caprice schreef:Wat je aangeeft over de macht van de duivel is inderdaad een functioneel punt in het verhaal, doch vanaf dat moment in het verhaal waar Christus afgebeeld wordt als minder machtig dan de duivel, om die reden dat de duivel voorgesteld wordt als een persoon die met willekeur die mensen wel of niet kan verkopen, als wel de prijs die hij vraagt, gaat het geheel scheef, en zou haast blasfemisch te noemen zijn, door de satan te stellen in plaats van God de Vader.
Deze geschiedenis is overigens niet te vergelijken met gelijkenissen van de Heere Jezus, aangezien het hier een predikatie van die dominee betrof. Het verhaal met de vogelkooi is om het zo te beschouwen de gelijkenis, maar de uitleg van de prediker strookt niet met Gods Woord. Daarom zal het geen dageraad hebben. Jezus onderhandelt niet met de duivel als het gaat over zaligen van zondaren. Maar met God de vader. Van Hem eist Hij ze op als Zijn arbeidsloon. Hij heeft zijn bloed en leven dus niet betaald aan satan, maar de kop van satan vermorzeld.
De prediker speelt dus op het gemoed van mensen, door de zaken te verduisteren, en de mensen een Jezus aan te praten buiten een weg van het recht om.
Nee, nu draaf je een beetje door. Uiteraard ben ik het geheel met je eens dat geen hellemaacht, geen duivel de zaligheid van de uitverkorenen kan tegenhouden. De prijs is betaald, aan het recht Gods is genoegdoening geschonken, zeker! Allemaal waar!
En dat de Heere onwederstandelijk en onberouwelijk werkt, ook waar!
Maar probeer de lering er eens uit te trekken:
- De mensen worden vergeleken bij die oude vogels, waar niemand werkelijk meer een cent voor zou geven. Wat een gedachte ten opzichte van de goede schepping!
- De macht en de satanische bedoelingen van de duivel worden haarfijn bloot gelegd in het verhaal. Confronterend!
- De liefde en de gewilligheid van de Heere Jezus, om dit soort mensen te zaligen wordt duidelijk als Hij ingaat op de "eisen" die de duivel stelt. (Inderdaad, dogmatisch een misser!)
Nog een keer de vergelijking met de verzoeking in de woestijn, en wel de tweede verzoeking. Daaruit zou je kunnen opmaken dat de duivel toch eigendomsrechten heeft gekregen over de mensheid en over deze aarde. Niet in absolute zin, maar toch...
Daarnaast moest ik bij het lezen van dit verhaal denken aan de diepste verlatenheid van God, die de Heere Jezus heeft doorstaan op de kruisheuvel Golgotha. Hij is nedergedaald ter helle. Niet omdaar aan de duivel te betalen. Wel was Hij daar om plaatsvervangend te zijn in de plaats waar de duivel het voor het zeggen heeft en in totale afwezigheid van God en Zijn genade.
Zo heb ik dit verhaal gelezen, niet als een kloppend dogamtisch verhaal, maar wel met een aantal leerpunten. Predikanten gebruiken in hun preken ook vaak voorbeelden. Vaak rammelen ze dogmatisch, als je ze helemaal zou overzetten, maar een voorbeeld is vaak bedoeld om één of twee moeilijke punten helder te krijgen.