Dan verwacht ik (in mijn gemeente althans) hele andere thema's dan de nu voorgestelde....eilander schreef:Ik snap jullie punt, maar ik heb er wel een vraag bij: zijn jullie daarom van mening dat er geen boetedag kan gehouden worden? Of, indien wel: hoe zien jullie het gebeuren dat er een boetedag kan worden gehouden die niet van bovenaf komt, maar van onderop?
Boetedag verdient navolging
- jakobmarin
Re: Boetedag verdient navolging
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Maar dan zijn de verschillen toch niet zo groot als dat het lijkt? Het is nog steeds opgelegd, maar dan door de eigen kerkenraad. Natuurlijk is dat kleinschaliger en heeft een kerkenraad meer voeling met de gemeente, maar toch....Luther schreef:Nee, er is alle reden voor een boetedag. Maar dat moet bij een kerkenraad vandaan komen. Als er een speciale nood ervaren wordt, wat is er dan op tegen om zo'n boetedag uit te schrijven voor de eigen gemeente. Ik meen dat ik het hier al vaker heb gezegd. Nog voor de synode dit besloot, had de kerkenraad van de GG Rotterdam-Zuidwijk besloten om een gebeds- en boetedienst te beleggen met de eigen gemeente en wel direct. Laagdrempelig, sober georganiseerd na een besluit van de kerkenraad. Zo hoort dat, lijkt me.eilander schreef:Ik snap jullie punt, maar ik heb er wel een vraag bij: zijn jullie daarom van mening dat er geen boetedag kan gehouden worden? Of, indien wel: hoe zien jullie het gebeuren dat er een boetedag kan worden gehouden die niet van bovenaf komt, maar van onderop?
Met andere woorden: ik denk dat het bij een boetedag altijd zo is dat dit van bovenaf moet worden "opgelegd" (het woord vind ik wat ongelukkig, want dat houdt dwang in; ik zou liever kiezen voor het woord "uitgeschreven").
Dat was ook altijd zo bij de boetedagen van vroeger die door de overheden werden uitgeschreven.
En doordat het breder gedaan wordt, heeft het ook meer tijd nodig, dus dat is ook niet zo bijzonder. Nu is het wel heel veel tijd misschien, dat is waar.
Andere thema's aanvoeren per specifieke gemeente kan natuurlijk altijd, niemand is toch gebonden aan bepaalde onderwerpen neem ik aan.
Gaat er iemand hier het werkboekje van JBGG gebruiken in de komende week?
Je kan ze downloaden via de website
Ik heb de boekjes zojuist ingezien. Die zien er echt heel goed en evenwichtig uit!helma schreef:Gaat er iemand hier het werkboekje van JBGG gebruiken in de komende week?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Evenwichtig....
Wie bepaalt het evenwicht?
Wie bepaalt het evenwicht?
In onze gemeente zijn deze werkboekjes gisteren uitgedeeld.Luther schreef:Ik heb de boekjes zojuist ingezien. Die zien er echt heel goed en evenwichtig uit!helma schreef:Gaat er iemand hier het werkboekje van JBGG gebruiken in de komende week?
Wij willen deze week dit boekje gebruiken met de kinderen.
Wie weet welke CGK/HHK/PKN gemeenten er meedoen met de boetedag?
Iig de CGK Alphen aan de Rijn en CGK Renswoude
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
OnlineFlyingEagle
Wel bijzonder dar de CGK in Alphen meedoet gezien de geschiedenishuisman schreef:Wie weet welke CGK/HHK/PKN gemeenten er meedoen met de boetedag?
Bij ons niet...Wilhelm schreef:In onze gemeente zijn deze werkboekjes gisteren uitgedeeld.Luther schreef:Ik heb de boekjes zojuist ingezien. Die zien er echt heel goed en evenwichtig uit!helma schreef:Gaat er iemand hier het werkboekje van JBGG gebruiken in de komende week?
Wij willen deze week dit boekje gebruiken met de kinderen.
Ik heb hem uitgeprint en neem hem ook door, deze week, met de kinderen. Ziet er goed uit!
-
GGBeroopingswerk
OGG Rhenen schijnt ook mee te doen.huisman schreef:Wie weet welke CGK/HHK/PKN gemeenten er meedoen met de boetedag?
want?FlyingEagle schreef:Wel bijzonder dar de CGK in Alphen meedoet gezien de geschiedenishuisman schreef:Wie weet welke CGK/HHK/PKN gemeenten er meedoen met de boetedag?
-
OnlineFlyingEagle
gezien de scheuring in die gemeente waaruit een GG ontstaan is.helma schreef:want?FlyingEagle schreef:Wel bijzonder dar de CGK in Alphen meedoet gezien de geschiedenishuisman schreef:Wie weet welke CGK/HHK/PKN gemeenten er meedoen met de boetedag?
nou, dan is boete zeker op zijn plaats toch?
Nou, dat is meer op zijn plaats in de betreffende GG-gemeente, zou ik zeggen.
ik denk dat er in beide gemeentes genoeg redenen zijn voor boetedag. En voor welke gemeente geldt dat niet....DDD schreef:Nou, dat is meer op zijn plaats in de betreffende GG-gemeente, zou ik zeggen.