Little House on the Prairie

Hendrikus

Re: Little House on the Prairie

Bericht door Hendrikus »

samanthi schreef:Daar ben ik het zeker mee eens, maar het zingen van geestelijke liederen of het naspelen van bidden of over God praten is wel degelijk een verschil. dacht ik
of niet? gr roosje
Voor mij maakt het inderdaad verschil of het gaat om een koor, bestaande uit gelovigen, die aan 't oefenen zijn om een geestelijk lied zo waardig mogelijk uit te voeren, of een stel ongelovige acteurs die een bidscène voor een film keer op keer overdoen.
Maar zoals ik al zei: voor sommige mensen bestaat dat verschil niet. Ik sprak eens een ouderling uit Kootwijkerbroek die me vertelde dat zijn predikant precies om deze redenen mordicus tégen het oprichten van een zangvereniging was.
~~Soli Deo Gloria~~
Marnix

Bericht door Marnix »

samanthi schreef:
Hendrikus schreef:
samanthi schreef:heb je weleens bedacht hoe zo'n film opgenomen wordt?
er wordt gebeden, over God gesproken, een scene moet soms wel 20x over, als je nu eens voor een grapje of toneelstukje het "Onze Vader" zou (moeten) zou je dat dan doen of zou je dat spotten vinden?
Dan dat nog vele malen herhalen beetje meer dit, beetje meer dat?
Is dit voldoende voor een discussie?
ben benieuwd hoe hier over gedacht wordt.
gr samanthi
Ben je wel eens bij een koorrepetitie geweest?
Daar worden ook gewijde teksten gezongen, die soms hardhandig moeten worden afgebroken en opnieuw gedaan omdat het niet zuiver was, of ongelijk, of wat dan ook.
Dat is precies de reden waarom sommige predikanten tégen kerkelijke zangverenigingen waren [en ik denk dat ze er nog steeds wel zijn].
Wat is het verschil?
Daar ben ik het zeker mee eens, maar het zingen van geestelijke liederen of het naspelen van bidden of over God praten is wel degelijk een verschil. dacht ik
of niet? gr roosje
Nou, dan moeten ze het bidden voortaan maar weglaten. Heb je dat probleem ook niet.

De auteur vertelt een verhaal en daarin wordt ook gebeden. Dat verhaal wordt nagespeeld. Misschien is er wel eens een nagespeeld gebed onderbroken en opnieuw gedaan. Wat is het punt precies? Praten we hier nou over wat God er van vindt... of hebben we het maar over wat wij er van vinden? God weet best dat ze daar met filmopnames bezig zijn. Denken we nou echt dat Hij aandachtig zit te luisteren en als het gebed door de regisseur wordt afgekapt, verontwaardigd is omdat Hij dacht dat het gebed echt was?

Ik ben blij met al de christelijke accenten in dat boek... en dat dat in de verfilming ook weer terugkomt. Dat men het niet achterwege heeft gelaten om allerlei "vrome" of "minder vrome" redenen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
huisman

Bericht door huisman »

Marnix schreef
De auteur vertelt een verhaal en daarin wordt ook gebeden. Dat verhaal wordt nagespeeld. Misschien is er wel eens een nagespeeld gebed onderbroken en opnieuw gedaan. Wat is het punt precies? Praten we hier nou over wat God er van vindt... of hebben we het maar over wat wij er van vinden? God weet best dat ze daar met filmopnames bezig zijn. Denken we nou echt dat Hij aandachtig zit te luisteren en als het gebed door de regisseur wordt afgekapt, verontwaardigd is omdat Hij dacht dat het gebed echt was?
Misschien had ik een PB moeten sturen maar ik vind dat wij (ik ook dus) ook op dit forum voorzichtig moeten zijn als wij over God spreken (God weet best...Denken we nou echt...) zijn zinsneden die niet kunnen (of ben ik te fijngevoelig op dit punt?)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
samanthi

Bericht door samanthi »

huisman schreef:Marnix schreef
Misschien had ik een PB moeten sturen maar ik vind dat wij (ik ook dus) ook op dit forum voorzichtig moeten zijn als wij over God spreken (God weet best...Denken we nou echt...) zijn zinsneden die niet kunnen (of ben ik te fijngevoelig op dit punt?)
Nee ik denk niet dat je te fijngevoelig bent, God is de Heilige, ik wil wel even kwijt dat ik niet de gene die een film maken veroordeeld, bijvoorbeeld de Schuilplaats van Corry ten Boom, daar gaat echt iets vanuit, maar dat betekend niet dat het gebruiken van Gods Heilige Naam op deze manier goed is, en ik sluit me zelf er bij in dat ik na een moeilijke dag en een hoofdvol gedachten opstaan van mijn gebed en niet eens weet wat ik nu eigenlijk gebeden hebt. God weet hoe je bent dat in een mens geen goed woont, maar daarom mogen we het niet bagitaliseren, nou iedereen doet zonden of Hij weet wel... als je denkt aan de hof van Gethsemané, de bespotting, de drie urige duisternis, de kruisdood, dat heeft het Jezus gekost.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bart

Bericht door Bart »

Wat is het probleem nu precies ?, Het is een moie serie en dat acteurs oefenen en delen opnieuw moeten doen ja, maar waarom wordt er vanuit gegaan dat juist de gebeden opnieuw gedaan worden?

Als ik eerlijk ben verslik ik me ook wel eens in de langere gebeden en dan met name als er in de kerk iemand naast me zit die de tekst niet helemaal kent. (in het latijn )

En een schietfilm ? ja en ? Bud Spencer en Terrence Hill zij erg komisch hoor (de serie 4 vuisten ....) ennuh... op ze tijd een goeie knokfilm is leuk toch ?

Ik heb overigens respect voor hun die geen tv kijken !! (maar ze weten vaak wel wat er op de tv is ?!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Houd je er wel rekening mee, dat je hier op een reformatorisch forum zit?
Bart

Bericht door Bart »

vandaar ook de opmerking

Ik heb overigens respect voor hun die geen tv kijken
samanthi

Bericht door samanthi »

Bart schreef:Wat is het probleem nu precies ?, Het is een moie serie en dat acteurs oefenen en delen opnieuw moeten doen ja, maar waarom wordt er vanuit gegaan dat juist de gebeden opnieuw gedaan worden?

Als ik eerlijk ben verslik ik me ook wel eens in de langere gebeden en dan met name als er in de kerk iemand naast me zit die de tekst niet helemaal kent. (in het latijn )

En een schietfilm ? ja en ? Bud Spencer en Terrence Hill zij erg komisch hoor (de serie 4 vuisten ....) ennuh... op ze tijd een goeie knokfilm is leuk toch ?

Ik heb overigens respect voor hun die geen tv kijken !! (maar ze weten vaak wel wat er op de tv is ?!
Beste Bart
Ik ben met TV opgegroeid ik heb heel veel gezien echt geen huisje op de prairy dat was veel te softy, maar er zit een knop op en juist daardoor, mijn hart trekt naar sensatie, ik zou steeds meer willen zien, ik zou de knop gebruiken om hem aan te zetten!
gr samanthi
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
albion

Bericht door albion »

samanthi schreef:
Bart schreef:Wat is het probleem nu precies ?, Het is een moie serie en dat acteurs oefenen en delen opnieuw moeten doen ja, maar waarom wordt er vanuit gegaan dat juist de gebeden opnieuw gedaan worden?

Beste Bart
Ik ben met TV opgegroeid ik heb heel veel gezien echt geen huisje op de prairy dat was veel te softy, maar er zit een knop op en juist daardoor, mijn hart trekt naar sensatie, ik zou steeds meer willen zien, ik zou de knop gebruiken om hem aan te zetten!
gr samanthi
Nu ik dit lees denk ik aan het antwoord dat mijn hele jonge collega tegen het bestuur zei toen ze vroegen of hij een TV had en hij nee zei. Ze zeiden: je kunt toch de knop omdraaien en uitzetten? Nou, zei de collega, ik koop geen TV om de knop om te draaien of tewel uit te zetten, of met jouw woorden: je hart trekt naar sensatie en je wilt steeds meer zien.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Bart

Bericht door Bart »

is het hebben van internet met kliksave dan niet een zelfde soort "knop" om iets uit te zetten ? pc wegdoen mischien ?
henriët

Bericht door henriët »

Bart schreef:is het hebben van internet met kliksave dan niet een zelfde soort "knop" om iets uit te zetten ? pc wegdoen mischien ?
Nee dat is niet hetzelfde.
Een filter beschermt jezelf en je kinderen dat je niet met één klik ergens opkomt wat niet goed voor je is.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Marnix

Bericht door Marnix »

albion schreef:
samanthi schreef:

Beste Bart
gr samanthi
Nu ik dit lees denk ik aan het antwoord dat mijn hele jonge collega tegen het bestuur zei toen ze vroegen of hij een TV had en hij nee zei. Ze zeiden: je kunt toch de knop omdraaien en uitzetten? Nou, zei de collega, ik koop geen TV om de knop om te draaien of tewel uit te zetten, of met jouw woorden: je hart trekt naar sensatie en je wilt steeds meer zien.
Ik herken dat dan weer niet zo. Hoe meer sensatie, hoe saaier / slechter een film meestal wordt.

Huisman, ik was voorzichtig met wat ik schreef, en heb bewust toch wat geschreven omdat ik juist het idee heb dat in dat soort discussies, we eerder kijken naar wat we zelf vinden, met een menselijke bril... Daarom beschreef ik dat God niet zoals wij is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
huisman

Bericht door huisman »

Marnik schreef
Huisman, ik was voorzichtig met wat ik schreef, en heb bewust toch wat geschreven omdat ik juist het idee heb dat in dat soort discussies, we eerder kijken naar wat we zelf vinden, met een menselijke bril... Daarom beschreef ik dat God niet zoals wij is.
Ik trek jouw intentie niet in twijfel maar vind dat wij altijd met eerbied en ootmoed moeten spreken over de HEERE.
Dus niet inbrengen wat de HEERE wel of niet zou denken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marnix

Bericht door Marnix »

in de Bijbel lees ik dat Hij alwetend is. Ik kan dus wel stellen dat Hij niet verrast zal worden als een gebed overnieuw wordt gedaan omdat het bij een filmopname is. Ik zette juist vraagtekens bij opmerkingen van anderen wat God er van zou vinden, die stelden dat het toch niet goed kon zijn als dat op een filmset gebeurt.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Bart schreef:
Precies...de andere kant mag ook wel eens wat over gezegd worden!
Ik ken persoonlijk heel veel mensen, die open internet hebben, en ons als zeer zondig en heidens bestempelen, omdat wij TV hebben, maar zij volgen dingen op het internet, en kijken films, waar wij nog niet eens over zouden nadenken om die te volgen :bobo
Daar tegenover heb ik wel bewust gefilterd internet, want daar komt meer rommel en vuiligheid mee , als dat er ooit op TV uitgezonden zal worden :hum
Een vooroordeel is ook vaak aan de orde, door niet TV bezitters.......................men denkt werkelijk dat je altijd maar voor de "buis hangt", en alles kijkt wat er maar te kijken valt :jongle
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie