Luther schreef:eilander schreef:Ik snap jullie punt, maar ik heb er wel een vraag bij: zijn jullie daarom van mening dat er geen boetedag kan gehouden worden? Of, indien wel: hoe zien jullie het gebeuren dat er een boetedag kan worden gehouden die niet van bovenaf komt, maar van onderop?
Met andere woorden: ik denk dat het bij een boetedag altijd zo is dat dit van bovenaf moet worden "opgelegd" (het woord vind ik wat ongelukkig, want dat houdt dwang in; ik zou liever kiezen voor het woord "uitgeschreven").
Dat was ook altijd zo bij de boetedagen van vroeger die door de overheden werden uitgeschreven.
Nee, er is alle reden voor een boetedag. Maar dat moet bij een kerkenraad vandaan komen. Als er een speciale nood ervaren wordt, wat is er dan op tegen om zo'n boetedag uit te schrijven voor de eigen gemeente. Ik meen dat ik het hier al vaker heb gezegd. Nog voor de synode dit besloot, had de kerkenraad van de GG Rotterdam-Zuidwijk besloten om een gebeds- en boetedienst te beleggen met de eigen gemeente en wel direct. Laagdrempelig, sober georganiseerd na een besluit van de kerkenraad. Zo hoort dat, lijkt me.
Maar dan zijn de verschillen toch niet zo groot als dat het lijkt? Het is nog steeds opgelegd, maar dan door de eigen kerkenraad. Natuurlijk is dat kleinschaliger en heeft een kerkenraad meer voeling met de gemeente, maar toch....
En doordat het breder gedaan wordt, heeft het ook meer tijd nodig, dus dat is ook niet zo bijzonder. Nu is het wel heel veel tijd misschien, dat is waar.
Andere thema's aanvoeren per specifieke gemeente kan natuurlijk altijd, niemand is toch gebonden aan bepaalde onderwerpen neem ik aan.