Ouderen--->Minder inkomen?

jvdg

Re: Ouderen--->Minder inkomen?

Bericht door jvdg »

memento schreef:
priscilla schreef:
memento schreef: Een wijs man spaart voor zijn oude dag... Tijdens de 7 vette jaren sparen voor de 7 magere jaren....
Meen je dat echt?
Ik meen dat echt ja. Ik betwijfel of tegen de tijd dat ik 65 ben er nog een goed werkend AOW-systeem is. Dus sparen is erg verstandig.

Verder: Mijn voorstel is alleen om het totale inkomen per mensenleven anders te verdelen. Nu begin je met een laag salaris en eindig je met een hoog salaris. Mijn voorstel is om het salaris te koppelen aan productie, dus iemand laten beginnen met een laag salaris, dan in de kracht van zijn leven een hoog salaris, en dan weer afbouwen naar een lager salaris naarmate productie minder wordt. Totaal op een mensenleven gezien krijg je precies dezelfde hoeveelheid salaris, alleen is het nu anders verdeeld. Op een manier die voor zowel werkgever als werknemer eerlijker en voordeliger is.
Aardig voorstel, maar hoe wou je dat in de praktijk uitvoerbaar maken?

Overigens is het sparen in de vette jaren aan te bevelen, mits de rente de inflatie bijhoudt, maar als er nou eens geen vette jaren komen........
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

memento schreef:
Mister schreef:Ja, het is alleen maar de vraag of die zeven vette jaren er zijn zullen...
Dat probleem heb je nu ook. Als iemand bv arbeidsongeschikt wordt, moet hij ook stoppen voordat hij op zn maximale salaris zit.
Dus is je wens mooi, maar de vraag is of het praktisch uitvoerbaar is.
memento

Bericht door memento »

jvdg schreef:Kan de bewering dat ouderen minder produceren onderbouwd worden?
Zie mijn voorbeeld, wat betrekking heeft op 2 verkopers van financiële producten. De oude produceert minder, maar krijgt veel meer betaald.
De ouderen hebben een schat aan ervaring, waarvan de bedrijven en jongeren kunnen profiteren.

En er zijn veel beroepen waar de "functiewaarde" toeneemt bij het klimmen der jaren.
Ik denk bijv. aan artsen, predikanten, docenten (?) etc....
Artsen -> probleem is dat oudere artsen zichzelf vaak minder goed op de hoogte houden van medische ontwikkelingen
Docenten -> of daarbij leeftijd toegevoegde waarde heeft, weet ik niet, ik betwijfel het

Predikanten, psychologen, andere "softe" beroepen> Daarbij denk ik dat leeftijd en ervaring zeker meerwaarde heeft.
Is het rechtvaardig als een mens ouder wordt, hij dan maar moet inleveren?
M.i. is het rechtvaardig dat een ieder betaald krijgt naar de mate dat hij bijdraagt. En daarnaast een sociaal systeem wat zorgt dat iedereen een basis-inkomen heeft, zodat niemand van honger om hoeft te komen.
memento

Bericht door memento »

jvdg schreef:Aardig voorstel, maar hoe wou je dat in de praktijk uitvoerbaar maken?
1. Afschaffen leeftijds-gebonden schalen in beroepen waar ervaring/leeftijd geen toegevoegde waarde heeft
2. Prestatie meetbaar maken (waar mogelijk), en inkomens enkel koppelen aan prestatie, niet aan leeftijd.

Heeft ook het voordeel dat extra inzet beloond wordt. Zodat, om terug te komen op mijn voorbeeld, de 25-jarige man die 20% meer produceert dan de 50+-collega, ook 20% meer loon krijgt. In plaats van dat die 50+-er, enkel vanwege zijn leeftijd, bijna de helft meer loon krijgt, terwijl hij minder doet. Dat functioneert dus als impuls voor beide leeftijdsgroepen om hun uiterste best te doen.

Daarnaast maak je het voor werkgevers goedkoper om 50+-ers aan te nemen. Veel 50+-ers krijgen nu geen baan, simpelweg omdat ze te oud zijn, en dus teveel kosten. Is de 50+-er goedkoop in dienst te nemen, dan zal een werkgever dat veel sneller doen dan nu (want nu betaald hij 20 tot 50% meer, terwijl hij daarvoor een werknemer krijgt die in veel gevallen minder produceert).
priscilla

Bericht door priscilla »

memento schreef:
priscilla schreef:
memento schreef: Een wijs man spaart voor zijn oude dag... Tijdens de 7 vette jaren sparen voor de 7 magere jaren....
Meen je dat echt?
Ik meen dat echt ja. Ik betwijfel of tegen de tijd dat ik 65 ben er nog een goed werkend AOW-systeem is. Dus sparen is erg verstandig.

Verder: Mijn voorstel is alleen om het totale inkomen per mensenleven anders te verdelen. Nu begin je met een laag salaris en eindig je met een hoog salaris. Mijn voorstel is om het salaris te koppelen aan productie, dus iemand laten beginnen met een laag salaris, dan in de kracht van zijn leven een hoog salaris, en dan weer afbouwen naar een lager salaris naarmate productie minder wordt. Totaal op een mensenleven gezien krijg je precies dezelfde hoeveelheid salaris, alleen is het nu anders verdeeld. Op een manier die voor zowel werkgever als werknemer eerlijker en voordeliger is.
Aha, je bedoelt het zo, dat klinkt me anders in de oren. Tja, daar heb ik nog nooit zo over nagedacht. Misschien wel een goed idee. Al lijken me er ook haken en ogen aanzitten.
Rens

Bericht door Rens »

memento schreef:
priscilla schreef:
memento schreef:
De arbeider is zijn loon waardig.
Precies. Dat betekend dat mensen die minder presteren ook minder (door de werkgever) betaald moeten krijgen. In veel gevallen presteren mensen zonder werkervaring en mensen die ouder zijn minder...
Een oudere heeft heel zijn werkzame leven zich ingezet en dan als dank beknibbelen. Hoe sociaal.
Ik hoop niet dat jij mijn baas bent als ik zover kom.
Een wijs man spaart voor zijn oude dag... Tijdens de 7 vette jaren sparen voor de 7 magere jaren....
en degenen die niet hebben kúnnen sparen..................jammer dan, eigen schuld dikke bult, hé memento!!!

mán wat hou jij er een nare mentaliteit op na
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
priscilla

Bericht door priscilla »

memento schreef:
jvdg schreef:Aardig voorstel, maar hoe wou je dat in de praktijk uitvoerbaar maken?
1. Afschaffen leeftijds-gebonden schalen in beroepen waar ervaring/leeftijd geen toegevoegde waarde heeft
2. Prestatie meetbaar maken (waar mogelijk), en inkomens enkel koppelen aan prestatie, niet aan leeftijd.

Heeft ook het voordeel dat extra inzet beloond wordt. Zodat, om terug te komen op mijn voorbeeld, de 25-jarige man die 20% meer produceert dan de 50+-collega, ook 20% meer loon krijgt. In plaats van dat die 50+-er, enkel vanwege zijn leeftijd, bijna de helft meer loon krijgt, terwijl hij minder doet. Dat functioneert dus als impuls voor beide leeftijdsgroepen om hun uiterste best te doen.

Daarnaast maak je het voor werkgevers goedkoper om 50+-ers aan te nemen. Veel 50+-ers krijgen nu geen baan, simpelweg omdat ze te oud zijn, en dus teveel kosten. Is de 50+-er goedkoop in dienst te nemen, dan zal een werkgever dat veel sneller doen dan nu (want nu betaald hij 20 tot 50% meer, terwijl hij daarvoor een werknemer krijgt die in veel gevallen minder produceert).
Dus een prestatiegerichte maatschappij.
Ik weet niet of je dat moet willen.............
memento

Bericht door memento »

priscilla schreef:
memento schreef:

We leven al in een prestatie-gerichte maatschappij. Kijk om je heen, en zie hoeveel mensen van 45+ geen baan meer kunnen krijgen (ik denk even aan de massa-ontslagen bij TPG bv). Juist de huidige opzet van het systeem (ouder = meer inkomen) is daar de oorzaak van.
priscilla

Bericht door priscilla »

memento schreef:
priscilla schreef:
memento schreef:

We leven al in een prestatie-gerichte maatschappij. Kijk om je heen, en zie hoeveel mensen van 45+ geen baan meer kunnen krijgen (ik denk even aan de massa-ontslagen bij TPG bv). Juist de huidige opzet van het systeem (ouder = meer inkomen) is daar de oorzaak van.
Ik weet dat we in een prestatie-gerichte maatschappij leven. Zo gauw je als kleuter de school binnenstapt begint dat al: toetsen, niveaus waar je aan moet voldoen en dat wordt naarmate je ouder wordt alleen maar meer.
Is dit christelijk/bijbels? Vegeten we dan de zwakkeren niet?
Daarom zei ik: ik weet niet of je dat moet willen?
Is de prestatiedruk vaak niet erg hoog?
En begrijp me goed. Ik leef zelf ook in deze maatschappij en je ontkomt er niet aan dat je daarin meegaat/meeademt.
Rens

Bericht door Rens »

memento schreef:
priscilla schreef:
memento schreef:

een typische én verfoeilijke regentenmentaliteit
Moderatorbericht:
memento

Bericht door memento »

Rens schreef:
memento schreef: We leven al in een prestatie-gerichte maatschappij. Kijk om je heen, en zie hoeveel mensen van 45+ geen baan meer kunnen krijgen (ik denk even aan de massa-ontslagen bij TPG bv). Juist de huidige opzet van het systeem (ouder = meer inkomen) is daar de oorzaak van.
Jij vind het niet erg, dat veel mensen van 45+ geen werk kunnen krijgen, terwijl ze wel graag zouden willen?
priscilla schreef: Is dit christelijk/bijbels? Vegeten we dan de zwakkeren niet?
Is het bijbels om persé meer dan een basisloon te willen? Ik ken iemand, die binnenkort zijn baan verliest (40+), maar steeds word afgewezen. Je komt in die en die schaal, en dat is te duur. Terwijl hijzelf liever gewoon wil werken, al is het dan voor wat minder. Maar dat kan niet.
Rens

Bericht door Rens »

memento schreef:
Rens schreef:
memento schreef: We leven al in een prestatie-gerichte maatschappij. Kijk om je heen, en zie hoeveel mensen van 45+ geen baan meer kunnen krijgen (ik denk even aan de massa-ontslagen bij TPG bv). Juist de huidige opzet van het systeem (ouder = meer inkomen) is daar de oorzaak van.
Jij vind het niet erg, dat veel mensen van 45+ geen werk kunnen krijgen, terwijl ze wel graag zouden willen?
het gaat mij om het principe dat personeel zo min mogelijk mag kosten, als je 18+ bent in bijv. een supermarkt, wordt je al ontslagen omdat je "te duur wordt"........húp een iemand van nét 16 er in........met 40 ben je al te oud om weer aangenomen te worden met dezelfde redenatie..........oorzaak: meer loon (dan een jongere werknemer) betekent minder winst!!

En winst is heilig!~!!
Moderatorbericht:
priscilla

Bericht door priscilla »

memento schreef:
Rens schreef:
priscilla schreef: Is dit christelijk/bijbels? Vegeten we dan de zwakkeren niet?
Is het bijbels om persé meer dan een basisloon te willen? Ik ken iemand, die binnenkort zijn baan verliest (40+), maar steeds word afgewezen. Je komt in die en die schaal, en dat is te duur. Terwijl hijzelf liever gewoon wil werken, al is het dan voor wat minder. Maar dat kan niet.
Als die persoon dat zelf wil, dan is het erg vervelend als je er tegenaan loopt dat je te duur bent. Maar om ouderen in het hokje te stoppen van minder presteren dus minder geld vind ik te ver gaan.
Is basisloon bijbels? Ik vroeg me af of prestatiegericht denken bijbels is?
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Wellicht kan er beter eerst bezuinigd worden op de vrije -maar doorbetaalde- dagen die werknemers krijgen naarmate zij de pensioengerechtigde leeftijd naderen. Ik denk dat dit ook al een hoop scheelt voor een werkgever. Rechtvaardig is het niet helemaal om een oudere werknemer te korten op zijn uurloon, want zij hebben wel vaker specifieke kennis in huis (die jongere werknemers nog niet hebben) en ik waardeer het enorm dat oudere werknemers die kennis graag aan jongeren overdragen.
wim

Bericht door wim »

Prestatiegericht belonen zou prima zijn wanneer de verrichte prestatie ook echt meetbaar zouden zijn.
Er zijn banen waar dit voor geldt, maar bij verreweg de meeste banen is het niet mogelijk om een objectieve prestatiemaat aan te leggen.
Neem de IT (waar ik in werkzaam ben). Hoe meet je hier de prestatie? Dat is een vakgebied op zich en daar is men nog lang niet uit.
Aantal regels code? In dat geval zou je gek zijn om code opnieuw te gebruiken of een goed ontwerp te maken. Slecht onderhoudbare en foutgevoelige code is het gevolg.
Aantal opgeleverde 'features' per tijdseenheid? In dat geval richt je je weer puur op de 'buitenkant'. Features worden snel en ondoordacht toegevoegd. Met slecht onderhoudbare en foutgevoelige code tot gevolg.
Klanttevredenheid? Dat werkt alleen als je voldoende klanten hebt, zodat de subjectiviteit er is 'uitgemiddeld'. Die klanten moeten dan ook nog een zicht hebben op wat je allemaal doet.
Plaats reactie