Laten we het allemaal alsjeblieft eerlijk bekijken. We hoeven en mogen de onderlinge verschillen niet wegpoetsen. Valse oecumenisme is niet de juiste weg. Dialoog is uiteraard altijd van belang, ook in dezen. Dat moet uiteraard geen gescheld en getier zijn, maar de verschillen mogen en moeten wel duidelijk aangewezen worden.Oorspronkelijk gepost door DaphneAdmin, wie de schoen past trekke hem aan. Je kan niet ontkennen dat Bart een gelovig Katholiek is welk het goed bedoelt. Wij protestanten onderschrijven het instituut Paus niet so be it, Bart wel.Oorspronkelijk gepost door Daphne
Waarom blijven we wederzijds kwetsen?
Noemt men dit het Koninkrijk van God opbouwen??!
Houd je beter bezig met zaken welk wel van belang zijn voor Gods Koninkrijk, zoals elkaar met liefde bejegenen, elkaar van de Liefde van Christus vertellen, elkaar opbouwen in geloof inplaats van dit (wederzijdse gekonkel...) [/i]
Kunnen we Bart niet in zijn waarde laten?
Jij denkt zo, wij denken zo, OSW is een reformatorisch forum we verdedigen de leer zoals wij die kennen en deze moet ook de boventoon voeren hier op OSW.
Maar waarom richten we onze pijlen allemaal naar deze katholiek? Naar mijn gevoel wordt hij de grond ingeboord om wat hij belijd. Keer op keer verkondigen dat de RKK verdervelijk zou zijn vind ik respectloos en't gaat om de manier waarop!
Inplaats dat we Bart met liefde vertellen waarom we dit niet onderschrijven, bekogelen we hem met (denkbeeldige) stenen opdat hij maar zijn mond houdt over dit verdervelijk iets.
Kunnen we niet beter voor de gehele katholieke kerk bidden opdat ze de waarheid mogen zien dat ze geen paus/heiligen/maria/vagevuur etc nodig hebben om tot God te komen?
Op de manier waarop het hier op OSW gebeurt kan dit toch nooit goed zijn??!!
[Aangepast op 12/4/05 door Daphne]
Dat ons koningshuis geen afvaardiging heeft gestuurd naar Rome is een juiste: onze grondwet kent scheiding kerk en staat. Welnu, dat is het Vaticaan nu niet bepaalt. Als het koningshuis wél was gegaan, zoals zovelen dat gedaan hebben, dan was dat voor mij een teken van een knieval voor Rome, en een erkenning dat de paus boven alles en allen staat. Wel ben ik het met Lambertus eens dat ze consequent hadden moeten zijn: ze hadden dan ook niet naar de verschillende herdenkingsdiensten moeten gaan...
De nacht van Kersten doet overigens niets meer ter zake: de nuntiatuur is reeds al jaren weer hersteld, dus onderhoudt Nederland formele relaties met het Vaticaan. Staatsrechtelijk was het dan ook volkomen juist dat de minister-president naar de afscheidsdienst is gegaan.
Het is zeker juist dat de paus staatshoofd is en dat het Vaticaan een internationale erkende staat is. Maar dat zegt verder nog niets. De koningin is om deze reden niet verplicht te gaan. Dat doet ze bij zoveel staatshoofden en vorstenhuizen niet!
Kortom: laten we de boel zuiver, eerlijk en waardig houden!!
Groet,