Doe de Volkskrant PABO-rekentoets

Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

3 fout
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Echte PABO rekentoets is anders, meer vragen!
Maar dit is wel een redelijke dwarsdoorsnede.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

30 vragen, heb ik nu ff geen zin in. Kwam daar bij de 5e vraag achter, tja lees soms niet zo goed. Maar die eerste 5 ging geloof ik wel. als ik tijd heb, zal ik hem nog es doen :wink:
Ik weet, mijn Verlosser leeft
vlinder

Bericht door vlinder »

Op school vond ik rekenen al een drama en op het vbo heb ik administratie gedaan ZONDER Wiskunde in mijn vakkenpakket. Die het vatte kan die vatte het, maar ik vond het heerlijk!!!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Was voor mij ook de bottleneck op de Pabo , die rekentoets.
Zeg nou zelf, wat heeft een goeie kleuterjuf nu aan deze sommen ?

jammer dat daardoor mensen moeten afhaken.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Kom op, een bepaald basisniveau mag je verwachten.
Het is HBO-opleiding. Groep 8 niveau is echt niet overdreven dan.
Je zou ze de kost moeten geven die geen breuk kunnen delen met hoofdrekenen... (dan heb ik het helemaal nog maar niet over de d'tjes en t'tjes :? )
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Wilma van den Berg schreef:De rekentoets van de Volkskrant komt niet overeen met degene die door PABO-studenten gemaakt moest worden. Dit geeft een 'scheve indruk'.
dat hoop ik dan maar want deze test is wel heel erg simpel, als de Pabo-ers dit niveau niet meer ontstijgen staat onderwijzend Nederland aan de rand van de afgrond
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Mona Lisa schreef:
Wilma van den Berg schreef:De rekentoets van de Volkskrant komt niet overeen met degene die door PABO-studenten gemaakt moest worden. Dit geeft een 'scheve indruk'.
dat hoop ik dan maar want deze test is wel heel erg simpel, als de Pabo-ers dit niveau niet meer ontstijgen staat onderwijzend Nederland aan de rand van de afgrond
Inderdaad :?
refo

Bericht door refo »

Mister schreef:Kom op, een bepaald basisniveau mag je verwachten.
Je zou ze de kost moeten geven die geen breuk kunnen delen met hoofdrekenen... (dan heb ik het helemaal nog maar niet over de d'tjes en t'tjes :? )
Probleem is vaak dat rekenen zo abstract is. Iemand die absoluut niet weet hoeveel 1/4 gedeeld door 3 is snijdt feiloos een kwart taart in drie stukken.

En wat doe je als je 1/3 deelt door 1/4. Je kent het kunstje: 1/4 omdraaien en dan vermenigvudligen maak 1/3 maal 4/1 of 4/3. Ja, maar wat gebeurt er? 'k Zou het ook niet weten.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mister schreef:(dan heb ik het helemaal nog maar niet over de d'tjes en t'tjes :? )
kund u dad misgien even uitlegen wnad ik snapt niet helegaar wad u bedoeldt 8)
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

refo schreef:
Probleem is vaak dat rekenen zo abstract is. Iemand die absoluut niet weet hoeveel 1/4 gedeeld door 3 is snijdt feiloos een kwart taart in drie stukken.

En wat doe je als je 1/3 deelt door 1/4. Je kent het kunstje: 1/4 omdraaien en dan vermenigvudligen maak 1/3 maal 4/1 of 4/3. Ja, maar wat gebeurt er? 'k Zou het ook niet weten.

Het is toch te begrijpen dat als je iets deelt, door iets wat kleiner is dan 1, dat je gaat vermenigvuldigen. Haal je koeken en appels van vroeger er maar eens bij, en het gaat best.
wim

Bericht door wim »

Gabrielle schreef:Was voor mij ook de bottleneck op de Pabo , die rekentoets.
Zeg nou zelf, wat heeft een goeie kleuterjuf nu aan deze sommen ?

jammer dat daardoor mensen moeten afhaken.
Als je zo iets elementairs niet kunt beheersen, hoe kun je dan verwachten dat je iets uit kunt leggen dat het meest triviale overstijgt?

Iedereen zou op dit niveau moeten kunnen rekenen. Een bijspijkercursus van een uur zou voldoende moeten zijn om weer helemaal 'op niveau' te zijn. Anders weet ik echt niet wat je op een HBO-instelling te zoeken hebt.
parsifal

Bericht door parsifal »

Herman schreef:
refo schreef:

Het is toch te begrijpen dat als je iets deelt, door iets wat kleiner is dan 1, dat je gaat vermenigvuldigen. Haal je koeken en appels van vroeger er maar eens bij, en het gaat best.
Het is voor mij volkomen begrijpelijk dat als je deelt door iets wat kleiner is dan 1 (en groter dan 0) dat de uitkomst groter wordt. Maar dat het vermenigvuldigen wordt is een stap verder. Het simpele trucje: Delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde kan als nadeel hebben dat mensen het trucje kunnen toepassen maar geen idee hebben wat er gebeurt.

Trouwens wel opvallend dat er veel mensen haast met enige trots zeggen dat ze niet kunnen rekenen, maar dat dat in geval van slecht lezen met enige schaamte gebeurt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Rens

Bericht door Rens »

Herman schreef:Het is toch te begrijpen dat als je iets deelt, door iets wat kleiner is dan 1, dat je gaat vermenigvuldigen..
Ik vrees dat je nu voor jezelf spreekt!

Helaas moet ik zelf zeggen dat ik er geen bárst van snap..,.alleen het trucje uithalen gáát nog wel, maar snáppen hoe zo iets werkt......néé dus.

Maar om nu zómaar te stellen "het is toch te begrijpen...etc" gaat iets te ver. Dat het voor jóú en ánderen op gaat dat is tot dáár aan toe, maar er zijn er ook zát die het stomweg niet snáppen......
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
refo

Bericht door refo »

Ok

Ik maak het visueel.
Jan heeft 1/4 boterham.
HIj moet die verdelen over 1/3 mens.
Hoeveel krijgt ieder mens?
3/4 of 4/3, dat laten we maar even in het midden.

Maarrre... Hij heeft toch maar een kwart boterham? Waar haalt Jan dan de rest vandaan?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie