Re: verlangen
Geplaatst: 23 jul 2008, 16:16
Ja?Kaw schreef: Idealiter is dat laatste waar. Toch zie je ook in de bijbel zat voorbeelden dat men ondermaatse verlangens hadden naar God en God dit accepteerde.
Ja?Kaw schreef: Idealiter is dat laatste waar. Toch zie je ook in de bijbel zat voorbeelden dat men ondermaatse verlangens hadden naar God en God dit accepteerde.
Oke, wat voorbeeldjes. De verloren zoon had honger. De verlamde wilde weer lopen. De blinde wilde weer zien. De vrouw had een zieke dochter/zoon. Jezus zei bijna altijd "Uw geloof heeft u behouden."Ander schreef:Ja?Kaw schreef: Idealiter is dat laatste waar. Toch zie je ook in de bijbel zat voorbeelden dat men ondermaatse verlangens hadden naar God en God dit accepteerde.
Sorry, maar ik noem dat inlegkunde. Er is geen reden te veronderstellen dat dit zo was.Ander schreef:Ik ben ervan overtuigd dat de door jou genoemde voorbeelden iets kenden van de diepten van ellenden zoals ik dit aanhaalde uit psalm 130. En dát verlangen dat daaruit voortvloeit is niet ondermaats maar vrucht van het werk van Gods Geest.
Ik wil ook even reageren op wat Kaw schreef:Tiberius schreef: Ik denk het niet.
Ten diepste zou ik dat het verlangen naar verlossing willen noemen.
Van nature is er niemand die God zoekt.
Ik denk toch dat het zo makkelijk niet zal gaan en dat er bij de mensen die tot Jezus kwamen echt wel een verlangen en geloof heeft bestaan in de Heere Jezus dus dat je niet kunt stellen dat hun zonden er zeg maar gratis bij genezen werden. Toch kun je in de Bijbel vaak wel zo opvatten alsof je heel gemakkelijk tot Jezus kunt komen en bij andere Bijbelsteksten kan ik er uit opmaken dat het allemaal zo gemakkelijk niet gaat en ik hoor dominees ook altijd zeggen dat het altijd van God vandaan moet komen, ik vind dit zo moeilijk. Er staat in de Bijbel, Lukas 18:25 Want het is lichter, dat een kemel ga door het oog van een naald, dan dat een rijke in het Koninkrijk Gods inga.Ik heb een reformatorische dominee wel eens horen zeggen dat het een menselijk gezien slechte reden is om naar God te vluchten, maar dat God dat niet uitmaakt. Als je maar tot Hem komt. In de tijd van Jezus ging men ook voor een lichamelijke kwaal en Jezus genas hun geestelijk er gratis bij.
Dankje Kaw, blij dat te horen.Welkom hier!
Oké, dan weet ik dat vanaf nu, dank uExcuses zijn niet nodig. Je posting is in het geheel niet te lang. Je bent ook niet offtopic (dat is wanneer je van onderwerp veranderd), dus er is geen nieuwe topic nodig.
Ja dat denk ik dus ook, alleen jammer dat't er niet duidelijker staat hoeveel ze wisten van de Heere Jezus.Ik geloof dat de wens van de gedachte dat die mensen toch wel iets begrepen van het verlossingswerk van Christus en wat er bij Hem te vinden was, ondanks dat we dit niet terug lezen, niet een bijbels gegeven is, maar een wens dat de toeleidende weg ook op hun van toepassing was.
Ja dat is waar, dank je voor je antwoord Marnix.Maakt niet uit, zo lang is je reactie niet. Die tekst die je noemt, daar valt zeker wel hoop uit te putten. Als de discipelen namelijk geschrokken vragen: Maar wie kan dan behouden worden? geeft Jezus al aan: Wat voor mensen onmogelijk (niet moeilijk maar onmogelijk) is is bij God mogelijk. Uit onszelf kunnen we nooit behouden worden, we kunnen onszelf niet redden. Maar God kan het, voor Hem is het mogelijk. Dat is wat Jezus hier zegt. Het dwingt je om het volledig van Hem te verwachten!
Ik vind je zo heerlijk eerlijkgewoonjacolien schreef:Ja dat denk ik dus ook, alleen jammer dat't er niet duidelijker staat hoeveel ze wisten van de Heere Jezus.
En als de Heere Jezus sprak, uw geloof heeft u behouden dan denk ikzelf toch niet dat dit zomaar een geloof was, maar wel een diep geloof met een goede hoop op God door God gewerkt.
En vooral als je kijkt naar wat Hij zei: Ik heb zelfs in Israel zo een groot geloof niet gevonden. (ik weet niet precies of ik de tekst goed citeer hoor)
Dan moet dat ook met een toeleidende weg zijn.
oké, soms ben ik te eerlijkIk vind je zo heerlijk eerlijk
Misschien zou er dan nog meer discussie zijn geweest en twijfel, we weten het niet.Is het jammer dat het er niet staat in de veronderstelling dat het er wel had kunnen/moeten staan, of kon het er niet staan en is het daarom ook niet genoemd, of zou het kunnen, maar heeft de bijbel een goede reden om het niet te noemen?
Dacht dat je die zondekennis waar je later wel van sprakEn waarom moet er een toeleidende weg zijn?
bedoelde met een 'toeleidende' weg, of bedoeld je dat niet? Ikzelf ben van mening dat dit wel noodzakelijk is.Dat aan dit geloof een diepgaande zondekennis ten grondslag lag is in niet alle gevallen een aanwijsbare oorzaak.
Ik geloof wel dat zondekennis nodig is. Wat is jou mening daarover dan?En waarom moet er een toeleidende weg zijn? Van de bijbel of omdat je dominee dat zegt? Ik geloof wel dat er hier sprake was van een toeleidende weg. Men leefde in dikke ellende door ziekte of door zonde (opvallend dat de bijbel dan meestal het accent legt op het last hebben van de sociale afwijzing en niet de droefheid naar God) of een dierbare lag op sterven en Jezus kon genezen of wilde met hun eten hadden ze gehoord, dus hup naar Jezus! Dat geloofde die mensen zo sterk dat ze daadwerkelijk gingen naar Jezus. Dat geloof heeft hun behouden. Dat dit een gegeven geloof is, is een feit. Dat aan dit geloof een diepgaande zondekennis ten grondslag lag is in niet alle gevallen een aanwijsbare oorzaak.
Ik denk dat je wel voor ogen moet houden, dat we van de geschiedenissen van de wonderen van de Heere Jezus niet allemaal kleine bekeringsgeschiedenisjes moeten maken. Dat de wonderen op zichzelf een teken waren ook van het geestelijke werk van Jezus, betekent niet dat het bij de mensen zelf steeds om een bekeringsgeschiedenis gaat.Kaw schreef:En waarom moet er een toeleidende weg zijn? Van de bijbel of omdat je dominee dat zegt? Ik geloof wel dat er hier sprake was van een toeleidende weg. Men leefde in dikke ellende door ziekte of door zonde (opvallend dat de bijbel dan meestal het accent legt op het last hebben van de sociale afwijzing en niet de droefheid naar God) of een dierbare lag op sterven en Jezus kon genezen of wilde met hun eten hadden ze gehoord, dus hup naar Jezus! Dat geloofde die mensen zo sterk dat ze daadwerkelijk gingen naar Jezus. Dat geloof heeft hun behouden. Dat dit een gegeven geloof is, is een feit. Dat aan dit geloof een diepgaande zondekennis ten grondslag lag is in niet alle gevallen een aanwijsbare oorzaak.
Daar heb je gelijk in, maar dan zal die onbekende God wel een bekende God moeten worden, maar het kan inderdaad.Verder, om op de post van gravo terug te komen (al heeft hij het niet verdiend ): Bij elk mens leeft diep in zijn hart het verlangen naar het verloren paradijs. Daarnaar is hij altijd op zoek. Zulk verlangen kán gebruikt worden door de Heilige Geest om iemand daadwerkelijk stil te zetten, zodat het verlangen een gemis wordt, een heimwee naar een onbekende God.
Ja dat is zo, zou wel eens willen weten wat een dominee daar voor antwoord op zou gevenEn waarom moet er een toeleidende weg zijn? Van de bijbel of omdat je dominee dat zegt? Ik geloof wel dat er hier sprake was van een toeleidende weg. Men leefde in dikke ellende door ziekte of door zonde (opvallend dat de bijbel dan meestal het accent legt op het last hebben van de sociale afwijzing en niet de droefheid naar God) of een dierbare lag op sterven en Jezus kon genezen of wilde met hun eten hadden ze gehoord, dus hup naar Jezus! Dat geloofde die mensen zo sterk dat ze daadwerkelijk gingen naar Jezus. Dat geloof heeft hun behouden. Dat dit een gegeven geloof is, is een feit. Dat aan dit geloof een diepgaande zondekennis ten grondslag lag is in niet alle gevallen een aanwijsbare oorzaak.
Ik denk dat je wel voor ogen moet houden, dat we van de geschiedenissen van de wonderen van de Heere Jezus niet allemaal kleine bekeringsgeschiedenisjes moeten maken. Dat de wonderen op zichzelf een teken waren ook van het geestelijke werk van Jezus, betekent niet dat het bij de mensen zelf steeds om een bekeringsgeschiedenis gaat.
Mee eens, maar bij de verloren zoon en bij de gevallen waar Jezus spreekt over "Uw geloof heeft u behouden" vind ik het toch opvallend en lijkt het toch verdacht veel op verlossing door geloof waar je Paulus weer over kunt horen schrijven. In die gevallen gaan het over aardse noden.Afgewezen schreef:Ik denk dat je wel voor ogen moet houden, dat we van de geschiedenissen van de wonderen van de Heere Jezus niet allemaal kleine bekeringsgeschiedenisjes moeten maken. Dat de wonderen op zichzelf een teken waren ook van het geestelijke werk van Jezus, betekent niet dat het bij de mensen zelf steeds om een bekeringsgeschiedenis gaat.
Wat een meesmuilende reactie op mijn posting. En wat zijn de reacties in dit topic over het algemeen mengelingen van enrzijds inhoudelijke reacties op mijn posting en anderzijds antipatieke reacties omdat het nu eenmaal gravo is, die gepost heeft. Leer toch eens een gesprek te hebben met iemand die overtuigd is van zijn argumenten tegen al te gemakkelijke opmerkingen.memento schreef:@Gravo, het verlangen wat je schetst is (net als alle overige onderwerpen die je hier op t forum vaak aansnijdt) erg horizontalistisch. Het gaat er niet om of "mensen elkaar vinden" in een gelijk verlangen, of dat ze hun hopeloze onvrede over aardse ellende eens naar God zuchten.
De cruciale vraag is of dat klagen over de ellende in deze wereld wel eens veranderd is in een klagen over mijn zonde. Want alle ellende die er is, is onze schuld. Wij (de mensheid) hebben gezondigd, wij (de mensheid) zijn gevallen, en ik (ieder persoonlijk) vergroot die schuld en ellende dagelijks nog meer.
De ware christelijke hoop bestaat dus niet in een vage wetenschap dat God zegt "ach, wat heb je t toch rot op die wereld" en Die wat zalf smeert in de (vaak zelfgeslagen) wonden, maar in de wetenschap dat mij al mijn zonden vergeven zijn, om Christus wil, en dat daarom dit lijden, hoe moeilijk ook, lang niet is wat we verdienen. Dit lijden is slechts voor een tijd, de komende heerlijkheid, waarin Gods eer weer centraal mag staan (over heelheid en volkomenheid gesproken), is eeuwig en komt spoedig.
Kortom: Waarlijk verlangen naar God is niet horizontalistisch, maar verlangt om bij God te zijn, Hem alleen de eer te geven, vrij van zonde, verlost van zichzelf.