Organisten aanwezig??

Christiaan

Bericht door Christiaan »

Klavier schreef:
Christiaan schreef:Maar leuk, dat jullie even hebben gekeken op mijn homepages,
maar zijn jullie ook organist en houden jullie van oudere orgelmuziek (voor 1780/1800)???
Jazeker! Sweelinck, Van Noord, Buxtehude, Scheidemann, Scheidt, Bohm, Lubeck en noem maar op! En uiteraard Bach (anders ben je geen echte organist :mrgreen: )
En natuurlijk nog veel meer.
Wat wil je daarover kwijt of delen?
Heb je een speciaal onderwerp dat je wilt bespreken?
Beschrijf anders eens wat je voorkeur precies inhoudt en wat je daarin zo boeit?

Waarom heb je je voorkeur trouwens afgebakend in tijd?
Na 1800 is ook veel moois geschreven wat de muzikale horizon enorm kan verbreden. En moderne muziek? Matter bijvoorbeeld? :?:

Ik gemerkt dat als je je hier aanmelt met de mededeling dat je iets met orgels hebt, je direct in de welkomst topic al aan de praat wordt gehouden. Ik pas me maar even aan aan de gangbare gewoonte hier :mrgreen:
Oftewel, ook namens mij welkom en veel genoegens hier gewenst!

Ik onderscheid mij door de intresse in oude orgelmuziek in Europees op zicht. Van Poolse tot Portugeese orgelmuziek en van Hongaarse tot Engelse orgelmuziek. Van Franse Romantische en moderne orgelmuziek hou ik vrijwel niet. Met Duitse Romantiek heb ik veel meer Mendelssohn en Ritter, en ook zelfs ook nog Reger niet al zijn muziek. Maar ik wilde graag over de oudere orgelmuziek hebben. De onbekendere dus niet zo zeer Bohm,Bach,Buxtehude,Lubeck ect zij hebben erg goede orgelmuziek geschreven ik hou ook erg van hun muziek. Maar vind onbekende orgelmuziek dubbel intressant!!!
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

maar zijn jullie ook organist en houden jullie van oudere orgelmuziek (voor 1780/1800)???
Bach...
limosa

Bericht door limosa »

geen organist en geen liefhebber van de oude orgelmuziek, ik houd meer van de jongere, Guilmant, Franck, Saint-Saëns, Widor, zoiets . . .
Christiaan

Ik onderscheid mij door de intresse in oude orgelmuziek in Europees op zicht. Van Poolse tot Portugeese orgelmuziek en van Hongaarse tot Engelse orgelmuziek. Van Franse Romantische en moderne orgelmuziek hou ik vrijwel niet. Met Duitse Romantiek heb ik veel meer Mendelssohn en Ritter, en ook zelfs ook nog Reger niet al zijn muziek. Maar ik wilde graag over de oudere orgelmuziek hebben. De onbekendere dus niet zo zeer Bohm,Bach,Buxtehude,Lubeck ect zij hebben erg goede orgelmuziek geschreven ik hou ook erg van hun muziek. Maar vind onbekende orgelmuziek dubbel intressant!!!
refo

Bericht door refo »

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je hier geen medestanders hebt.
geledu

Bericht door geledu »

..
Laatst gewijzigd door geledu op 09 sep 2010, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Jongere

Bericht door Jongere »

limosa schreef:
geen organist en geen liefhebber van de oude orgelmuziek, ik houd meer van de jongere, Guilmant, Franck, Saint-Saëns, Widor, zoiets . . .
:mrgreen:

Deze jongere (ook organist) houdt daar eerlijk gezegd ook meer van. Hoewel oude muziek geen kwaad kan! Alles op zijn tijd wat mij betreft. Geen uren achter elkaar oude muziek, en andersom net zo goed.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

limosa schreef:ik houd meer van de jongere, Guilmant, Franck, Saint-Saëns, Widor, zoiets . . .
Het wierook-genre kent vele fans in onze kringen :mrgreen:

We kennen toch het bekende verhaal van de organist die een oerreformatorische psalmbewerking van Anthonie van Noordt speelde en door z'n kerkenraad op de vingers getikt werd omdat-ie zo modern speelde... De volgende week speelde hij "Prière à Notre Dame (gebed tot Maria) van Boëllmann. Prompt kreeg hij een complimentje dat hij deze keer zo stichtelijk had gespeeld :roll:
limosa

Bericht door limosa »

Hendrikus schreef:
limosa schreef:ik houd meer van de jongere, Guilmant, Franck, Saint-Saëns, Widor, zoiets . . .
Het wierook-genre kent vele fans in onze kringen :mrgreen:

We kennen toch het bekende verhaal van de organist die een oerreformatorische psalmbewerking van Anthonie van Noordt speelde en door z'n kerkenraad op de vingers getikt werd omdat-ie zo modern speelde... De volgende week speelde hij "Prière à Notre Dame (gebed tot Maria) van Boëllmann. Prompt kreeg hij een complimentje dat hij deze keer zo stichtelijk had gespeeld :roll:
dit heeft dan ook niets met psalmgezang in de eredienst te maken, dat kan wat mij betreft het best begeleid worden met een blokfluit ofzo, maar de rest van de week vind ik het mooie muziek

edit
en dat verhaal, tja, op muziekgebied is er ook ontzettend veel onkunde natuurlijk

of wist jij dat al ;-)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Ik speel zelf niet, maar hoor graag Sweellinck, Bach, Buxtehude, Handel. En natuurlijk ook de Nederlandse, en ook onze Amerikaanse psalmen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

limosa schreef:tja, op muziekgebied is er ook ontzettend veel onkunde natuurlijk

of wist jij dat al ;-)
Nee, dat is nieuw voor me :mrgreen:
wim

Bericht door wim »

Zelf speel(de) ik (heel slecht) keyboard. Een melodie boven een aantal akkoorden die je (heel onverantwoord) altijd op dezelfde manier speelt. Met oude muziek ben ik niet in aanraking gekomen voor dit instrument: er wordt zelden oude muziek met moderne akkoordnotatie uitgegeven en met een becijferde bas kan ik niet zoveel. Oude orgelmuziek is een blinde vlek voor me. Over het algemeen ben ik niet zo'n orgelliefhebber. Maar zo nu en dan hoor ik wel eens iets leuks. iets voor draaiorgel ofzo.

Verder houd ik best wel van veel oude muziek.
Dianne

Bericht door Dianne »

Ik speel (hoewel gebrekkig :lol: ) orgel en dan met name klavarskribo. Ik speel psalmbewerkingen, klassieke muziek (als het niet te moeilijk is) en geestelijke liederen.
Christiaan

Dianne schreef:Ik speel (hoewel gebrekkig :lol: ) orgel en dan met name klavarskribo. Ik speel psalmbewerkingen, klassieke muziek (als het niet te moeilijk is) en geestelijke liederen.
Ben je ook bekend met echte orgels??
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Dianne

Bericht door Dianne »

Het ligt er aan wat onder echte orgels verstaan wordt. Ik heb één keer het kerkorgel van de GG in Veenendaal bespeeld. Dat is dan ook de enige keer. Speelt wel anders dan een 'huisorgel'!
Plaats reactie