Nieuwe hemel en nieuwe aarde (vh: GGiNbv)

Tiberius
Administrator

Re: Nieuwe hemel en nieuwe aarde (vh: GGiNbv)

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Mariaa schreef:Maar denk je bij die nieuwe aarde aan wat wij ons nu voorstellen als de hemel, of letterlijk een nieuwe aarde, zoals nu maar dan volmaakt?

(Die tekst uit Deut doelde Arienne denk ik op het topic over broek/rok. Daar moet de tekst wel letterlijk genomen worden, waarom de bovengenoemde teksten niet)
Ik hou het erop dat de nieuwe aarde een gewone aarde zal zijn, zoals waar wij nu op leven, alleen dan zonder ellende en pijn. Waar de mens, herschapen naar Gods beeld, weer zal doen waar hij ooit voor geschapen is: Door als mens te leven - de aarde te bebouwen, over de dieren te heersen - God de eer geven. Ik zie de nieuwe aarde dus als een herschapen paradijs (zie voor bijbelse aanwijzingen bv Op 22, waar de boom des leven weer voorkomt, net als in Gen)

Trouwens: Letten wij erop welke gruwelijke werkelijkheid er schuilgaat achter de komst van de nieuwe hemel. Zelfs de heilige woonplaats van God moet worden vernieuwd...
Daar hou ik het ook op.
De vraag is eigenlijk: wie wonen op die nieuwe aarde? Of gaan alle uitverkorenen naar de hemel?

Overigens: waarom zou je voor de nieuwe hemel niet de wolkenhemel kunnen lezen?
Mariaa

Bericht door Mariaa »

Ariene schreef:Daarmee blijft voor mij wel dat de zin van jou op mij overkomt dat jij bedoelt dat met de nieuwe aarde de hemel bedoelt wordt.
Ja, op mij dus ook. Vandaar m'n vraag: denk je bij die nieuwe aarde aan wat wij ons nu voorstellen als de hemel, of letterlijk een nieuwe aarde, zoals nu maar dan volmaakt?
memento schreef:Trouwens: Letten wij erop welke gruwelijke werkelijkheid er schuilgaat achter de komst van de nieuwe hemel. Zelfs de heilige woonplaats van God moet worden vernieuwd...
Maar waarom is er nog een nieuwe hemel nodig? Als God en de uitverkoren op aarde wonen. Is de hemel niet ook letterlijk, dus het heelal ofzo?
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:De vraag is eigenlijk: wie wonen op die nieuwe aarde? Of gaan alle uitverkorenen naar de hemel?
Ik zou zeggen: Alle uitverkorenen komen op de nieuwe aarde. De hemel is slechts de plaats waar hun zielen tijdelijk verblijven totdat de nieuwe aarde er is.

Als er bijbelteksten zijn die dit weerspreken (wat ik zeer wel voor mogelijk houdt), en dus stellen dat de mensen voor eeuwigheid in de hemel zal wonen, hoor ik die graag. Het zou mooi zijn als we dmv deze topic nog iets zouden bijleren.
Mariaa schreef:
memento schreef:Trouwens: Letten wij erop welke gruwelijke werkelijkheid er schuilgaat achter de komst van de nieuwe hemel. Zelfs de heilige woonplaats van God moet worden vernieuwd...
Maar waarom is er nog een nieuwe hemel nodig? Als God en de uitverkoren op aarde wonen. Is de hemel niet ook letterlijk, dus het heelal ofzo?
Dat zou ik nog eens goed moeten onderzoeken. Tot die tijd hou ik het er op (met een aantal middel-eeuwse godgeleerden, zoals Thomas Aquino en Anselmus) dat dit is omdat de hemel het strijdtoneel is geweest van Michael en zijn legers tegen de legers van Satan. Deze strijd is pas echt voorbij als de duivel en zijn engelen veroordeeld en opgesloten zijn, de oordeelsdag dus. Ter afronding van die strijd zal alles wat aan de duivel en zijn volgelingen, zowel engelen als mensen, herinnert vernietigd en herschapen worden. Zowel de hemel, waar de strijd begon, als de aarde, waar zij voortgezet is.
Marnix

Bericht door Marnix »

Memento schreef: Ik zou zeggen: Alle uitverkorenen komen op de nieuwe aarde. De hemel is slechts de plaats waar hun zielen tijdelijk verblijven totdat de nieuwe aarde er is.

Als er bijbelteksten zijn die dit weerspreken (wat ik zeer wel voor mogelijk houdt), en dus stellen dat de mensen voor eeuwigheid in de hemel zal wonen, hoor ik die graag. Het zou mooi zijn als we dmv deze topic nog iets zouden bijleren.
De Bijbel is volgens mij best duidelijk hierover. Je maakt hier onderscheid tussen hemel en aarde, en dat is niet helemaal terecht. Je moet kijken naar de situatie van nu en de komende situatie.

De oude situatie: Sterfelijke mensen leven op de aarde. God woont in de hemel, engelen ook. Van overleden mensen geloven we dat hun zielen hier ook naartoe gaan. Er is een voor mensen onoverbrugbare scheiding (in dimensies of in ieder geval in afstand en tijd) tussen hemel en aarde,

De nieuwe situatie: God maakt een nieuwe aarde maar niet alleen dat, Hij maakt ook een nieuwe hemel. Er is geen scheiding meer maar aarde en hemel zijn 1. Gods woonplaats is onder de mensen. De discussie of mensen in de hemel of op de aarde wonen is dus overbodig want ze zijn daar één.

Dit houdt ook in dat voor een deel kunnen spreken van een herschapen paradijs, maar niet precies hetzelfde. Gods woonplaats zal onder de mensen zijn. ZIjn troon zal, zoals de tempel op de berg van Jeruzalem stond, op de berg van het nieuwe Jeruzalem staan. (openbaring 21,2a). Ook zal er geen nacht meer zijn, ook een verschil wat met bovenstaande samenhangt.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk (en bijbels) heb uitgelegd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Voor de uitleg van Marnix voel ik zelf ook het meest; vandaar mijn opmerking aan de start van het topic:
de nieuwe aarde is de hemel, omdat God er woont.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Tiberius schreef:Voor de uitleg van Marnix voel ik zelf ook het meest; vandaar mijn opmerking aan de start van het topic:
Toch is dat een verkeerd gebruik van woorden, alsof de nieuwe aarde minder zou zijn dan de hemel (en begrijpelijk dat je dit zegt, want nu heeft 'aarde, aards' een negatieve, zondige klank. Maar straks is dat niet meer zo).
De nieuwe aarde is gewoon de nieuwe aarde en de nieuwe hemel is gewoon de nieuwe hemel; God is in beide plaatsen.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Ariene

Bericht door Ariene »

jakobmarin schreef:
Tiberius schreef:Voor de uitleg van Marnix voel ik zelf ook het meest; vandaar mijn opmerking aan de start van het topic:
Toch is dat een verkeerd gebruik van woorden, alsof de nieuwe aarde minder zou zijn dan de hemel (en begrijpelijk dat je dit zegt, want nu heeft 'aarde, aards' een negatieve, zondige klank. Maar straks is dat niet meer zo).
De nieuwe aarde is gewoon de nieuwe aarde en de nieuwe hemel is gewoon de nieuwe hemel; God is in beide plaatsen.
Ik ben het geheel met beide posters één, alleen vind ik de zinskeuze van Tib. niet zo aanspreken. Het lijkt inderdaad dat de aarde vervalt en het één grote hemel zal zijn. Maar ik geloof dat hij het wel bedoeld zoals Marnix schrijft.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Plaats reactie