Ouders rouwen teveel sámen: uitkering gestopt

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:... die bijstandsuitmelkers!! Tuurlijk zitten er wel een paar goeide tussen,maar de meesten....
Klinkt een beetje als een vooroordeel. :?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
JolandaOudshoorn schreef:... die bijstandsuitmelkers!! Tuurlijk zitten er wel een paar goeide tussen,maar de meesten....
Dat is het ook. Vandaar mijn nuance er achter aan. En ik bedoel het ook niet zo hard, maar als ik zie hoeveel werk er nog is, waar niemand voor te krijgen is, dan krijg ik wel eens kriebels.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens

Bericht door Rens »

JolandaOudshoorn schreef:
Tiberius schreef:
Dat is het ook. Vandaar mijn nuance er achter aan. En ik bedoel het ook niet zo hard, maar als ik zie hoeveel werk er nog is, waar niemand voor te krijgen is, dan krijg ik wel eens kriebels.
een béétje een vooroordeel?? een BIKKELHARD vooroordeel! je zult maar in de bijstand zitten, en je wilt werken, maar er is geen baas die je wil hebben..........zovele redenen daarvoor: je bent te oud (20+); niet de juiste opleiding; juist te véél opleiding; er zit een gezondheidsvlekje aan etc etc etc............en dán.......je wilt werken, maar het lukt je niet....dús ben je een bijstandsuitmelker.............

dat is nu snoeihard een vooroordeel vellen over iets waar je totaal geen inzicht in hebt!!!
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Tiberius schreef:
Ik zou het eerder om willen draaien: er zijn wel mensen die liever ongelooflijk lui dan een piepklein beetje moe zijn.
Maar de meesten zijn van goede wil. Althans: daar moeten we als christenen vanuit gaan.
JolandaOudshoorn

Rens schreef:
Tiberius schreef:
een béétje een vooroordeel?? een BIKKELHARD vooroordeel! je zult maar in de bijstand zitten, en je wilt werken, maar er is geen baas die je wil hebben..........zovele redenen daarvoor: je bent te oud (20+); niet de juiste opleiding; juist te véél opleiding; er zit een gezondheidsvlekje aan etc etc etc............en dán.......je wilt werken, maar het lukt je niet....dús ben je een bijstandsuitmelker.............

dat is nu snoeihard een vooroordeel vellen over iets waar je totaal geen inzicht in hebt!!!
Je kan altijd nog bij iemand het huishouden doen, in de tuinbouw tomaten plukken, in een fietsfabriek de trapper afstellen..... o nee, dat past natuulijk niet bij jouw opleiding :|
Men zegt dat men wil werken, alleen moet de baan wel een bepaalde status hebben. Die mensen kom ik wel heel veel tegen. En daar kan ik dan weer niet zo goed tegen.
Ik zei het al eerder, in Rotterdam (geloof ik) hebben ze een project waarbij alle bijstandtrekkers verplicht zijn te werken. (een simpele job welliswaar) Een aantal waren blij dat ze konden werken, een groot aantal niet (want tja, je moest met je handen werken :? )
JolandaOudshoorn

Tiberius schreef:
Tiberius schreef:
Ik zou het eerder om willen draaien: er zijn wel mensen die liever ongelooflijk lui dan een piepklein beetje moe zijn.
Maar de meesten zijn van goede wil. Althans: daar moeten we als christenen vanuit gaan.
Je hebt gelijk Tib, helaas kom ik die liever lui-dan-moe- mensen iets te vaak tegen.... :|
Rens

Bericht door Rens »

JolandaOudshoorn schreef: Je kan altijd nog bij iemand het huishouden doen, in de tuinbouw tomaten plukken, in een fietsfabriek de trapper afstellen..... o nee, dat past natuulijk niet bij jouw opleiding :|
Men zegt dat men wil werken, alleen moet de baan wel een bepaalde status hebben. Die mensen kom ik wel heel veel tegen. En daar kan ik dan weer niet zo goed tegen.
Ik zei het al eerder, in Rotterdam (geloof ik) hebben ze een project waarbij alle bijstandtrekkers verplicht zijn te werken. (een simpele job welliswaar) Een aantal waren blij dat ze konden werken, een groot aantal niet (want tja, je moest met je handen werken :? )
-knip- ik zou zó graag willen werken.........je weet niet hálf hóé graag..............ik ben nu dan ook op zoek naar vrijwilligerswerk dat ik nog wél kan doen hier in de regio............ik heb al een paar projecten op het oog, maar door gesprekken zal duidelijk worden of het voor mij een haalbare kaart is. Mijn longarts én cardioloog moeten ook nog toestemming geven daarvoor.......duimen dus....
Moderatorbericht:
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Rens schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Je kan altijd nog bij iemand het huishouden doen, in de tuinbouw tomaten plukken, in een fietsfabriek de trapper afstellen..... o nee, dat past natuulijk niet bij jouw opleiding :|
-knip- ik zou zó graag willen werken.........je weet niet hálf hóé graag..............ik ben nu dan ook op zoek naar vrijwilligerswerk dat ik nog wél kan doen hier in de regio............ik heb al een paar projecten op het oog, maar door gesprekken zal duidelijk worden of het voor mij een haalbare kaart is. Mijn longarts én cardioloog moeten ook nog toestemming geven daarvoor.......duimen dus....
Heb ik jou op het idee gebracht van dat vrijwilligerswerk. Dat ga nu toch proberen te zoeken :?: :!:
Rens

Bericht door Rens »

Gijs83 schreef:
Heb ik jou op het idee gebracht van dat vrijwilligerswerk. Dat ga nu toch proberen te zoeken :?: :!:
nee, niet bepaald........beter gezegd, in de verste verte niet!!

ik heb gedurende ruim 5 jaar 12 uur per dag, 6 dagen per week vrijwillig werk gedaan........daarvóór meer dan 14 jaar als inspecteur bij de dierenbescherming gewerkt (vrijwiilig).........maar als je lichaam je op een gegeven moment volkomen in de steek laat, dan houdt het dus knap op.

nu moeten longarts en cardioloog hun fiat aan bepaald werk geven voordat ik het kan gaan doen, en dat is écht zoekwerk dus...
Moderatorbericht:
Rens

Bericht door Rens »

Uit het AD

dinsdag 19 februari 2008

Ouders rouwen te veel samen: geen uitkering
Door FRANK VAN DEN ELSEN

DORDRECHT - De gescheiden ouders van de verdronken Romaisa (3) uit Dordrecht hebben na haar dood te veel steun bij elkaar gezocht, vindt de Sociale Dienst Drechtsteden. ‘Gezamenlijke huishouding,’ concludeerde de dienst en zette de uitkering van de moeder stop.

De ouders zijn ten einde raad, nu vader Jamal Boutaleb van één inkomen twee huishoudens moet onderhouden.

Hij bezit een eigen woning, maar is sinds een kleine drie maanden vaak in het huis van zijn ex.

Op 25 november raakte Romaisa onder onopgehelderde omstandigheden onder water in zwembad De Lockhorst in Sliedrecht. Op 1 december overleed ze.

,,Ik ben veel bij mijn zoon van tien jaar,’’ bevestigt Boutaleb. ,,Eerst omdat mijn ex dag en nacht bij Romaisa in het ziekenhuis was. Na haar overlijden kwam er veel visite. Daarna ging mijn ex naar Marokko om op adem te komen. Oussama heeft de verdrinking van zijn zusje van dichtbij meegemaakt. Ik begeleid hem in zijn eigen omgeving, dichtbij school. Ook ’s nachts, hij slaapt slecht. We hebben zelf bij de sociale dienst gemeld dat ik vaak bij hem zou zijn.’’

Toch stond vorige week op een avond de sociale recherche aan de deur, die te kennen gaf dat moeder Amal Sijilmassi geen recht meer heeft op bijstand. Advocaat mr. Tom Eskes, die de ouders bijstaat, noemt deze beslissing ’schandalig’. ,,Dit is toch echt een periode van bijzondere omstandigheden.’’

Pijnlijke bijkomstigheid is dat de ouders tot op heden niets van welke instantie dan ook hebben gehoord over het onderzoek naar Romaisa’s dood. Eskes: ,,De overheid maakt deze mensen eerst emotioneel en nu financieel kapot.’’

Mogelijk vermoedt de sociale dienst dat de vader zijn eigen huis onderverhuurt. Hij werd daar stevig over aan de tand gevoeld. Boutaleb: ,,Sinds oktober hebben eerst vier en nu nog twee Portugese oud-collega’s bij mij gelogeerd. Dat was een vriendendienst. Ze zochten een slaapplek voor korte duur. Ze staan niet bij mij ingeschreven en betalen geen huur. Wel eten we soms samen en zij dragen bij in de energiekosten.’’ Eskes: ,,Zelfs al zou mijn cliënt zijn woning onderverhuren, dan nog kan dat volgens de wet niet de uitkering van zijn ex beïnvloeden. Het gaat om de vraag of zij duurzaam samenleven.’’

Woordvoerder Mark Benjamin van de Sociale Dienst Drechtsteden doet geen mededelingen over individuele gevallen. ,,Een uitkering wordt niet lichtvaardig ingetrokken. De situatie van dit gezin was ons bekend. Daarmee is rekening gehouden in het moment van optreden. De betrokkene kan nog bezwaar aantekenen.’’

Justitie in Dordrecht heeft Eskes meegedeeld dat de ouders moeten blijven gissen naar de toedracht van de verdrinking. ,,Ze krijgen geen inzage in het dossier.’’ Ook zwembad De Lockhorst in Sliedrecht zwijgt.
Moderatorbericht:
caprice

Bericht door caprice »

Bert Mulder schreef:
memento schreef:Wat is daar zo raar aan? Weet je hoeveel geld scheidingen ons kosten?

Ik ken genoeg voorbeelden van mensen die eerst samen gelukkig waren, en prima rond konden komen. Maar ja, 'de liefde was weg', en dus tot grote schade bij de kinderen gingen pappa en mamma uit elkaar. Mamma kon natuurlijk niet rondkomen, dus moest er een uitkering komen. Die was eerst helemaal niet nodig, omdat pappa prima voor mamma en de kinderen zorgen kon. Maarja, mamma koos liever voor zichzelf. En nu? Nu kost ze ons allemaal elke maand weer een hoop geld. En is ze gelukkig? Welnee, 't liefst wenst ze nu dat ze die stap nooit gezet had. Want dat 'ongelukkige' huwelijk, zo slecht bleek het achteraf toch niet te zijn...

En van zulke voorbeelden ken ik er helaas handen vol...

Mijn stelling: Het is absurd om gezinnen minder uitkering te geven als ze bij elkaar zijn, dan als ze apart leven. Apart van elkaar leven is een keuze die ze zelf maken, en waar ze m.i. ook zelf de (financiële) consequenties van moeten dragen. Van het geld wat bespaart wordt, mogen wat mij betreft de uitkeringen verhoogd worden. Want een man en vrouw samen hebben m.i. minstens recht op evenveel als een gescheiden man en vrouw.
Ben het goed met je eens, Memento.

En waarom moet de zonde van echtscheiding beloond worden met een uitkering? Die ook, gedeeltelijk, betaald wordt door de belastingcenten van genen die van 1 loon samen in een huwelijk samen wonen, en het ook vaak heus niet breed hebben?
In wezen mee eens, maar wel eens aan het volgende gedacht?

- Als moeder nu thuis moet gaan zorgen voor zes kinderen en haar man verlaat haar? Wat dan?
- Stel dat beide ouders nu zeggen: ik wil niet voor de kinderen zorgen, dat doet de ander maar, want ik heb niet voldoende financiële middelen?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Rens

Bericht door Rens »

Bert Mulder schreef:
En waarom moet de zonde van echtscheiding beloond worden met een uitkering?
een typisch orthodox gereformeerde instelling: omdat een bepaalde groep mensen iets (echtscheiding) een zonde vinden, die niet "beloond" mag worden met een uitkering, moet gelijk maar iederéén er aan geloven, de wet veranderd worden en niemand die het nog in 'zijn/haar bolle hoofd haalt om te gaan scheiden, nog een uitkering geven...............

een piepkleine minderheid in nederland die hun wil/zienswijze aan heel nederland wil opleggen............

dat een scheiding voorkomen moet worden, ok. maar er zijn genoeg redenen die maken dat een scheiding onontkoombaar is.

laat 2 mensen verplicht samen verdergaan in de gevangenis van een huwelijk die elkaar niet meer kunnen luchten of zien..........tjonge, dát is pas lollig, ook voor de eventuele kinderen!!

het belang van het kind wordt voor het gemak maar even totáál vergeten......het kind loopt schade op door een scheiding, akkoord, maar het loopt nog oneindig veel méér schade op doordat de ouders verplicht bijeen blijven in een constante sfeer van "mentale oorlog"...............om maar niet van erger te spreken.

maar ja, de orthodoxen wensen liever uit te gaan van wat er op papier staat, en laten de realiteit van het leven liever buiten beschouwing.
Moderatorbericht:
caprice

Bericht door caprice »

Ofwel, de moraal en de kijk op het huwelijk moet weer drastisch veranderen. De overheid zou daar ook een rol in moeten spelen, door alles tegen te gaan wat deze maatschappij zo oversekst (minder mooi woord, maar wel waar. :roll: ) maakt.

1 op de 2 huwelijken strandt tegenwoordig.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
JolandaOudshoorn

caprice schreef:Ofwel, de moraal en de kijk op het huwelijk moet weer drastisch veranderen. De overheid zou daar ook een rol in moeten spelen, door alles tegen te gaan wat deze maatschappij zo oversekst (minder mooi woord, maar wel waar. :roll: ) maakt.

1 op de 2 huwelijken strandt tegenwoordig.
Triest he! Ik ben altijd blij als ik weer lees dat er een echtpaar 40 jaar of zo getrouwd is. Komt steeds minder voor!
En de meeste huwelijken die stranden zijn te lichtvaardig begonnen. Bovendien denk ik ook dat het heersend individualisme ook een oorzaak is. Een belangerijk woord in een huwelijk is dan ook toewijding! Meer nog dan liefde zou ik bijna zeggen.
Rens

Bericht door Rens »

Het is niet alleen de moraal die veranderd moet worden, maar ook de gegroeide gewoonte binnen de ger.gezindte om heel jong te trouwen, terwijl je feitelijk nog niks van het leven weet.

Ik zie zovele jonge stellen die nog nauwelijks droog achter de oren zijn, en waarvan de echtgenote al met haar 18e achter de kinderwagen loopt............dat vráágt om moeilijkheden in het (huwelijks)leven in de jaren daaróp............

laat men eerst maar eens een flink aantal jaren "verkering" hebben, en een aantal jaren "verloofd" zijn. Als het écht wederzijdse liefde is, zal die ook in DIE periode stand houden, met een vrij goede kans dat het huwelijk óók redelijk probleemloos stand zal houden in goede harmonie.
Moderatorbericht:
Plaats reactie