Bezwaren Elsrock-festival Rijssen

Gijs83

Re: Bezwaren Elsrock-festival Rijssen

Bericht door Gijs83 »

Tiberius schreef:
Gijs83 schreef:
Tiberius schreef:
Gijs83 schreef:Nog 1 vraag en dat concludeerde de burgmeester terecht: de vraag de uit de meningen van enerzijds de Reformatorische christen en anderzijds het bestuur van Elsrock, wat versta je onder de term 'godslastering' Dat wordt dus verschillend uitgelegd.
Dat lijkt me niet zo moeilijk.
Volgens Van Dale is "godslastering":
1-beschimping van God
2-vloek

Beide betekenissen liggen in elkaars verlengde.
Maar het wordt toch verschillend uitgelegd...
Vertel.
(Ik heb geen tijd om al die links af te gaan).
Kijk, de organisatie van het festival zegt natuurlijk zoiets: als maar niet letterlijk gevloekt wordt met God beschouwen het verder niet als Godslasterlijk. Het gaat natuurlijk veel verder het helemaal gebeuren(o.a. het verheerlijken van dood, hel en duivel) is natuurlijk evenzeer Godslaterlijk. Die kleding die sommige mensen dragen en die teksten die daarop je wordt er soms gewoon bang van :ouin ! De burgemeester heeft de Rijssense predikanten de opdracht gegeven om een handreiking te maken wat nu precies Godslasterlijk is. Dat vind ik overigens heel erg goed en ik verwacht dat ze daar ook wel wat mee gaan doen!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Onze eer aangetast?

Op de site van de NOS staat een citaat van een meisje dat geïnterviewd werd...

Waarschijnlijk beseftde het meisje niet wat ze zei, maar het wordt door de seculiere
media maar wat graag aangegrepen. Alsof het om menseneer gaat, alsof onze eer
in het geding is... En dergelijke verkeerde berichtgeving (teveel om op te noemen) vind
je terug in de seculiere media. Ik lees naast het Reformatorisch Dagblad ook TC Tubantia,
en daarom weet ik wat ik zeg. De tere dingen worden er bewust buiten gehouden,
en het wordt als een ongheilige strijd van mensen voor hun eigen eer/standpunt
aangemerkt...

Citaat van de NOS site:
Godonterend
Toch denkt een merendeel in Rijssen daar anders over. "Godonterend", zo omschrijft een tegenstander. "Ik vind dat onze eer wordt aangetast."
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gijs83 schreef:De burgemeester heeft de Rijssense predikanten de opdracht gegeven om een handreiking te maken wat nu precies Godslasterlijk is.
Wat een onzin; dit begrip staat netjes omschreven in Van Dale en andere woordenboeken. Het zou me zelfs niet verbazen als dat in het wetboek is opgenomen.
Het is dus gewoon afschuiven van zijn eigen verantwoordelijkheid. Kennelijk durft hij niet op te treden tegen dat Elsrock festival.
Gian

Bericht door Gian »

Eens met Hoppiholla
Mister, onze roeping is te getuigen van onze Heere Jezus, en niets anders.
Niet om anderen op het matje te roepen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Koelewijn praat met dominees

RIJSSEN/HOLTEN - Burgemeester zoekt antwoord op de vraag wat godslastering is.

Wat moet onder 'godslastering' worden verstaan? Deze heikele vraag legt burgemeester Bort Koelewijn voor in een overleg, dat hij binnenkort heeft met alle predikanten in de gemeente Rijssen-Holten. Het voornemen van de burgemeester heeft alles te maken de jaarlijkse commotie rond Elsrock, waarbij tegenstanders vol overtuiging oordelen dat het festival met metal-muziek 'godslasterlijk' is. Maar de burgemeester denkt daar genuanceerder over. "Het ligt niet zo eenvoudig. Er bestaat niet een eenduidige opvatting, die algemeen in de samenleving wordt gedeeld, voor het begrip godslastering." Koelewijn, volgens eigen zeggen 'zelf geen theoloog', gaat daarom binnenkort zijn licht opsteken bij deskundigen op geestelijk terrein. "Het kan nuttig zijn om al onze predikanten eens te vragen of zij een maatschappelijke handreiking kunnen bieden wat in het onderlinge verkeer onder 'godslasterlijk' moet worden verstaan." De burgemeester is niet op zoek naar een definitie die in juridische zin in een kwestie als Elsrock kan worden gebruikt. "Wel gaat het erom burgers een handvat aan te reiken om daarover met elkaar in gesprek te gaan", aldus burgemeester Koelewijn, die eraan hecht dat 'inwoners van Rijssen-Holten wegen vinden om elkaar te bereiken en met elkaar te spreken, over de wezenlijke dingen die hen bezighouden.' Burgemeester Koelewijn weet overigens dat volgens het Wetboek van Strafrecht enkel 'smalende godslastering' strafbaar is. "Dan moet er zeer bewust een krenkend aspect aan zitten."
~~Soli Deo Gloria~~
Hoppípolla

Bericht door Hoppípolla »

Tiberius schreef:
Gijs83 schreef:De burgemeester heeft de Rijssense predikanten de opdracht gegeven om een handreiking te maken wat nu precies Godslasterlijk is.
Wat een onzin; dit begrip staat netjes omschreven in Van Dale en andere woordenboeken. Het zou me zelfs niet verbazen als dat in het wetboek is opgenomen.
Dat zijn slechts kaders.
Het is dus gewoon afschuiven van zijn eigen verantwoordelijkheid. Kennelijk durft hij niet op te treden tegen dat Elsrock festival.
Nee, dat heeft te maken met het feit dat dat juridisch niet houdbaar is. Lekker makkelijk, dat in de schoenen van de burgemeester schuiven.
MariaW

Bericht door MariaW »

Ik kan de bezwaren van de Rijssense bevolking begrijpen, maar toch kan ik zo goed de burgemeester begrijpen.

Hij heeft keurig! zijn betoog opgebouwd, uiteengezet wat zijn taken zijn en aan de hand van welke kaders hij dergelijke zaken moet toetsen. De burgemeester kan niet anders dan Elsrock door laten gaan, als zij zich aan de regels houden. Denk nog maar eens aan die zaak, jaren geleden, met Rasti Rostelli die niet mocht optreden in het Parkgebouw, vanwege godsdienstige redenen. Dat mocht de gemeente daarom ook niet weigeren, want zij diende een publiek belang, en de gemeente moet in publiekrechtelijke én in privaatrechtelijke gevallen zich houden aan de grondwet. Dat betekent dus ook geen discriminatie!
Gian

Bericht door Gian »

Ik las dat de bezwaarden 3100 !! bezwaarschriften ingediend hebben :oO

Waarom gaan deze mensen niet gezamelijk bidden, of het concert verijdeld mag worden?

Al vaker is een optreden van Rasta Rostelli een flop geworden vanwege biddende christenen. Mensen hebben al meerdere keren hun geld terug gekregen omdat hij zijn kunstjes niet kon vertonen vanwege biddende christenen, en hij weet dat.
Efe 6:12 Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.
Dit is ons soort strijd!
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

MariaW schreef:Ik kan de bezwaren van de Rijssense bevolking begrijpen, maar toch kan ik zo goed de burgemeester begrijpen.

Hij heeft keurig! zijn betoog opgebouwd, uiteengezet wat zijn taken zijn en aan de hand van welke kaders hij dergelijke zaken moet toetsen. De burgemeester kan niet anders dan Elsrock door laten gaan, als zij zich aan de regels houden. Denk nog maar eens aan die zaak, jaren geleden, met Rasti Rostelli die niet mocht optreden in het Parkgebouw, vanwege godsdienstige redenen. Dat mocht de gemeente daarom ook niet weigeren, want zij diende een publiek belang, en de gemeente moet in publiekrechtelijke én in privaatrechtelijke gevallen zich houden aan de grondwet. Dat betekent dus ook geen discriminatie!
Dat kan wezen dat hij zich aan de wet heeft te houden. Maar het is in ieder geval goed om een signaal af te geven, dat God dit eigenlijk niet toestaat. Het is wel goed om daar enige verheldering in te geven. Ik vond persoonlijk de burgemeester(zeker tegenover Ds.Schreuder) nogal zwak. Hij heeft zich aan de wet, verder komt hij niet. Hij kon mij daar in ieder geval niet van overtuigen. Wat goed 'debater' eigenlijk wel moet kunnen!
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Gian schreef:Ik las dat de bezwaarden 3100 !! bezwaarschriften ingediend hebben :oO
Klopt, er wordt over verschillende aantallen gesproken. Vaak over 3200, maar ook over 3600 of 3700 bezwaarschriften. De gemeente heeft hier zelfs extra mensen voor moeten aantrekken! Dat kon heel makkelijk, omdat(als ik goed geinformeerd ben) de SGP-jongerenvereniging een standaard brief heeft opgesteld en die alle reformatorische kerken is verspreid en de mensen er alleen nog maar naam en handtekening onder hoefden te zetten en op te sturen naar de gemeente.
Hoppípolla

Bericht door Hoppípolla »

Gijs83 schreef:
MariaW schreef:Ik kan de bezwaren van de Rijssense bevolking begrijpen, maar toch kan ik zo goed de burgemeester begrijpen.

Dat kan wezen dat hij zich aan de wet heeft te houden. Maar het is in ieder geval goed om een signaal af te geven, dat God dit eigenlijk niet toestaat. Het is wel goed om daar enige verheldering in te geven. Ik vond persoonlijk de burgemeester(zeker tegenover Ds.Schreuder) nogal zwak. Hij heeft zich aan de wet, verder komt hij niet. Hij kon mij daar in ieder geval niet van overtuigen. Wat goed 'debater' eigenlijk wel moet kunnen!
Waarin vond je hem zwak?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hoppípolla schreef:
Tiberius schreef:
Dat zijn slechts kaders.
Nee, dat heeft te maken met het feit dat dat juridisch niet houdbaar is. Lekker makkelijk, dat in de schoenen van de burgemeester schuiven.
Dan moet hij dat zeggen, niet één of ander mistige uitvlucht.
Kijk, ik zie het heel eenvoudig: godslastering is toegestaan in Rijssen of niet krachtens de APV.
Als het niet toegestaan is, moet Elsrock wegwezen. Is het wel toegestaan, dan kunnen die bezwaarschriften naar de prullenbak.
Of niet?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Hoppípolla schreef:
Tiberius schreef:
Dat zijn slechts kaders.
Dan moet hij dat zeggen, niet één of ander mistige uitvlucht.
Kijk, ik zie het heel eenvoudig: godslastering is toegestaan in Rijssen of niet krachtens de APV.
Als het niet toegestaan is, moet Elsrock wegwezen. Is het wel toegestaan, dan kunnen die bezwaarschriften naar de prullenbak.
Of niet?
Ik ben inderdaad bang dat de burgemeester niet anders kon handelen. Ik denk zelfs dat een SGP-burgemeester exact dezelfde beslissing had moeten nemen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Hoppípolla schreef:
Gijs83 schreef:Dat kan wezen dat hij zich aan de wet heeft te houden. Maar het is in ieder geval goed om een signaal af te geven, dat God dit eigenlijk niet toestaat. Het is wel goed om daar enige verheldering in te geven. Ik vond persoonlijk de burgemeester(zeker tegenover Ds.Schreuder) nogal zwak. Hij heeft zich aan de wet, verder komt hij niet. Hij kon mij daar in ieder geval niet van overtuigen. Wat goed 'debater' eigenlijk wel moet kunnen!
Waarin vond je hem zwak?
Hij kon mij niet echt overtuigen. Hij blijft op het standpunt staan dat hij niet anders kan. Ik denk dat een echte SGP-burgemeester geen vergunning zou durven verlenen, maar dat zal hem dan zeer waarschijnlijk zijn ambt kosten. Zou je dat moeten willen als SGP?
freek

Bericht door freek »

Gian schreef:Ik las dat de bezwaarden 3100 !! bezwaarschriften ingediend hebben :oO

Waarom gaan deze mensen niet gezamelijk bidden, of het concert verijdeld mag worden?

Al vaker is een optreden van Rasta Rostelli een flop geworden vanwege biddende christenen. Mensen hebben al meerdere keren hun geld terug gekregen omdat hij zijn kunstjes niet kon vertonen vanwege biddende christenen, en hij weet dat.
Efe 6:12 Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.
Dit is ons soort strijd!
Ik heb over heel deze kwestie niet echt een mening, maar dit onderschrijf ik volledig. Hoeveel mensen passen er in de Noorderkerk? Misschien met passen en meten wel 3000? ( :quoi ) En dan een hele week, elke avond, ieder persoonlijk, de Heere smeken of hij Zijn kracht wil betonen, op wonderlijke wijze.
Plaats reactie