Verschil reformatorisch en evangelische verdwijnt?!

Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ik denk dat Memento doelt op de artikelen van ds. Golverdingen.

Met dat schoppen bedoelde ik de negatieve ondertoon die mij raakt, in de zinsnede:
Niet veel meer helaas, althans dat hoor ik zo ongeveer elke zondag.
jacob

Bericht door jacob »

AartJan schreef:Ik denk dat Memento doelt op de artikelen van ds. Golverdingen.

Met dat schoppen bedoelde ik de negatieve ondertoon die mij raakt, in de zinsnede:
Niet veel meer helaas, althans dat hoor ik zo ongeveer elke zondag.
wat mis zeg ik daar dan mee? Het is toch gewoon de waarheid.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Verschil reformatorisch en evangelische verdwijnt?!
Zou mooi zijn. Met zijn allen eenheid in Christus. :o
Kunnen we eindelijk beginnen in waar Christenen het beste in zou moeten zijn; evangelisatie en de zorg voor de beknelden in de maatschappij.
plebe

Bericht door plebe »

Beste Jacob,

Wat triest dat je zo vaak moet horen dat er maar weinige kinderen Gods zijn. De Heere is zo ruim!
Wat een genade dat jij en ik zondag aan zondag onder het Woord gebracht worden!

Tuurlijk in ons land vormen kinderen Gods een minderheid- maar de Heere gaat door en dan zullen er VELEN zijn die gewassen door Zijn bloed voor Zijn troon zullen staan.

Laat je niet mismoedigen door zo een "reformatorisch" papegaaigekraai over "weinigen". Da's klein denken en spreken van de Heere-afschuwelijk!
Gelooft het evangelie en bekeert u !
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Toch had 'bekeert u' een groter aandeel in de evangelieverkondiging in de bijbel dan 'maar je kunt het niet'.

Binnen GerGem zeggen ze dat er gelijk bij, zodat de ópdracht van bekering eigenlijk alweer weg is....
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Waar staat eigenlijk "maar je kunt het niet" in de bijbel?
memento

Bericht door memento »

Kaw schreef:Waar staat eigenlijk "maar je kunt het niet" in de bijbel?
Jezus zegt: Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader hem trekke.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

memento schreef:
Kaw schreef:Waar staat eigenlijk "maar je kunt het niet" in de bijbel?
Jezus zegt: Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader hem trekke.
En daarom zien we meerdere verhalen in de bijbel van mensen die zich wilde bekeren, maar het niet konden?
Waar komt die wil tot bekering vandaan? Is dat niet het trekken van de Vader?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ik denk dat de laatste posting van Kaw HET voorbeeld is van wat de opener van dit topic bedoelde.

Moet het aan personen op een reformatorisch forum nu nog uitgelegd worden dat we onszelf niet kunnen, niet willen en niet zullen bekeren? Tenzij we van nieuws geboren worden? En God ons bekeert? Moeten daar nu nog bijbelse argumenten voor gegeven worden?

En hoevaak staat er niet in de bijbel dat Jacob klein geworden is? Is er iets onbijbels aan om te zeggen dat er weinigen uitverkoren zijn, en velen geroepen? En ik kan me geen preek voorstellen waar het daar bij blijft, in de hele gergem niet. Er wordt wel eens als een Asaf geklaagd over het kleine getal der uitverkorenen, maar er mag ook nog steeds gewezen worden op die Ene Weg ter ontkoming!
jacob

Bericht door jacob »

AartJan schreef:Ik denk dat de laatste posting van Kaw HET voorbeeld is van wat de opener van dit topic bedoelde.

Moet het aan personen op een reformatorisch forum nu nog uitgelegd worden dat we onszelf niet kunnen, niet willen en niet zullen bekeren? Tenzij we van nieuws geboren worden? En God ons bekeert? Moeten daar nu nog bijbelse argumenten voor gegeven worden?

En hoevaak staat er niet in de bijbel dat Jacob klein geworden is? Is er iets onbijbels aan om te zeggen dat er weinigen uitverkoren zijn, en velen geroepen? En ik kan me geen preek voorstellen waar het daar bij blijft, in de hele gergem niet. Er wordt wel eens als een Asaf geklaagd over het kleine getal der uitverkorenen, maar er mag ook nog steeds gewezen worden op die Ene Weg ter ontkoming!
Ik denk niet dat de opener van die topic dit bedoelde. Dat is namelijk zo vreemd geschreven dat er eigenlijk niets uit te halen is.

ik weet niet waar jij kerkt, maar ik wil je wel een paar bandjes sturen. waar nopa nul komma nul helemaal geen enkele boodschap wordt verkondigd. Zels niet die van die ene weg.
Er wordt wel een weg verkondigd waarlangs God werkt. Maar de Weg. Jezus! wordt nogal eens totaal vergeten. Gelukkig niet door allen. Maar het wordt magerder en magerder.

Ik weet niet hoe vaak er in de bijbel staat dat jacob klein is geworden. Als ik ga zoeken in mijn bijbel op "jacob klein" dan vind ik 0 keer.

We kunnen het dogmatisch allemaal prachtig weten. En ook ik ben van de lijn dat een mens niets tot zijn zaligheid kan toe brengen. Ook ik vind het een verkeerde voorstelling van zaken dat een mens zichzelf zou kunnen bekeren. Maar ik wil ten stelligste benadrukken dat een mens dat in zijn weg nooit kan bevatten. Hij ervaart het als een opstaan, en zoeken. Het weten dat er bij hem geen doen aan is, zal hem alleen nog maarr harder doen zoeken. Met dit dogma kan alleen achteraf gewerkt worden. vooraf is het larie, ten tijde van de bekering is het geen beleving of het zou moeten uitdrijven tot Christus. Verder op de weg zal alles helderder worden. De bekering gaat door tot de dood. Maar dit alles neemt niet weg dat we ons MOETEN bekeren.

2 teksten die ik niet zo durven ondermijnen met het woord. Ja maar het moet toegepast worden door Gods Geest. Ik geloof dat zulke woorden slechts vrome prietpraat is.

Werpt van u weg al uw overtredingen, waardoor gij overtreden hebt, en maakt u een nieuw hart en een nieuwen geest; want waarom zoudt gij sterven, o huis Israels?

Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israels?

Op de oordeelsdag komen we ook niet weg met het ja maar Heere, ik kon het toch niet, dat had u toch in Johannes 6 geschreven? Dus in het heden ook niet.

Daarom stoor ik me aan de op zich ware woorden dat een mens zich zelf niet kan bekeren. Jullie moeten eerlijk zijn, het is eigenlijk een vrome manier om er onderuit te komen. Anders kan ik het niet zien.

Niet uit de werken, opdat niemand roeme.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

AartJan schreef:Ik denk dat de laatste posting van Kaw HET voorbeeld is van wat de opener van dit topic bedoelde.
Mooi.
AartJan schreef:Moet het aan personen op een reformatorisch forum nu nog uitgelegd worden dat we onszelf niet kunnen, niet willen en niet zullen bekeren? Tenzij we van nieuws geboren worden?
Nee, dat hoeft niet?
AartJan schreef:En God ons bekeert? Moeten daar nu nog bijbelse argumenten voor gegeven worden?
Stelling: WIJ moeten ons bekeren. Indien we dit doen, komt dit enkel omdat God ons die wil en kracht heeft gegeven. Dat is de boodschap van de bijbel en de DL.
Toon maar eens aan dat het andersom is.
AartJan schreef:En hoevaak staat er niet in de bijbel dat Jacob klein geworden is?
Amos zegt het 2 keer in 1 hoofdstuk. Dat hoofdstuk gaat over een naderend oordeel. Niet over de onmogelijkheid van bekering.
AartJan schreef:Is er iets onbijbels aan om te zeggen dat er weinigen uitverkoren zijn, en velen geroepen?
Heeft dat iets te maken met bekering of niet? Wat staat er die gelijkenis? Hield de koning ze tegen? Of wilden ze niet?
AartJan schreef:En ik kan me geen preek voorstellen waar het daar bij blijft, in de hele gergem niet. Er wordt wel eens als een Asaf geklaagd over het kleine getal der uitverkorenen, maar er mag ook nog steeds gewezen worden op die Ene Weg ter ontkoming!
"Ja, er is nog een Weg ter ontkoming voor de grootste der zondaren. Indien u zijn stemme hoor, verhard uw harten niet, maar laat u leiden." Bedoel je dat? Dat is geen evangelie, want je hoort er ook bij dat de grootste zondaar, de zondaar is met de oprechte ellendekennis die dag en nacht weent om zijn zonden. En die Weg is de verborgen borg van het ware volk.
Ja, er zijn gelukkig uitzonderingen, maar er zijn predikanten die een praktisch hypercalvinisme preken in de Ger. Gem..

Ps.
Mattheus 12 41 De mannen van Nineve zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht, en zullen hetzelve veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jonas; en ziet, meer dan Jonas is hier!
Houthakker

Re: Verschil reformatorisch en evangelische verdwijnt?!

Bericht door Houthakker »

Gert10 schreef:
De evangelische beweging is dus een groot gevaar! Vanuit reformatorisch Nederland moet een stevig tegengeluid komen! Aan de slag, schouder aan schouder, in biddend opzien tot de Heere.
Nou Gert,
Jij hebt wel een probleem. Want de Bijbel is ook nogal een Evangelisch boek. Daar kun je dan zeker ook niet zoveel mee?

Groet,
Houthakker.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Daarom stoor ik me aan de op zich ware woorden dat een mens zich zelf niet kan bekeren. Jullie moeten eerlijk zijn, het is eigenlijk een vrome manier om er onderuit te komen. Anders kan ik het niet zien.
"jullie moeten eerlijk zijn..." Wie moeten er eerlijk zijn?
"het is eigenlijk een vrome manier om er onderuit te komen". Kun je deze beschuldiging waar maken?

Loze beschuldigingen, waarmee meteen iemands woorden krachteloos kunnen worden gemaakt.
jacob

Bericht door jacob »

Afgewezen schreef:
"jullie moeten eerlijk zijn..." Wie moeten er eerlijk zijn?
"het is eigenlijk een vrome manier om er onderuit te komen". Kun je deze beschuldiging waar maken?

Loze beschuldigingen, waarmee meteen iemands woorden krachteloos kunnen worden gemaakt.
Als iemand vooraf komt met het argument dat hij of zij niet kan op basis van johannes 6 vind ik dat een vrome manier om er onder uit te komen.
Je kan pas bij bevinding weten dat het onmogelijk is om God te dienen. Als een evo of weet ik veel wie je oproept tot bekering en geloof is er maar 1 goed antwoord. en dat is de daad bij het woord voegen. Niet met dit soort tegenargumenten komen.
Houthakker

Bericht door Houthakker »

De evangelische beweging is dus een groot gevaar! Vanuit reformatorisch Nederland moet een stevig tegengeluid komen! Aan de slag, schouder aan schouder, in biddend opzien tot de Heere.
Overigens ben ik van mening dat dergelijke uitspraken gewoonweg niet kunnen, niet getolereerd zouden mogen worden en ten enenmale ongegrond en onchristelijk zijn.

Het zou wel eens zo kunnen zijn dat de Reformatorische beweging nog heel wat kan leren van de Evangelische beweging.
Andersom ook, maar dat is nu even niet aan de orde.

Ook bevinden zich onder de Evangelische mensen oprechte kinderen van God. Gepast zou zijn daarover op een andere manier te spreken. Op deze manier wordt Gods werk aangerand.

En al met al is het gewoon niet goed dat deze twee stromingen er zijn. Ze behoorden EEN geheel te zijn. Christenen.

Groet,
Houthakker.
Plaats reactie