Inloophuis in Den Haag bericht in het RD

Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Wel ja, stop ze, en ik bedoel dit niet spottend, Jezus maar in de armen.

Maar ik zeg jullie; die Naam krijgt alleen maar waarde voor schuld verslagenen en verbrokenen van hart! Het is toch de rechtvaardiging van de goddeloze? En dan de goddeloze inzichzelf, er moet gepreekt worden dat we dood liggen in Adam, en dan kan pas het leven in Christus worden aangewezen. Maar die prediking horen we niet graag. Dat is de reden waarom volgens jou "Het blijkt dat het rendement van de evangelisatie erg laag ligt." Maar als er maar één zondaar door dat inloophuis als middel in Gods hand bekeerd zou worden, dan zou het een onwaarschijnlijk groot rendement zijn.
Unionist

Bericht door Unionist »

Tja, dan zullen we het Evangelie maar herschrijven.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Unionist schreef:Tja, dan zullen we het Evangelie maar herschrijven.
Oh ja? Lees Mattheus 11 vers 28:
Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
Waarbij de kanttekeningen opmerken bij "belast zijn"; Namenlijk met den last der zonden*, of ook der wet en der menselijke inzettingen.

*Cursivering is van mij.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Erasmiaan schreef:Wel ja, stop ze, en ik bedoel dit niet spottend, Jezus maar in de armen.

Maar ik zeg jullie; die Naam krijgt alleen maar waarde voor schuld verslagenen en verbrokenen van hart! Het is toch de rechtvaardiging van de goddeloze? En dan de goddeloze inzichzelf, er moet gepreekt worden dat we dood liggen in Adam, en dan kan pas het leven in Christus worden aangewezen. Maar die prediking horen we niet graag.
Dit leren ze in de GGiN. Ik dacht dat de GG dit in '53 achter zich gelaten had.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Unionist

Bericht door Unionist »

Jesaja 45:22 Wendt u naar Mij toe, alle gij einden der aarde..

Wie zijn dat? Dat zijn toch alle mensen?
Unionist

Bericht door Unionist »

Goed idee!!

Weet je, als ik de "F3" toets indruk, begint mijn pc vanzelf alle oude argumenten weer in te tikken. Handig in discussies met starre Gergemmers die zich niet door argumenten laten overtuigen. Kwestie van de repeterende druppel...
Unionist

Bericht door Unionist »

Overigens dacht ik dat wij hier op dit moment juist de GG-lijn verdedigeden t.o.v. de GGiN-lijn. Toch?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Unionist schreef:Overigens dacht ik dat wij hier op dit moment juist de GG-lijn verdedigeden t.o.v. de GGiN-lijn. Toch?
Als wij iets zeggen is dat bijvoorbaat verdacht, Unionist. Inhoud telt niet.

Back on-topic.
Hartelijke groet,

Pim.

memento

Bericht door memento »

On topic

Zo, en nu allemaal weer ontopic. Nodeloos schoppen naar de ger.gem. is niet nodig.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Unionist schreef:Jesaja 45:22 Wendt u naar Mij toe, alle gij einden der aarde..

Leest het verband van de tekst eens. Daar gaat het over een rechtvaardig God. Niet: God is liefde. God is rechtvaardig, en in de nood van het verdoemelijk zijn voor God moet je je tot Hem ter genezing wenden. Sla er eens een verklaarder op na. Volgens Matthew Henry gaat het hier namelijk over Gods volk.
refo

Bericht door refo »

Ja, als je niet verdoemelijk voor God bent, moet je je natuurlijk niet tot God wenden. Dan is het niet nodig.

(Waarom moeten mensen altijd afdingen op wat God zegt?)
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Erasmiaan schreef:

Leest het verband van de tekst eens. Daar gaat het over een rechtvaardig God. Niet: God is liefde. God is rechtvaardig, en in de nood van het verdoemelijk zijn voor God moet je je tot Hem ter genezing wenden. Sla er eens een verklaarder op na. Volgens Matthew Henry gaat het hier namelijk over Gods volk.
Erasmiaan, wat versta jij onder het aanbod van genade? Wordt de genade door middel van de prediking aangeboden aan alle hoorders, of aan de ontdekte zondaren?

Tot op heden zeg je in dit topic het laatste, maar misschien realiseer je je dat niet helemaal?
Hartelijke groet,

Pim.

Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Pim schreef:
Erasmiaan schreef:

Erasmiaan, wat versta jij onder het aanbod van genade? Wordt de genade door middel van de prediking aangeboden aan alle hoorders, of aan de ontdekte zondaren?

Tot op heden zeg je in dit topic het laatste, maar misschien realiseer je je dat niet helemaal?
Pim, als jij vind dat ik het laatste zeg, moet je nog maar eens goed lezen. De prediking is er voor iedereen, dit is immers het middel waardoor God mensen trekt; door Zijn Woord en Geest.

Maar mag ik eens een voorbeeld gebruiken om mijn positie te verduidelijken.

Er is een kolkende rivier. Zolang je daar niet in ligt hoef je ook niet gered te worden. Pas op het moment dat je in die rivier ligt heb je de enige Reddingsboei ter behoudenis nodig. Als je op de kant staat heb je toch niets aan een Reddingsboei? Zo is het ook in het geestelijke. Ik kan het beeld niet helemaal projecteren, maar als je op de kant staat heb je Christus niet nodig. Je hoort wel over hem, er wordt wel tot je gepredikt, maar je beseft de ernst niet. Pas als je gaat ervaren dat je hulpeloos verloren in die stroom ligt, krijgt Christus waarde voor je! Wat moet er dan gepredikt worden? Als eerste dat er een reddingsboei is? Ik meen dat er dan als eerste gepredikt moet worden dat we allemaal van nature in die stroom liggen, en dan moet er gepredikt worden, dat er nog een Weg en nog een Middel is om de welverdiende straf te ontlopen en wederom tot genade te komen. Dat er nog een Reddingsboei is.

Samenvattend; niet alleen voor de uitverkorenen, maar ook voor degenen die nog "op de kant staan". Dus een aanbod der genade voor iedereen!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Iedereen ligt in die rivier, alleen beseft niet iedereen het. Bij het evangelisatie werk is het vooral belangerijk dat we Jezus Christus verkondigen, die gekomen is om onze zonden weg te nemen.
Als wij redeneren vanuit de uitverkiezing, ja, tot wie moeten wij ons dan wenden. Wij weten immers niet wie er uitverkoren is en wie niet. Calvijn heeft heel mooi gezegd dat Christus de spiegel is van de uitverkiezing. Daarom kunnen en moeten we alleen Hem verkondigen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Unionist

Bericht door Unionist »

Er lag eens iemand in een rivier. Hij zwom voor zijn plezier, dook en proestte. Het zonnetje scheen heerlijk op zijn bruingebrande huid. Heerlijk, vakantie!

Honderd meter verderop zwom de gevaarlijke witte haai. Er was niets te zien dan een klein driehoekje boven het water uit. De zwemmer had niets in de gaten: zag niks en genoot van het lekkere water en van het mooie weer.

Op de kant liep een oude visser. Zijn geoefende oog ontwaarde de haai. Hij zag ook de zwemmer en in welk gevaar deze zich bevond. Hij rende het water in, greep de zwemmer bij de arm en sleepte zonder iets te zeggen de verbouwereerde man naar de kant.

Aan de kant gekomen zag ook de zwemmer de grote witte haai, die nu op 10 meter gekomen was, en realiseerde zich hoe hij op het nippertje gered was van een afschuwelijke dood. Huilend viel hij zijn redder om de hals en dankte hem voor zijn dappere daad.
Plaats reactie