Het is niet zo dat ik alleen maar inzet op de beloften van God, maar ik signaleer een beweging in de kerken dat alleen het Woord en de belofte niet voldoende zijn. Daar moet nog iets bij komen en dat is Rooms. De Roomsen leggen dat dan in de genade van het sacrament, maar veel orthodoxe kerken leggen dat in de bekering en wedergeboorte. Dat is een kwalijke ontwikkeling, waarvan ze in de tijd van de reformatie minder last hadden dan in de tijd van na de Nadere reformatie.
Ik zou willen verwijzen naar het stukje van Calvijn, reformator, dat ik heb geciteerd. Je gaat daaraan voorbij.
Wat in onderstaand Schriftgedeelte staat, zou een wat mer bestudeerd moeten worden en dan toetsen aan hetgeen tegenwoordig in te vele kerken geleerd en gepredikt wordt:
Hebr. 3:7 Daarom, gelijk de Heilige Geest zegt: Heden, indien gij Zijn stem hoort,8 Zo verhardt uw harten niet, gelijk het geschied is in de verbittering, ten dage der verzoeking, in de woestijn;
Ook hierop heb ik iets gezegd, waaraan je voorbij gaat. Wanneer we niet op elkaars argumenten ingaan, maar steeds onze eigen argumenten slechts naar voren brengen, komen we niet echt tot een gesprek denk ik. Ik vraag je daarom toch nog eens te kijken naar wat ik als antwoord op jouw posting heb geschreven.
Nu heeft het God behaagd zijn genadewerk in ons te beginnen door de prediking van het evangelie. Evenzo wil Hij het instandhouden, voortzetten en voltooien door het laten horen, lezen en overdenken van het evangelie, door aansporingen, dreigementen, beloften en ook door het gebruik van de heilige sacramenten.
Wie ontkent dat God door de prediking van het Evangelie in het hart werkt?
Dit lijkt het belang van de prediking van wedergeboorte te relativeren. Paulus spreekt over wedergeboorte en verkiezing vaak in de voltooid verleden tijd., wat aangeeft dat het een troost is en geen voorwaarde waar de mens iets mee kan.
Natuurlijk, Paulus spreekt tot de gemeente. Jezus sprak tot Nicodemus. Alles op zijn tijd en plaats. Maar dat de wedergeboorte ‘gerelativeerd’ wordt in de Bijbel, vind ik zo niet terug.
Dat de wedergeboorte een ‘voorwaarde’ is, is door mij overigens niet gezegd. Het is niet zo: je moet eerst wedergeboren worden en dan ‘mag’ je pas geloven. Als ik dat zou zeggen, zou je me op de vingers mogen tikken. Maar dat zeg ik niet en dat moet je me ook niet in de mond willen leggen!
Woord en Geest zijn niet te scheiden en nog minder tegenover elkaar te zetten.
Ook hier heb ik al iets over gezegd en ik zou het op prijs stellen wanneer je daar op reageert. Het herhalen van je eigen argumenten zonder op de argumenten van de andere partij in te gaan, lijkt me geen zinvolle bezigheid.