Kerkelijke weg

Jongere

Bericht door Jongere »

Tja, soms moet je met dingen leven, ook als ze je niet zo aanstaan.
Ik vind de artikelenserie in de Terdege de laatste tijd erg interessant over stellen waarvan er één persoon uit het buitenland komt. Die mensen snappen vaak absoluut niks van de (refo)cultuur waarin ze terecht komen/hebben er grote moeite mee, maar kiezen er toch bewust voor omdat ze binnen die groep dingen horen waar ze zich in kunnen vinden. Wat ik bij die mensen zie (namelijk enerzijds een nuchtere kijk op dit soort dingen/anderzijds een grote betrokkenheid bij de werkelijke inhoud van het geloof) mis ik heel erg vaak bij mensen die zijn opgevoed in onze eigen kring die alleen maar af kunnen geven op de cultuur die is ontstaan. Terwijl juist dat vaak ook de mensen zijn die lopen te mopperen op een gebrek aan eenheid binnen de kerken. Er is bijna een nieuwe cultuur ontstaan van refo's die geen refo's willen zijn, hun neus op trekken voor de preciezen en ondertussen net zo weinig of misschien nog wel minder 'uitstralen'.
Ik houd ook niet erg van een situatie zoals Unionist die beschrijft, van megabeurzen en gezamenlijke fietstochten. Maar er moet een betere weg zijn dan er meewarig naar te kijken.
Laatst gewijzigd door Jongere op 31 jul 2007, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:Terwijl juist dat vaak ook de mensen zijn die lopen te mopperen op een gebrek aan eenheid binnen de kerken. Er is een bijna een nieuwe cultuur ontstaan van refo's die geen refo's willen zijn, hun neus op trekken voor de preciezen en ondertussen net zo weinig of misschien nog wel minder 'uitstralen'.
Goed gezien en verwoord!
Jongere schreef:Ik houd ook niet erg van een situatie zoals Unionist die beschrijft, van megabeurzen en gezamenlijke fietstochten. Maar er moet een betere weg zijn dan er meewarig naar te kijken.
Ik houd er wel van. Sterker nog: ik vind het héérlijk om daar rond te wandelen, oude en nieuwe bekenden ontmoeten, etc.

Die betere weg is er inderdaad.
Om te beginnen geen karikatuur maken en niet overdrijven of uit de bocht vliegen. Verder: als je het niets vindt er gewoon niet heen gaan; ieder zijn meug, tenslotte.
memento

Bericht door memento »

Van beurzen met een 'ons soort mensen' sfeer waar het materialisme hoogtij viert, hou ik niet zo. Maar een fietsdag vind ik eigenlijk wel leuk verzonnen. Ik hou er wel van als kerken hun best doen om mensen (zowel leden als niet leden) te betrekken.
geledu

Bericht door geledu »

Jongere schreef:Ik vind de artikelenserie in de Terdege de laatste tijd erg interessant over stellen waarvan er één persoon uit het buitenland komt. Die mensen snappen vaak absoluut niks van de (refo)cultuur waarin ze terecht komen/hebben er grote moeite mee, maar kiezen er toch bewust voor omdat ze binnen die groep dingen horen waar ze zich in kunnen vinden. Wat ik bij die mensen zie (namelijk enerzijds een nuchtere kijk op dit soort dingen/anderzijds een grote betrokkenheid bij de werkelijke inhoud van het geloof) mis ik heel erg vaak bij mensen die zijn opgevoed in onze eigen kring die alleen maar af kunnen geven op de cultuur die is ontstaan. Terwijl juist dat vaak ook de mensen zijn die lopen te mopperen op een gebrek aan eenheid binnen de kerken. Er is een bijna een nieuwe cultuur ontstaan van refo's die geen refo's willen zijn, hun neus op trekken voor de preciezen en ondertussen net zo weinig of misschien nog wel minder 'uitstralen'.
Heel mooi gesproken , Jongere !!, je slaat de spreekwoordelijke spijker op de kop !
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Jongere schreef:Er is bijna een nieuwe cultuur ontstaan van refo's die geen refo's willen zijn, hun neus op trekken voor de preciezen en ondertussen net zo weinig of misschien nog wel minder 'uitstralen'.
Klapklapklapklap!!
Plaats reactie