Uitleg Jesaja 45:7 ("... en schep het kwaad...")

Marnix

Bericht door Marnix »

rekcor schreef:
Wilma schreef:Persoonlijk geloof ik dat dit alles wél Gods wil was want Hij weet alles toch van eeuwigheid?dus ook dit.
Dat God iets weet, wil niet zeggen dat het ook Zijn wil is.

Marnix is van de "Free Will Defence", waar ik me op zich ook wel in kan vinden. Al is het dan ook logisch dat de mens zijn bekering kan tegenhouden ("wederstaan"). En dat is weer remonstrants.
Tja, maar als mensen inzake hun geloof geen verantwoordelijkheid hebben is het gevolg dat ze puur afhankelijk worden van een uitverkiezing. Mensen worden dan robots en het geloof wordt iets onzekers, je moet maar afwachten of jij het ook krijgt. Je komt dan ook in de knoei met de bijbel, met een heleboel bijbelteksten waarin mensen verantwoordelijkheid krijgen en God mensen voor een keuze stelt die ze dan wel degelijk hebben.

Ik geloof in de bijbel en leer daaruit dat mensen tegen Gods wil in kunnen gaan, sterker nog, dat ze uit zichzelf niet kunnen geloven of tot iets goeds in staat zijn, dat God in mensen moet werken.... en dat mensen eigen verantwoordelijkheid krijgen waar ze wat mee kunnen, dat ze voor of tegen God kunnen kiezen omdat God dat dankzij Christus weer mogelijk maakt.

Die keuzevrijheid is ook het enige antwoord waarom er dingen gebeuren die God niet wil, zoals de zondeval. Wie zegt dat de zondeval Gods wil is, puur omdat het plaatsvond "en dus zal het wel Zijn wil geweest zijn" zegt hele gevaarlijke dingen.... in feite krijgt God de schuld van de zondeval, het was immers Zijn wil en niets gebeurt zonder Zijn wil, hij weet alles van eeuwigheid.... Dan zou God de aarde niet zeer goed hebben geschapen... Maar de mens had een keuze in het paradijs en koos het verkeerde... God stelt ons ook voor keuzes... aan ons om daar goed mee om te gaan... Aan ons de taak op de knieen te gaan, Jezus te volgen... en God doet alles wat Hij kan en wil om ons te redden.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Nou, nou, wat een redeneringen hier zeg. Niet erg gereformeerd trouwens.

We moeten toch echt onderscheid maken tussen

a) Gods geopenbaarde wil (en dat zijn inzettingen waarnaar alle mensen behoren te leven)

b) Gods verborgen raad of wil.
Er gebeurt niets zonder Gods eeuwig besluit. En dat geldt ook de zonde en de val. Maar daarmee is God nog niet de oorsprong van het kwaad! Dat zou een volstrekt onzinnige conclusie zijn. Zij die zelf kiezen voor het kwade zijn de duivelen en mensen, zij zijn schuldig, niet God die het kwaad toegelaten heeft in Zijn eeuwig besluit.
Persoonlijk geloof ik dat dit alles wél Gods wil was want Hij weet alles toch van eeuwigheid?dus ook dit.
Hiermee ben ik het geheel eens.
Gods voorwetenschap is nooit gescheiden van Zijn wil. Zou dat zo zijn, dan zou God (met eerbied gezegd) iets 'overkomen' dat hij wel wist, maar niet wilde. Dát is pas lasterlijk.

Dus: alle dingen die gebeurd zijn en nog gebeuren, vloeien voort uit Gods eeuwige raad en wil. Laten we daar toch aan vasthouden.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Je komt dan ook in de knoei met de bijbel, met een heleboel bijbelteksten waarin mensen verantwoordelijkheid krijgen en God mensen voor een keuze stelt die ze dan wel degelijk hebben.
Noem er dan eens een paar en geef dan meteen ook aan waar staat dat mensen het vermogen hebben om het goede te kiezen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Je komt dan ook in de knoei met de bijbel, met een heleboel bijbelteksten waarin mensen verantwoordelijkheid krijgen en God mensen voor een keuze stelt die ze dan wel degelijk hebben.
Noem er dan eens een paar en geef dan meteen ook aan waar staat dat mensen het vermogen hebben om het goede te kiezen.
Alweer?

Ik dacht bijvoorbeeld aan het bekende Deuteronomium 30.... Maar ook bijvoorbeeld aan de oproepen van Jezus als Hij gaat rondreizen. Hij zegt tegen mensen: Bekeert u, want het Koninkrijk Gods is nabij gekomen... En zoals ik al aangaf, dat dit zonder zijn roepende werk en Gods trekkende werk niet mogelijk is, dat blijft als een paal boven water staan. Gods werk en de verantwoordelijkheid van mensen staan niet los van elkaar of tegenover elkaar maar zijn ontzettend nauw met elkaar verbonden.

In mijn reactie op Zonderling nog een paar voorbeelden.
a) Gods geopenbaarde wil (en dat zijn inzettingen waarnaar alle mensen behoren te leven)

b) Gods verborgen raad of wil.
Er gebeurt niets zonder Gods eeuwig besluit. En dat geldt ook de zonde en de val. Maar daarmee is God nog niet de oorsprong van het kwaad! Dat zou een volstrekt onzinnige conclusie zijn. Zij die zelf kiezen voor het kwade zijn de duivelen en mensen, zij zijn schuldig, niet God die het kwaad toegelaten heeft in Zijn eeuwig besluit.
Helemaal mee eens, de zondeval ging niet buiten Gods wil om... Maar zoals ik al eerder aangaf, de zondeval is geen gevolg van het feit dat God de zondeval wilde, maar van het feit dat Hij verantwoordelijke mensen wilde, mensen met een vrije wil. Het was dus Gods wil om die keuze aan mensen te laten. En de mens ging tegen Gods wil in. De zondevalging niet buiten Gods wil om, maar wel tegen Zijn wil in.
Hiermee ben ik het geheel eens.
Gods voorwetenschap is nooit gescheiden van Zijn wil. Zou dat zo zijn, dan zou God (met eerbied gezegd) iets 'overkomen' dat hij wel wist, maar niet wilde. Dát is pas lasterlijk.

Dus: alle dingen die gebeurd zijn en nog gebeuren, vloeien voort uit Gods eeuwige raad en wil. Laten we daar toch aan vasthouden.
Yep. Uit de wil om verantwoordelijkheid uit handen te geven en aan mensen te geven, en ze daarin keuzevrijheid te geven. De zondeval is niet uit Gods eeuwige raad en wil voortgevloeid, het feit dat de mens in het paradijs een keuze voor of tegen kreeg wel. Wie zegt dat de keuze tegen God al vast lag, en dat die keuze Gods wil was (omdat het anders niet gebeurd was) lastert mijns inziens God. De mens zou dan immers helemaal geen keuze hebben gehad... maar dat alleen gedacht hebben... niet wetend dat de keuze tegen God al vastlag.
rekcor

Bericht door rekcor »

We moeten denk ik niet te snel zeggen dat de ander Godslasterlijk bezig is. Het gaat hier om zeer ingewikkelde zaken en we proberen allemaal eerlijk dingen (voor zover mogelijk) op een rijtje te krijgen.
Zonderling schreef:Gods voorwetenschap is nooit gescheiden van Zijn wil. Zou dat zo zijn, dan zou God (met eerbied gezegd) iets 'overkomen' dat hij wel wist, maar niet wilde.
Ik snap je probleem, al vind ik de theorie van Marnix wel passen bij bijbelteksten als
Deut 5:29 schreef:Och, dat zij zulk een hart hadden, om Mij te vrezen, en al Mijn geboden te alle dagen te onderhouden; opdat het hun en hun kinderen welging in eeuwigheid!
Jer 3:7 schreef:En Ik zeide, nadat zij zulks alles gedaan had: Bekeer u tot Mij; maar zij bekeerde zich niet. Dit zag de trouweloze, haar zuster Juda.
God roept de mensen in de laatste tekst op zich te bekeren tot Hem. Blijkbaar hebben ze zich van Hem afgekeerd: iets waarvan Hij wist dat het waarschijnlijk was (hij kent hun hart, zie Deut 5:29), maar dat Hij desalniettemin niet wilde.
Sowieso is Jer 3:7 een moeilijke tekst: waarom zou God mensen oproepen om zich te bekeren, als die bekering tegelijkertijd voor 100% Zijn eigen werk is? Je zou bijna gaan denken dat er ook iets van de mens bij komt, namelijk de vrije keus om zich tot Hem te bekeren. (ik zit nu wat hardop te denken, vind het zelf ook erg moeilijk allemaal!)
Zonderling schreef:Niet erg gereformeerd trouwens
Het is maar wat je gereformeerd noemt. Gereformeerd-zijn is m.i. Sola Scriptura, Sola Fide, Sola Gratia. Daarbinnen en daarover hebben we echt nog wel ruimte om na te denken hoor. Zulke opmerkingen slaan de discussie m.i. een beetje dood.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix, jouw probleem is dat je dingen kloppend met elkaar wilt krijgen, wat dus niet lukt.
Er staan genoeg teksten in de Bijbel die oproepen tot bekering en die wijzen op de verbondsverplichting van Gods volk.
Maar er staat niet één tekst in de Bijbel die zegt dat een mens in staat is om daaraan te gehoorzamen.
Wat zeg jij dan? Wel, dit: als God het van ons eist, moeten we er ook toe in staat zijn, want anders... En dan ga je aan het redeneren.
Maar dat is nu juist wat we niet moeten doen. God volvoert Zijn raad, lees bijv. Ex. 4:21 maar, waar God zegt dat HIJ Farao's hart zal verstokken. Toch niet eerlijk, zouden wij zeggen. Farao heeft zo helemaal geen keuze... En toch is Farao zelf verantwoordelijk voor zijn keuze. Kan ik dat verklaren? Nee. Moeten wij daarvoor buigen? Ja.
rekcor

Bericht door rekcor »

Je hebt helemaal gelijk Afgewezen, maar we moeten niet te snel zeggen: dat begrijpen we toch niet.

Het is ook onze taak om de bijbel zo goed mogelijk te bestuderen!
refo

Bericht door refo »

Farao had wel een keuze. Hij kon het volk laten gaan. Was geen enkel probleem geweest. (Hooguit imago ;) )

Als je maar blijft redeneren over 'Gods Raad' (wat dat ook moge zijn in onze ogen) dan is alle menselijk handelen zinloos. We zitten de ons gegeven tijd uit en we zien wel hoe het eindoordeel luidt. Dat vinden we ook weer niet goed. Maar waarom niet?

In de Bijbel staat dat de mens zich moet bekeren. Dan is het misschien onjuist om te zeggen 'dat de mens dat dan moet kunnen'. Misschien. Je zou kunnen zeggen: de mogelijkheid moet de mens dan minstens hebben. De Bijbel spreekt toch over 2 wegen die er zijn te kiezen?

Nog iets over 'keuzemogelijkheden'. Een van de koningen kreeg eens het verzoek van een profeet om met een bundel pijlen op de grond te slaan. De koning deed dat een paar keer. De profeet werd boos! Hij had vaker moeten slaan! Dan zouden zijn vijander verdelgd zijn. Volgens de profeet had God 2 plannen klaar.
A) De vijanden verdelgen als hij vaak op de grond sloeg
B) De vijanden tijdelijk 2 of 3 keer verslaan als hij maar 2 of 3 keer sloeg.
Het was aan de koning de keuze.
Marnix

Bericht door Marnix »

We moeten denk ik niet te snel zeggen dat de ander Godslasterlijk bezig is. Het gaat hier om zeer ingewikkelde zaken en we proberen allemaal eerlijk dingen (voor zover mogelijk) op een rijtje te krijgen.
Daar ben ik het op zich mee eens, maar als mensen zeggen dat de zondeval als gebeurtenis Gods wil was gaan ze mijns inziens te ver en begrijpen ze maar heel weinig van wie God is. Van Hem kan ik ook niet zoveel begrijpen maar uit de Bijbel wordt wel duidelijk dat de zondeval in ieder geval niet Gods wil was... maar dat deze gebeurde omdat Hij mensen vrije wil gaf en dus de mogelijkheid om tegen Zijn wil in te gaan.
Zonderling schreef:Gods voorwetenschap is nooit gescheiden van Zijn wil. Zou dat zo zijn, dan zou God (met eerbied gezegd) iets 'overkomen' dat hij wel wist, maar niet wilde.
Rekcor schreef:Ik snap je probleem, al vind ik de theorie van Marnix wel passen bij bijbelteksten als
Ik denk dat het te menselijk geredeneerd is. Voorzienigheid wordt tegenover vrije wil gezet, omdat wij die twee niet met elkaar kunnen combineren.... Want of het lag al vast en we hadden geen keuze, of God had het niet aan zien komen en dan zou hij niet alles voorzien... Ik denk dat God alles voorziet maar dat dit niets aan de vrije wil die de mens in ieder geval in het paradijs had, afdoet. Hoe Gods voorzienigheid daarmee te rijmen is weet ik niet, daar kan ik niet bij... maar dat is geen reden voor mij om een van beide bijbelse aspecten maar door te strepen, omdat ik het anders niet meer begrijp.

Blijkbaar vinden mensen het heel moeilijk om te geloven in een God die een stukje verantwoordelijkheid uit handen geeft, aan mensen, heel moeilijk. Toch had de mens echt een keuze in het paradijs... ze konden ook het goede kiezen.... dat lag niet vast, dat was de mens die de verkeerde keuze maakte. Tegelijkertijd zien we wel dat God niet verrast wordt, dat Hij ondanks die keuzes alles regeert en in stand houdt, en zelfs ons opnieuw een weg tot eeuwig geluk geeft.
Rekcor schreef:God roept de mensen in de laatste tekst op zich te bekeren tot Hem. Blijkbaar hebben ze zich van Hem afgekeerd: iets waarvan Hij wist dat het waarschijnlijk was (hij kent hun hart, zie Deut 5:29), maar dat Hij desalniettemin niet wilde.
Sowieso is Jer 3:7 een moeilijke tekst: waarom zou God mensen oproepen om zich te bekeren, als die bekering tegelijkertijd voor 100% Zijn eigen werk is? Je zou bijna gaan denken dat er ook iets van de mens bij komt, namelijk de vrije keus om zich tot Hem te bekeren. (ik zit nu wat hardop te denken, vind het zelf ook erg moeilijk allemaal!)
Zou God hier onmogelijke dingen van de mens vragen? Roept hij mensen op tot bekering terwijl Hij e moet bekeren? Dat zou vreemd zijn. Jezus roept mensen op zich te bekeren en overal blijkt uit dat we dat dankzij God kunnen.... niet dat we het wel of niet doen, maar dat we het kunnen. Als Hij, of de apostelen bijvoorbeeld mensen oproepen zich te bekeren zie je dat God dat ook mogelijk maakt... maar ook dat sommigen er gehoor aan geven en anderen niet.
Afgewezen schreef:Marnix, jouw probleem is dat je dingen kloppend met elkaar wilt krijgen, wat dus niet lukt.
Ik denk dat dat ook het probleem is van mensen die zeggen dat de zondeval Gods wil was.... dat het al vastlag... omdat ze het kloppend willen krijgen met Gods voorzienigheid en vrije wil daar maar moeilijk in kunnen passen. Zoals je ziet zijn er een hoop dingen waar ik niet bij kan.... en die hoef ik niet kloppend te krijgen, want ik kan God niet begrijpen. Het enige wat ik probeer is om wat de bijbel zegt te laten kloppen... De bijbel spreekt zichzelf niet tegen.... wat daar in staat klopt... dus dat probeer ik inderdaad met elkaar te laten rijmen.
Er staan genoeg teksten in de Bijbel die oproepen tot bekering en die wijzen op de verbondsverplichting van Gods volk.
Maar er staat niet één tekst in de Bijbel die zegt dat een mens in staat is om daaraan te gehoorzamen.
Volgens mij staat er nergens in de bijbel dat we dat niet kunnen.... de voorbeelden bewijzen juist het tegendeel.. Toen ze dit hoorden, waren ze diep getroffen en vroegen aan Petrus en de andere apostelen: ‘Wat moeten we doen, broeders?’ 38 Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden, 39 want voor u geldt deze belofte, evenals voor uw kinderen en voor allen die ver weg zijn en die de Heer, onze God, tot zich zal roepen.’ 40 Ook op nog andere wijze legde hij getuigenis af, waarbij hij een dringend beroep op zijn toehoorders deed met de woorden: ‘Laat u redden uit dit verdorven mensengeslacht!’
41 Degenen die zijn woorden aanvaardden, lieten zich dopen; op die dag breidde het aantal leerlingen zich uit met ongeveer drieduizend. 42 Ze bleven trouw aan het onderricht van de apostelen, vormden met elkaar een gemeenschap, braken het brood en wijdden zich aan het gebed.

en:

11 Want dit gebod, dat ik u heden opleg, is niet te moeilijk voor u en het is niet ver weg. 12 Het is niet in de hemel, zodat gij zoudt moeten zeggen: Wie zal opstijgen ten hemel, het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen? 13 En het is niet aan de overkant der zee, zodat gij zoudt moeten zeggen: Wie zal oversteken naar de overkant der zee, het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen? 14 Maar dit woord is zeer dicht bij u, in uw mond en in uw hart om het te volbrengen. 15 Zie, ik houd u heden het leven en het goede voor, maar ook de dood en het kwade: 16 doordat ik u heden gebied de HERE, uw God, lief te hebben door in zijn wegen te wandelen en zijn geboden, inzettingen en verordeningen te onderhouden, opdat gij leeft en talrijk wordt en de HERE, uw God, u zegene in het land, dat gij in bezit gaat nemen. 17 Maar indien uw hart zich afwendt en gij niet luistert doch u laat verleiden en u voor andere goden nederbuigt en hen dient, 18 dan verkondig ik u heden, dat gij zeker te gronde zult gaan; niet lang zult gij leven in het land, dat gij na het overtrekken van de Jordaan in bezit gaat nemen. 19 Ik neem heden de hemel en de aarde tegen u tot getuigen; het leven en de dood stel ik u voor, de zegen en de vloek; kies dan het leven, opdat gij leeft, gij en uw nageslacht, 20 door de HERE, uw God, lief te hebben, naar zijn stem te luisteren en Hem aan te hangen, want dat is uw leven en waarborg voor een langdurig wonen in het land, waarvan de HERE uw vaderen, Abraham, Isaak en Jakob, gezworen heeft, dat Hij het hun geven zou.
Afgewezen schreef:Wat zeg jij dan? Wel, dit: als God het van ons eist, moeten we er ook toe in staat zijn, want anders... En dan ga je aan het redeneren.
Maar dat is nu juist wat we niet moeten doen. God volvoert Zijn raad, lees bijv. Ex. 4:21 maar, waar God zegt dat HIJ Farao's hart zal verstokken. Toch niet eerlijk, zouden wij zeggen. Farao heeft zo helemaal geen keuze... En toch is Farao zelf verantwoordelijk voor zijn keuze. Kan ik dat verklaren? Nee. Moeten wij daarvoor buigen? Ja.
Heeft Farao nooit een keuze gehad? Of werd hij gestraft voor een leven lang tyraniseren van Gods volk? God straft niet zonder reden. Zijn handelen is niet willekeurig, in strijd met zijn liefde en ook niet met zijn rechtvaardigheid, zijn handelen maakt hem niet een onvoorspelbare God die mensen straft als Hij daar zin in heeft en ze bekeert als Hij dat wil... want God straft niet graag, en ook niet zomaar... Hij stelt ons voor een keuze tussen leven en dood, Hij maakt die keuze zelf mogelijk. Hij geeft ook aan dat we die keuze kunnen maken en hoopt dat we dat doen. Hij wil graag dat we de goede keuze maken. Hij wil dat ieder behouden wordt... De vraag is: wat doen we daarmee?

Gods raad is niet altijd begrijpelijk, maar het is ook geen factor die ons bestaan onzeker maakt, alsof we maar moeten afwachten... Want wie garandeert mij dat God niet net als Farao ook mijn hart gaat verharden en me verloren laat gaan? Moet ik dan ook maar niet klagen, zo moest het eenmaal zijn?

Jezus garandeert het. Hij en zijn Geest overtuigen met dat ik Gods kind mag zijn en dat God me om Jezus nooit zal verlaten. Dat is een fantastisch kado... en dat mogen we ook aanpakken.
memento

Bericht door memento »

Heeft Farao nooit een keuze gehad? Of werd hij gestraft voor een leven lang tyraniseren van Gods volk? God straft niet zonder reden. Zijn handelen is niet willekeurig, in strijd met zijn liefde en ook niet met zijn rechtvaardigheid, zijn handelen maakt hem niet een onvoorspelbare God die mensen straft als Hij daar zin in heeft en ze bekeert als Hij dat wil..
Hoe moeilijk dat ook is voor sommigen om te accepteren:

Rom 9:11 Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende; 12 Zo werd tot haar gezegd: De meerdere zal den mindere dienen. 13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat. 14 Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre. 15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben. 16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. 17 Want de Schrift zegt tot Farao: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde. 18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix, dat de mens in het paradijs het goede kon kiezen, is waar.
Dat de mens nu het goede moet kiezen, is ook waar.
Dat de mens in het paradijs het goede kon kiezen, impliceert overigens niet dat de gevallen mens óók het goede kan kiezen. Die lijn trek je wel, maar die is er niet. De Bijbel zegt juist op veel plaatsen dat wij niet (meer) kunnen kiezen voor het goede (zoals de moorman zijn huid niet wit kan wassen).
Dat wij ons achter Gods verborgen raad nooit kunnen verschuilen, moge duidelijk zijn. Dus natuurlijk had Farao in die zin een keuze. Dat zal niemand tegenspreken.
rekcor

Bericht door rekcor »

Oke, er is dus een onderscheid tussen de situatie voor de zondeval en na de zondeval:

Voor de zondeval: de mens kon kiezen tussen goed en kwaad
Na de zondeval: de mens is slaaf van het kwaad, kan alleen door het werk van Jezus Christus bevrijd worden.

Memento, kunnen we Romeinen 9:18 ("Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.") ook toepassen op Adam en Eva, voor de val?
memento

Bericht door memento »

Memento, kunnen we Romeinen 9:18 ("Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.") ook toepassen op Adam en Eva, voor de val?
Nee, er viel niets te 'ontfermen' in het paradijs, de mens was daar vrij, en in goede relatie met God.

Echter, Rom 9 is wel van toepassing op Farao, Ezau, en anderen. Iets waar Marnix zn vraagtekens bij zette...
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:
Heeft Farao nooit een keuze gehad? Of werd hij gestraft voor een leven lang tyraniseren van Gods volk? God straft niet zonder reden. Zijn handelen is niet willekeurig, in strijd met zijn liefde en ook niet met zijn rechtvaardigheid, zijn handelen maakt hem niet een onvoorspelbare God die mensen straft als Hij daar zin in heeft en ze bekeert als Hij dat wil..
Hoe moeilijk dat ook is voor sommigen om te accepteren:

Rom 9:11 Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende; 12 Zo werd tot haar gezegd: De meerdere zal den mindere dienen. 13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat. 14 Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre. 15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben. 16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. 17 Want de Schrift zegt tot Farao: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde. 18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
Tja, het is inderdaad lastig... toch hoef je deze tekst niet op zo'n manier te lezen dat je maar moet afwachten of de blijde boodschap ook voor jou is.... In Jezus Christus kwam God naar de wereld om de straf van de wereld te dragen... dankzij Hem is er weer een weg naar God toe....

Romeinen 9 leert ons dat we als schepselen niet tegen onze maker moeten klagen: Waarom hebt u me zo gemaakt, waarom doet U dit of dat.... anderzijds mogen we ook weten dat God mensen niet heeft gemaakt met als doel en bestemming al om verloren te gaan.
Afgewezen schreef:Dat de mens in het paradijs het goede kon kiezen, impliceert overigens niet dat de gevallen mens óók het goede kan kiezen. Die lijn trek je wel, maar die is er niet. De Bijbel zegt juist op veel plaatsen dat wij niet (meer) kunnen kiezen voor het goede (zoals de moorman zijn huid niet wit kan wassen).
Je laat een belangrijke schakel achterwege, en dat is juist wat ik benadruk. Ik heb gezegd dat de mens uit zichzelf tot niets goeds in staat is en geneigd de verkeerde keuzes te maken. Ik zei: Alleen door het verlossende werk van Christus, het roepende werk van God, het werken van de Geest, kunnen mensen weer het goede kiezen.

Het verschil zit hem niet over waar de mens uit zichzelf toe geneigd is.... maar in of mensen bekeerd worden (passief) tegenover of ze daarin zelf ook keuzeverantwoordelijkheid maar ook een keuzemogelijkheid hebben. Verder zijn we het namelijk met elkaar eens.

Waardoor konden de mensen op de pinksterdag zich bekeren? Omdat Jezus was gestorven en opgestaan.... en waarom moesten de discipelen wachten tot de Geest kwam? Omdat zonder de Geest iedere bekeringsoproep zinloos geweest was. Maar omdat de Geest aan het werk was kon Petrus tegen mensen zeggen: Bekeer u... en aanvaardden (en dat is een actief werkwoord) 3000 mensen het evangelie.
memento

Bericht door memento »

Tja, het is inderdaad lastig... toch hoef je deze tekst niet op zo'n manier te lezen dat je maar moet afwachten of de blijde boodschap ook voor jou is.... In Jezus Christus kwam God naar de wereld om de straf van de wereld te dragen... dankzij Hem is er weer een weg naar God toe....
Rom 9 zegt niets over afwachten. Maar het zegt wel iets heel anders, i.e. dat we afhankelijk zijn van Gods genade. Het leert ons dat we, ook na Christus verzoenende dood, geen recht hebben om gered te worden. Bekering is niet afhankelijk van wat ik doe, maar van Gods raadsplan. Dat ik mn leven lang alles kan doen om behouden te worden (zelfs 'Jezus aannemen'), maar dat God mij dan volledig rechtvaardig verloren kan laten gaan. Het snijdt alles aan de kant van de mens af...
Laatst gewijzigd door memento op 14 mar 2006, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie