Ziekenhuis start test chipimplantaat met patiëntgegevens

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wat de Verichip precies is weet ik niet. Zover ik weet is het een doorontwikkeling van de in de intensieve veeteelt gebruikte identificatiechips (die in de oren van een koe of varken geschoten wordt).
Wat ik op de websites lees, is dat deze chip geschikt is voor implantatie in het menselijk lichaam en voornamelijk gebruikt wordt in de medische techniek. Ook de Baja discotheek in Rotterdam gebruikt deze techniek al enige jaren om klanten te laten betalen. Maar een echt succes is het niet geworden.

De Mondex Smartcard is een ander verhaal. Dat is eigenlijk een soort Chipknip met Eurocard/Mastercard als provider. Je kan er een bepaalde geldbedrag opzetten en ermee betalen. Deze chip is niet kaartgebonden, maar kan je bijvoorbeeld ook in je mobiele telefoon zetten.
Deze techniek, al zeker 15 jaar oud, is ook nooit echt een succes geworden, evenmin als bij ons de Chipknip.

Momenteel wordt de Mondex nauwelijks meer ondersteund en is door Mastercard uitgefaseerd.
Ze zijn, internationaal gezien, bezig met 2 paden: de EMV card en de Paypass.
De EMV card (een samenwerking van Eurocard/Mastercard en Visa) is al vrij ver geintroduceerd. Het betekent gewoon een chip op je creditcard in plaats van een magneetspoor, met als doel om fraude te voorkomen. Bij creditcard betalingen moet je dan een PIN-code ipv je handtekening geven.

Het PayPass project is gebaseerd op NFC technologie, maar is nog in een experimenteel stadium. Feitelijk is dat de opvolger van de Mondex, maar dan in samenwerking met telefoonfabrikanten (voornamelijk Samsung en Nokia). Meer informatie hierover op het NFC forum.

Dit even als technische achtergrond.
Etisch gezien sluit ik me bij Mona Lisa aan: het zijn allemaal kletsverhalen, van mensen die ergens een klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt..
BJD

Bericht door BJD »

Tiberius schreef: Dit even als technische achtergrond.
Etisch gezien sluit ik me bij Mona Lisa aan: het zijn allemaal kletsverhalen, van mensen die ergens een klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt..
Met mijn beperkte technische kennis weet ik ook niet waar de klepel hangt.. :cry:
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

BJD schreef:
Tiberius schreef: Dit even als technische achtergrond.
Met mijn beperkte technische kennis weet ik ook niet waar de klepel hangt.. :cry:
Het zou ook kunnen zijn, dat ik er te dicht bovenop zit, om de gevaren nog te zien. :wink:
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik lees er net nog één, in hetzelfde genre op Nu.nl.

-----------------------------------------------------------------
'Meetpil' voor Vierdaagse-wandelaars

AMSTERDAM - Deelnemers van de Vierdaagse krijgen in de toekomst vóór elke etappe een pil met een sensor. De sensor meet constant de lichaamstemperatuur. Ook wordt van de wandelaars bloed afgenomen.

Onderzoekers van de Universiteit Nijmegen beginnen een onderzoek naar de fysieke gevolgen van de Vierdaagse. Doel van het onderzoek is om in de toekomst te kunnen gaan voorspellen hoeveel deelnemers problemen gaan krijgen bij bepaalde weersomstandigheden.

Speciale kastjes

Professor Hopman van de universiteit zegt vrijdag in de Telegraaf: "De wandelaars slikken de avond voordat ze gaan lopen een pil met daarin een temperatuursensor en een klein zendertje. Na 24 uur verlaat de pil het lichaam weer, maar intussen kunnen wij op elk moment van de dag met speciale kastjes en een ontvanger de meetgegevens van het lichaam van de wandelaars via de pil ontvangen""

Vorig jaar kwamen bij de wandeltocht twee mensen om het leven, vanwege de hoge temperatuur in combinatie met de grote inspanning.

(c) NU.nl
Marnix

Bericht door Marnix »

Mooi he, die techniek van de 21e eeuw! :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
caballero

merkteken

Bericht door caballero »

in openbaring 13 wordt geschreven over een merkteken, mensen die dat merkteken niet hebben kunnen niet meer kopen en/of verkopen.
er zijn nogal wat christenen die een geimplanteerde chip bij de mens, zien als dat merkteken, waaronder ikzelf ook.
Erasmiaan

Re: merkteken

Bericht door Erasmiaan »

caballero schreef:in openbaring 13 wordt geschreven over een merkteken, mensen die dat merkteken niet hebben kunnen niet meer kopen en/of verkopen.
er zijn nogal wat christenen die een geimplanteerde chip bij de mens, zien als dat merkteken, waaronder ikzelf ook.
Ik wil er nog op wijzen dat de kanttekeningen deze tekst betrekken op het oliesel, dat priesters in de RK ontvingen. Alhoewel ik hoge achting voor de kanttekenaren heb, meen ik dat ze hier een verkeerde toepassing maken.

Ik zelf heb meer een gevoelen dat dit duidt op allerlei vervolgingen en niet in één tijd. Denk eens aan de Jodenster in WO II. Ik wil daarbij ook denken aan bijv. christenen die het "geestelijke" merkteken van het beest niet hebben maar het merkteken van Koning Jezus, en daardoor buiten de samenleving geplaatst worden in tijden van godsdienstvervolging.
memento

Bericht door memento »

Ik vind het eng, omdat in de sector waarin het ontwikkeld wordt, de medische IT, er geen ethische code is, in tegenstelling tot de medische wereld, waar zo'n code er wel is.

Nu is zo'n chip maar een klein stukje van de problematiek. Als we nuchter zijn, is de kans dat zo'n ding in de toekomst aanslaat, gewoon groot. Het biedt gemak, en zeker als de terrorisme-hetze weer wat opgedreven wordt, kan het ook gebruikt worden als veiligere identificatie-methode. Maargoed, dat is denk ik nog wel iets van minstends 20 jaar wachten, voordat het maatschappelijk helemaal geaccepteerd is (zie als voorbeeld van het voortschrijdend maatschappelijk inzicht bv de abortus- en euthanasie-disccusie).

Daarnaast heb je nog de techniek die bezig is met de programmering van hersens en DNA. Nu is men nog maar beperkt in staat om hersens en DNA aan te sturen, en gegevens ervan uit te lezen, maar dit onderzoek maakt maandelijks zeer grote voortgang. Ik sprak eens een prof van de TU Delft hierover, waarin ik nogal lacherig deed over de voorspellingen dat binnen 30 jaar onze hersens kunnen worden ge-herprogrammeerd, maar deze verzekerde mij dat dit veel dichter bij is dan ik dacht.

Of denk aan de voortschreiding van AI (kunstmatige intelligentie).

Ik denk niet dat we onze onrust 1 op 1 in de Schrift moeten gaan zoeken. Dat is nutteloos besteedde tijd, zelfs al zouden we wat vinden. Maar dat neemt niet weg dat deze ontwikkelingen, en vooral het ontbreken van elke ethische toetsing, wel met grote zorg mogen gadeslaan.
Laatst gewijzigd door memento op 22 jun 2007, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

caballero schreef:in openbaring 13 wordt geschreven over een merkteken, mensen die dat merkteken niet hebben kunnen niet meer kopen en/of verkopen.
Ik laat me in dezen graag overtuigen, maar dat lukt niet met rondzendmailtjes van allerlei quasi-deskundigen.

Ik denk echt, evenals Erasmiaan, dat de fronten elders liggen.
Nogmaals, wat ik vorig jaar al typte: Evenals het Koninkrijk Gods zal ook rijk van satan niet (voornamelijk) met uiterlijk gelaat komen.
memento

Bericht door memento »

Nogmaals, wat ik vorig jaar al typte: Evenals het Koninkrijk Gods zal ook rijk van satan niet (voornamelijk) met uiterlijk gelaat komen.
Dit is de grootste dwaasheid die ik ooit gehoord heb. Kijk eens om je heen. Kijk eens naar wat er de laatste 50 jaar is gebeurt.

Abortus, euthanasie, mensenmoord voor organen (in landen als China), christenheid die steeds meer naar randje van samenleving geduwd wordt, de lage sexuele moraal, het gebrek aan respect voor ouderen/overheden.

De Satan maakt in uiterlijke zin wel degelijk voortgang. Open je ogen, en zie!
caballero

merkteken

Bericht door caballero »

Tijdens het bijbellezen heb ik ontdekt dat zelfs in het oude testament al over dat merkteken geschreven wordt. Ik citeer Jesaja 66 vers 19:
En Ik zal een "teken" aan hen (de heidenen) zetten, en uit hen, die het ontkomen zullen zijn, zal Ik zenden tot de heidenen, naar Tarsis, Pul en Lud, de boogschutters, naar Tubal en Javan, tot de vergelegen eilanden, die Mijn gerucht niet gehoord, noch Mijn heerlijkheid gezien hebben; en zij zullen Mijn heerlijkheid onder de heidenen verkondigen.

Er is een bijbelverklaarder (zijn naam ben ik kwijt) die zegt dat het woordje "teken" hetzelfde is als het "merkteken" uit Openbaring 13.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Dit is de grootste dwaasheid die ik ooit gehoord heb.
Dank je. :wink:
Goed voor een vermelding in het GBoR.
memento schreef:Kijk eens om je heen. Kijk eens naar wat er de laatste 50 jaar is gebeurt.

Abortus, euthanasie, mensenmoord voor organen (in landen als China), christenheid die steeds meer naar randje van samenleving geduwd wordt, de lage sexuele moraal, het gebrek aan respect voor ouderen/overheden.

De Satan maakt in uiterlijke zin wel degelijk voortgang. Open je ogen, en zie!
Dan praat je toch wel over zaken van een ander niveau.
Dat is de uitleving van de moderne mens. Zeg maar een "bottom-up" benadering: geen heer en geen meester.

Terwijl Openbaring 13 toch echt over een totalitair gebeuren spreekt: zeg maar van boven af opgelegd.
geledu

Bericht door geledu »

Erasmiaan schreef:. Alhoewel ik hoge achting voor de kanttekenaren heb, meen ik dat ze hier een verkeerde toepassing maken.
Erasmiaan toch ...!! :wink: :lol:
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

caballero schreef:Tijdens het bijbellezen heb ik ontdekt dat zelfs in het oude testament al over dat merkteken geschreven wordt. Ik citeer Jesaja 66 vers 19:
En Ik zal een "teken" aan hen (de heidenen) zetten, en uit hen, die het ontkomen zullen zijn, zal Ik zenden tot de heidenen, naar Tarsis, Pul en Lud, de boogschutters, naar Tubal en Javan, tot de vergelegen eilanden, die Mijn gerucht niet gehoord, noch Mijn heerlijkheid gezien hebben; en zij zullen Mijn heerlijkheid onder de heidenen verkondigen.

Er is een bijbelverklaarder (zijn naam ben ik kwijt) die zegt dat het woordje "teken" hetzelfde is als het "merkteken" uit Openbaring 13.
Die naam zou ik maar blijvend vergeten, als ik jou was.

Lees eerst dat hoofdstuk maar eens goed; met name het voorafgaande vers:
Het komt, dat Ik vergaderen zal alle heidenen en tongen, en zij zullen komen, en zij zullen Mijn heerlijkheid zien.
En dan komt de tekst die jij citeert:
En Ik zal een teken aan hen zetten ...

De kanttekenaren merken op bij "vergaderen":
Dat is, in de plaats der boze en goddeloze Joden zal Ik de heidenen roepen, en Ik zal hun mijne heerlijkheid openbaren.

En bij "Mijn heerlijkheid":
Die God de Heere in het Evangelie openbaart, verlossende het menselijke geslacht door Jezus Christus.

Dus dan praten we echt wel over een ander teken. Het teken dat in Jesaja 66 genoemd wordt, doet mij eerder denken aan de doop.
caballero

merkteken

Bericht door caballero »

er staat bij: en die het "ontkomen" zullen.
Dat lees ik als het ontkomen van een gevaar.
Plaats reactie