Admissie-examens CGK 2010

Mara

Re: Admissie-examens CGK 2010

Bericht door Mara »

Mannen die via een omweg predikant worden, zijn vaak niet de slechtste !
Van mij hoeft het geen geleerde te zijn, ik heb menig eenvoudig dominee gehoord, in mijn jeugd al.
Mijn ouders namen me doordeweeks mee, naar preekbeurten, soms in een woonhuis, soms in een klein schuurtje.
Snapte er niks van, maar was onder de indruk van alles.
Sommige teksten ken ik nog !
Maar we moeten wel scherp blijven en niet vervallen in "sektes". Zie het boek: knielen op een bed violen.
Ik vond het heel knap hoe Siebelink dat beschreef.
Groot respect voor de voorganger, maar ...... het klopte niet !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Fijn voor de CGK dat er 5 mannen zijn aangenomen ! Maar worden er nog meer gehoord ? Ik kan nl nog geen stukje vinden in het RD.

Wat me altijd weer tot blijdschap stemt en wat me ook wel hoop geeft, is dat er veel vooraanstaande posities binnen de CGK worden ingenomen door predikanten waar de GG zich van harte mee verwant voelt.
Mara

Bericht door Mara »

@Wilhelm: ik vind het momenteel teleurstellend. Wij hebben de laatste maanden bijna(dominees) gehad, en ik dacht : is dit het nu ? Gaat de CGK deze kant op ?
---knip--- IJdel gebruik en als krachtterm: niet toegestaan; mvg Tib
Jan

Bericht door Jan »

vlinder schreef:
Mara schreef:O. Ik dacht dat het logisch was om VWO te hebben als vooropleiding. (gymnasium) Om de bijbel te bestuderen heb je toch Grieks nodig ?
Uiteraard heb je dan Grieks nodig. Ik denk dat het ook noodzakelijk is dat de mannen goed kunnen leren. Maar je kunt dan wel eenvoudige mensen buitensluiten zoals bijv. Wulfert Floor. Ik denk dat het een Bijbelse opdracht is om mannen met verstand te kiezen, maar in de geschiedenis heeft de Heere weleens laten zien om ook door eenvoudige mensen het evangelie te laten verkondigen.
In de Bijbel lezen we meest van profeten, maar af en toe zat er toch een vrouwtje bij. Hoofdregel blijft: Mannen. Zo misschien ook met studie en dan af en toe als uitzondering een 'Floortje'.
Mara

Bericht door Mara »

Mara schreef:@Wilhelm: ik vind het momenteel teleurstellend. Wij hebben de laatste maanden bijna(dominees) gehad, en ik dacht : is dit het nu ? Gaat de CGK deze kant op ?
Ik heb het niet als krachtterm bedoeld, maar aangegeven wat de bewoordingen zijn van deze predikanten.
Ik kan het nu niet verder uit gaan leggen, anders wordt er weer geknipt.
Maar hoop dat de lezers het snappen.
Het gaat alleen nog maar over de Zoon !
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
Mara schreef:@Wilhelm: ik vind het momenteel teleurstellend. Wij hebben de laatste maanden bijna(dominees) gehad, en ik dacht : is dit het nu ? Gaat de CGK deze kant op ?
Ik heb het niet als krachtterm bedoeld, maar aangegeven wat de bewoordingen zijn van deze predikanten.
Ik kan het nu niet verder uit gaan leggen, anders wordt er weer geknipt.
Maar hoop dat de lezers het snappen.
Het gaat alleen nog maar over de Zoon !
Ik had wel gesnapt dat je citeerde en geen krachttermen gebruikte.
Kennelijk is het bij de mods anders overgekomen. Kan gebeuren, mods zijn ook maar mensen ;)
Maar je signaleert dus een zekere eenzijdigheid. Denk je dat dat aan de opleiding ligt?
~~Soli Deo Gloria~~
helma

Bericht door helma »

het was twijfelachtig en dan is het zeker als het gaat over Gods Naam beter voorzichtig te zijn
als je volgende keer iemand citeert kan je beter aanhalingstekens gebruiken :tilt
Mara

Bericht door Mara »

Hendrikus: denk niet dat het aan de opleiding ligt, want dan zouden alle aankomende predikanten dit moeten doen.
Er is in de cgk een grote verscheidenheid aan predikanten, van uiterst links tot uiterst rechts.
Dat zie je in de ger gem toch niet zo.
Wij hebben zelf momenteel geen dominee, dus er komt nogal wat voorbij.
De ene zondag zit je bij een bevindelijke predikant, de andere zondag bij eentje die de kerk een uurtje aanhoudt, daarbij nog veel laat zingen en het erbij houdt dat je maar moet geloven en aannemen. Dan komt alles goed.
Persoonlijk stoor ik me ( is misschien off topic) aan de groet met 1 hand. Ook dat is steeds vaker.
Ik heb me erin verdiept, nee het is geen zegen, maar ik kan er niks aan doen, vind het niet staan, dat ene handje half hoog naast het lichaam.
Heb de neiging inwendig : hoi te zeggen.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Mara schreef:Hendrikus: denk niet dat het aan de opleiding ligt, want dan zouden alle aankomende predikanten dit moeten doen.
Er is in de cgk een grote verscheidenheid aan predikanten, van uiterst links tot uiterst rechts.
Dat zie je in de ger gem toch niet zo.
Wij hebben zelf momenteel geen dominee, dus er komt nogal wat voorbij.
De ene zondag zit je bij een bevindelijke predikant, de andere zondag bij eentje die de kerk een uurtje aanhoudt, daarbij nog veel laat zingen en het erbij houdt dat je maar moet geloven en aannemen. Dan komt alles goed.
Persoonlijk stoor ik me ( is misschien off topic) aan de groet met 1 hand. Ook dat is steeds vaker.
Ik heb me erin verdiept, nee het is geen zegen, maar ik kan er niks aan doen, vind het niet staan, dat ene handje half hoog naast het lichaam.
Heb de neiging inwendig : hoi te zeggen.

Mara kan goed indenken wat jou gevoelens zijn (zou het zelfde hebben)
Denk toch ook dat het aan de ligging van jullie kereraad ligt welke predikanten
er dan komen.
Sterkte met al deze dingen je kan alleen maar bidden of de bazuin een helder geluid
mag laten horen!!!!
Mara

Bericht door Mara »

OudeWaarheid: zolang er dan nog predikanten komen die de "Oude Waarheid" verkondigen, hebben wij niet de vrijmoedigheid op te stappen.
We moeten dan meteen een paar plaatsen verderop, willen wij in een gemeente terechtkomen die ons wel aanspreekt.
Ik houd niet zo van dat heen en weer crossen.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Mara schreef:OudeWaarheid: zolang er dan nog predikanten komen die de "Oude Waarheid" verkondigen, hebben wij niet de vrijmoedigheid op te stappen.
We moeten dan meteen een paar plaatsen verderop, willen wij in een gemeente terechtkomen die ons wel aanspreekt.
Zeg ik dan dat je dat moet doen? en waar?
Nogmaals Sterkte toegewenst!!!
Lourens

Bericht door Lourens »

Mara schreef: Wij hebben zelf momenteel geen dominee, dus er komt nogal wat voorbij.
Ik hoop dat deze toelating mag leiden dat jullie weer een eigen herder en leraar mogen ontvangen, Mara.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Mara

Bericht door Mara »

Oude-Waarheid schreef:
Mara schreef:OudeWaarheid: zolang er dan nog predikanten komen die de "Oude Waarheid" verkondigen, hebben wij niet de vrijmoedigheid op te stappen.
Zeg ik dan dat je dat moet doen? en waar?
Nogmaals Sterkte toegewenst!!!
Nee nee !!
En bedankt.
Mara

Bericht door Mara »

Lourens schreef:
Mara schreef: Wij hebben zelf momenteel geen dominee, dus er komt nogal wat voorbij.
Ik hoop dat deze toelating mag leiden dat jullie weer een eigen herder en leraar mogen ontvangen, Mara.
Ik vrees dat dat financieel onhaalbaar wordt ! Er zijn de laatste jaren nogal wat leden opgestapt.
Of ze zijn nog wel lid, maar komen niet meer.
Dus misschien parttime of zo ?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:
Lourens schreef:
Ik vrees dat dat financieel onhaalbaar wordt ! Er zijn de laatste jaren nogal wat leden opgestapt.
Of ze zijn nog wel lid, maar komen niet meer.
Dus misschien parttime of zo ?
Kan heel goed, wij hebben sinds kort ook een 6/12e predikant...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gesloten