Bekering tot de Islam

Tiberius
Administrator

Re: Bekering tot de Islam

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:
Tiberius schreef:
Jongere schreef:
Tiberius schreef:Agrippa was trouwens koning, geen keizer. Maar dat terzijde.
Vreselijk :oO Dat krijg je nu van overtiepen. Heb het snel veranderd.

Van wie was het trouwens de broer? :)
Van Bernice, meester. :)
O ja. Ik bedoelde eigenlijk zijn andere zus. Zondag een preek over gehoord, vandaar. ;-)
Ok, Drusilla.
Joannah

Bericht door Joannah »

Jongere schreef:
Joannah schreef:Keizer Agrippa had er anders geen moeite mee, bijna een Christen te worden toen hij met de apostel sprak.
Een christen begint met melk, voordat vast voedsel komt.
Koning Agrippa had er alle moeite mee, wèl een christen te worden. Dat is nu net het cruciale punt.

Christen worden is uit de dood opstaan tot een nieuw leven. Moslim worden is overstappen van de ene afgodendienst (wat je daarvoor ook hebt gedaan) tot de andere. Dat is niet zo heel moeilijk. Want in feite blijf je dezelfde heer dienen.
Waarmee ik niet wil beweren dat het moeilijk is om zalig te worden: waar God werkt is niets moeilijk, maar is alles volbracht. Anderzijds, als we beter luisteren naar het onderwijs van Jezus zouden we denk ik vaker als de discipelen reageren: wie kan dan zalig worden? En Jezus, hen aanziende, zeide tot hen: Bij de mensen is dat onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk.
Waar denk je dat Agrippa moeite mee had, met de totale overgave, of de standenleer, dogmatiek en heiligmaking, waar Bonny het over had?
Je "alles is volbracht" gebruik je geheel verkeerd in deze context, mi.n.
En met "dezelfde heer dienen" ben ik het ook niet helemaal eens. De God van Abraham, Izak en Jacob, wordt in de Islam de God van Abraham en Ismael.
Precies daar, waar het telt (want Jacob werd Israel)heeft de satan later zijn valse leer geplant.
Jezus Christus is het plaatsvervangende Offer geworden, waar wij een beroep op mogen doen, de arme moslim denkt het zelf te kunnen verdienen.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Jongere

Bericht door Jongere »

Joannah schreef:Waar denk je dat Agrippa moeite mee had, met de totale overgave, of de standenleer, dogmatiek en heiligmaking, waar Bonny het over had?
Met de totale overgave. Ik zei het omdat je aan zijn 'bijna' denk ik niet veel mag ontlenen. Het was namelijk een nee, hoe bijna het ook was.
Je "alles is volbracht" gebruik je geheel verkeerd in deze context, mi.n.
Waarom?
En met "dezelfde heer dienen" ben ik het ook niet helemaal eens. De God van Abraham, Izak en Jacob, wordt in de Islam de God van Abraham en Ismael.
Precies daar, waar het telt (want Jacob werd Israel)heeft de satan later zijn valse leer geplant.
Jezus Christus is het plaatsvervangende Offer geworden, waar wij een beroep op mogen doen, de arme moslim denkt het zelf te kunnen verdienen.
Wie God niet werkelijk kent, heeft Hem ook niet tot zijn heer. En dan is je heer de satan. In die zin dient de naamchristen dezelfde heer als de moslim.
Ik heb niet het idee dat je goed begreep wat ik bedoelde met mijn post.
caprice

Bericht door caprice »

blijmoedig schreef:Bij nader inzien is het aantal van 40.000 wel wat aan de hoge kant. Dat is haast net zo veel als in de Kuip :bobo Maar het is in ieder geval een grote moskee.
Ik meen dat het om 10.000 plaatsen ging.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik meen dat we allen schromelijk overdrijven. Er gaan geen 40.000 mensen inpassen en ook geen 10.000. De moskee heeft een aantal ruimtes en de grootste is de gebedsruimte, die ruimte biedt aan 1500 mensen. Dat hij toch wat groter is is omdat er ook sociale en culturele voorzieningen in komen... (en natuurlijk ergens een verkapte terroristenopleiding he.... :nonnon )

Maar ja, dingen waar we bang voor zijn worden opeens extra groot...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Joannah

Bericht door Joannah »

Jongere schreef:
Joannah schreef:Waar denk je dat Agrippa moeite mee had, met de totale overgave, of de standenleer, dogmatiek en heiligmaking, waar Bonny het over had?
Met de totale overgave. Ik zei het omdat je aan zijn 'bijna' denk ik niet veel mag ontlenen. Het was namelijk een nee, hoe bijna het ook was.
Je "alles is volbracht" gebruik je geheel verkeerd in deze context, mi.
Waarom?
Wie God niet werkelijk kent, heeft Hem ook niet tot zijn heer. En dan is je heer de satan. In die zin dient de naamchristen dezelfde heer als de moslim.
Ik heb niet het idee dat je goed begreep wat ik bedoelde met mijn post.
"Alles is volbracht" is van toepassing op alles waar het hele OT naar toe werkt en zijn voleinding v indt in het sterven aan het kruis, waarbij de Satan verslagen wordt, en de weg naar Verzoening met God weer open staat.
Verder met je eens, wie zich teveel bezig houdt met de dogmatiek, standenleer en heiligmaking, mist de boot ook.De totale overgave is de enige manier, wij zelf kunnen zo veel leren en onderzoeken wat we kunnen, maar als de overgave aan Hem uitblijft, hebben we niets geleerd.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
blijmoedig

Bericht door blijmoedig »

Marnix schreef:Maar ja, dingen waar we bang voor zijn worden opeens extra groot...
Dat is natuurlijk een beetje een flauwe opmerking. Feit blijft dat het een grote moskee (in aanbouw) is, wat ik in een schril contrast vind staan met de aftakeling en (letterlijke) afbraak van zo veel kerken op dit moment. Word ik hierdoor bang voor de moslims. Nee hoor. Veel moslims vind ik prima mensen. Wel denk ik de dingen niet zo maar 'neutraal' gebeuren. Er zijn continue geestelijke krachten aan het werk, zoals de Bijbel dat zegt. Als dan het eerste wat je ziet als je Rotterdam met de trein binnenrijdt een grote moskee is, en het laatste wat je ziet als je Rotterdam aan de andere kant met de trein weer verlaat, ook een grote moskee is, dan zie ik dat als een symbolische overwinning voor de duivel. Omdat die het liefst wil dat alles wat aan God's Kerk herinnert verdwijnt of - letterlijk - wordt overschaduwt door andere zaken, zoals grote moskeeen.
Joannah

Bericht door Joannah »

blijmoedig schreef:
Marnix schreef:Maar ja, dingen waar we bang voor zijn worden opeens extra groot...
Dat is natuurlijk een beetje een flauwe opmerking. Feit blijft dat het een grote moskee (in aanbouw) is, wat ik in een schril contrast vind staan met de aftakeling en (letterlijke) afbraak van zo veel kerken op dit moment. Word ik hierdoor bang voor de moslims. Nee hoor. Veel moslims vind ik prima mensen. Wel denk ik de dingen niet zo maar 'neutraal' gebeuren. Er zijn continue geestelijke krachten aan het werk, zoals de Bijbel dat zegt. Als dan het eerste wat je ziet als je Rotterdam met de trein binnenrijdt een grote moskee is, en het laatste wat je ziet als je Rotterdam aan de andere kant met de trein weer verlaat, ook een grote moskee is, dan zie ik dat als een symbolische overwinning voor de duivel. Omdat die het liefst wil dat alles wat aan God's Kerk herinnert verdwijnt of - letterlijk - wordt overschaduwt door andere zaken, zoals grote moskeeen.
Die aan de kant van Schiedam, wanneer je RTM weer uitrijdt, zou zo in de Efteling passen.
Totaal NIET conform aan de cultuur van het nederlandse (culturele) landschap.
Maar wel zeuren over een tekst als Jezus redt.....
Hier staat dat op grote reklameborden, en af en toe een neon-verlicht kruis op een berg.
Marnix

Bericht door Marnix »

blijmoedig schreef:
Ik snap het punt en ook het gevaar van verdrukking, ook al ben ik er niet zo bang voor als sommigen schijnen te zijn. Ik denk ook niet dat we banger moeten zijn voor de satan als het hele land vol moskeeen staat dan wanneer het alleen vol kerken staat. Misschien hebben we wel meer verdrukking nodig omdat we anders tevreden achterover leunen, verdeeld zijn als christenen en ons te druk maken om allerlei bijzaken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere

Bericht door Jongere »

Marnix schreef:Ik meen dat we allen schromelijk overdrijven. Er gaan geen 40.000 mensen inpassen en ook geen 10.000. De moskee heeft een aantal ruimtes en de grootste is de gebedsruimte, die ruimte biedt aan 1500 mensen. Dat hij toch wat groter is is omdat er ook sociale en culturele voorzieningen in komen... (en natuurlijk ergens een verkapte terroristenopleiding he.... :nonnon )

Maar ja, dingen waar we bang voor zijn worden opeens extra groot...
Het wordt de grootste van Europa, Marnix.
Dat die in mijn stad gebouwd wordt - terwijl er al een andere beroemde moskee staat - doet me inderdaad wel iets.
Bang ben ik overigens niet zo.
blijmoedig

Bericht door blijmoedig »

Marnix schreef:Ik snap het punt en ook het gevaar van verdrukking, ook al ben ik er niet zo bang voor als sommigen schijnen te zijn.
Ik ben nog niet eens zo zeer bang voor verdrukking, althans niet van de moslimzijde. Bij mijn weten is er in de moslimwereld ook een secularisatie aan de gang in Nederland. Wel gaat het mij aan het hart dat het erop lijkt dat steeds minder mensen de levende God willen kennen. Tegenwoordig zoekt men het in de meest rare dingen en quasi-religies. Ook een moskee, hoewel ik de architectuur van een moskee nog wel kan waarderen, staat ten diepste symbool voor een leven zonder God. Dat raakt me.
Marnix schreef:Ik denk ook niet dat we banger moeten zijn voor de satan als het hele land vol moskeeen staat dan wanneer het alleen vol kerken staat.
Wij hoeven sowieso niet bang te zijn voor de satan, wanneer wij leven uit de genade van de Heere Jezus. Het is in die zin, zoals gezegd, ook niet angst die mijn gedachten beheerst. Wel vind ik het aangrijpend dat Nederland steeds meer door een soort leegte lijkt te worden bevangen. Een leegte veroorzaakt door een leven zonder de Heere God.
Marnix schreef:Misschien hebben we wel meer verdrukking nodig omdat we anders tevreden achterover leunen, verdeeld zijn als christenen en ons te druk maken om allerlei bijzaken.
Dit ben ik volledig met je eens. We hebben het te goed in Nederland. In plaats van dat wij als christenen onze vrijheid gebruiken om mensen aan de Gemeente toe te voegen, zitten we allemaal genoegelijk op ons eigen eilandje, ons druk te maken over belangrijke en minder belangrijke zaken. Maar ik denk dat we ons zelf voor de gek houden, als we denken dat ons altijd deze vrijheid geschonken is. Naar mate de Nederlandse samenleving meer en meer van God-los zal komen, zal vroeg of laat dit zijn weerslag hebben op de vrijheid die wij nu als christenen genieten. We zullen elkaar nog hard nodig hebben.
Laatst gewijzigd door blijmoedig op 23 jul 2010, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Marnix

Bericht door Marnix »

Het moet ons te denken geven... Misschien is dat ook de bedoeling...

(overigens gaat die grootte over formaat, niet over inhoud, dan zijn er moskeeen waar meer mensen in kunnen... ik denk overigens dat de Sultanahmet in Istanbul ook groter is maar goed)
freek

Bericht door freek »

Jongere schreef:
Tiberius schreef:
Jongere schreef:
Tiberius schreef:Agrippa was trouwens koning, geen keizer. Maar dat terzijde.
Vreselijk :oO Dat krijg je nu van overtiepen. Heb het snel veranderd.

Van wie was het trouwens de broer? :)
Van Bernice, meester. :)
O ja. Ik bedoelde eigenlijk zijn andere zus. Zondag een preek over gehoord, vandaar. ;-)
Was het een leespreek?
Jongere

Bericht door Jongere »

Marnix schreef:ik denk overigens dat de Sultanahmet in Istanbul ook groter is maar goed)
Europa, Marnix
freek schreef:Was het een leespreek?
Nee, een verse.
Marnix

Bericht door Marnix »

Europa, Marnix
Dat zeg ik toch? Istanbul ligt voor een deel in Europa en een deel in Azie, gescheiden door de Bosporus. Het oudste gedeelte waar bijv. de Hagia Sophia en de Blauwe Moskee (Sultanahmet-moskee) staan ligt in het Europese gedeelte... :)
Plaats reactie