limosa schreef:
Wat ik niet begrijp is waarom Donner deze uitspraken nu doet. Wat wil hij er mee bereiken?
Volgens mij is het helemaal niet verkeerd als mensen door deze formulering begrijpen dat de mogelijkheid tot een sharia bestaat, dat 'we' die zelf ruimschoots bieden. En ook dat daartegen, voorzover mogelijk is, wetten moeten zijn. Donner geeft in ieder geval aan dat die er nu niet zijn.
Wat ik heel goed vind is dat Donner laat zien (al dan niet bewust) dat de democratie & grondwet, die zo mooi uit de Verlichting zijn komen rollen, helemaal niet zo stevig zijn. Mensen beroepen zich wel op de grondwet, maar die is even veranderlijk als het weer, om maar even heel erg te overdrijven. Ik denk dat die gedachte heel veel politici frustreert, vandaar de soms stupide reacties. Ik kan me niet voorstellen dat zo weinig mensen Donner echt begrijpen. Om zoiets als de sharia tegen te gaan, waarvan (bijna) iedereen voelt dat het 'fout' is, zijn er onveranderlijke normen nodig. En die bestaan in ons land niet want elke wet, tot en met de grondwet toe, kan veranderd worden.
Ik heb nog wel een boekje onveranderlijke normen voor ze.