8 Voorts zeide God tot Noach, en tot zijn zonen met hem, zeggende:
9 Maar Ik, ziet, Ik richt Mijn verbond op met u, en met uw zaad na u;
10 En met alle levende ziel, die met u is, van het gevogelte, van het vee, en van alle gedierte der aarde met u; van allen, die uit de ark gegaan zijn, tot al het gedierte der aarde toe.
11 En Ik richt Mijn verbond op met u, dat niet meer alle vlees door de wateren des vloeds zal worden uitgeroeid; en dat er geen vloed meer zal zijn, om de aarde te verderven.
Algemene genade ?
Een schriftpassage die hierin denk ik ook relevant is is Genesis 9:
Ehm, het gaat om alle levende ziel die bij Noach is... dus de hele familie...en alle dieren in de ark. Ik denk niet dat deze tekst algemene genade impliceert 

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Nee, het gaat om alle levende ziel KOMMA die bij Noach isMarnix schreef:Ehm, het gaat om alle levende ziel die bij Noach is... dus de hele familie...en alle dieren in de ark. Ik denk niet dat deze tekst algemene genade impliceert
Dat is een uitbreidende bijzin en niet een beperkende. God richt ZIjn berbond op met allen. Die allen zitten op dat moment bij Noach, maar het gaat niet alleen om hen.
God belooft die allen, dat Hij de wereld niet meer zal verderven door water en dat alle seizoenen door zullen gaan.
Dat hij daarbij ook de dieren betrekt, doet denk ik niets af aan de vraag of dit om algemene genade gaat ja of nee.
Oke... maar dit is denk ik wel een wat ander verbond dat hij later weer met Abraham sluit...? Dat werd niet met de hele wereld gesloten maar met Abraham en zijn nakomelingen, en allen die bij hem waren.Unionist schreef:Nee, het gaat om alle levende ziel KOMMA die bij Noach isMarnix schreef:Ehm, het gaat om alle levende ziel die bij Noach is... dus de hele familie...en alle dieren in de ark. Ik denk niet dat deze tekst algemene genade impliceert
Dat is een uitbreidende bijzin en niet een beperkende. God richt ZIjn berbond op met allen. Die allen zitten op dat moment bij Noach, maar het gaat niet alleen om hen.
God belooft die allen, dat Hij de wereld niet meer zal verderven door water en dat alle seizoenen door zullen gaan.
Dat hij daarbij ook de dieren betrekt, doet denk ik niets af aan de vraag of dit om algemene genade gaat ja of nee.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."