Opwekking?? en ""Komen tot christus zoals je bent""

ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ds. V. zegt ook in een van zijn preken dat de geest strijdt tegen het vlees en het vlees tegen de geest, dit duurt (volgens hem) totdat een mens wedergeboren is.

Ik wil niet liefdeloos zijn, maar hij spreekt niet naar het Woord."
Beste RJ, als dit een letterlijk citaat is kan het ook niet waar zijn. We weten toch allen dat alleen diegenen die wederomgeboren zijn leven uit den Geest. Deze mensen hebben de oude mens afgelegd en de nieuwe mens afgedaan. Paulus schrijft aan de Romeinen in het 13de hoofdstuk vers 14 'Maar doet aan de Heere Jezus Christus (...). In het Grieks vinden we hier het woord 'en-dusasthe' wat afstamt van het werkwoord 'enduoo' en letterlijk betekent 'trek aan, bekleedt u'

Dus de geestelijke strijd, duurt niet tot een mens wederomgeboren is, maar totdat een mens sterft en dan zal die wederomgeboren mens zijn strijd neer mag leggen. Hierop aarde kent een mens de strijd tussen de oude en de nieuwe mens, dat betuigt onze Heidelberger 'het afsterven van de nieuwe mens en in de opstanding van de nieuwe mens'
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Heeft Romeinen 6:5-8 ons dan niets meer te zeggen?
5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.
7 Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde.
8 Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven;

En Johannes 12:24: "Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Indien het tarwegraan in de aarde niet valt, en sterft, zo blijft hetzelve alleen; maar indien het sterft, zo brengt het veel vrucht voort."
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ds. V. zegt ook in een van zijn preken dat de geest strijdt tegen het vlees en het vlees tegen de geest, dit duurt (volgens hem) totdat een mens wedergeboren is.

Ik bedoelde RJ dat Ds. V. had moeten zeggen dit komt nadat een mens wederomgeboren is. Immers hoe kan een onwederomgeborene verstaan de dingen die des Geestes zijn?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik bedoelde RJ dat Ds. V. had moeten zeggen dit komt nadat een mens wederomgeboren is. Immers hoe kan een onwederomgeborene verstaan de dingen die des Geestes zijn?
Beste ndonselaar,

Laten we de praktijk van het geestelijke leven er eens bij halen. Er zijn er weinigen die van het ene op het andere moment van de duisternis tot het licht worden overgezet. Er is geen enkele zondaar die Christus kent, zonder begerig naar Hem te zijn gemaakt. Daarom spreekt de Bijbel veel over trekken tot...Christus...de Zaligheid...Zijn wonderbaar Licht. Enerzijds om aan te geven dat het niet zomaar van het ene op het andere moment gaat, aan de andere kant, en vooral, dat de mens van nature vast zit aan de zonde en aan het leven naar het vlees. Waar is het verschil in te kennen tussen een onbekeerd en een bekeerd mens? De een leeft onbekommerd naar het vlees, de ander leeft door de Geest. Dat harde hart moet stukje bij beetje week worden gemaakt, de hoogmoed moet stukje bij beetje tot ootmoed worden door de bearbeiding van de Heilige Geest in een mensenhart. Dit duurt bij de een langer en heftiger, bij de ander wellicht korter en zoeter. Wij schrijven niet voor hoe het moet, de Heere is rijk in Zijn wegen.

Wat is het geval als de Heere door Zijn Geest een hart bereid maakt voor het ontvangen van Zijn genade (het Woord moet immers vallen in weltoebereide aarde)? Dat deze mens de ogen geopend worden voor de werkelijke toestand waarin hij verkeert. Het is van nature zo dat wij allen in een roes, een slaaptoestand verkeren, blind voor onze werkelijke wandel en staat in dit leven. De Heilige Geest doet ons ontwaken en Christus zal over ons lichten. Toch worden we tegelijkertijd opgeroepen om te waken en nuchter te zijn.
In elk geval zal deze arme zondaar, door de arbeid en overtuiging van de Heilige Geest vroeg of laat uitroepen of er nog een Borg is voor zijn ten hemel roepende schuld. O, hoe kan hij weer in de gunst van God komen? Hoe kan het ooit weer goed komen tussen hem en de toornende Rechter? Hoe wordt die toornende God, de Heilige Israels, zijn Vader?

Dit is een toestand die kenmerkend is voor hen die door Gods Geest bearbeid worden tot zaligheid. In gezelschappen zeiden ze: Hij is door God op de toeleidende weg geplaatst. Nee, voor hemzelf is het daar verre van, tegenovergesteld zelfs, hoe meer hij aan zonde ontdekt wordt, hoe groter de kloof tussen hem en God wordt. En toch...God is het Die trekt.

Kent hij nu Jezus? Nee...Is hij nu wederomgeboren? Ook niet...Toch wordt hij wel bearbeid door Zijn Geest, mag hij leren hoe hij voor Gods aangezicht staat, mag hij leren de zonden meer en meer achter te laten, meer en meer te haten. Gods geboden worden hem almeer lief. Het is toch een groot iets als een mens mag verlangen naar de gemeenschap met God? Dat is toch een teken van liefde? Voetius zei dan ook (laatst gelezen in het RD die citeerde uit het blad Theologia Reformata) dat in het verlangen naar een Borg reeds het wezen des geloofs aanwezig is.

Alleen die persoon kent Christus nog niet en we mogen hem niet voorhouden dat hij bekeerd of wederom geboren is. Toch mag hij door de Heilige Geest geleerd worden in de wegen die God wil dat hij gaan zal. Ja, de vijandschap bruist wanneer Gods Geest trekt, weerspannig is de mens, en daarom moet God trekken tot Christus. De mens die bearbeid wordt door Gods Geest, die mag de dingen leren verstaan die des Geestes Gods zijn. O nee, begrijp me goed, ik wil het absoluut niet vergelijken met de strijd van een christen tegen de zonde. Maar wanneer een mens gewillig wordt gemaakt, wordt hij tegelijkertijd onwillig gemaakt om de zonde en de lusten van zijn boze vlees na te volgen. Van een wederspannig mens, een gewillig christen...daar zit toch strijd tussen...daar zit toch het loslaten van het vlees tussen...daar zit toch het gehoorzaam worden aan de Geest tussen...dat eindigt toch in het rechtvaardigen van God en het aannemen van Christus?

Met dit relaas wil ik aangeven dat je een dominee niet op een enkel citaat kunt 'pakken', maar alles in de context moet plaatsen.
wim314

Bericht door wim314 »

opwekking staat ver van praten
dichtbij bidden en volharden
en is vaak klein (en fijn!)
maar soms groot (heel fijn!)
enne.....een opwekking blijft natuurlijk geen opwekking maar is het begin van iets nieuws...en daar is in Engeland best veel mee aan de hand...best hip!

Samen bidden (actief) voor opwekking is volgens mij 1 van de pijlers van een nieuwe opwekking....
In Ede zijn er interkerkelijke gebedsgroepen gestart en wordt God gevraagd hoe we onze medemens kunnen bereiken....ben daar erg blij mee :bou:
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Oorspronkelijk gepost door reiziger80
en zelfs de voormalige Tabernakel van Spurgeon lijkt ver af te staan van wat het toendertijd was.
Voor de huidige stand van zaken in de Metropolitan Tabernacle in Londen kun je hier kijken. Daar zijn ook preken online te beluisteren (in het Engels uiteraard). In principe zeggen ze te staan in de lijn van Spurgeon (gereformeerd baptisme). De diensten ( 2 maal per zondag plus zondagschool) worden gekenmerkt door soberheid met nadruk op de prediking (dr Peter Masters, de voorganger zegt geen fratsen te willen in de eredienst en de nadruk te willen leggen op het Woord). De gemeente schijnt de laatste tijd weer gegroeid te zijn (na een tijd van achteruitgang), vooral door aanwas uit de allochtone bevolking van Londen.

Als ik de site zo bekijk (heb ook al een preek beluisterd), dan lijkt het me lang niet zo erg te zijn als ons voormalig forumlid schreef (ze willen nog steeds reformed zijn, ook in de prediking), al is het natuurlijk wel anders dan de hoogtijdagen uit de tijd van Spurgeon.

[Aangepast op 6/8/04 door elbert]
visje

Bericht door visje »

Dank je anemoon, dat je deze postings hier geplaatst hebt.

zelf spit ik niet zo vaak oude discussies uit, maar dit is zeker de moeite waard.

zeer helder en duidelijk, maar vooral Bijbels.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Oorspronkelijk gepost door Zoeker
Origineel geplaatst door Kislev
Leo, Zoeker, ndonselaar, Zeeuw2, Mirror, Refojongere, zo te lezen uit jullie reacties allemaal voorstander van een onvoorwaardelijk welmenend aanbod van genade. Kan ik daaruit dan ook concluderen dat eerdergenoemde geen tegenstander zijn van de uitdrukking: 'je mag komen zoals je nu bent.'?
Niet direct, ik heb een beetje moeite met de formulering die je gebruikt. Dat zijn zulke beladen en verwarrende termen. Ik zeg liever dat ik het dogma voorsta dat Christus allen roept om tot Hem te komen om zo door Hem behouden te worden, zonder onderscheid.
Je mag komen zoals je bent, maar zo mag je niet blijven.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door visje
Dank je anemoon, dat je deze postings hier geplaatst hebt.

zelf spit ik niet zo vaak oude discussies uit, maar dit is zeker de moeite waard.

zeer helder en duidelijk, maar vooral Bijbels.
Geweldige postings!
Zoek gerust door Anemoon....;)
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Plaats reactie