Dominee twee keer beroepen of niet?

memento

Bericht door memento »

Vaak kom ik verwijten tegen dat de kerkenraad bepaalde predikanten 'er doorheen drukt', maar ik kan dat alleen maar tegen spreken. De stemmingen zijn vrij en eerlijk.
Als uit een vrije en eerlijke stemming steeds dezelfde predikanten erdoorheen komen, zegt dat toch wel iets over de eenzijdigheid van de kerkenraad...

En zeker als dit ertoe leidt dat bepaalde predikanten en kandidaten weinig/nooit een beroep krijgen, en anderen zeer velen, moeten we eens nadenken of we zo wel handelen volgens Gods wil. Zeker als dit gedrag tot een lange periode van vancantheid leidt.
Da Capo

Bericht door Da Capo »

Tiberius schreef:Doen ze dat ook zo met de tweetallen voor ouderlingen en diakenen?
(Althans: in de eerste ronde een vrije stemming, en daarna beperkt tot de uitslag van rond 1).
Ook voor tweetallen voor ouderlingen en diakenen heb je twee ronden vrije stemming. Verder is het ook gelijk aan dat voor predikanten.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
refo

Re: Stellen van tweetal

Bericht door refo »

Da Capo schreef: Ik kan niet namens iedereen spreken, maar wel hoe het bij ons (GG) eraan toegaat.

De kerkenraad begint met een groslijst waarop alle beroepbare predikanten staan (bij ons is dat 4 jaar).
Stemronde 1:
Er vindt eerst een vrije stemmingen plaats, dat wil zeggen dat broeders uit de groslijst twee predikanten aankruisen (de stemming is schriftelijk, omdat het over personen gaat).
Soms gebeurt het dat met de eerste stemming 1 predikant al de meerderheid heeft, maar meestal is dat niet zo.
Stemronde 2:
Hierna vind er nog een vrije stemming plaats.
Stemronde 3:
Is er dan nog geen tweetal, dan wordt uit die predikanten die de meeste stemmen hebben gestemt. Afhankelijk hoe die verdeling is, is de keuze dan teruggebracht tot zo'n 4 a 5 predikanten waaruit gekozen mag worden (geen 'vrije' stemming meer).
Stemronde 4:
Is er nog geen tweetal, dan wordt weer uit de predikanten met de meeste stemmen gekozen.
Stemronde 5:
Deze ronde is gelijk aan 4. In dit geval is er eigenlijk altijd wel al 1 predikant gekozen. Maar voor de 2e kandidaat is er nog een ronde nodig. Staken de stemmen, dan wordt de oudste in jaren op het tweetal geplaatst.

Vaak kom ik verwijten tegen dat de kerkenraad bepaalde predikanten 'er doorheen drukt', maar ik kan dat alleen maar tegen spreken. De stemmingen zijn vrij en eerlijk.
Wat echter, en dat geldt iedereen, zeer belangrijk is, is de wijze hoe we ons voorbereiden voor het stellen van een tweetal en ook hoe we als mansleden ons voorbereiden op de ledenvergadering.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is geworden.
Deze beschrijving is theorie. Het lijkt net of er totaal niets gezegd wordt over een of meer predikanten. In de praktijk worden wel degelijk woorden gewijd aan bepaalde predikanten.

Evenzo over kandidaten voor ouderling en diaken. Ik maak me zelfs sterk dat de meeste gemeenten helemaal geen groslijst hebben in dat geval. Indien wel dan een heel kleintje.

En waarom ds De Wit toendertijd zoveel beroepen kreeg? Ik maak me sterk dat hij net drie jaar in zijn gemeente stond. En het is nu eenmaal zo dat dominees die makkelijk preken meer beroepen krijgen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Klaas-Jan schreef:Ik weet niet precies meer waar dat was, maar ik hoorde pas van een dominee die voelde dat hij naar een bepaalde gemeente moest, maar hij kreeg geen beroep van die gemeente. Toen heeft hij een beroep 'aangevraagd', wat vervolgens is gebeurd en hij heeft het toen aangenomen.
Ter verduidelijking: Ik bedoelde te zeggen dat de betreffende predikant bedankt had voor een eerder beroep uit die gemeente, maar dat hij er later op terugkwam en vervolgens een beroep 'aanvroeg'. Om onduidelijkheden te voorkomen.
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

memento schreef:
Als uit een vrije en eerlijke stemming steeds dezelfde predikanten erdoorheen komen, zegt dat toch wel iets over de eenzijdigheid van de kerkenraad...
... en dus iets over de 'eenzijdigheid' van de gemeente, want zij kiezen de kerkenraadsleden. Je hoeft je echt nergens zorgen over te maken :wink:
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Da Capo schreef:
freek schreef:
Da Capo schreef:(...)

Zulk soort opmerkingen getuigen van weinig kennis hoe een tweetal tot stand komt.
Kun je daarin dan wat inzicht bieden? Ben wel benieuwd eigenlijk.
Ik kan niet namens iedereen spreken, maar wel hoe het bij ons (GG) eraan toegaat.

De kerkenraad begint met een groslijst waarop alle beroepbare predikanten staan (bij ons is dat 4 jaar).
Stemronde 1:
Er vindt eerst een vrije stemmingen plaats, dat wil zeggen dat broeders uit de groslijst twee predikanten aankruisen (de stemming is schriftelijk, omdat het over personen gaat).
Soms gebeurt het dat met de eerste stemming 1 predikant al de meerderheid heeft, maar meestal is dat niet zo.
Stemronde 2:
Hierna vind er nog een vrije stemming plaats.
Stemronde 3:
Is er dan nog geen tweetal, dan wordt uit die predikanten die de meeste stemmen hebben gestemt. Afhankelijk hoe die verdeling is, is de keuze dan teruggebracht tot zo'n 4 a 5 predikanten waaruit gekozen mag worden (geen 'vrije' stemming meer).
Stemronde 4:
Is er nog geen tweetal, dan wordt weer uit de predikanten met de meeste stemmen gekozen.
Stemronde 5:
Deze ronde is gelijk aan 4. In dit geval is er eigenlijk altijd wel al 1 predikant gekozen. Maar voor de 2e kandidaat is er nog een ronde nodig. Staken de stemmen, dan wordt de oudste in jaren op het tweetal geplaatst.

Wat echter, en dat geldt iedereen, zeer belangrijk is, is de wijze hoe we ons voorbereiden voor het stellen van een tweetal en ook hoe we als mansleden ons voorbereiden op de ledenvergadering.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is geworden.
Bij ons dus dezelfde methode, met dit verschil dat de gemeente een drietal voor zich krijgt om uit te kiezen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Unionist

Bericht door Unionist »

Klaas-Jan schreef:
memento schreef:
... en dus iets over de 'eenzijdigheid' van de gemeente, want zij kiezen de kerkenraadsleden. Je hoeft je echt nergens zorgen over te maken :wink:
Dat zeggen ze in Noord-Korea ook. De bevolking stemt onze partij, dus mogen ze niet mopperen. Helaas kunnen ze maar uit één partij kiezen....

Of mag je in Elspeet zelf kanidaten aandragen?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Herman
Moderator

Re: Dominee twee keer beroepen of niet?

Bericht door Herman »

Unionist schreef:
Wat is nu de goede manier? Als een dominee bedankt voor een gemeente, houdt dat dan in "nu niet, maar volgende keer misschien", "nu niet maar over een paar jaar wellicht" of "nu niet en nooit niet"?
Unionist,

ik zal de vraag nog een keer bij de kop pakken. Ik vind stemmingen enzo allemaal niet zo interessant. Zeker niet als er nagelaten wordt er een persoonlijke gebedszaak van te maken. Dát vind ik belangrijk.

Dergelijke zaken, namelijk geestelijke, gelden ook voor de beslissing van de kerkenraad en voor het contact van de kerkenraad met de (te beroepen) predikant en voor de beslissing van de predikant zelf .

Wat ik een aantal malen gelezen heb uit de periode 1900-1940 van een CGK-gemeente, is dat de kerkenraad vraagt na het bedanken van een predikant, of deze ook 'werkzaamheden met het beroep heeft gehad'. Zo drukte men dat vroeger uit, en ik neem aan dat ieder weet wat de achterliggende zaken zijn die erbij horen. Indien hier positief op werd geantwoord, dan stelde men ook al snel de vraag of deze predikant nogmaals een beroep in overweging kon nemen. Dat heeft denk ik alles te maken met hoe men omgaat met het opmerken van de hand van de Heere in het dagelijks leven. Als de beslissing nog niet duidelijk was, maar er waren wel zekere aanwijzingen, waarom dan niet nogmaals een beroep overwegen, in de hoop en verwachting dat de ds. wél zekerheid krijgt omtrent een te nemen beslissing? En in die contekst gebeurde het dan wel dat bijvoorbeeld binnen een jaar een tweede beroep werd uitgebracht, al dan niet met dezelfde uitslag. Maar ook, dat naar aanleiding van die gesprekken er geen tweede beroep kwam, omdat het op dat moment heel duidelijk was dat ds. het beroep niet kon aannemen, omdat zijn taak elders lag.

In ieder geval spreekt uit dit voorbeeld een andere sfeer dan voorkeurslijstjes en stemmingen etc. Een sfeer die mij liever is, maar die door het 'verzakelijkte' beroepingswerk mogelijk ergens ver op de achtergrond staat.
Gian

Bericht door Gian »

Waarom rouleert men niet gewoon in verbanden waar te weinig predianten toegelaten worden?
Dan heeft in de GG iedere Gemeente bijv. 3 jaar een predikant, en dan 6 jr niet.
Lijkt me wel zo eerlijk.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Jager

Bericht door Jager »

Dat hangt er volgens mij mee samen dat we belijden (DL) dat God Zijn knechten zend tot wie Hij wil en wanneer Hij wil. De belijdenis van Gods vrijmacht zeg maar.
Klaas-Jan
Contacteer:

Re: Dominee twee keer beroepen of niet?

Bericht door Klaas-Jan »

Herman schreef:
Unionist schreef:
Wat is nu de goede manier? Als een dominee bedankt voor een gemeente, houdt dat dan in "nu niet, maar volgende keer misschien", "nu niet maar over een paar jaar wellicht" of "nu niet en nooit niet"?
Unionist,

ik zal de vraag nog een keer bij de kop pakken. Ik vind stemmingen enzo allemaal niet zo interessant. Zeker niet als er nagelaten wordt er een persoonlijke gebedszaak van te maken. Dát vind ik belangrijk.

Dergelijke zaken, namelijk geestelijke, gelden ook voor de beslissing van de kerkenraad en voor het contact van de kerkenraad met de (te beroepen) predikant en voor de beslissing van de predikant zelf .

Wat ik een aantal malen gelezen heb uit de periode 1900-1940 van een CGK-gemeente, is dat de kerkenraad vraagt na het bedanken van een predikant, of deze ook 'werkzaamheden met het beroep heeft gehad'. Zo drukte men dat vroeger uit, en ik neem aan dat ieder weet wat de achterliggende zaken zijn die erbij horen. Indien hier positief op werd geantwoord, dan stelde men ook al snel de vraag of deze predikant nogmaals een beroep in overweging kon nemen. Dat heeft denk ik alles te maken met hoe men omgaat met het opmerken van de hand van de Heere in het dagelijks leven. Als de beslissing nog niet duidelijk was, maar er waren wel zekere aanwijzingen, waarom dan niet nogmaals een beroep overwegen, in de hoop en verwachting dat de ds. wél zekerheid krijgt omtrent een te nemen beslissing? En in die contekst gebeurde het dan wel dat bijvoorbeeld binnen een jaar een tweede beroep werd uitgebracht, al dan niet met dezelfde uitslag. Maar ook, dat naar aanleiding van die gesprekken er geen tweede beroep kwam, omdat het op dat moment heel duidelijk was dat ds. het beroep niet kon aannemen, omdat zijn taak elders lag.

In ieder geval spreekt uit dit voorbeeld een andere sfeer dan voorkeurslijstjes en stemmingen etc. Een sfeer die mij liever is, maar die door het 'verzakelijkte' beroepingswerk mogelijk ergens ver op de achtergrond staat.
Ik heb eens iemand horen zeggen: Als een predikant bedankt voor een gemeente, neemt hij eigenlijk opnieuw een beroep naar zijn eigen gemeente aan. Daar mogen we ook wel eens bij stil staan... Bedanken doet een predikant niet zomaar... Ik ondersteun Tiberius!
Da Capo

Bericht door Da Capo »

refo schreef: Deze beschrijving is theorie. Het lijkt net of er totaal niets gezegd wordt over een of meer predikanten. In de praktijk worden wel degelijk woorden gewijd aan bepaalde predikanten.
Het komt soms voor dat er een opmerking wordt gemaakt over een predikant, maar dan in het kader van bijvoorbeeld diens gezondheid of leeftijd.
refo schreef: Evenzo over kandidaten voor ouderling en diaken. Ik maak me zelfs sterk dat de meeste gemeenten helemaal geen groslijst hebben in dat geval. Indien wel dan een heel kleintje. (...)
't Spijt me erg, maar dit bedoelde ik nou in een van m'n vorige reacties. Hoewel misschien de schijn tegen is, ontbreekt het dikwijls aan feiten. Zolang die niet bekend zijn, mag je zulke dingen niet stellen. De enige manier om recht van spreken te hebben, is zulke dingen bijv. op huisbezoek of op een ledenvergadering ter sprake te brengen.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Josephus

Bericht door Josephus »

Klaas-Jan schreef:
memento schreef:
... en dus iets over de 'eenzijdigheid' van de gemeente, want zij kiezen de kerkenraadsleden.
Dat is niet overal zo hoor. Ik herinner me van vroeger dat de kerkenraad de tweetallen opstelde, waarna de gemeente daaruit kon kiezen. In mijn huidige gemeente mogen gemeenteleden zelf kandidaten aandragen (die overigens daarna wel 'gescreend' worden), waarna vervolgens een stemming plaatsvindt door de hele gemeente (d.w.z. alle belijdende leden).
In dat geval kun je denk ik wel zeggen dat 'de gemeente de kerkenraad kiest', maar in het eerste geval vind ik die stelling toch niet helemaal correct.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Josephus schreef:
Klaas-Jan schreef:
memento schreef:
... en dus iets over de 'eenzijdigheid' van de gemeente, want zij kiezen de kerkenraadsleden.
Dat is niet overal zo hoor. Ik herinner me van vroeger dat de kerkenraad de tweetallen opstelde, waarna de gemeente daaruit kon kiezen. In mijn huidige gemeente mogen gemeenteleden zelf kandidaten aandragen (die overigens daarna wel 'gescreend' worden), waarna vervolgens een stemming plaatsvindt door de hele gemeente (d.w.z. alle belijdende leden).
In dat geval kun je denk ik wel zeggen dat 'de gemeente de kerkenraad kiest', maar in het eerste geval vind ik die stelling toch niet helemaal correct.
Ik begrijp je wel een beetje, maar ik denk dan altijd maar weer zo: Als de gemeenteleden het niet eens zijn met bepaalde keuzes van de kerkenraad, kunnen ze de kerkenraad bij de volgende ronde toch wegstemmen? 't is te hopen dat het nooit gebeurd, maar het is in principe gewoon mogelijk.
Jan Klaassen

Bericht door Jan Klaassen »

Ach, sinds de dominee ook een schat in de wereld heeft moeten we ons niet verwonderen dat ze vastroesten op plaatsen van rijkdom of hun carriereswitch plannen op basis van inkomen.
Plaats reactie