Oproep: discusieer mee op GoT-forum

Jongere

Re: Oproep: discusieer mee op GoT-forum

Bericht door Jongere »

Alexander CD schreef:
Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid;
Hoe kun je het christelijk geloof op dit forum verdedigen, want ten diepste verstaan ze het niet.
Als je zegt dat God komt om de wereld te oordelen, zien ze je als een dwaas, de wereld kan het niet verstaan.
De meesten geloven niet eens in een God, laat staan dat ze aan zullen nemen dat ze niks goeds kunnen doen, dat hun denken en doen te allen tijde kwaad is in Gods ogen.
We hebben de niet opdracht de wereld te christianiseren, God volk bestaat in een overblijfsel.
Je gaat uit van de wedergeboren mens, Alexander. Dat is vreemd. Ook jij bent ooit een vijand van God geweest. Ben je Hem niet dankbaar dat het evangelie tot je kwam, ook al begreep je er niets van en zag je het als een dwaas evangelie? "En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?" Juist in die wonderlijke spanning waar het goede nieuws tot slechte mensen komt die het verwerpen (Joh 1:11), zijn er ook altijd mensen van wie het hart wordt geopend door God en die het aannemen (Joh. 1:12).
Je lijkt te suggereren dat het evangelie aan levenden gepreekt moet worden. Maar vijanden worden met Hem verzoend. Zeker je laatste zin vind ik bijzonder dubieus.
memento

Bericht door memento »

Precies. Maargoed dat Paulus niet zo liefdeloos tegenover deze verloren wereld stond. Dan had hij nooit de Areopagus opgegaan. Dan had hij nooit zijn zendingsreizen gemaakt. Dan was het evangelie nooit verder dan Jeruzalem gekomen...

Wie zichzelf waarlijk kent, en ziet op eigen slechtheid, vind niemand te slecht voor het evangelie. En wie erop merkt hoe lang hij onbekeerd het woord naast zich neergelegd heeft, zal niet zo snel zeggen dat je na een paar pogingen maar moet stoppen.

Een bekering die niet het hart doet branden tot het zieleheil van deze verloren wereld, is niet van God!
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

memento schreef:De liefde van velen zal verkouden...
Hier zegt Memento wat, wel als reactie, maar vanuit zijn achtergrond dat de mens de bekering zijn hele leven ongeveer naast zich neerlegd, dus een evangelie naar de mens, waar God geen invloed heeft.
Dat is niet wat de bijbel ons leert, daar ben ik een fel tegenstander van.
memento schreef:Wie zichzelf waarlijk kent, en ziet op eigen slechtheid, vind niemand te slecht voor het evangelie. En wie erop merkt hoe lang hij onbekeerd het woord naast zich neergelegd heeft, zal niet zo snel zeggen dat je na een paar pogingen maar moet stoppen.
Als God de mens bekeert dan bekeert de mens zich op Gods tijd, dan is de mens welwillend gemaakt, en dat is meestal op jonge leeftijd.

David zegt zal ik niet haten die U haten, ik weet dat jullie ervan uit gaan dat God de hele wereld wil behouden.
En dan verandert het evangelie, zoveel mogelijk op de mens inspelen dat hij zich bekeert, zo slim mogelijk de onbekeerde benaderen.
maar Paulus predikte te Athene met het oordeel op de achtergrond.

maar de natuurlijke mens kan het evangelie niet zien.
Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.

Daarom hoort verkondiging met gebed samen te gaan.
memento schreef:Een bekering die niet het hart doet branden tot het zieleheil van deze verloren wereld, is niet van God!
wil je hiermee hetzelfde zeggen als met.
Auto

Bericht door Auto »

Alexander CD schreef:
Hier zegt Memento wat, wel als reactie, maar vanuit zijn achtergrond dat de mens de bekering zijn hele leven ongeveer naast zich neerlegd, dus een evangelie naar de mens, waar God geen invloed heeft.
Dat is niet wat de bijbel ons leert, daar ben ik een fel tegenstander van.
memento schreef:Wie zichzelf waarlijk kent, en ziet op eigen slechtheid, vind niemand te slecht voor het evangelie. En wie erop merkt hoe lang hij onbekeerd het woord naast zich neergelegd heeft, zal niet zo snel zeggen dat je na een paar pogingen maar moet stoppen.
Als God de mens bekeert dan bekeert de mens zich op Gods tijd, dan is de mens welwillend gemaakt, en dat is meestal op jonge leeftijd.

David zegt zal ik niet haten die U haten, ik weet dat jullie ervan uit gaan dat God de hele wereld wil behouden.
En dan verandert het evangelie, zoveel mogelijk op de mens inspelen dat hij zich bekeert, zo slim mogelijk de onbekeerde benaderen.
maar Paulus predikte te Athene met het oordeel op de achtergrond.

maar de natuurlijke mens kan het evangelie niet zien.
Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.

Daarom hoort verkondiging met gebed samen te gaan.
memento schreef:Een bekering die niet het hart doet branden tot het zieleheil van deze verloren wereld, is niet van God!
wil je hiermee hetzelfde zeggen als met.
Allemaal goed en wel wat je hier zegt, maar dan mag je mijn vragen eens beantwoorden:

- Waarom ging Paulus naar de Areopagus? en wat deed hij daar?
- Waarom zocht Paulus de heidenen op en bleef hij niet bij zijn eigen soort (=joden)?
Alexander CD

Paulus, een geroepen apostel van Jezus Christus, door den wil van God.

Paulus kwam bij de heidenen, die het evangelie nog niet gehoord hadden, door de wil van God, hij was daarvoor geroepen.
Hij kwam eerst bij de joden, als ze niet wilde horen was hij snel weg.
Nederland is post christelijk, dat is niet zomaar wat, maar een volk wat de levenende God verworpen heeft, dat is een ander situatie.
Wat kun je mensen voorhouden die God verworpen hebben, het oordeel.

maar voor de moderne natuurlijke mens bestaat er geen hel, komt er geen oordeel, komt er geen einde aan de wereld, heeft de Heere Jezus echt niet nodig.
En velen die zeggen te geloven hebben een werk geloof, als ik een beetje beter leef dan ben ik wel aanvaardbaar voor God.

Dezen hebben bij zichzelf al besloten we willen niks met het christendom te maken hebben, ze willen het wel ter discussie stellen maar daar moeten we ons ver van houden
Jongere

Bericht door Jongere »

Alexander, je maakt onderscheid tussen mensen. Ik vind dat hoogst verwerpelijk en heel onbijbels. Alle mensen hebben God verworpen en zoals memento al zegt: wie zichzelf kent, weet dat hij de voornaamste is van die zondaren. Juist tot zulken moet en mag het evangelie uitgaan. God bekeert geen gewilligen, maar maakt dode zondaren gewillig door het evangelie.
De natuurlijke mens kan het evangelie niet zien, maar daarom zegt God: ontwaakt gij die slaapt en staat op uit de doden, en Christus zal over u lichten.

Dat je geen aanbod aan allen leert wist ik al, en daar ben ik het niet mee eens. Maar dat je zelfs geen prediking meer aan allen leert, daar schrik ik van. Hoe zullen ze geloven, als ze niet gehoord hebben?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik ben het met Alexander uiteraard niet eens. Maar ook niet met Marnix: we hoeven tegenover de wereld niet ons beste beentje voor te zetten en dan laten zien dat het best wel meevalt met die gelovigen.
Er ís een kloof tussen ons en de wereld. En daar hoeven we ons niet voor te schamen. En of zo'n forum nu het medium is om het Evangelie uit te dragen, betwijfel ik.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Afgewezen schreef:Ik ben het met Alexander uiteraard niet eens. Maar ook niet met Marnix: we hoeven tegenover de wereld niet ons beste beentje voor te zetten en dan laten zien dat het best wel meevalt met die gelovigen.
Er ís een kloof tussen ons en de wereld. En daar hoeven we ons niet voor te schamen. En of zo'n forum nu het medium is om het Evangelie uit te dragen, betwijfel ik.
Natuurlijk kan zo'n forum een medium zijn om het evangelie uit te dragen, misschien niet voor jou, maar misschien wel voor ZWP. Laat ieder toch zijn eigen weg met de Heere gaan.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gian

Bericht door Gian »

Evangeliseren is wel iets anders als in discussie gaan met mensen die hun uiterste best doen het tegendeel te bewijzen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Gian schreef:Evangeliseren is wel iets anders als in discussie gaan met mensen die hun uiterste best doen het tegendeel te bewijzen.
Weet jij veel wie het op dat forum allemaal leest.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gian

Bericht door Gian »

dat is waar
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Alexander CD

Afgewezen schreef:Ik ben het met Alexander uiteraard niet eens.
Kun je dat ook vanuit de bijbel aantonen, waar en hoe ik ongelijk heb?

Ik geloof wel dat je hele leven(doen en laten) een getuigenis moet zijn, dat als er mensen op je weg komen wel moet getuigen van de hoop die in je is.
Maar er is onderscheid, de Heere Jezus antwoordde geen woord op de vragen van Herodes.
memento

Bericht door memento »

Alexander CD schreef:
Afgewezen schreef:Ik ben het met Alexander uiteraard niet eens.
Kun je dat ook vanuit de bijbel aantonen, waar en hoe ik ongelijk heb?
Sja, de Bijbelse voorbeelden zijn genoemd. Ik zou zeggen: Lees eens wat de Schrift ZELF zegt, zonder er direct je eigen schema overheen te gooien (want dan zegt elke tekst alleen maar wat je erin gelegt hebt), en buig daaronder... Want de Schrift spreekt in dezen andere taal dan jij....
caprice

Bericht door caprice »

ZWP schreef:134 maal gelezen, maar geen reactie.

Heeft er iemand op het forum gekeken? Voelt niemand zich geroepen om (juist daar) mee te discussieren?
Nee. Dat behoorlijk hoge niveau heb ik gelukkig niet. :OO3
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

caprice schreef:
ZWP schreef:134 maal gelezen, maar geen reactie.

Heeft er iemand op het forum gekeken? Voelt niemand zich geroepen om (juist daar) mee te discussieren?
Nee. Dat behoorlijk hoge niveau heb ik gelukkig niet. :OO3
Blij dom te zijn?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie