geledu schreef:Vincent schreef:
Wie zijn wij om te heersen over het dierenrijk, wat uitsluitend kan doordat wij naar een hoger(?) niveau zijn geëvolueerd?
Meen je dit, of maak je een grapje :roll:
Tja.
Allebei een beetje. Geen van beiden eigenlijk.
Maar goed, hoewel offtopic, ik zal me dan maar verantwoorden
Ik zette er ergens een vraagteken bij, nl.: "hoger?". Dat geeft aan dat ik mijn twijfel heb bij een populair evolutionair idee zoals sommigen dat weleens opvatten, simplistisch gezegd: dat het steeds beter wordt. Als gelovige (en dat ben ik voor 100% tot in mijn tenen toe) zeg ik zelfs dat het alleen maar slechter zal gaan!
Maar ik zie ook geen reden om mij al te veel van de heersende wetenschappelijke opinie te verwijderen. Ook omdat ik geen kennis heb op dat gebied. Al laat ik veel open. En heb ik mijn twijfels bij iedere wetenschap die niet zo rigoreus is opgezet als de wiskunde (en ik heb me weleens laten vertellen dat zelfs daarvan de grondslagen onzeker zijn). Maar wie ben ik om mij daarover stellig uit te spreken?
Wat ik gewoon wilde zeggen: onze (unieke!, door welk mechanisme dan ook!) soort zat in de Natuur. Dat wij enkele duizenden jaren geleden daarvan in bepaalde mate los kwamen (Cultuur), wil niet zeggen dat we dan moeten heersen over andere soorten. Dat is zelfs onbarmhartig: zij moeten lijden, buiten hun natuurlijke omgeving verkeren, omdat wij zo nu en dan plezier willen hebben met naar hen te kijken! Hoe zou ik het vinden als een wezen dat toevallig mij in mijn macht heeft, mij uit de samenleving verwijdert en een kunstmatige imitatie-omgeving creeert? Verschrikkelijk!