wel even doorgenieten van het EK. De gemeenschappelijke goeden in Nederland zijn er uit. Maar de gemeenschappelijk vijand zit er nog in. (Zo straks weer een broodje eten met Heinz, en de lachende russen hier op het werk onder ogen komen). :)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
refo

Bericht door refo »

En de reformatorische kerken moeten oppassen dat ze niet zelf een gat laten vallen tussen 'de wereld' en 'de Kerk'. Door te benadrukken dat het in de gemeente toch gaat om het wezen, dwz de Kerk met een hoofdletter, krijgen velen het gevoel dat ze er in de kerk toch niet echt bijhoren. Dan gaan ze dat gat opvullen met leuke dingen, zoals EO dagen en voetbal. En mocht het zover komen dat God ons bekeert, dan stoppen we onmiddellijk daarmee. (zie ook RD enquete) Maar nu is dat (nog) niet nodig.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Lassie

Bericht door Lassie »

daar hoef je nog niet eens met EO dagen en voetbal aan te komen.... bekijk het nog ietsjes dichterbij huis.: Je auto..., je kleding, je huis.... waar steek je allemaal je geld aan uit en hoe begeerlijk ga je daar mee om? PATS daar willen sommige mensen niet eens aandenken.Heel triest.
refo

Bericht door refo »

Lassie schreef:daar hoef je nog niet eens met EO dagen en voetbal aan te komen.... bekijk het nog ietsjes dichterbij huis.: Je auto..., je kleding, je huis.... waar steek je allemaal je geld aan uit en hoe begeerlijk ga je daar mee om? PATS daar willen sommige mensen niet eens aandenken.Heel triest.
Akkoord, maar dat komt zelfs voor bij mensen die zich aan deze van het door mij gesignaleerde gat bevinden.
--------------
Gesloten