Hoe kwam Kaïn aan zijn vrouw?

eilander
Moderator

Re: Hoe kwam Kaïn aan zijn vrouw?

Bericht door eilander »

refo schreef:Noach had drie zonen: van die drie zonen stamt heel de wereldbevolking af. De stelling dat er pas een incestverbod kon komen als er voldoende mensen op de aarde zijn, kan daarom geen hout snijden.
Ik begrijp het nog steeds niet. Iemand mag niet met zijn nicht trouwen, maar met zijn achter-achter-achter-achter-achternicht toch wel? Sommigen noemen dat nog steeds familie, maar ik ben dan al de tel kwijt.
Uiteindelijk heb je dan wel dezelfde voorouders, alleen het is zover terug dat het niet meer "telt".
refo

Bericht door refo »

eilander schreef:
refo schreef:Noach had drie zonen: van die drie zonen stamt heel de wereldbevolking af. De stelling dat er pas een incestverbod kon komen als er voldoende mensen op de aarde zijn, kan daarom geen hout snijden.
Ik begrijp het nog steeds niet. Iemand mag niet met zijn nicht trouwen, maar met zijn achter-achter-achter-achter-achternicht toch wel? Sommigen noemen dat nog steeds familie, maar ik ben dan al de tel kwijt.
Uiteindelijk heb je dan wel dezelfde voorouders, alleen het is zover terug dat het niet meer "telt".
Dat klopt. Vandaar dat er mensen zijn die niet geloven in de schepping van één mensenpaar en/of een allesverwoestende zondvloed.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

refo schreef:
eilander schreef:
Dat klopt. Vandaar dat er mensen zijn die niet geloven in de schepping van één mensenpaar en/of een allesverwoestende zondvloed.
Dat zijn toch vaak dezelfde mensen als die geloven in een toevallig ontstaan van alles?
Solipsis

Bericht door Solipsis »

eilander schreef:Dat zijn toch vaak dezelfde mensen als die geloven in een toevallig ontstaan van alles?
Nee, dat is te kort door de bocht.
albion

Bericht door albion »

eilander schreef:

Ik weet niet of dat opgaat. Mijn man en ik hebben wel dezelfde voorouders zowel van zijn vaders als van zijn moeders kant, zelfs van opa's en oma's kant en daarom denk ik soms dat mijn zoon dus dubbel of zelfs driedubbel genen in zich heeft waardoor hij zo 'onhandelbaar' kan zijn.

Mijn zus is getrouwd met een Zuidafrikaner en bracht dus 'nieuw bloed' in de familie. Zij heeft dan ook 'voorbeeldige' kinderen. Of dat er wat mee te maken heeft?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Solipsis

Bericht door Solipsis »

albion schreef: Ik weet niet of dat opgaat. Mijn man en ik hebben wel dezelfde voorouders zowel van zijn vaders als van zijn moeders kant, zelfs van opa's en oma's kant en daarom denk ik soms dat mijn zoon dus dubbel of zelfs driedubbel genen in zich heeft waardoor hij zo 'onhandelbaar' kan zijn.

Mijn zus is getrouwd met een Zuidafrikaner en bracht dus 'nieuw bloed' in de familie. Zij heeft dan ook 'voorbeeldige' kinderen. Of dat er wat mee te maken heeft?
Natuurlijk niet. ;) Dat heeft vooral te maken met bepaalde karaktereigenschappen die in de genen aanwezig zijn en hoe deze ontwikkeld worden. Het zou andersom net zo goed het geval kunnen zijn.
ZWP

Bericht door ZWP »

Bij een oppervlakkige lezing zou je kunnen concluderen dat Adam en Eva maar 3 kinderen kregen: Kaïn, Abel en Seth. Maar Adam leefde 930 jaar en in zo'n lange tijd kun je heel veel nageslacht voortbrengen (zie ook Gen.5:4). We weten niet hoe oud Kaïn was toen hij zijn broer doodde. Evenmin weten we hoe oud hij was toen hij trouwde en kinderen kreeg. Adam zelf was 130 jaar toen Seth werd geboren. Kaïn kan dus in theorie al meer dan 100 jaar zijn geweest toen hij zijn broer vermoordde. Daarom is de vraag waar Kaïn zijn vrouw vandaan haalde, niet zo moeilijk te beantwoorden. Hij kan met een zus zijn getrouwd, anders met de dochter, kleindochter of achterkleindochter van een van zijn vele broers en zussen.
Bron: De Oogst

Een andere vraag: hoe wist Kaïn waarom God geen aandacht schonk aan zijn offer en wel aan dat van Abel?
helma

Bericht door helma »

ZWP schreef:Bij een oppervlakkige lezing zou je kunnen concluderen dat Adam en Eva maar 3 kinderen kregen: Kaïn, Abel en Seth. Maar Adam leefde 930 jaar en in zo'n lange tijd kun je heel veel nageslacht voortbrengen (zie ook Gen.5:4). We weten niet hoe oud Kaïn was toen hij zijn broer doodde. Evenmin weten we hoe oud hij was toen hij trouwde en kinderen kreeg. Adam zelf was 130 jaar toen Seth werd geboren. Kaïn kan dus in theorie al meer dan 100 jaar zijn geweest toen hij zijn broer vermoordde. Daarom is de vraag waar Kaïn zijn vrouw vandaan haalde, niet zo moeilijk te beantwoorden. Hij kan met een zus zijn getrouwd, anders met de dochter, kleindochter of achterkleindochter van een van zijn vele broers en zussen.

Een andere vraag: hoe wist Kaïn waarom God geen aandacht schonk aan zijn offer en wel aan dat van Abel?
ik denk in elk geval dat het zichtbaar was aan Abel.

Pas las ik ergens dat het offer van Abel door vuur verteerd werd en het offer van kaïn niet
Het kwam natuurlijk vaker voor dat als God een offer aannam in Zijn gunst dat er vuur van de hemel het offer verteerde.
huisman

Bericht door huisman »

helma schreef:
ZWP schreef:Bij een oppervlakkige lezing zou je kunnen concluderen dat Adam en Eva maar 3 kinderen kregen: Kaïn, Abel en Seth. Maar Adam leefde 930 jaar en in zo'n lange tijd kun je heel veel nageslacht voortbrengen (zie ook Gen.5:4). We weten niet hoe oud Kaïn was toen hij zijn broer doodde. Evenmin weten we hoe oud hij was toen hij trouwde en kinderen kreeg. Adam zelf was 130 jaar toen Seth werd geboren. Kaïn kan dus in theorie al meer dan 100 jaar zijn geweest toen hij zijn broer vermoordde. Daarom is de vraag waar Kaïn zijn vrouw vandaan haalde, niet zo moeilijk te beantwoorden. Hij kan met een zus zijn getrouwd, anders met de dochter, kleindochter of achterkleindochter van een van zijn vele broers en zussen.

ik denk in elk geval dat het zichtbaar was aan Abel.

Pas las ik ergens dat het offer van Abel door vuur verteerd werd en het offer van kaïn niet
Het kwam natuurlijk vaker voor dat als God een offer aannam in Zijn gunst dat er vuur van de hemel het offer verteerde.
In de kinderbijbelplaatjes gaat de rook van Abels offer omhoog en van Kaïns offer naar beneden. En niet alleen in kinderbijbels

---Plaatje geknipt----je kan beter ff een ander plaatje zoeken. vr.gr. helma
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
jvdg

Bericht door jvdg »

huisman schreef:In de kinderbijbelplaatjes gaat de rook van Abels offer omhoog en van Kaïns offer naar beneden. En niet alleen in kinderbijbels
---plaatje geknipt------
In die neerslaande rook geloof ik niet. De bijbel zegt daar niets over.
Wat me in het plaatje bevreemdt is dat deze broeders naakt worden afgebeeld.
Joannah

Bericht door Joannah »

Ik denk dat God Zelf het vuur deed branden, maar het doet er niet zo veel toe, meer vraagtekens zet ik bij gen 4:7, waarin staat dat Kain over de zonde moet heersen, "de zonde ligt aan de deur",
Waaruit blijkt dat wij de keuze hebben, en niet kunnen zeggen, ik kan mezelf niet bekeren, want de zonde heerst over mij.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Willem

Bericht door Willem »

Joannah schreef:.... meer vraagtekens zet ik bij gen 4:7, waarin staat dat Kain over de zonde moet heersen, "de zonde ligt aan de deur",
Waaruit blijkt dat wij de keuze hebben, en niet kunnen zeggen, ik kan mezelf niet bekeren, want de zonde heerst over mij.
?
Joannah

Bericht door Joannah »

Willem schreef:
Joannah schreef:.... meer vraagtekens zet ik bij gen 4:7, waarin staat dat Kain over de zonde moet heersen, "de zonde ligt aan de deur",
?
Ja, dat vroeg ik me zo maar es af, ja...
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Joannah schreef:
Willem schreef:
?
Ja, dat vroeg ik me zo maar es af, ja...
Je posting is wat onduidelijk. Je zet vraagtekens bij een bijbeltekst, maar concludeert daaruit dat wij een keuze hebben en niet kunnen zeggen dat we onszelf niet kunnen bekeren.

Wordt er hier getwijfeld aan de totale doodstaat van een mens?? Daar is de Bijbel wel duidelijk in; we kunnen niet op basis van één tekst iets zomaar zeggen, we moeten de hele Schrift laten spreken.
refo

Bericht door refo »

Voor Kaïn was die uitspraak op dat moment de hele Schrift.
Plaats reactie