Ds. C. Sonnevelt 25 jaar predikant Geref. Gemeenten

Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Maar goed: waar het mij om ging is dit: het gebeurt dat predikanten op het zendingsveld een ruim evangelie brengen, maar als ze terug zijn in Nederland geleidelijk aan worden "ingepakt" in de mainstream van hun kerkverband. Ze hebben het er soms knap moeilijk mee, maar buigen toch onder de mores van de meerderheid.

Het zal ook niet eenvoudig zijn, dat geloof ik direct!
Moet het hier nu elke keer op uit draaien? Hier brengen ze dus geen ruim evangelie meer? Alleen sommigen die van het zendingsveld zijn gekomen, maar die veranderen ook ten kwade? Rare stelling niet te bewijzen, en het doet overal tekort aan!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ik hoorde onlangs ook een preek van hem, waarin hij het presteerde Christus' Naam nauwelijks noemde! Maar goed, onze kerkelijke gemeente staat bekend als zwaar, dus dan pas je je boodschap daar natuurlijk op aan. Wil je tenminste vriendjes blijven met de kerkenraad.....
En in "zware" preek wordt de naam van Christus bijna niet genoemd? Dat stel jij synoniem voor een zware preek?

Wat was de tekst trouwens van deze preek?
jacob

Bericht door jacob »

Erasmiaan schreef:
Ik hoorde onlangs ook een preek van hem, waarin hij het presteerde Christus' Naam nauwelijks noemde! Maar goed, onze kerkelijke gemeente staat bekend als zwaar, dus dan pas je je boodschap daar natuurlijk op aan. Wil je tenminste vriendjes blijven met de kerkenraad.....
En in "zware" preek wordt de naam van Christus bijna niet genoemd? Dat stel jij synoniem voor een zware preek?

dat zou niet moeten uitmaken.

Om Luther te citeren; Op iedere bladzijde van de bijbel lees je Christus.
Lelie

Bericht door Lelie »

Leonius, misschien was de ds. zelf achteraf ook ontevreden over wat hij niet had gezegd.
Toen hij onlangs in onze vacante gemeente voorging was hij vol over de druppel liefde die God geeft in het kruis dat hij de mens oplegd,en ook Zijn gewilligheid om je kruis eerst te wegen voordat hij het op je schouders legt. De liefde van Christus predikte hij met blijdschap, dat voelde je gewoon!
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Overigens kun je over Christus spreken en vaak Zijn naam noemen, maar daarmee is het nog geen Christocentrische preek. Ik zei een keer dat de dominee helemaal niets over Christus had gezegt. Toen was de reactie: Je hebt het gewoon niet gehoord. Hij zei dat er nog een borg is voor Zijn volk. Tja...
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Mensen, willen jullie deze luchtfietserij beëindigen? Ik zie geen aangetoonde directe relatie met de aanzet aan het begin van dit topic.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Pim schreef:Mensen, willen jullie deze luchtfietserij beëindigen? Ik zie geen aangetoonde directe relatie met de aanzet aan het begin van dit topic.
:?:
lucht·fiet·ser=fantast

Post je wel in het goede topic, Pim?
Moet waarschijnlijk bij "hond aan de lijn"?

Kameelfietserij?
dré

Bericht door dré »

't is al weer een tijd gelden dat ik hem gehoord heeft.

Ik heb hem op verschillende momenten mee mogen maken. Ik heb in zijn begintiijd een preek van hem gehoord (2x maar dan moet ik ook maar niet shoppen) over
10 Opdat in den Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen, die in den hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn.
11 En alle tong zou belijden, dat Jezus Christus de Heere zij, tot heerlijkheid Gods des Vaders.

'k vond dat toen een heel mooie preek.
In zijn Krimpense tijd heeft hij onze dochter gedoopt. De preek ging toen over 'er blijft dan een rust over voor het volk van God'

Ongetwijfeld veranderen je preken in de loop van de tijd, onder invloed van de omstandigheden, je studie, je geestelijk groei etc.

Ik hoop dat ds Sonnevelt nog lang mag dienen en weer snel naar Nederland terugkomt :) .
dré
--------

Credo in unum Deo
Lassie

Bericht door Lassie »

Mooi stukje.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Lassie schreef:Mooi stukje.
Zou die hond "Lassie" heten...............? :mrgreen:
rivers

Bericht door rivers »

Ik heb ds. Sonnevelt leren kennen als iemand die evenwichtig en christocentrisch preekt. Mag hem daarom ook graag horen!
Men ontmoet maar zelden een persoon die wil luisteren naar wat hij niet horen wil.
Leonius

Bericht door Leonius »

Erasmiaan schreef:
Nee, die link leg ik niet. Ik bedoelde het eerder andersom: je zou in een zware kerk iets heel anders mogen verwachten, toch?
Ik zou eerlijk gezegd niet meer weten waarover het is gegaan. Doorgaans onthoud ik het wel, maar ja als er nu geen boodschap is.....? Wat me nog wel is bijgebleven, zijn de verhalen over zijn tijd buiten Nederland, tot in de details werden deze verteld.
Lelie schreef:Leonius, misschien was de ds. zelf achteraf ook ontevreden over wat hij niet had gezegd.
O, dat zou kunnen, maar ik heb in de kerkbode geen rectificatie gelezen. Dus zo erg zal het hem niet hebben bezwaard toch? Bovendien: het is niet bij dit ene voorbeeld gebleven.
Toen hij onlangs in onze vacante gemeente voorging was hij vol over de druppel liefde die God geeft in het kruis dat hij de mens oplegd,en ook Zijn gewilligheid om je kruis eerst te wegen voordat hij het op je schouders legt. De liefde van Christus predikte hij met blijdschap, dat voelde je gewoon!
Daar ben ik dan blij om! Helaas schijnt het dan geografisch bepaald te zijn. Wel jammer dat je dan net in het verkeerde gedeelte van het land woont.
mayflower

Bericht door mayflower »

rivers schreef:Ik heb ds. Sonnevelt leren kennen als iemand die evenwichtig en christocentrisch preekt. Mag hem daarom ook graag horen!
De Here God heeft Ds. Sonnevelt gebruikt om mij als van oorsprong evangelische baptist meer en meer de rijkdom van Godsgenade en Soevereiniteit te leren kennen. Dit gebeurde door de persoonlijke ontmoetingen en gespreken en lectuur die ik van hem heb mogen ontvangen. Het bijzondere is dat hij in zijn relatie naar ons toe erg milt en vol Christus is.
Leonius

Bericht door Leonius »

mayflower schreef:
rivers schreef:Ik heb ds. Sonnevelt leren kennen als iemand die evenwichtig en christocentrisch preekt. Mag hem daarom ook graag horen!
De Here God heeft Ds. Sonnevelt gebruikt om mij als van oorsprong evangelische baptist meer en meer de rijkdom van Godsgenade en Soevereiniteit te leren kennen. Dit gebeurde door de persoonlijke ontmoetingen en gespreken en lectuur die ik van hem heb mogen ontvangen. Het bijzondere is dat hij in zijn relatie naar ons toe erg milt en vol Christus is.
Dat mag ook absoluut niet in twijfel worden getrokken!! Alleen zijn er ook mensen met een tegenovergestelde ervaring die zich hierin helaas niet in kunnen herkennen.....
Lassie

Bericht door Lassie »

Breekijzertje schreef:
Lassie schreef:Mooi stukje.
Zou die hond "Lassie" heten...............? :mrgreen:

zou? weet het wel zeker.
Plaats reactie