Excuses aanbieden

Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:
freek schreef:Dit topic is een weinig subtiele manier om Freek te bewegen z'n excuses aan te bieden aan Lassie. Maar wees niet bang, ik heb er eens een nachtje over geslapen, en heb besloten om nederig mijn excuses aan te bieden. De insinuatie van mij was niet terecht. Neemt niet weg dat ik de opmerking een afgrijselijke generalisatie vond, juist door z'n subtiliteit ('het verbaast me niks'...), en met in het achterhoofd haar opmerking in het topic over ds. Hofman, kwam ik met deze opmerking. Ik kan er nu eenmaal niet zo goed tegen als mensen buiten 'ons kringetje' menen te weten wat er loos is met 'ons'. Dat kunnen we heel goed zelf bepalen, daarbij gesteund door OPBOUWENDE kritiek van buitenaf.
Maar kan het ook zo zijn dat kritiek, die wel liefdevol en opbouwend bedoeld is, niet zo wordt ervaren? Dat er iets te snel wordt gezegd: Jij bent van buitenaf, waar bemoei je je mee? En is het niet zo dat mensen van buitenaf vaak beter fouten zien, omdat zij het niet zo gewend zijn en de fouten dus eerder zien dan mensen die daar midden in zitten, omdat zij er al zo gewend aan zijn dat het zo gaat, dat ze niet meer zien dat het niet goed gaat? (dat geldt voor kritiek op rechtse kerkverbanden van de wat minder rechtse mensen hier maar net zo goed voor kritiek van rechtse mensen op minder rechtse kerkverbanden).
Het lijkt me alleen niet zo chique dat je als 'buitenstaander' gebruik maakt van een forum dat voor die doelgroep is bestemd, om je kritiek te ventileren.
Maar goed, die discussie is vaker gevoerd.
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

Afgewezen schreef:
Marnix schreef:
freek schreef:Dit topic is een weinig subtiele manier om Freek te bewegen z'n excuses aan te bieden aan Lassie. Maar wees niet bang, ik heb er eens een nachtje over geslapen, en heb besloten om nederig mijn excuses aan te bieden. De insinuatie van mij was niet terecht. Neemt niet weg dat ik de opmerking een afgrijselijke generalisatie vond, juist door z'n subtiliteit ('het verbaast me niks'...), en met in het achterhoofd haar opmerking in het topic over ds. Hofman, kwam ik met deze opmerking. Ik kan er nu eenmaal niet zo goed tegen als mensen buiten 'ons kringetje' menen te weten wat er loos is met 'ons'. Dat kunnen we heel goed zelf bepalen, daarbij gesteund door OPBOUWENDE kritiek van buitenaf.
Maar kan het ook zo zijn dat kritiek, die wel liefdevol en opbouwend bedoeld is, niet zo wordt ervaren? Dat er iets te snel wordt gezegd: Jij bent van buitenaf, waar bemoei je je mee? En is het niet zo dat mensen van buitenaf vaak beter fouten zien, omdat zij het niet zo gewend zijn en de fouten dus eerder zien dan mensen die daar midden in zitten, omdat zij er al zo gewend aan zijn dat het zo gaat, dat ze niet meer zien dat het niet goed gaat? (dat geldt voor kritiek op rechtse kerkverbanden van de wat minder rechtse mensen hier maar net zo goed voor kritiek van rechtse mensen op minder rechtse kerkverbanden).
Het lijkt me alleen niet zo chique dat je als 'buitenstaander' gebruik maakt van een forum dat voor die doelgroep is bestemd, om je kritiek te ventileren.
Maar goed, die discussie is vaker gevoerd.
Dit vind ik nu echt een opmerking die schandelijk en schadelijk is. En ja, dit zeg ik, iemand van de GG.
"............................................................."
freek

Bericht door freek »

Marnix schreef:
Het gevaar dat wij kritiek van buitenaf die goed bedoeld is niet als zodanig ervarenwordt, ligt inderdaad op de loer. Dat ontken ik ook niet. En als je me een beetje kent, weet je ook dat ik bepaald niet allergisch ben voor kritiek op onze gezindte, zoals sommigen dat wel lijken te zijn. Maar van evangelischen kan ik het niet zo goed hebben; al veel te vaak heb ik hen laatdunkend op onze reformatorische gezindte zien neerkijken, vooral als ze er zelf uit afkomstig zijn. Ten aanzien van Lassie heb ik die conclusie te snel getrokken; ik heb daarvoor mijn excuses aangeboden en daarmee was dit hoofdstuk afgesloten wat mij betreft. Maar in het algemeen bijf ik bij mijn stellingname dat evangelischen op een reformatorisch forum hun toon behoren te matigen. Om met Afgewezen te zeggen: dat is niet zo chique.
Marnix

Bericht door Marnix »

freek schreef:
Marnix schreef:
Het gevaar dat wij kritiek van buitenaf die goed bedoeld is niet als zodanig ervarenwordt, ligt inderdaad op de loer. Dat ontken ik ook niet. En als je me een beetje kent, weet je ook dat ik bepaald niet allergisch ben voor kritiek op onze gezindte, zoals sommigen dat wel lijken te zijn. Maar van evangelischen kan ik het niet zo goed hebben; al veel te vaak heb ik hen laatdunkend op onze reformatorische gezindte zien neerkijken, vooral als ze er zelf uit afkomstig zijn. Ten aanzien van Lassie heb ik die conclusie te snel getrokken; ik heb daarvoor mijn excuses aangeboden en daarmee was dit hoofdstuk afgesloten wat mij betreft. Maar in het algemeen bijf ik bij mijn stellingname dat evangelischen op een reformatorisch forum hun toon behoren te matigen. Om met Afgewezen te zeggen: dat is niet zo chique.
Nou, ik heb hier gemerkt dat je niet evangelisch hoeft te zijn om niet populair te worden met het uiten van kritiek :) (Overigens is hier ook genoeg kritiek op evangelischen).

Afgewezen, als kritiek opbouwend bedoeld is, waarom wordt het dan zo negatief benaderd? Als die kritiek als positief wordt gezien ben je er als het goed is blij mee en zeg je niet: Waarom moeten buitenstaanders hier nou hun kritiek ventileren". Ik heb steeds het idee dat men sowieso vaak niet zo goed tegen kritiek kan, omdat kritiek per definitie als aanvallend en negatief gezien wordt. Ook als het uit eigen groep komt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Nou, ik heb hier gemerkt dat je niet evangelisch hoeft te zijn om niet populair te worden met het uiten van kritiek :) (Overigens is hier ook genoeg kritiek op evangelischen).
Ja, dat mag dus op een forum als dit.
Maar het zou niet zo netjes zijn als ik op een forum van de evangelischen hen kom bekritiseren.
Het zou nog iets anders zijn wanneer ik op een evangelisch forum kritische vragen zou stellen, maar in elk geval hoor ik daar niet met groot vertoon mijn kritiek te komen vertellen.
Marnix schreef: Afgewezen, als kritiek opbouwend bedoeld is, waarom wordt het dan zo negatief benaderd? Als die kritiek als positief wordt gezien ben je er als het goed is blij mee en zeg je niet: Waarom moeten buitenstaanders hier nou hun kritiek ventileren". Ik heb steeds het idee dat men sowieso vaak niet zo goed tegen kritiek kan, omdat kritiek per definitie als aanvallend en negatief gezien wordt. Ook als het uit eigen groep komt.
Marnix, kennelijk voel jij niet aan hoe je je als gast op een forum behoort te gedragen. En blijkbaar is het me nog steeds niet gelukt om het je uit te leggen.
Misschien als je even nadenkt en niet zo snel reageert, dat het tot je door begint te dringen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Het is gewoon duidelijk, je onderstreept wat ik al zei. Kritiek wordt per definitie als negatief gezien. Als jij vanuit opbouwend en liefdevol oogpunt op een evangelisch forum of wat mij betreft op het GKv-forum, dan zou dat heel goed zijn. En als men dat zo zou onderkennen zou niemand zeggen: "dat is niet netjes".

Dat je temen als "groot vertoon:" (wie is die persoon wel om kritiek te leveren) en "hoe je je hoort te gedragen als gast" (als je fouten ziet, waag het niet ze te noemen) gebruikt geeft wel aan hoe jij kritiek ziet. Als lastig, onterecht en vooral als niet-opbouwend en liefdeloos. Misschien wil jij daar eens over nadenken.... anders blijven we dit probleem houden, omdat ik de kritiek Bijbels onderbouw en opbouwend kritisch wil zijn.... maar jij dit zo niet ziet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marco

Bericht door Marco »

Deze hele discussie gaat lekker los. Ga nog even zo door en de excuses vliegen over en weer.. Of niet, soms?

Excuses maken kan denk ik het beste via een PB. Om in het topic wellicht even een mini-postje te zetten om aan te geven dat er iets uit de lucht is.

Verder: Kritiek spui je niet, die ventileer je niet, die lever je. Want kritiek is opbouwend bedoeld. Als iedereen dat bedenkt voordat-ie op "OK" klikt om een bericht te posten en bij het lezen van een bericht dan is dit topic niet nodig. En een discussie als hier vlak voor zeker niet.

[fade]en o ja, mocht ik hiermee iemand kwetsen: dat was niet de bedoeling..[/fade]
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Het is gewoon duidelijk, je onderstreept wat ik al zei. Kritiek wordt per definitie als negatief gezien. Als jij vanuit opbouwend en liefdevol oogpunt op een evangelisch forum of wat mij betreft op het GKv-forum, dan zou dat heel goed zijn. En als men dat zo zou onderkennen zou niemand zeggen: "dat is niet netjes".

Dat je temen als "groot vertoon:" (wie is die persoon wel om kritiek te leveren) en "hoe je je hoort te gedragen als gast" (als je fouten ziet, waag het niet ze te noemen) gebruikt geeft wel aan hoe jij kritiek ziet. Als lastig, onterecht en vooral als niet-opbouwend en liefdeloos. Misschien wil jij daar eens over nadenken.... anders blijven we dit probleem houden, omdat ik de kritiek Bijbels onderbouw en opbouwend kritisch wil zijn.... maar jij dit zo niet ziet.
Beste Marnix, bestudeer de toelatingseisen van dit forum nog eens en bezie dan eens of jij hier te 'gast' bent of tot de doelgroep behoort.
Wanneer jij dan hier de 'gast' bent, dien je je als zodanig te gedragen. En wat jij doet is diametraal ingaan, idd, met groot vertoon, getuige alleen al het hoge aantal postings, tegen zaken die voor de doelgroep vaststaan. Daar gebruik je nota bene een instrument van die doelgroep zelf voor, en zoals ik al zei, dat vind ik niet chique.
Ga voor mijn part een krantje volschrijven met kritiek op de bevindelijk-gereformeerden, maar doe dat niet hier! Duidelijk?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marco schreef:Deze hele discussie gaat lekker los. Ga nog even zo door en de excuses vliegen over en weer.. Of niet, soms?

Excuses maken kan denk ik het beste via een PB. Om in het topic wellicht even een mini-postje te zetten om aan te geven dat er iets uit de lucht is.

Verder: Kritiek spui je niet, die ventileer je niet, die lever je. Want kritiek is opbouwend bedoeld. Als iedereen dat bedenkt voordat-ie op "OK" klikt om een bericht te posten en bij het lezen van een bericht dan is dit topic niet nodig. En een discussie als hier vlak voor zeker niet.

[fade]en o ja, mocht ik hiermee iemand kwetsen: dat was niet de bedoeling..[/fade]
Beste Marco, kritiek kun je spuien, ventileren of leveren, al naar gelang de omstandigheden waarin en de wijze waarop dit gebeurt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Marnix schreef:Het is gewoon duidelijk, je onderstreept wat ik al zei. Kritiek wordt per definitie als negatief gezien. Als jij vanuit opbouwend en liefdevol oogpunt op een evangelisch forum of wat mij betreft op het GKv-forum, dan zou dat heel goed zijn. En als men dat zo zou onderkennen zou niemand zeggen: "dat is niet netjes".

Beste Marnix, bestudeer de toelatingseisen van dit forum nog eens en bezie dan eens of jij hier te 'gast' bent of tot de doelgroep behoort.
Wanneer jij dan hier de 'gast' bent, dien je je als zodanig te gedragen. En wat jij doet is diametraal ingaan, idd, met groot vertoon, getuige alleen al het hoge aantal postings, tegen zaken die voor de doelgroep vaststaan. Daar gebruik je nota bene een instrument van die doelgroep zelf voor, en zoals ik al zei, dat vind ik niet chique.
Ga voor mijn part een krantje volschrijven met kritiek op de bevindelijk-gereformeerden, maar doe dat niet hier! Duidelijk?
Hehe, alsof dat hoge aantal postings vooral kritische postings zijn. Maar ik blijf bij het standpunt dat kritiek positief kan zijn als het opbouwend is....en ik zo probeer dingen die ik vreemd of soms zelfs niet met de Bijbel vindt rijmen, te brengen. Met goede bedoelingen. Dn is kritiek leveren geen probleem omdat het niet afkrakend bedoeld is. Als een gast in mijn kerk ofzo komt en zo kritiek levert zou ik daar blij mee zijn. Dan is een standpunt in de zin van "jij bent gast dus je moet je plek kennen en geen kritiek leveren" totaal overbodig. Integendeel, een gast ziet soms veel beter dingen die niet goed zijn. Vandaar mijn oproep om mijn kritische postings meer zo te benaderen. Maar zo wil je dat blijkbaar niet zien... dat is jammer... en dan blijven we dit conflict houden.
helma

Bericht door helma »

Als ik de kritiek over me heen zou krijgen die Marnix al over zich heen gekregen heeft was ik allang weggeweest. Ik verbaas me altijd over het geduld en de zachtmoedige antwoorden die marnix heeft op de soms lelijke dingen die hij te horen krijgt. Er wordt soms ronduit gezegd dat hij zich bedriegt voor de eeuwigheid.

Ook op de chat wordt soms iemand onderuitgehaald op geestelijk gebied. (Eerst uitgelokt om bep. uitspraken te doen en dan: zie je wel....)

We kunnen toch wel voorzichtig met elkaar omgaan? verschllen tussen christenen onderling zullen er altijd wel zijn. Maar ons komt het oordeel toch niet toe?
Ariene

Bericht door Ariene »

Moeilijk hé christen zijn...

maar door ootmoedigheid achte de een den ander uitnemender dan zichzelven.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Marnix

Bericht door Marnix »

Ariene schreef:Moeilijk hé christen zijn...

Uiteraard. Hoewel dat natuurlijk niet inhoudt dat je daarom geen opbouwende kritiek mag leveren omdat je die ander uitnemender acht dan jezelf ;) Ik lever kritiek dan ook niet omdat ik me uitnemender acht ofzo.
Ariene

Bericht door Ariene »

Marnix schreef:

Uiteraard. Hoewel dat natuurlijk niet inhoudt dat je daarom geen opbouwende kritiek mag leveren omdat je die ander uitnemender acht dan jezelf ;) Ik lever kritiek dan ook niet omdat ik me uitnemender acht ofzo.
Ik doelde niet direct op jouw.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Marnix

Bericht door Marnix »

Ariene schreef:
Marnix schreef:

Ik doelde niet direct op jouw.
Weet ik, maar dit schoot mij gewoon te binnen bij het lezen ervan dus wilde ik even een extra aanvulling plaatsen ;)
Plaats reactie