Oorspronkelijk gepost door Majorca
iLevensgevaarlijk voor onze jeugd.
Ik kan het de jeugd alleen maar aanbevelen.
Ik wilde dat ik er in mijn jeugd naar toe was geweest ( bestond toen helaas nog niet, al had het bestaan, dan was ik er nog niet geweest )
Ik heb eerlijk gezegd niet veel zin meer in dit soort discussies.
in de Saambinder zijn een aantal toespraken op jongerenavonden van de SRA geanalyseerd en is genoegzaam aangetoond dat hier een verkapt praktisch remontrantisme verkondigd wordt.
Levensgevaarlijk voor onze jeugd.
Verder wil ik deze discussie niet overdoen, ik verwijs naar de stukken in de Saambinder, die zijn goed onderbouwd
Ben je er zelf wel eens geweest?
- het is me overigens een raadsel waarom Pim dit stuk over derde weg weer naar boven haalt, dit is al meer dan een jaar oud. Lust tot polariseren?
Nee. Bedankt voor de suggestieve opmerking.
Ik las het stuk afgelopen maandag voor het eerst en bracht het tersprake n.a.v. het Trouw-artikel. Er is door een Admin/Mod een aparte topic van gemaakt.
Hartelijke groet,
Pim.
Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
in de Saambinder zijn een aantal toespraken op jongerenavonden van de SRA geanalyseerd en is genoegzaam aangetoond dat hier een verkapt praktisch remontrantisme verkondigd wordt.
Levensgevaarlijk voor onze jeugd.
Verder wil ik deze discussie niet overdoen, ik verwijs naar de stukken in de Saambinder, die zijn goed onderbouwd - het is me overigens een raadsel waarom Pim dit stuk over derde weg weer naar boven haalt, dit is al meer dan een jaar oud. Lust tot polariseren?
Hoi Majorco,
De brochure van de ´derde weg´ is sinds kort pas geschreven(op persoonlijke titel van de schrijver) en uitgegeven. Ik weet ook niet wat je dus met deze opmerking bedoelde.
Als jij weet hoeveel mensen er door de verkondiging heen tot bekering of ruimte gekomen zijn, zal je mischien iets voorzichtiger reageren, maar dat geeft niet. Wij hoeven het gelukkig niet voor God op te gaan nemen, die staat voor ZIjn Eigen werk in. Die gaat ook gewoon door met Zijn werk, wat mensen er ook van zeggen...
mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
dit stuk circuleert al langer via internet en is zelfs ruim een half jaar geleden al eens aangehaald op OSW (ik meen door ndonselaar in de discussie over vdZ)
Oorspronkelijk gepost door refo
De Bijbel is nog veel ouder. Ook niet meer lezen? Ook niet meer aanhalen?
de Bijbel staat niet vol onjuistheden, en wekt geen oneerlijke suggesties, en is geen pot die de ketel verwijt dat hij zwart ziet...Of een splinter signaleert bij een ander, maar de eigen balk niet waarneemt....
discussie is zinloos, en is ook al een keer gedaan. Maar wel het lezen waard, zo lijkt mij.
Een derde weg?!
Geachte lezer,
Voordat u het geschrevene gaat lezen wil ik u graag op enkele zaken wijzen.
Het stuk is geschreven vanuit oprechte bewogenheid met onbekeerde medereizigers, en dan met name diegenen die behoren tot de Gereformeerde Gezindte. Ik behoor daar zelf ook toe en ze is me lief en dierbaar.
Echter, ik bemerk een steeds groter wordend gevaar wat ons bedreigt. Ik bedoel het gevaar dat onze godsdienst gereduceerd wordt tot een vormendienst zonder wezenlijke inhoud.
En dat dit levensgevaarlijk is bewijzen de woorden van de Heere Jezus Zelf, toen Hij sprak tegen godsdienstige mensen, die zich in uiterlijke zin keurig aan de geboden Gods hielden en zich geheel conformeerden aan de Traditie. U kunt dit lezen in Mattheus 15 en dan met name in de verzen 6, 8 en 9.
Vanwege dit gevaar en het feit dat m.i. velen niet echt meer beseffen dat er maar twee soorten mensen zijn, heb ik besloten om deze brochure te schrijven.
De denkwijze die u tegenkomt is met name gebaseerd op de gesprekken die ik heb met vooral jongeren, maar ook ouderen, uit onze Gezindte.
Het volgende wat ik zeggen wil is dit: ik geef toe dat het geschrevene in bepaalde opzichten eenzijdig is. Er valt namelijk ook genoeg te zeggen van een godsdienst waarin de mens en het sentiment centraal staan en waarin Bijbelse kernwoorden zoals zonde, schuld, offer, Kruis, zelfverloochening e.d. niet meer genoemd worden.
Verder lijkt het misschien of de beschreven situatie kenmerkend is voor de hele Gezindte. Dat mag ik gelukkig ontkennen.
Toch geloof ik dat u, bij een eerlijke overweging, bepaalde zaken zult herkennen.
Het is mijn wens en bede dat door het lezen ogen geopend zullen worden voor het feit dat wij, als we in het vlees zijn, en zonder geloof, onmogelijk Gode kunnen behagen. Maar dat vervolgens ook de toevlucht genomen zal worden tot de Zaligmaker, Die roept: Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
P.W.
EEN DERDE WEG?!
(De Rechterkant van de Brede Weg)
Ik droomde eens over twee Wegen. Die wegen bevonden zich op de Aarde. Ze verbonden de eeuwigheid die achter lag met de eeuwigheid die komen zou.
De ene Weg was breed en makkelijk begaanbaar, de andere Weg daarentegen smal en moelijk te bewandelen. Op beide Wegen bevonden zich mensen, heel veel mensen, hoewel er zich op de Brede Weg veel meer bevonden dan op de Smalle Weg.
Ik zag dat beide Wegen bewandeld werden door allerlei soorten mensen: blanke en bruine, jonge en oude, begaafde en minder begaafde, rijke en arme. Al deze mensen vormden tezamen een ontelbare menigte, die zich allen voorwaarts spoedden.
Maar waarheen? vroeg ik me af. Wat is hun bestemming?
Toen ik de Wegen wat beter bekeek, verbleekte ik, want ineens zag ik waar die Brede Weg eindigde. O, daar zag ik een Poel, die brandde van vuur en sulfer. Ik hoorde daar geween en het knersen van tanden. Ook zag ik daar rook, afkomstig van gepijnigde mensen, die opging tot in de eeuwigheid.
Ik zag de Eeuwige Verdoemenis.
Ik keek weer naar al die mensen die op de afschuwelijke, doodlopende Weg liepen. Zagen zij dan niet wáár ze zich heen spoedden?
Lang hoefde ik daar niet over te peinzen, want aan velen van hen was te zien dat ze inderdaad niet wisten waar deze Weg eindigde. De meesten bekommerden zich daarover ook totaal niet over. Ze genoten zo van al datgene wat aan weerszijden van de Brede Weg naar hun lonkte: rijkdom, plezier, macht, muziek, sex, drank en allerlei andere soorten van vermaak. Ik merkte dat verreweg de meeste van deze mensen maar één doel voor ogen hadden: laat ons eten, drinken en vrolijk zijn, want morgen sterven wij!
Wanhopig vroeg ik me af of er dan niemand was die zich bekòmmerde om deze menigte, die onherroepelijk verloren zou gaan.
Toen zag ik ineens iets tussen de Brede en de Smalle Weg staan. Het was een houten Kruis.
En aan dat Kruis hing een Man. Een Man van smarten. Zijn handen waren doorboord. Zijn Bloed vloeide. Zijn gelaat was getekend door smartelijk lijden. Maar o, dat gelaat straalde tegelijkertijd zóveel bewogenheid uit, dat het me diep, ja zeer diep ontroerde.
Zijn blik ging over de zich naar het Verderf voortspoedende mensen. Toen hoorde ik dat deze Man iets naar hen riep, met luide stem: “Wendt u naar Mij toe en wordt behouden, alle gij einden der aarde, want Ik ben God en niemand meer!â€
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ik weet niet in welke gg jij komt. Ds Clements is weer aan de HC begonnen. Na zondag 1 begint de ellende. Letterlijk en figuurlijk. De indeling van de HC is debet aan de huidige spraakverwarringen.
Eigenlijk is dit de inhoudsopgave:
Ten eerste hoe groot mijn zonden en ellende zijn.
Ten tweede hoe ik van al mijn zonden en ellende verlost word.
Ten derde hoe ik God voor zo'n verlossing dankbaar moet zijn
Wat het is natuurlijk van de zotte dat Christus niet genoemd wordt. Niettemin wordt er een hele preek gewijd aan dat punt één zoveel gemist wordt. Mensen beginnen zomaar aan twee. etc. etc. Je kent dat wel.
Terwijl áls mensen geloven, staat hun verlossing in het middelpunt. Mensen die in stuk één zijn verzand, geloven niet. Er staat dat er drie stukken NODIG zijn. (Niet dat er uiteindelijk drie stukken gekend zullen gaan worden, als God het geeft. ) Wie gelooft doorziet zijn ellendige eertijds, wie gelooft is verlost, en wie gelooft is dankbaar.
Wat een geluk dat de opstellers de wet in stuk 3 bespreken. Anders zouden de 'stuk één drijvers' nog gelijk kunnen hebben. Nu is duidelijk dat ellendekennis pas echt is in het licht van de verlossing.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Wie 'zal' zegt, stelt alleen maar voor. Het houdt impliciet 'mag' in.
--------------
Zal heeft de werking van mag. Terwijl iedereen maar één weg tot behoud heeft, leert de GG er twee. Eerst langs de Sinaï en dan langs het kruis. Klopt gewoon niet.
--------------