Kaw schreef:Ik geloof wel dat de zending meer in aanraking komt met wonderen dan de gemiddelde gemeente in Nederland.
De wonderen in de Bijbel zijn ook vooral in zendingssituaties, als je het goed bekijkt. Gods Woord werd bij de openbaring van de Messias in het vlees ondersteund met wonderen en tekenen.
De Heere Jezus Zelf deed wonderen, De dicipelen, de apostelen.
Allemaal daar waar het Evangelie geplant werd.
Zo bezien, kan ik het begrijpen dat het daar waar Gods Woord eenmaal verkondigd is geweest, de bijzondere tekens ook niet nodig zijn. De wonderen versterkten de waarheid van het Woord.
Om aan te geven dat daarop vertrouwd mag worden. Dat het van God Zelf komt. En nu we dat weten mogen we helemaal op Gods Woord vertrouwen. En kan de inhoud eerst waarde gaan krijgen.
Als het Woord zelf niet wordt erkent, wat heeft de boodschap van het Woord dan nog te zeggen?
Het plaatsen van de kandelaar gaat zo gepaard met wonderen en krachten.
De vraag is of als de kandelaar is weggenomen de mensen opnieuw deze wonderen en krachten krijgen. De kandelaar wordt alleen weggenomen als het Woord verloochend wordt door het niet zuiver te bewaren. Dan blijven de vruchten weg. Dan wordt het donker. Een kandelaar geeft immers licht.
Of een kandelaar een 2e keer gegeven wordt aan een volk dat reeds het Woord heeft, maar niet erkent, vraag ik me af. Denkend aan degenen die de wonderen propageren als vergeten stuk van de reformatie.