TV over Israel-Hezbollah

Leonius

Bericht door Leonius »

memento schreef:
refo schreef:Ok. Welk beeld heb je je nu gevormd over de gebeurtenissen in Libanon/Israel van de laatste weken?
Nederland is 50 - 50 verdeelt (was een stemming op Radio 1 op een stelling).

Mijn beeld is dat Israel zich verdedigd tegenover Hezbolla aanvallen, door ze met doelgerichte acties te bombarderen. Hierbij vallen veel burgerslachtoffers, mn omdat Hezbolla in burgerkleding loopt en hun raketinstallaties in burgerwijken heeft neergezet. De Libanese regering is niet in staat om in te grijpen. USA en Syrië/Iran maken de oorlog mogelijk, door wapens te blijven aanleveren. Israel word al voor zeer lange tijd door Hezbolla bestookt met raketten, het binnendringen van Israel en het gevangennemen van soldaten was de druppel die de emmer deed overlopen; de hele oorlog draait niet meer om die soldaten, maar is een principe-kwestie. Hezbolla wil Israël niet als staat erkennen, en Israël wil dat de terroristische acties (mn de raketten) ophouden.

Ik heb Radio 1 + nieuws op Veronica + fok.nl als enige bron
Wel, dat beeld heb ik ook, terwijl ik ook CNN, BBC, N-TV, WDR, NOS, Jerusalem Post, en Al-Jazeera bijhoudt. (Ja, ik heb daarvoor alle tijd ;)) Dus volgens mij is er in de Nederlandse media lang niet zoveel mis als wel wordt gesuggereerd.
Leonius

Bericht door Leonius »

Een paar opmerkingen:

1. Likoed is vanzelfsprekend niet echt de aangewezen partij in deze kwestie
2. De definitie die zij van terrorisme geven is er één van de velen. Er zijn boeken vol over geschreven, en zelfs de Verenigde Naties zijn er nog niet echt uit wat terrorisme is. De definitie die zij geven vind ik dan ook erg simplistisch. Maar dat terzijde. Ik hoor in de berichtgeving eigenlijk vooral over militante moslims/palestijnen of over terroristen. Onzin dus.
3. Als je naar radio1 luistert, dan zie je juist een bepaald evenwicht in de verschillende visies. Het is dus onzin als zou de Palestijnse meer ruimte krijgen dan de Israëlische. Sterker nog, het tendeert juist meer naar de Israëlische, omdat de NOS meer correspondenten in Israël heeft zitten dan in Libanon of waar dan ook. Ik hoor vooral dat men ‘overschakelt’ naar Jeruzalem, en toch minder naar Beiroet of Damascus. Bovendien heeft Nederland toch last van de Tweede Wereldoorlog waarbij 70 procent van de joden zijn omgekomen.
4. De grootste aanklacht van Likud gaat over de duiding van de gebeurtenissen. Dat is wat anders dan de berichtgeving, dus gewoon ‘het nieuws’. Dat vind ik behoorlijk evenwichtig. Dat ligt anders als je dit gaat invullen, dus gaat duiden. Dan krijg je meningsverschillen zoals te zien en te lezen zijn. NOVA is bijvoorbeeld linkers georiënteerd dan TweeVandaag. De Volkskrant bericht beduidend anders over deze kwestie dan de NRC. Daarvan zeg ik: so what! Dat is vrijheid van meningsuiting. Als je als organisatie (dus bijv. Likud) vindt dat een bepaalde duiding onjuist is, dan heb je ongetwijfeld wel weer ergens anders een podium waar je je boodschap kan verduidelijken. Dus ik zie het probleem niet.
Leonius

Bericht door Leonius »

Dit staat op de site van de NOS. Ik kan hier echt niet iets anti-Israëls uithalen. Eerder het tegenovergestelde....

Britten en Duitsers tegen bestand

Groot-Brittannië en Duitsland zijn tegen een onmiddellijk staakt-het-vuren in Libanon.Dat hebben ze duidelijk gemaakt in Brussel, bij EU-overleg van de ministers van Buitenlandse Zaken.

De Britten en de Duitsers krijgen steun van onder meer Nederland. De landen willen dat in de tekst duidelijk wordt gemaakt dat Israël redenen heeft om tegen Hezbollah op te treden.

Israël begint de komende nacht weer met luchtaanvallen op stellingen van Hezbollah in Zuid-Libanon. Dat heeft de Israëlische minister van Justitie Ramon aangekondigd. Zondag besloot Israël de luchtaanvallen 48 uur op te schorten.
Gian

Re: TV over Israel-Hezbollah

Bericht door Gian »

limosa schreef:Afgelopen week was ik op vakantie. Het RD heb ik dan even niet en ik ga ook niet iedere dag met m'n laptop naar de hoofdingang (daar stond 'n hotspot, wel goed geregeld). Dus 's avonds even naar het journaal kijken op de TV.
Hahaha, we zullen het voor deze keer accepteren :wink:
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
limosa

Bericht door limosa »

Gian schreef:
limosa schreef:Afgelopen week was ik op vakantie. Het RD heb ik dan even niet en ik ga ook niet iedere dag met m'n laptop naar de hoofdingang (daar stond 'n hotspot, wel goed geregeld). Dus 's avonds even naar het journaal kijken op de TV.
daar heb ik natuurlijk wel over in de war gezeten ;-)

nou ja, voor het Hoornbeeck College ben ik toch al te oud . . .
olfie

Bericht door olfie »

limosa schreef:
Gian schreef:

Wat een hoogmoed... je bent nooit te oud om te leren :wink:
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
limosa

Bericht door limosa »

olfie schreef:
limosa schreef:
Gian schreef:

Wat een hoogmoed... je bent nooit te oud om te leren :wink:
hahaha, da's waar, mijn vader zei als het zo uitkwam: een varken leren ze nog na z'n dood
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Meest recente mogelijke voorbeeld:

Bloggers hebben vraagtekens gesteld bij de foto's van de reddingsoperatie in Qana. De tijdstippen van de verschillende foto's zouden niet kloppen. Zo staat de man met de groene helm om 10:44 AM met een dood meisje in de arm, tussen de puinhopen, terwijl datzelfde meisje om 7:21 AM in de ambulance gefotografeerd is. De persbureau's wijzen de beschuldiging van de hand. Artikel >>
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Die verhalen over burgerslachtoffers zijn m.i. zowieso verdacht gezien het feit dat de Hezbollah-strijders weigeren een uniform aan te trekken. Dat samen met het feit dat ze wapens tussen de burgers opstellen en in moskeeën opslaan is meen ik een grove overtreding van de Geneefse Conventie.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Unionist

Bericht door Unionist »

Op de website van Hal Lindsey vond ik een interessant artikel over Qana:

http://www.hallindseyoracle.com/article ... leID=13198
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
olfie

Bericht door olfie »

Heeft iemand het filmpje op Nu.nl al gezien van de raketaanvallen op Israel?

Viel het jullie ook op dat er aan het eind van het filmpje, als een slag in de lucht opeens vermeld moet worden door Israelische aanvallen al meer dan 800 Libanezen zijn omgekomen.

Het zijn feiten, maar op de wijze waarop je de feiten presenteert, en in welke volgorde, is van groot belang bij nieuwsgeving.
Het leek mij niet echt een nuttig gegeven bij het betreffende filmpje, t klonk meer als een rechtvaardiging.
David J

Bericht door David J »

Tja, wat wou je dan? Zo'n feit weglaten is net zo goed een tendensieuze beslissing. Het een heeft namelijk, hoe je de feiten ook interpreteert, een directe relatie met het ander.
olfie

Bericht door olfie »

David J schreef:Tja, wat wou je dan? Zo'n feit weglaten is net zo goed een tendensieuze beslissing. Het een heeft namelijk, hoe je de feiten ook interpreteert, een directe relatie met het ander.
Helemaal mee eens, en het nieuws is altijd net zo gekleurd als de verslaggever.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

David J schreef:Tja, wat wou je dan? Zo'n feit weglaten is net zo goed een tendensieuze beslissing. Het een heeft namelijk, hoe je de feiten ook interpreteert, een directe relatie met het ander.
Maar iemand met burgerkleding aan is nog niet automatisch een burger in de zin van een niet-guerillastrijder...
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
olfie

Bericht door olfie »

Pim schreef:
Maar iemand met burgerkleding aan is nog niet automatisch een burger in de zin van een niet-guerillastrijder...
En het aantal slachtoffers aan Libanese zijde wordt gebaseerd op berichten die de Hezbollah uitbrengen.. ja die zijn al zo betrouwbaar gebleken :wink:
Plaats reactie