Wat een vreemde conclusie. Dit heeft echt niets met elkaar te maken. Er zijn chiliasten die dit geloven, er zijn er ook die er niets mee kunnen, ik zie er ook wel wat in. Meer niet.Tiberius schreef:...en daar baseren ze hun chiliastische toekomstverwachting op.
Merkwaardige uitleg Openbaring 2 en 3
Re: Merkwaardige uitleg Openbaring 2 en 3
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ik zou het iets vriendelijker zeggen (dus niet dikke duim en zoTiberius schreef:Omdat er geen enkele reden is, zowel niet in dit schriftgedeelte als in Mat 13, om deze uitleg te hanteren.Joannah schreef:Waarom is deze uitleg trouwens merkwaardig?
Het komt dus uit de dikke duim vandaan, en dat is met bijbeluitleg doorgaans niet zo verstandig.

Doet mij denken aan een soms merkwaardige uitleg van Ruth ... oeps verkeerd topic

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
... die echter weer wel steun heeft in de rest van de Schrift.huisman schreef:Doet mij denken aan een soms merkwaardige uitleg van Ruth ...
Ben erg benieuwd hoe we het dan wel uit moeten leggen....Tiberius schreef:Omdat er geen enkele reden is, zowel niet in dit schriftgedeelte als in Mat 13, om deze uitleg te hanteren.Joannah schreef:Waarom is deze uitleg trouwens merkwaardig?
Het komt dus uit de dikke duim vandaan, en dat is met bijbeluitleg doorgaans niet zo verstandig.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Je kunt de boodschap uit deze brieven overigens prima ter harte nemen zonder er iets profetisch in te lezen. Net als met andere brieven uit het Nieuwe Testament.
De woorden in Op 2 en 3 zijn regelrecht opgetekend uit Jezus eigen mond!Jongere schreef:Je kunt de boodschap uit deze brieven overigens prima ter harte nemen zonder er iets profetisch in te lezen. Net als met andere brieven uit het Nieuwe Testament.
Keer op keer staat er dat we ons moeten bekeren , en "wie oren heeft, die hore", wat de Geest tot de Gemeente zegt.
Duidt dat niet op een diepere boodschap?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Waarom is een bepaalde profetische uitleg een diepere boodschap?Joannah schreef:De woorden in Op 2 en 3 zijn regelrecht opgetekend uit Jezus eigen mond!Jongere schreef:Je kunt de boodschap uit deze brieven overigens prima ter harte nemen zonder er iets profetisch in te lezen. Net als met andere brieven uit het Nieuwe Testament.
Keer op keer staat er dat we ons moeten bekeren , en "wie oren heeft, die hore", wat de Geest tot de Gemeente zegt.
Ik lees een hele diepe boodschap in die brieven. Die ook alles met mijn leven te maken heeft. Inderdaad: de oproep klinkt te bekeren, wie ore heeft, die hore. Dat duidt niet op een diepere boodschap, dat is een diepe boodschap.
Precies, een boodschap(vermaning en vertroosting) voor gemeenten van alle tijden. Je zou in Sardis of Laodicea hebben gekerkt en zondags komt namens de Koning van de kerk zo'n boodschap, niet levend maar dood, lauw uit Mijn mond zal ik u spuwen als u zich niet bekeerd. Nee, ik denk niet dat de leden van deze gemeenten een diepere boodschap zochten. Deze boodschap zette hun leven al in het volle licht van Gods heiligheid. Dieper kan een boodschap toch niet zijn?Jongere schreef:Waarom is een bepaalde profetische uitleg een diepere boodschap?Joannah schreef:De woorden in Op 2 en 3 zijn regelrecht opgetekend uit Jezus eigen mond!Jongere schreef:Je kunt de boodschap uit deze brieven overigens prima ter harte nemen zonder er iets profetisch in te lezen. Net als met andere brieven uit het Nieuwe Testament.
Ik lees een hele diepe boodschap in die brieven. Die ook alles met mijn leven te maken heeft. Inderdaad: de oproep klinkt te bekeren, wie ore heeft, die hore. Dat duidt niet op een diepere boodschap, dat is een diepe boodschap.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Joannah kan niet zo goed overweg met het eenvoudige geloven :Dhuisman schreef:Precies, een boodschap(vermaning en vertroosting) voor gemeenten van alle tijden. Je zou in Sardis of Laodicea hebben gekerkt en zondags komt namens de Koning van de kerk zo'n boodschap, niet levend maar dood, lauw uit Mijn mond zal ik u spuwen als u zich niet bekeerd. Nee, ik denk niet dat de leden van deze gemeenten een diepere boodschap zochten. Deze boodschap zette hun leven al in het volle licht van Gods heiligheid. Dieper kan een boodschap toch niet zijn?Jongere schreef:Waarom is een bepaalde profetische uitleg een diepere boodschap?Joannah schreef:De woorden in Op 2 en 3 zijn regelrecht opgetekend uit Jezus eigen mond!Jongere schreef:Je kunt de boodschap uit deze brieven overigens prima ter harte nemen zonder er iets profetisch in te lezen. Net als met andere brieven uit het Nieuwe Testament.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Joannah kan niet zo goed overweg met eenvoudig alles maar overnemen uit tradities en gewoonten.
Ik kan me hier wel in vinden: wat hier staat, dit is een diepe boodschap.Jongere schreef:Waarom is een bepaalde profetische uitleg een diepere boodschap?Joannah schreef:De woorden in Op 2 en 3 zijn regelrecht opgetekend uit Jezus eigen mond!Jongere schreef:Je kunt de boodschap uit deze brieven overigens prima ter harte nemen zonder er iets profetisch in te lezen. Net als met andere brieven uit het Nieuwe Testament.
Daarvoor wil ik verwijzen naar deel III van Wilhelmus à Brakels "De Redelijke Godsdienst", online hier te raadplegen: http://www.theologienet.nl/documenten/B ... _DLIII.rtfJoannah schreef:Ben erg benieuwd hoe we het dan wel uit moeten leggen....
Ook prachtig: Brieven uit de hemel van Ds C G Vreugdenhil en Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop van R.M. Mc CheyneTiberius schreef:Ik kan me hier wel in vinden: wat hier staat, dit is een diepe boodschap.Jongere schreef:Waarom is een bepaalde profetische uitleg een diepere boodschap?Joannah schreef:De woorden in Op 2 en 3 zijn regelrecht opgetekend uit Jezus eigen mond!Jongere schreef:Je kunt de boodschap uit deze brieven overigens prima ter harte nemen zonder er iets profetisch in te lezen. Net als met andere brieven uit het Nieuwe Testament.
Daarvoor wil ik verwijzen naar deel III van Wilhelmus à Brakels "De Redelijke Godsdienst", online hier te raadplegen: http://www.theologienet.nl/documenten/B ... _DLIII.rtfJoannah schreef:Ben erg benieuwd hoe we het dan wel uit moeten leggen....
Je hebt toch boeken van hem? Lees, maar: allemaal bespiegelingen. Ik kan er weinig anders van maken.Erasmiaan schreef:Doe is even normaal joh! Wat zijn dit nou voor opmerkingen? Of onderbouw het, of zeg niets.refo schreef:Het verwijt van Philpot over bespiegelen vind ik wel grappig. Die man bespiegelt zelf alleen maar.
Maar als je graag gangen van Gods volk leest is het natuur prima om te lezen. Maar dat zijn dan wel bespiegelingen, geen preken.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ik dacht dat dat nu net de vraag was.huisman schreef:Als alles apcalyps is?........maar dat zijn Openbaring 2 en 3 nu net niet dat zijn apostolische brieven.refo schreef:Als alles apocalyps is, zijn de brieven dat misschien ook wel.
7 brieven
7 bazuinen
7 zegelen
7 fiolen
etc
7 maal 7 beelden van de geschiedenis of de eindtijd.
Het verwijt van Philpot over bespiegelen vind ik wel grappig. Die man bespiegelt zelf alleen maar.
Zie openingspost.
--------------
Voor mij is dat geen vraag daarom noemde ik dit topic ook "Merkwaardige uitleg Openbaring 2 en 3" de gewone uitleg heeft mijn sterke voorkeur.refo schreef:Ik dacht dat dat nu net de vraag was.huisman schreef:Als alles apcalyps is?........maar dat zijn Openbaring 2 en 3 nu net niet dat zijn apostolische brieven.refo schreef:Als alles apocalyps is, zijn de brieven dat misschien ook wel.
7 brieven
7 bazuinen
7 zegelen
7 fiolen
etc
7 maal 7 beelden van de geschiedenis of de eindtijd.
Het verwijt van Philpot over bespiegelen vind ik wel grappig. Die man bespiegelt zelf alleen maar.
Zie openingspost.