Hoe bedoel je Refo?refo schreef: Levensloop MOET als de werknemer het wil. Spaarloon niet.
Als ik spaarloon heb, kan mijn werkgever verplichtten over te stappen op levensloop?
Nee, jij kan je werkgever verplichten mee te werken met het levensloop-verhaal. Dit i.t.t. het spaarloon.Gian schreef:Hoe bedoel je Refo?refo schreef: Levensloop MOET als de werknemer het wil. Spaarloon niet.
Als ik spaarloon heb, kan mijn werkgever verplichtten over te stappen op levensloop?
Gelukkig niet zeg. Als werkgever kun je dan voor een jaartje op zoek naar een nieuwe medewerker, of voor een paar maanden of voor.... dagen.Pim schreef:Nee, jij kan je werkgever verplichten mee te werken met het levensloop-verhaal. Dit i.t.t. het spaarloon.Gian schreef:Hoe bedoel je Refo?refo schreef: Levensloop MOET als de werknemer het wil. Spaarloon niet.
Overigens kan je je werkgever niet verplichten je een jaar sabbatical te geven, maar dat ter zijde.
Misschien moeten we gewoon gaan wennen aan een sabattical. Helemaal zo gek nog niet. En waar een wil is, is een weg. Als een werknemer een jaar ziek is, moet er ook wat gebueren. Dus waarom dan niet als iemand beter is. Is vooralle partijen prettig. Ook voor de verlofgenieter.MBE schreef:Gelukkig niet zeg. Als werkgever kun je dan voor een jaartje op zoek naar een nieuwe medewerker, of voor een paar maanden of voor.... dagen.Pim schreef:Nee, jij kan je werkgever verplichten mee te werken met het levensloop-verhaal. Dit i.t.t. het spaarloon.Gian schreef:Hoe bedoel je Refo?refo schreef: Levensloop MOET als de werknemer het wil. Spaarloon niet.
Overigens kan je je werkgever niet verplichten je een jaar sabbatical te geven, maar dat ter zijde.
Leuke regeling voor de werknemers maar de problemen liggen wel bij de werkgevers. Ik zal dan ook mijn personeel niet stimuleren om aan de levensloop regeling mee te doen.
Het is trouwens maar de vraag of het zo aantrekkelijk is om met een klein loon aan de levensloop mee te doen. Dan moet je toch lang sparen hoor.
Wat ik er van begrepen heb is dat het meer iets is voor de hogere inkomens. Maar volgende week hoor ik meer. (bij leven en wel zijn)
Een zieke werknemer is een noodsituatie. Maar als in een klein bedrijf een aantal personeelsleden verlof opnemen, ontstaat er toch echt een probleem bij de werkgever.refo schreef:Misschien moeten we gewoon gaan wennen aan een sabattical. Helemaal zo gek nog niet. En waar een wil is, is een weg. Als een werknemer een jaar ziek is, moet er ook wat gebueren. Dus waarom dan niet als iemand beter is. Is vooralle partijen prettig. Ook voor de verlofgenieter.
Dan maak je er een noodsituatie van. Als het moet, kan het dus ook.MBE schreef:Een zieke werknemer is een noodsituatie. Maar als in een klein bedrijf een aantal personeelsleden verlof opnemen, ontstaat er toch echt een probleem bij de werkgever.refo schreef:Misschien moeten we gewoon gaan wennen aan een sabattical. Helemaal zo gek nog niet. En waar een wil is, is een weg. Als een werknemer een jaar ziek is, moet er ook wat gebueren. Dus waarom dan niet als iemand beter is. Is vooralle partijen prettig. Ook voor de verlofgenieter.
En waar is dat sabattical dan goed voor?
De arbeidsproductiviteit is in Nederland al aan de lage kant. Dat wordt niet beter dan. Nog meer Polen naar Nederland? Die willen wel werken.
Een sabatical beinvloedt de productiviteit in een klein bedrijf wel degelijk. Als je tijdelijk een andere werknemer in dienst moet nemen moet die eerst in gewerkt worden. Dat gaat duidelijk ten koste van de productiviteit. Want degene die inwerkt kan niet al zijn aandacht geven aan zijn eigen werk en degene die in gewerkt wordt beheerst nog niet alles.refo schreef:Dan maak je er een noodsituatie van. Als het moet, kan het dus ook.MBE schreef:Een zieke werknemer is een noodsituatie. Maar als in een klein bedrijf een aantal personeelsleden verlof opnemen, ontstaat er toch echt een probleem bij de werkgever.refo schreef:Misschien moeten we gewoon gaan wennen aan een sabattical. Helemaal zo gek nog niet. En waar een wil is, is een weg. Als een werknemer een jaar ziek is, moet er ook wat gebueren. Dus waarom dan niet als iemand beter is. Is vooralle partijen prettig. Ook voor de verlofgenieter.
De arbeidsproductiviteit is in Nederland al aan de lage kant. Dat wordt niet beter dan. Nog meer Polen naar Nederland? Die willen wel werken.
De arbeidsproductiviteit is in Nederland prima. De arbeidsparticipatie zou men beter willen. Maar is men eenmaal aan het werk, dan is de productiviteit ok.
Overigens beinvloedt een sabatical die productivieit niet.
Een sabatical beinvloedt de productiviteit in een klein bedrijf wel degelijk. Als je tijdelijk een andere werknemer in dienst moet nemen moet die eerst in gewerkt worden. Dat gaat duidelijk ten koste van de productiviteit. Want degene die inwerkt kan niet al zijn aandacht geven aan zijn eigen werk en degene die in gewerkt wordt beheerst nog niet alles.refo schreef:Dan maak je er een noodsituatie van. Als het moet, kan het dus ook.MBE schreef:Een zieke werknemer is een noodsituatie. Maar als in een klein bedrijf een aantal personeelsleden verlof opnemen, ontstaat er toch echt een probleem bij de werkgever.refo schreef:Misschien moeten we gewoon gaan wennen aan een sabattical. Helemaal zo gek nog niet. En waar een wil is, is een weg. Als een werknemer een jaar ziek is, moet er ook wat gebueren. Dus waarom dan niet als iemand beter is. Is vooralle partijen prettig. Ook voor de verlofgenieter.
De arbeidsproductiviteit is in Nederland prima. De arbeidsparticipatie zou men beter willen. Maar is men eenmaal aan het werk, dan is de productiviteit ok.
Overigens beinvloedt een sabatical die productivieit niet.
Het is je eigen geld. Je mag het aanhouden tot de maand waarin je 65 wordt. Het saldo wat er dan nog is wordt bij je loon geteld. Geen addertje. Of het moest de inkomstenbelasting zijn, maar dat is logisch.wim schreef:Dan krijg je het bedrag uitbetaald, las ik ergens. Maar daar zal vast wel een fiscaal addertje onder het gras zitten.MBE schreef:Ik wil nog wel eens weten wat er gebeurd als je gewoon blijft werken tot je 65 bent en geen verlof opneemt.
Wie weet daar iets van?
Is er niet toch een addertje, omdat je dan niet die korting op de IB krijgt die je normaliter wel krijgt?refo schreef:Het is je eigen geld. Je mag het aanhouden tot de maand waarin je 65 wordt. Het saldo wat er dan nog is wordt bij je loon geteld. Geen addertje. Of het moest de inkomstenbelasting zijn, maar dat is logisch.wim schreef:Dan krijg je het bedrag uitbetaald, las ik ergens. Maar daar zal vast wel een fiscaal addertje onder het gras zitten.MBE schreef:Ik wil nog wel eens weten wat er gebeurd als je gewoon blijft werken tot je 65 bent en geen verlof opneemt.
Wie weet daar iets van?
Ligt eraan waar je voor kiest. Je kunt ook kiezen voor belegging, maar dan is je risico wel groter.Unionist schreef:Wat ik nu doe, met het oog op de (aflossingsvrije) hypotheek, is het volgende: Ik deblokkeer ieder jaar mijn spaarloontegoed en stort dit in een koopsonpolis. Dit staat vast tot 2029, wanneer mijn hypotheek afgelost moet worden. Op zo'n koopsom krijg je een behoorlijk rendement. Volgens mij veel meer dan op een levenslooprekening.