Gaven van de Geest

Marnix

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Marnix »

memento schreef:
helma schreef:Ik heb vorige week een begin gemaakt met die preken; maar nog niet aan toegekomen om ze af te luisteren.
Maar ik heb van ds van Campen eigenlijk helemaal niet de indruk dat hij niet genoeg heeft aan Gods Woord.
Dat zei ik ook niet. Maar het feit dat juist nú deze onderwerpen steeds populairder worden, is wél een teken van onze tijd.
Op zich klopt dat. Mag ik daar op doorvragen?

1. Is het verkeerd dat dit in deze tijd weer gaat leven? Ik ben het met je eens dat als men het als vervanging van de Bijbel ziet of iets extra's wat we er bij nodig hebben, dat een slechte zaak ik. Maar ik zie in deze zoektocht vaak dat er geen ongeloof of puur gevoelsgeloof oorzaak van de zoektocht is... maar juist geloof dat de Bijbel Gods Woord is, waar is en volmaakt is... en juist op basis daarvan men de Bijbelteksten over de gaven van de Geest, serieus wil nemen. Het is dan niet dat men zegt: Naast de Bijbel hebben we gevoel nodig, daar gaan we naar streven. Men zegt juist: We lezen in de Bijbel over dingen waar we ons nauwelijks mee bezig houden, die er niet zijn, die zijn weggeredeneerd. Maar de Bijbel leert dat ze er wel zijn, en daarom willen we daar nar streven, ons er weer in verdiepen. Dat lijkt me toch een gezonde, bijbelvaste houding?

2. Dat het een teken van deze tijd is klopt, ik heb me afgevraagd of dat verkeerd is. Daarnaast, is de klassieke gereformeerde houding ten opzichte van de gaven van de Geest niet net zo goed bepaald door tijdsgeest, waarbij de visie op de gaven van de Geest is gebaseerd op de praktijk, het niet aanwezig zijn van de gaven van de Geest, die wel in de Bijbel staan... en men dat heeft geprobeerd te verklaren?

3. Op vraag 2 volgend: In hoeverre heeft dat te maken gehad met de houding richting de gaven, het concluderen dat ze er niet zijn en dat Bijbels willen verklaren, waar de Bijbel ons oproept om naar de gaven van de Geest te streven?

4. Wordt de manier waarop we de Bijbel op dit vlak lezen, niet sterk door die historie (en dus onze gereformeerde cultuur) bepaald? Dan zijn we bijvoorbeeld heel erg geneigd om 1 Kor 12 en 13 zo te lezen dat we er uit afleiden: Die gaven zijn niet zo belangrijk, liefde is de hoogste weg. Laten we ons daar maar mee bezig houden. We zijn snel geneigd een tegenstelling te creeeren tussen die gaven en liefde, en als het al geen tegenstelling is, dan op zijn minst een gradatie, op basis waarvan we het een nastreven en het ander loslaten omdat het minder belangrijk is. Maar Paulus zegt: Er zijn verschilllende gaven, die van genezing, profetie, klanktaal, leiding geven, leraar zijn etc. Streef dan naar de hoogste gaven (gaven = meervoud en doelt op die eerder genoemde gaven) EN ik wijs een weg die nog veel hoger voert. Beseffen we de invloed van onze cultuur, dat we Bijbelteksten over gaven van de Geest door een cultuurbepaalde, gekleurde bril lezen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
huisman

Bericht door huisman »

Joannah schreef:wellicht een leerzame uitleg wat betreft spreken in vreemde talen.
(glossa (gr) betekent taal en tong).
http://www.goedbericht.nl/NT/Handelingen/2-tongen.html
Idd een leerzame uitleg (helaas legt de pinksterbeweging het heel anders uit)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
freek

Bericht door freek »

huisman schreef:
Joannah schreef:wellicht een leerzame uitleg wat betreft spreken in vreemde talen.
Goedbericht plaatst het wel in een vrij vergaande vorm van chiliasme (en alverzoening, maar dat is in dit verband niet relevant)
Joannah

Bericht door Joannah »

freek schreef:
huisman schreef:
Goedbericht plaatst het wel in een vrij vergaande vorm van chiliasme (en alverzoening, maar dat is in dit verband niet relevant)
"Perfekt" is het natuurlijk nooit.
Het duizendjarig Rijk komt er volgens jou niet?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Terri

Bericht door Terri »

Dat ik het nu al oneens ben met van Campen (zonder te luisteren ..goed hè) m.a.w geef eens wat voorbeelden waar jij denkt dat onze gezindte er anders over denkt dan ds van Campen?[/quote]

is dit een grapje?
Hoe kun je het nu al op voorhand met iemand oneens zijn........ :bobo
huisman

Bericht door huisman »

Terri schreef:Dat ik het nu al oneens ben met van Campen (zonder te luisteren ..goed hè) m.a.w geef eens wat voorbeelden waar jij denkt dat onze gezindte er anders over denkt dan ds van Campen?

is dit een grapje?
Hoe kun je het nu al op voorhand met iemand oneens zijn........ :bobo[/quote]

Ja dat kan ik ....na jarenlange training en ervaring kan ik het oneens zijn met iedereen (of zou het toch een grapje zijn?)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marnix

Bericht door Marnix »

Op zich kan je het met iemand oneens zijn zonder zijn argumentatie gehoord te hebben... maar in dit geval heb ik zoiets van: Verdiep je eerst in de argumentatie. Dit is wat ik bedoelde met punt 3 en 4 van mijn vragen. We zijn soms zo gehersenspoeld door onze cultuur dat we bij voorbaat iedere andere optie afwijzen. De bijzondere gaven hebben afgedaan. Punt uit. En als mensen dan wat anders zeggen zijn we het bij voorbaat niet eens. Tja, logisch dat men de Bijbel dan door een gekleurde bril leest en op basis van wat de Bijbel leert nooit tot andere inzichten komt... als de gereformeerde leer maatgevend is en de Bijbel niet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

huisman schreef:
Terri schreef:Dat ik het nu al oneens ben met van Campen (zonder te luisteren ..goed hè) m.a.w geef eens wat voorbeelden waar jij denkt dat onze gezindte er anders over denkt dan ds van Campen?
is dit een grapje?
Hoe kun je het nu al op voorhand met iemand oneens zijn........ :bobo

Ja dat kan ik ....na jarenlange training en ervaring kan ik het oneens zijn met iedereen (of zou het toch een grapje zijn?)
Tja, het is per slotvan rekening wel 1 april ;)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
freek

Bericht door freek »

Joannah schreef:
freek schreef:
huisman schreef:
"Perfekt" is het natuurlijk nooit.
Het duizendjarig Rijk komt er volgens jou niet?
Dat zeg ik toch niet? Ik suggereer het niet eens. Ik spreek slechts over een 'vergaande vorm van chiliasme'.
Uitwassen met betrekking tot het Duizendjarig Rijk kan volgens jou niet?
Joannah

Bericht door Joannah »

Ah, je hebt op de home button geklickt.
Ik had dat niet gedaan, vond de uitleg omtrent de talen alleen wel goed.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
huisman

Bericht door huisman »

Joannah schreef:Ah, je hebt op de home button geklickt.
Precies ik vond die uitleg ook goed... de home button wordt bij mij gefilterd (niet reformatorisch genoeg)
Joannah

Bericht door Joannah »

huisman schreef:
Precies ik vond die uitleg ook goed... de home button wordt bij mij gefilterd (niet reformatorisch genoeg)
mijn wilskracht is een filter.
jvdg

Bericht door jvdg »

Joannah schreef:
huisman schreef:
Gefeliciteerd, je mag je tot de grote uitzonderingen rekenen.
Joannah

Bericht door Joannah »

jvdg schreef:
Joannah schreef:
huisman schreef:
Gefeliciteerd, je mag je tot de grote uitzonderingen rekenen.
Ik ben inderdaad blij dat ik die wilskracht heb, het maakt me echter geen haar beter dan een ander, nog genoeg fouten over ...
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Maar heeft iemand een goede reden waarom bijvoorbeeld het spreken in tongen afgeschaft zou zijn?
Waarom geeft de Geest die gave nu niet meer?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Plaats reactie