begin van de nieuwe week Maandag of Zondag
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47
Re: begin van de nieuwe week Maandag of Zondag
ER NERGENS SPRAKE VAN DE 'ZONDAG' IN HET NIEUWE TESTAMENT?
Toont het NIEUWE TESTAMENT ons niet ergens aan dat de ZONDAG de ware dag des Heren is en gebiedt het dat christenen die dag nu moeten houden?
Het woord 'zondag' komt nergens in de Bijbel voor.
Maar de uitdrukking 'de eerste dag van de week' wordt wél in het Nieuwe Testament aangetroffen. Het komt op welgeteld ACHT plaatsen voor. Nergens is sprake van een heilige dag of eredienst op de eerste dag van de week.
Mattheus 28:1 Laat na de sabbat, tegen het aanbreken van de eerste dag der week, ging Maria van Magdala en de andere Maria het graf bezien.
Mattheus schreef deze woorden onder ingeving van de heilige Geest, volgens de traditie, jaren nadat de nieuwtestamentische Gemeente gesticht werd. We moeten dus toegeven dat deze tekst ons duidelijk zegt dat drie dagen en drie nachten nadat alles wat afgedaan en "aan het kruis genageld" was, de Sabbat nog steeds de dag vóór de eerste dag van de week was – nog steeds de zevende dag van de week.
Eén punt is hier duidelijk bewezen. Velen zeggen ons dat het Sabbatsgebod alleen maar voor "één dag uit zeven" gold, dat het niet DE zevende dag van de week hoefde te zijn, maar alleen het zevende deel van een tijdsperiode. Zij redeneren dat zondag, zijnde één dag uit zeven, aan het gebod voldoet. Maar hier staat een vers in het NIEUWE Testament, door de heilige Geest geïnspireerd, geschreven jaren na de oprichting van de nieuwtestamentische Gemeente, dat in onomwonden taal zegt dat drie dagen nadat alle dingen die afgedaan hadden en afgeschaft waren, de Sabbat nog steeds bestond en dat het de zevende dag van DE WEEK was – de dag vóór DE EERSTE DAG VAN DE WEEK.
Ook in het verslag van Lukas lezen we niet dat de eerste dag, de zondag, de Sabbat was geworden. Lukas bevestigt wél de Sabbatrust van de zevende dag.
Lukas 23:56 en toen zij teruggekeerd waren, maakten zij specerijen en mirre gereed. En op de sabbat rustten zij naar het gebod, 24:1 maar op de eerste dag der week gingen zij reeds vroeg in de morgenstond met de specerijen, die zij gereedgemaakt hadden, naar het graf.
Kunnen we zeggen dat deze vrouwen nog niet wisten dat het Sabbatgebod afgeschaft was? Nee, dat kunnen we niet, want deze mededeling is niet afkomstig van de vrouwen, maar werd geïnspireerd door de HEILIGE GEEST VAN GOD. En het werd zeker dertig jaar na de stichting van de nieuwtestamentische Gemeente geschreven! De heilige Geest inspireerde tóen de directe vermelding dat de "rust" van deze vrouwen op de Sabbat overeenkomstig het gebod was, een verklaring die niet mogelijk zou zijn als het gebod afgeschaft was geworden.
We volgen nu het verslag van Johannes over dezelfde eerste dag van de week. Beschrijft hij een godsdienstige bijeenkomst om de opstanding te vieren?
Johannes 20:19 Toen het dan avond was op die eerste dag der week en ter plaatse, waar de discipelen zich bevonden, de deuren gesloten waren uit vrees voor de Joden, kwam Jezus en stond in hun midden en zeide tot hen: Vrede zij u!
Laten we dit even zorgvuldig nagaan, aangezien er door sommige mensen beweerd wordt dat dit een godsdienstige bijeenkomst was, bedoeld om de opstanding te vieren. Maar let erop dat dit dezelfde eerste dag van de week is die op de Sabbat volgde. Het was Jezus' eerste gelegenheid zich aan Zijn discipelen te vertonen. Gedurende drieëneenhalf jaar was Hij voortdurend, ELKE dag van de week, bij hen geweest. Zijn samenkomen met hen kon, op zichzelf, van een willekeurige dag geen Sabbat maken.
Waarom waren zij bijeengekomen? Volgens deze tekst "uit vrees voor de Joden" en ook omdat zij allen te samen in deze bovenzaal woonden (Handelingen 1:13). Zij kónden niet bijeengekomen zijn om de opstanding te vieren want ZIJ GELOOFDEN NIET DAT JEZUS OPGESTAAN WAS (Markus 16:14; Lukas 24:37, 39, 41). Nergens wordt deze dag in deze tekst 'Sabbat' of 'dag des Heren' genoemd, of enig andere gewijde naam gegeven. Nergens in dit vers wordt deze dag afgezonderd of geheiligd.
WELKE DAG HIELD PAULUS?
Laten we nu even vlug het Nieuwe Testament doorkijken om te zien WELKE DAG Paulus hield en de heidenen leerde te houden.
Welke dag gebruikten Paulus en Barnabas om tot de heidenen te prediken?
Handelingen 13:13 Paulus en die met hem waren, voeren af van Pafos en kwamen te Perge in Pamfylië; maar Johannes scheidde zich van hen af en keerde weder naar Jeruzalem. 14 Doch zelf gingen zij van Perge verder en kwamen te Antiochië in Pisidië, en op de sabbatdag in de synagoge gegaan zijnde, namen zij plaats. 15 En na de voorlezing van de wet en de profeten lieten de oversten der synagoge hun vragen: Mannen broeders, indien gij een woord van opwekking voor het volk hebt, spreekt het dan.
Toen stond Paulus op en verkondigde hun Christus.
Vers 42 (Statenvertaling) En als de Joden uitgegaan waren uit de synagoge, baden de heidenen, dat tegen den naasten sabbat hun dezelfde woorden zouden gesproken worden.
Aangezien Paulus nu "de genade Gods" predikte (vers 43), had hij hier de gelegenheid deze heidenen op het juiste spoor te brengen en hen uit te leggen dat de Sabbat afgedaan had. Maar let op wat Paulus deed.
Vers 44 En de volgende sabbat kwam bijna de gehele stad bijeen om het woord Gods te horen.
Hier wachtte Paulus een hele week en liet hij een zondag voorbij gaan, om op de Sabbat tot de HEIDENEN te kunnen prediken. Paulus werkte door de week en hield de SABBAT.
Handelingen 18:1 Daarna verliet hij Athene en kwam te Corinthe. 2 En hij vond daar een Jood, genaamd Aquila… met Priscilla, zijn vrouw… en hij kwam bij hen. 3 En omdat hij hetzelfde handwerk uitoefende, bleef hij bij hen, en zij werkten samen, want zij waren tentenmakers van hun handwerk. 4 En hij hield elke sabbat besprekingen in de synagoge en trachtte Joden en Grieken te overtuigen.
Hier WERKTE Paulus tijdens de weekdagen, maar ging elke SABBAT naar de synagoge en leerde zowel HEIDENEN als Joden.
Hij WERKTE op weekdagen en ging ELKE SABBAT naar de synagoge om te prediken – niet alleen op één bepaalde gelegenheid – maar er staat duidelijk ELKE SABBAT.
Hij verkondigde Christus en het Evangelie van het Koninkrijk. En toen de Joden zich gekwetst voelden en God begonnen te lasteren, wendde hij zich van de Joden af. Van toen af aan predikte hij ALLEEN NOG MAAR TOT DE HEIDENEN (vers 6) en vers 11 hij woonde daar een jaar en zes maanden – hij werkte tijdens de weekdagen – en predikte ALLEEN tot de heidenen – ELKE SABBAT!
Toont het NIEUWE TESTAMENT ons niet ergens aan dat de ZONDAG de ware dag des Heren is en gebiedt het dat christenen die dag nu moeten houden?
Het woord 'zondag' komt nergens in de Bijbel voor.
Maar de uitdrukking 'de eerste dag van de week' wordt wél in het Nieuwe Testament aangetroffen. Het komt op welgeteld ACHT plaatsen voor. Nergens is sprake van een heilige dag of eredienst op de eerste dag van de week.
Mattheus 28:1 Laat na de sabbat, tegen het aanbreken van de eerste dag der week, ging Maria van Magdala en de andere Maria het graf bezien.
Mattheus schreef deze woorden onder ingeving van de heilige Geest, volgens de traditie, jaren nadat de nieuwtestamentische Gemeente gesticht werd. We moeten dus toegeven dat deze tekst ons duidelijk zegt dat drie dagen en drie nachten nadat alles wat afgedaan en "aan het kruis genageld" was, de Sabbat nog steeds de dag vóór de eerste dag van de week was – nog steeds de zevende dag van de week.
Eén punt is hier duidelijk bewezen. Velen zeggen ons dat het Sabbatsgebod alleen maar voor "één dag uit zeven" gold, dat het niet DE zevende dag van de week hoefde te zijn, maar alleen het zevende deel van een tijdsperiode. Zij redeneren dat zondag, zijnde één dag uit zeven, aan het gebod voldoet. Maar hier staat een vers in het NIEUWE Testament, door de heilige Geest geïnspireerd, geschreven jaren na de oprichting van de nieuwtestamentische Gemeente, dat in onomwonden taal zegt dat drie dagen nadat alle dingen die afgedaan hadden en afgeschaft waren, de Sabbat nog steeds bestond en dat het de zevende dag van DE WEEK was – de dag vóór DE EERSTE DAG VAN DE WEEK.
Ook in het verslag van Lukas lezen we niet dat de eerste dag, de zondag, de Sabbat was geworden. Lukas bevestigt wél de Sabbatrust van de zevende dag.
Lukas 23:56 en toen zij teruggekeerd waren, maakten zij specerijen en mirre gereed. En op de sabbat rustten zij naar het gebod, 24:1 maar op de eerste dag der week gingen zij reeds vroeg in de morgenstond met de specerijen, die zij gereedgemaakt hadden, naar het graf.
Kunnen we zeggen dat deze vrouwen nog niet wisten dat het Sabbatgebod afgeschaft was? Nee, dat kunnen we niet, want deze mededeling is niet afkomstig van de vrouwen, maar werd geïnspireerd door de HEILIGE GEEST VAN GOD. En het werd zeker dertig jaar na de stichting van de nieuwtestamentische Gemeente geschreven! De heilige Geest inspireerde tóen de directe vermelding dat de "rust" van deze vrouwen op de Sabbat overeenkomstig het gebod was, een verklaring die niet mogelijk zou zijn als het gebod afgeschaft was geworden.
We volgen nu het verslag van Johannes over dezelfde eerste dag van de week. Beschrijft hij een godsdienstige bijeenkomst om de opstanding te vieren?
Johannes 20:19 Toen het dan avond was op die eerste dag der week en ter plaatse, waar de discipelen zich bevonden, de deuren gesloten waren uit vrees voor de Joden, kwam Jezus en stond in hun midden en zeide tot hen: Vrede zij u!
Laten we dit even zorgvuldig nagaan, aangezien er door sommige mensen beweerd wordt dat dit een godsdienstige bijeenkomst was, bedoeld om de opstanding te vieren. Maar let erop dat dit dezelfde eerste dag van de week is die op de Sabbat volgde. Het was Jezus' eerste gelegenheid zich aan Zijn discipelen te vertonen. Gedurende drieëneenhalf jaar was Hij voortdurend, ELKE dag van de week, bij hen geweest. Zijn samenkomen met hen kon, op zichzelf, van een willekeurige dag geen Sabbat maken.
Waarom waren zij bijeengekomen? Volgens deze tekst "uit vrees voor de Joden" en ook omdat zij allen te samen in deze bovenzaal woonden (Handelingen 1:13). Zij kónden niet bijeengekomen zijn om de opstanding te vieren want ZIJ GELOOFDEN NIET DAT JEZUS OPGESTAAN WAS (Markus 16:14; Lukas 24:37, 39, 41). Nergens wordt deze dag in deze tekst 'Sabbat' of 'dag des Heren' genoemd, of enig andere gewijde naam gegeven. Nergens in dit vers wordt deze dag afgezonderd of geheiligd.
WELKE DAG HIELD PAULUS?
Laten we nu even vlug het Nieuwe Testament doorkijken om te zien WELKE DAG Paulus hield en de heidenen leerde te houden.
Welke dag gebruikten Paulus en Barnabas om tot de heidenen te prediken?
Handelingen 13:13 Paulus en die met hem waren, voeren af van Pafos en kwamen te Perge in Pamfylië; maar Johannes scheidde zich van hen af en keerde weder naar Jeruzalem. 14 Doch zelf gingen zij van Perge verder en kwamen te Antiochië in Pisidië, en op de sabbatdag in de synagoge gegaan zijnde, namen zij plaats. 15 En na de voorlezing van de wet en de profeten lieten de oversten der synagoge hun vragen: Mannen broeders, indien gij een woord van opwekking voor het volk hebt, spreekt het dan.
Toen stond Paulus op en verkondigde hun Christus.
Vers 42 (Statenvertaling) En als de Joden uitgegaan waren uit de synagoge, baden de heidenen, dat tegen den naasten sabbat hun dezelfde woorden zouden gesproken worden.
Aangezien Paulus nu "de genade Gods" predikte (vers 43), had hij hier de gelegenheid deze heidenen op het juiste spoor te brengen en hen uit te leggen dat de Sabbat afgedaan had. Maar let op wat Paulus deed.
Vers 44 En de volgende sabbat kwam bijna de gehele stad bijeen om het woord Gods te horen.
Hier wachtte Paulus een hele week en liet hij een zondag voorbij gaan, om op de Sabbat tot de HEIDENEN te kunnen prediken. Paulus werkte door de week en hield de SABBAT.
Handelingen 18:1 Daarna verliet hij Athene en kwam te Corinthe. 2 En hij vond daar een Jood, genaamd Aquila… met Priscilla, zijn vrouw… en hij kwam bij hen. 3 En omdat hij hetzelfde handwerk uitoefende, bleef hij bij hen, en zij werkten samen, want zij waren tentenmakers van hun handwerk. 4 En hij hield elke sabbat besprekingen in de synagoge en trachtte Joden en Grieken te overtuigen.
Hier WERKTE Paulus tijdens de weekdagen, maar ging elke SABBAT naar de synagoge en leerde zowel HEIDENEN als Joden.
Hij WERKTE op weekdagen en ging ELKE SABBAT naar de synagoge om te prediken – niet alleen op één bepaalde gelegenheid – maar er staat duidelijk ELKE SABBAT.
Hij verkondigde Christus en het Evangelie van het Koninkrijk. En toen de Joden zich gekwetst voelden en God begonnen te lasteren, wendde hij zich van de Joden af. Van toen af aan predikte hij ALLEEN NOG MAAR TOT DE HEIDENEN (vers 6) en vers 11 hij woonde daar een jaar en zes maanden – hij werkte tijdens de weekdagen – en predikte ALLEEN tot de heidenen – ELKE SABBAT!
Re: begin van de nieuwe week Maandag of Zondag
Ja, maar dat is nog geen antwoord op de stelling.
Het begin van de nieuwe week is zondag. In het Arabisch en Hebreeuws: "dag 1" genoemd. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Maar de bewering dat zondag "de dag des HEEREN" is, klinkt wel mooi, maar is niet correct. De bijbelse rustdag is de sabbath.
Het begin van de nieuwe week is zondag. In het Arabisch en Hebreeuws: "dag 1" genoemd. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Maar de bewering dat zondag "de dag des HEEREN" is, klinkt wel mooi, maar is niet correct. De bijbelse rustdag is de sabbath.
In cauda venenum.
Re: begin van de nieuwe week Maandag of Zondag
"En Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God en uw zaad na u.Jacobse schreef:Ter aanvulling of verduidelijking. Inzake de vraag naar de wel of niet besnijdenis bij Christenen, geeft de tekst uit Genesis alle duidelijkheid. Het is voor het mannelijk geslacht het is voor Abraham, voor allen die uit hem geboren worden, het is voor allen die tot zijn huis zijn gaan behoren omdat ze erdoor voor geld gekocht zijn.Welnu, elke gelovige uit de heidenen is gekocht, tegen de hoogste prijs: de dood van onze Heere op Golgotha, en is zodoende gaan behoren tot het geslacht van Abraham.
Thomas
En Ik zal u en uw zaad na u het land uwer vreemdelingschappen geven, het gehele land Kanaän, tot eeuwige bezitting; en Ik zal hun tot een God zijn."
Wij heidenen zijn m.i. GEESTELIJK zaad van Abraham, maar als jij letterlijk zaad bent, kan ik me voorstellen dat je laat besnijden, want als God het heeft over een eeuwig verbond, is dat inderdaad eeuwig.
Maar persoonlijk zou ik liever op de genade willen rekenen, want we kunnen niet door de Wet te houden behouden worden.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Re: begin van de nieuwe week Maandag of Zondag
Er is geen andere Naam onder de hemel waardoor wij behouden zullen en kunnen worden dan de Enige Naam : JEZUS CHRISTUS, Hij zij geprezen tot in eeuwigheid, en Hem komt toe alle lof en eer en aanbidding
Thomas
Thomas
-
- Berichten: 4330
- Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31
Re: begin van de nieuwe week Maandag of Zondag
Nav de post van Toeschouwer:
- De vrouwen rustten inderdaad op de sabbat naar het gebod, maar dat was vóór de opstanding. Dat dit 30 jaar later werd opgeschreven doet toch niets ter zake? Prima dat de naam 'sabbat' nog steeds gegeven werd aan deze dag, daarom werd voor de eerste dag van de week een andere naam gegeven, namelijk 'dag des Heeren'.
- Paulus kwam inderdaad op de sabbatten in de synagoge. Steeds wanneer de sabbat vermeld wordt ivm Paulus speelt zich dat af in de context van het jodendom.
- In Handelingen 20:6-7 zien we de christelijke gemeente zelf, en zij waren gewoon op de eerste dag van de week bijeen te komen en brood te breken.
Dit alles is in andere topics al uitgebreid besproken, daarom houd ik het hierbij.
- De vrouwen rustten inderdaad op de sabbat naar het gebod, maar dat was vóór de opstanding. Dat dit 30 jaar later werd opgeschreven doet toch niets ter zake? Prima dat de naam 'sabbat' nog steeds gegeven werd aan deze dag, daarom werd voor de eerste dag van de week een andere naam gegeven, namelijk 'dag des Heeren'.
- Paulus kwam inderdaad op de sabbatten in de synagoge. Steeds wanneer de sabbat vermeld wordt ivm Paulus speelt zich dat af in de context van het jodendom.
- In Handelingen 20:6-7 zien we de christelijke gemeente zelf, en zij waren gewoon op de eerste dag van de week bijeen te komen en brood te breken.
Dit alles is in andere topics al uitgebreid besproken, daarom houd ik het hierbij.
Re: begin van de nieuwe week Maandag of Zondag
Maar daarmee verplaatsten ze niet de sabbat even een dag verder.Zonderling schreef:Nav de post van Toeschouwer:
- De vrouwen rustten inderdaad op de sabbat naar het gebod, maar dat was vóór de opstanding. Dat dit 30 jaar later werd opgeschreven doet toch niets ter zake? Prima dat de naam 'sabbat' nog steeds gegeven werd aan deze dag, daarom werd voor de eerste dag van de week een andere naam gegeven, namelijk 'dag des Heeren'.
- Paulus kwam inderdaad op de sabbatten in de synagoge. Steeds wanneer de sabbat vermeld wordt ivm Paulus speelt zich dat af in de context van het jodendom.
- In Handelingen 20:6-7 zien we de christelijke gemeente zelf, en zij waren gewoon op de eerste dag van de week bijeen te komen en brood te breken
Want dat zou wel heel wat opschudding hebben veroorzaakt onder de joden, schrigtgeleerden en farizeers, daar lezen we echter niets van!
Een gebod wat met Gods eigen vingers in stenen tafelen is gekerfd zou zonder 1 woord van uitleg of verduidelijking totaal veranderd worden?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Re: begin van de nieuwe week Maandag of Zondag
Dertig jaar later? Over welke tekst bron heb je het dan?
In cauda venenum.
Re: begin van de nieuwe week Maandag of Zondag
Tip: lees even de post van Toeschouwer.honingbij schreef:Dertig jaar later? Over welke tekst bron heb je het dan?

-
- Berichten: 4330
- Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31
Re: begin van de nieuwe week Maandag of Zondag
Ik citeerde Toeschouwer. Die sprak over dertig jaar. Daarbij bedoelde hij - neem ik aan - de oertekst, dus niet een specifiek handschrift. Terzijde: Ik denk zelf dat de oertekst nog wat ouder is en ruim binnen deze dertig jaar geschreven werd.honingbij schreef:Dertig jaar later? Over welke tekst bron heb je het dan?
Re: begin van de nieuwe week Maandag of Zondag
Oertekst??? Welke tekst? Nu word ik toch wel erg nieuwsgierig. Vertel.
In cauda venenum.
-
- Berichten: 4330
- Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31
Re: begin van de nieuwe week Maandag of Zondag
Honingbij, snap je het echt niet of doe je alsof: Met oertekst bedoel ik de versie die de apostelen zélf (persoonlijk) geschreven hebben. Dus b.v. het eerste exemplaar van het Evangelie van Markus (geschreven door Markus/Petrus). Of: de originele brief van de apostel Paulus aan de Romeinen. Deze handschriften bestaan niet meer, maar wel de latere afschriften ervan.honingbij schreef:Oertekst??? Welke tekst? Nu word ik toch wel erg nieuwsgierig. Vertel.
Re: begin van de nieuwe week Maandag of Zondag
Ik vind dat nogal een boude bewering. Originele handschriften? Afschriften van orignelen? Weljaaaaa.Zonderling schreef:Honingbij, snap je het echt niet of doe je alsof: Met oertekst bedoel ik de versie die de apostelen zélf (persoonlijk) geschreven hebben. Dus b.v. het eerste exemplaar van het Evangelie van Markus (geschreven door Markus/Petrus). Of: de originele brief van de apostel Paulus aan de Romeinen. Deze handschriften bestaan niet meer, maar wel de latere afschriften ervan.
Wat doe je dan met Q, Logia, synoptische evangelien, Johannes evangelie, Thomas evangelie, apocriefe evangelien, Eusebius (over welk evangelie sprak hij dan) etc.
In cauda venenum.
-
- Berichten: 4330
- Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31
Re: begin van de nieuwe week Maandag of Zondag
Ik ga er wel vanuit dat er ooit een eerste versie van Markus geweest is.
Zelfs indien Markus gebruik heeft gemaakt van enkele oudere bronnen (wat inderdaad heel goed mogelijk is).
En ik ga er ook vanuit dat Paulus zijn brieven werkelijk geschreven heeft en dat daar dus ooit een eerste versie van bestaan heeft.
Met het Thomas evangelie en andere apocriefen heeft dat verder niets van doen.
Zelfs indien Markus gebruik heeft gemaakt van enkele oudere bronnen (wat inderdaad heel goed mogelijk is).
En ik ga er ook vanuit dat Paulus zijn brieven werkelijk geschreven heeft en dat daar dus ooit een eerste versie van bestaan heeft.
Met het Thomas evangelie en andere apocriefen heeft dat verder niets van doen.
Re: begin van de nieuwe week Maandag of Zondag
Niks mis mee?....bestudeer jij maar eens de Galatenbrief, Paulus vond het wel erg als de Galaten zich lieten besnijden.Joannah schreef:Als je zoontjes had gehad, waren die dus besneden geworden, want Paulus besneed Timoteus ook.
Niks mis mee, lijkt me.
Net als de verbondsdoop betekent het echter niet dat je er door behouden kunt worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: begin van de nieuwe week Maandag of Zondag
En waar zijn die oudere bron(nen) van Markus dan? Q? Logia? Wat anders? En heeft Markus die overgeschreven, of heeft hij de informatie daaruit geredigeerd?Zonderling schreef:Ik ga er wel vanuit dat er ooit een eerste versie van Markus geweest is.
Zelfs indien Markus gebruik heeft gemaakt van enkele oudere bronnen (wat inderdaad heel goed mogelijk is).
En ik ga er ook vanuit dat Paulus zijn brieven werkelijk geschreven heeft en dat daar dus ooit een eerste versie van bestaan heeft.
Met het Thomas evangelie en andere apocriefen heeft dat verder niets van doen.
Het Thomas evangelie staat niet zo los van de synoptische evangelien, wellicht zelfs het Johannes evangelie, als je beweert ("niets van doen").
In cauda venenum.