Synode OGGiN

Jongere

Re: Synode OGGiN

Bericht door Jongere »

Ik weet niet of we hier zo enthousiast voor moeten zijn. Het Woord bedienen vraagt - naast de gave van de Heilige Geest - een hele gedegen voorbereiding. Dan bedoel ik niet alleen de 'wekelijkse voorbereiding', maar ook studie en voorkennis. Er zijn wellicht ouderlingen die deze capaciteiten hebben, maar met de functie lerend ouderling zou je meer openstellen. Of mogen dan alleen degenen die een bepaalde vooropleiding hebben gehad lerend ouderling zijn?

Ik denk dat we uit de geschiedenis kunnen leren dat juist het leren van mensen die niet voldoende onderlegd waren tot scheefgroei in de kerk heeft geleid. Bij onvoldoende wetenschap worden andere dingen belangrijk bij de uitleg: zoals eigen bevinding of het gevoel bij een tekst (klankexegese). Dit kan uiteindelijk leiden tot dwalingen binnen een gemeente.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Jongere schreef:Ik weet niet of we hier zo enthousiast voor moeten zijn. Het Woord bedienen vraagt - naast de gave van de Heilige Geest - een hele gedegen voorbereiding. Dan bedoel ik niet alleen de 'wekelijkse voorbereiding', maar ook studie en voorkennis. Er zijn wellicht ouderlingen die deze capaciteiten hebben, maar met de functie lerend ouderling zou je meer openstellen. Of mogen dan alleen degenen die een bepaalde vooropleiding hebben gehad lerend ouderling zijn?

Ik denk dat we uit de geschiedenis kunnen leren dat juist het leren van mensen die niet voldoende onderlegd waren tot scheefgroei in de kerk heeft geleid. Bij onvoldoende wetenschap worden andere dingen belangrijk bij de uitleg: zoals eigen bevinding of het gevoel bij een tekst (klankexegese). Dit kan uiteindelijk leiden tot dwalingen binnen een gemeente.
Ik ben het helemaal met je eens! Helaas kan dit (binnen de OGGiN in ieder geval) het probleem niet zijn.
freek

Bericht door freek »

Jongere schreef:Ik weet niet of we hier zo enthousiast voor moeten zijn. Het Woord bedienen vraagt - naast de gave van de Heilige Geest - een hele gedegen voorbereiding. Dan bedoel ik niet alleen de 'wekelijkse voorbereiding', maar ook studie en voorkennis. Er zijn wellicht ouderlingen die deze capaciteiten hebben, maar met de functie lerend ouderling zou je meer openstellen. Of mogen dan alleen degenen die een bepaalde vooropleiding hebben gehad lerend ouderling zijn?

Ik ben het op zich wel met je eens, maar ik denk dat sommige ouderlingen zeker de gave om hebben om het Woord uit te leggen. Ze geven toch ook catechisatie en Bijbelkringen? Ik vraag me serieus af of de nieuwtestamentische gemeenten 'predikanten' hadden, in die zin zoals wij ze nu hebben. Er werd inderdaad onderscheid gemaakt tussen ouderlingen die leren en ouderlingen die regeren, maar anderzijds waren er ook de gaven van profetie en uitlegging die ook aan gemeenteleden uitgedeeld werden. Ik ben wel eens bang dat wij dat min of meer veronachtzamen.
Nipo

Bericht door Nipo »

GGBeroopingswerk schreef: Binnen de Oud Ger. Gem. is deze 'functie' wel blijven bestaan. Alleen heten ze geen oefenaars meer, maar 'proponenten' zolang ze geen eigen gemeente hebben en 'lerend-ouderling' als ze wel een eigen gemeente hebben. Ze worden dan ook bevestigd als ouderling, mbv het formulier voor ouderlingen, alleen omdat zij ook 'leren' worden ze 'lerend-ouderling' genoemd.

Om het nog extra moeilijk te maken: de thans beroepbare heer P. van Veen is ouderling in de OGG Benthuizen, en daarom nu ook al lerend-ouderling. J.A. van Houdt en A.F.R. van de Veen zijn geen ambtsdrager, daarom alleen proponent.
Volgens mij interpreteer je hier het woord "lerend" niet goed. Het gaat hier om ouderlingen die ook de functie van "leraar" hebben, om de gemeente te leren, te onderwijzen in de voorzeide leer, gelijk een predikant "herder en leraar" genoemd wordt. "Gewone" ouderlingen hebben deze leeropdracht niet.
Laat uw woorden weinig zijn - Pred. 5 : 1
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Nipo schreef:
GGBeroopingswerk schreef: Binnen de Oud Ger. Gem. is deze 'functie' wel blijven bestaan. Alleen heten ze geen oefenaars meer, maar 'proponenten' zolang ze geen eigen gemeente hebben en 'lerend-ouderling' als ze wel een eigen gemeente hebben. Ze worden dan ook bevestigd als ouderling, mbv het formulier voor ouderlingen, alleen omdat zij ook 'leren' worden ze 'lerend-ouderling' genoemd.

Om het nog extra moeilijk te maken: de thans beroepbare heer P. van Veen is ouderling in de OGG Benthuizen, en daarom nu ook al lerend-ouderling. J.A. van Houdt en A.F.R. van de Veen zijn geen ambtsdrager, daarom alleen proponent.
Volgens mij interpreteer je hier het woord "lerend" niet goed. Het gaat hier om ouderlingen die ook de functie van "leraar" hebben, om de gemeente te leren, te onderwijzen in de voorzeide leer, gelijk een predikant "herder en leraar" genoemd wordt. "Gewone" ouderlingen hebben deze leeropdracht niet.
Het werkwoord "leren" (*) heeft meer betekenissen, Nipo. :)
1) bedrevenheid, kennis verwerven in
2) les geven
De tweede is in de GGBeroopingswerks posting van toepassing

--------
(*) Het heeft ook een bijvoeglijke betekenis (van leer gemaakt), maar dat is hier niet van toepassing.
Nipo

Bericht door Nipo »

Tiberius schreef: Volgens mij interpreteer je hier het woord "lerend" niet goed. Het gaat hier om ouderlingen die ook de functie van "leraar" hebben, om de gemeente te leren, te onderwijzen in de voorzeide leer, gelijk een predikant "herder en leraar" genoemd wordt. "Gewone" ouderlingen hebben deze leeropdracht niet.

Het werkwoord "leren" (*) heeft meer betekenissen, Nipo. :)
1) bedrevenheid, kennis verwerven in
2) les geven
De tweede is in de GGBeroopingswerks posting van toepassing

--------
(*) Het heeft ook een bijvoeglijke betekenis (van leer gemaakt), maar dat is hier niet van toepassing.
Natuurlijk weet ik dat ook wel, ik ben wat dat betreft een leergierige leerling.
Maar in de functie van lerend-ouderling in de OGG heeft het woord leren de betekenis van onderwijzen, en niét van studeren. Lees genoemde posting nog maar eens, misschien lezen we beide iets anders erin, dat kan natuurlijk....
Laat uw woorden weinig zijn - Pred. 5 : 1
albion

Bericht door albion »

Nipo schreef: Natuurlijk weet ik dat ook wel, ik ben wat dat betreft een leergierige leerling.
Maar in de functie van lerend-ouderling in de OGG heeft het woord leren de betekenis van onderwijzen, en niét van studeren. Lees genoemde posting nog maar eens, misschien lezen we beide iets anders erin, dat kan natuurlijk....

Als ik het woord lerend-ouderling zie dan denk ik dat degene die ons het Woord verkondigd zelf nog studeert. Hij wordt zelf nog onderwezen. En ik ben OGG'er
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

albion schreef:
Nipo schreef: Natuurlijk weet ik dat ook wel, ik ben wat dat betreft een leergierige leerling.

Als ik het woord lerend-ouderling zie dan denk ik dat degene die ons het Woord verkondigd zelf nog studeert. Hij wordt zelf nog onderwezen. En ik ben OGG'er
Toch is dat de verkeerde betekenis waar je aan denkt. Bovendien iedereen die het Woord verkondigt moet zelf studeren en blijven studeren, elke week op nieuw. En ik ben GG'er. ;)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

albion schreef:

Ik ook, maar ik ben het toch met Nipo eens.
esthervanbuuren

Bericht door esthervanbuuren »

wat is dko?

die had ik niet in mijn lijstje met afkortingen staan.

groet esther.
we blijven bedelaars dat is waar
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

esthervanbuuren schreef:wat is dko?

die had ik niet in mijn lijstje met afkortingen staan.

groet esther.
Dordtse KerkOrde
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Sabien

Bericht door Sabien »

Volgens mij zijn die Gemeenten heel voorzichtig en behoedzaam met het toelaten van mensen tot de ambten. Ze moeten "vrijmoedigheid" vinden enzovoorts alvorens ze dat doen.

Kan iemand uitleggen waarom eigenlijk? Iemand komt toch niet zomaar naar voren: hee, ik heb een roeping? Dat is toch altijd wel serieus, waar ligt nu eigenlijk het punt voor deze - en andere - gemeenten om iemand al of niet toe te laten, vooral als er weinig predikanten zijn?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Sabien schreef:Volgens mij zijn die Gemeenten heel voorzichtig en behoedzaam met het toelaten van mensen tot de ambten. Ze moeten "vrijmoedigheid" vinden enzovoorts alvorens ze dat doen.

Kan iemand uitleggen waarom eigenlijk? Iemand komt toch niet zomaar naar voren: hee, ik heb een roeping? Dat is toch altijd wel serieus, waar ligt nu eigenlijk het punt voor deze - en andere - gemeenten om iemand al of niet toe te laten, vooral als er weinig predikanten zijn?
Volgens mij geef je zelf het antwoord: er wordt getoetst of iemand "niet zomaar" naar voren komt en zegt dat hij een roeping heeft.
Diederik

Bericht door Diederik »

Is er al iets bekend over de beroepbaarstelling van Dhr. J.A. van Houdt
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Diederik schreef:Is er al iets bekend over de beroepbaarstelling van Dhr. J.A. van Houdt
vraagteken
Gesloten