Wat was er eerst: Kip of Ei??

Petrus

Bericht door Petrus »

memento schreef:Wat boeit dat? Als God dieren verder laat ontwikkelen dmv evolutie, is het dan minder een wonder.

We moeten ons niet blind staren op zaken waar we de antwoorden niet op vinden kunnen.
Wat dat boeit? Blind staren?

Het is een eeuwenoud vraagstuk dat, gelet op jouw verdere antwoord, wel een aardige souplesse van de hersenen vergt om te kunnen plaatsen of invoelen.

Het is en blijft een volstrekt logisch vraagstuk, waar menigeen een eigen visie op heeft binnen de scheppingsorde.

Dat het jou niet boeit, boeit mij weer niet.

Het is jouw mening, waar weer anderen tegenoverstaan, of die jouw mening nu deels overlappen of niet, of er zelfs haaks op staan. Het is op zich een vraagstuk waarbij de gegeven meningen een "leuke" dwarsdoorsnede geeft van de verschillende opvattingen binnen de gereformeerde gezindte.

Mijn opvatting is, dat heb ik al uiteengezet, dat er géén evolutie is geweest, maar dat God álles geschapen heeft. Derhalve dat de kip er dus eerder was dan het ei.

Maar dat is mijn persoonlijke mening, waar het anderen vrij staat er andere visies op na te houden en te ventileren.

Zelfs hypothesen zijn het waard bediscusieerd te worden, ongeacht de vraagstelling, Memento. En niet een vraagstellende beredenering blokkeren door die af te doen met "het staat niet in de Schrift, dus is het niet aan ons om daar iets over te weten", maar het is wel een vraagstelling waarbij het waard is om zo de indeeën binnen de ger.gezindte te zien verschijnen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Petrus schreef:
memento schreef:Wat boeit dat? Als God dieren verder laat ontwikkelen dmv evolutie, is het dan minder een wonder.

We moeten ons niet blind staren op zaken waar we de antwoorden niet op vinden kunnen.
Wat dat boeit? Blind staren?

Het is een eeuwenoud vraagstuk dat, gelet op jouw verdere antwoord, wel een aardige souplesse van de hersenen vergt om te kunnen plaatsen of invoelen.

Het is en blijft een volstrekt logisch vraagstuk, waar menigeen een eigen visie op heeft binnen de scheppingsorde.

Dat het jou niet boeit, boeit mij weer niet.

Het is jouw mening, waar weer anderen tegenoverstaan, of die jouw mening nu deels overlappen of niet, of er zelfs haaks op staan. Het is op zich een vraagstuk waarbij de gegeven meningen een "leuke" dwarsdoorsnede geeft van de verschillende opvattingen binnen de gereformeerde gezindte.

Mijn opvatting is, dat heb ik al uiteengezet, dat er géén evolutie is geweest, maar dat God álles geschapen heeft. Derhalve dat de kip er dus eerder was dan het ei.

Maar dat is mijn persoonlijke mening, waar het anderen vrij staat er andere visies op na te houden en te ventileren.

Zelfs hypothesen zijn het waard bediscusieerd te worden, ongeacht de vraagstelling, Memento. En niet een vraagstellende beredenering blokkeren door die af te doen met "het staat niet in de Schrift, dus is het niet aan ons om daar iets over te weten", maar het is wel een vraagstelling waarbij het waard is om zo de indeeën binnen de ger.gezindte te zien verschijnen.
En nu zou ik graag twee van die klappende hand buttontjes willen tonen, maar volgens mij zitten die er niet op...

In ieder geval, helemaal met je eens Petrus!
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Aangezien God de wereld schiep alsof deze al een tijd bestond (Adam en Eva waren volwassen, er bestond olie, bomen met jaarringen), waarom zou er dan wellicht geen nestje met een kip én een ei geschapen zijn?

En niet álle rassen van dieren zijn geschápen, want ook nu nog ontstaan nieuwe rassen door kruisingen met verschillende dieren, binnen hun 'naar hun aard'.

Dus de gedachte van een oerkat, oerwolf, oerrund is helemaal zo gek nog niet, omdat deze al het genetisch materiaal van de huidige katachtigen, wolfachtigen(honden) en rundachtigen (koeien e.d.) in zich hebben.

Maar het blijft veel gissen, denk ik.....
Petrus

Bericht door Petrus »

Jakobmarin,

ik kan voor het overgrote deel met je meegaan, maar één klein puntje:

oerkat, oerrund etc. zouden die zich in 'zo'n korte tijd kunnen muteren naar de huidige vorm zoals wij ze thans kennen??

dat er binnen een ras (honden, kippen etc) door menselijk ingrijpen nieuwe rassen ontstaan klopt. Dat zie je bwvs elke dag gebeuren.

Anderzijds zijn er dieren die in hun hele bestaan niet veranderen, neem de haai- en de krokodilachtigen en schildpadden (niet de huis- tuin- en keukenschildpadjes, maar je begrijpt wel wat ik bedoel)

al met al: de kip kan met grote waarschijnlijkheid bij Gods schepping op de aarde zijn gekomen, al dan niet samen met een haan.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Petrus schreef:Jakobmarin,

ik kan voor het overgrote deel met je meegaan, maar één klein puntje:
oerkat, oerrund etc. zouden die zich in 'zo'n korte tijd kunnen muteren naar de huidige vorm zoals wij ze thans kennen??
Blijkbaar wel, nou ja kort, in 100-en jaren moet je met natuurlijke selectie echt wel verandering zien hoor.

Hier een citaat uit het eerdergenoemde boek "Degeneratie": Er zijn tekkels en St. Bernhardts en die waren er eerst niet. Die zijn ontstaan. In de fossielen komen we dieren tegen die er nu niet meer zijn, en er zijn dieren die er nu zijn en die we niet in de fossielen tegenkomen. Er is dus kennelijk biologische verandering en er ontstaat kennelijk nieuwe variatie.
Plaats reactie