Pagina 2 van 4
Geplaatst: 18 okt 2005, 21:14
door Afgewezen
Zou het niet kunnen zijn dat Jona meer gezegd heeft dan er in de tekst staat?
Dat zou heel goed kunnen. Dat in de tekst alleen maar de kern staat weergegeven. Maar inderdaad, 't blijft allemaal speculatie.
Geplaatst: 18 okt 2005, 22:42
door Miscanthus
Pim schreef:Toch vind ik het wel een terechte vraag van Unionist. Feitelijk kan je adhv de prediking van Jona zeggen dat Wetsprediking al uit moet en zal drijven naar God.
Het Evangelie in OT-gewaad hield hier in dat Jona zei: nog 40 dagen. Dus er was nog genadetijd, maar die conclusie moest (m.i.) zelf getrokken worden. Jona predikte niet: 'geloof in de God van Israel en u zult behouden worden'.
Volgens mij moeten we inderdaad niet vergeten dat we hier met de OT-bedeling van doen hebben. Christus was nog niet gekomen en de wet was om de overtredingen wil daarbij gesteld, totdat Christus gekomen is, zegt Paulus in Gal 3.
De duivelen geloven ook in God en zij sidderen.
Het gaat erom dat we Gods woord geloven
en gehoorzamen.
Geplaatst: 09 mar 2006, 14:44
door Kaw
Ds. Baan heeft het mis. In het NT zegt Jezus dat de Nineveers de mensen van het geslacht ten tijde van Jezus zal oordelen omdat ze zich bekeerd hebben op de preken van Jona en zie meer dan Jona is hier.
Jezus spreekt hier over een geslacht. Het geslacht ten tijde van Jona heeft zich waarachtig bekeerd, want anders zou Jezus die uitspraak niet hebben kunnen doen. De geslachten daarna zijn weer de mist in gegaan.
Ik vind hier een orthodoxie die strenger wil zijn dan de bijbel. Moeten we dan "rechtvaardiger" zijn dan God?
Geplaatst: 09 mar 2006, 15:04
door Afgewezen
Kaw schreef:Ds. Baan heeft het mis. In het NT zegt Jezus dat de Nineveers de mensen van het geslacht ten tijde van Jezus zal oordelen omdat ze zich bekeerd hebben op de preken van Jona en zie meer dan Jona is hier.
Jezus spreekt hier over een geslacht. Het geslacht ten tijde van Jona heeft zich waarachtig bekeerd, want anders zou Jezus die uitspraak niet hebben kunnen doen. De geslachten daarna zijn weer de mist in gegaan.
Ik vind hier een orthodoxie die strenger wil zijn dan de bijbel. Moeten we dan "rechtvaardiger" zijn dan God?
Nou, ik voel toch ook wel voor de gedachte dat het wel een bekering was, maar meer een uitwendige. Net zoals Achab, die zich ook een keer bekeerde en in zak en as ging lopen en toen werd er ook een bepaald oordeel afgewend (even uit het hoofd).
De Heere Jezus noemt ook het voorbeeld van de koningin van Scheba en was die dan oprecht bekeerd?
Geplaatst: 09 mar 2006, 15:08
door Kaw
Afgewezen schreef:Kaw schreef:Ds. Baan heeft het mis. In het NT zegt Jezus dat de Nineveers de mensen van het geslacht ten tijde van Jezus zal oordelen omdat ze zich bekeerd hebben op de preken van Jona en zie meer dan Jona is hier.
Jezus spreekt hier over een geslacht. Het geslacht ten tijde van Jona heeft zich waarachtig bekeerd, want anders zou Jezus die uitspraak niet hebben kunnen doen. De geslachten daarna zijn weer de mist in gegaan.
Ik vind hier een orthodoxie die strenger wil zijn dan de bijbel. Moeten we dan "rechtvaardiger" zijn dan God?
Nou, ik voel toch ook wel voor de gedachte dat het wel een bekering was, maar meer een uitwendige. Net zoals Achab, die zich ook een keer bekeerde en in zak en as ging lopen en toen werd er ook een bepaald oordeel afgewend (even uit het hoofd).
De Heere Jezus noemt ook het voorbeeld van de koningin van Scheba en was die dan oprecht bekeerd?
Wie mogen er oordelen op de dag des oordeels? Mensen uit de hel?
We kunnen in de bijbel lezen dat de heiligen mogen oordelen.
Niet het beste voorbeeld maar bijv. deze:
Openbaringen: 20
1 En ik zag een engel afkomen uit den hemel, hebbende den sleutel des afgronds, en een grote keten in zijn hand;
2 En hij greep den draak, den oude slang, welke is de duivel en satanas, en bond hem duizend jaren;
3 En wierp hem in den afgrond, en sloot hem daarin, en verzegelde [dien] boven hem, opdat hij de volken niet meer verleiden zou, totdat de duizend jaren zouden geeindigd zijn. En daarna moet hij een kleinen tijd ontbonden worden.
4 En ik zag tronen, en zij zaten op dezelve; en het oordeel werd hun gegeven; en [ik zag] de zielen dergenen, die onthoofd waren om de getuigenis van Jezus, en om het Woord Gods, en die het beest, en deszelfs beeld niet aangebeden hadden, en die het merkteken niet ontvangen hadden aan hun voorhoofd en aan hun hand; en zij leefden en heersten als koningen met Christus, de duizend jaren.
Geplaatst: 09 mar 2006, 15:10
door Pim
De Heere Jezus spreekt over hun bekering, Hij is de alwetende. Wij hebben alleen maar de informatie die ons overgeleverd is via het boekje Jona.
Denk je echt dat Jona zich niet uitgelaten heeft over God en Zijn genade toen hij sprak over bekeert u? We hoeven niet te concluderen uit wat er niet staat, we moeten ter harte nemen van wat er WEL staat en dat zijn de woorden van Jezus.
Overigens zie ik in de kanttekeningen ook geen grond om de bekering van dat geslacht (die generatie) van de Ninevieten te verwerpen. De kanttekeningen spreken over 'de werken waarmede zij hun geloof en bekering betuigden'. Kortom, boom van wedergeboorte/geloof en bekering omhangen met vruchten van goede werken. En na verloop van tijd is het volk weer in het heidendom terug gevallen. Tja als we kijken naar ons land moet dat ons niet vreemd in de oren klinken.....
Geplaatst: 09 mar 2006, 15:10
door memento
Mijn eerste gedachte was ook een uitwendige bekering. Echter, dat bleek geen reformatorische visie te zijn.
Kanttekeningen: hun werken: Met welke zij hun geloof en bekering betuigden.
Matthew Henry: God sees who turn from their evil ways, and who do not. Thus he spared Nineveh. We read of no sacrifices offered to God to make atonement for sin; but a broken and a contrite heart, such as the Ninevites then had, he will not despise.
Calvijn: We hence see that God was not pacified by outward rites only, by the external profession of repentance, but that he rather looked on the true and important change which had taken place in the Ninevites, for they had become renewed. These then were their works, even the fruits of repentance. And such a change of life could not have taken place, had not the Ninevites been really moved by a sense of God's wrath. The fear of God then had preceded; and this fear could not have been without faith. We hence see that he chiefly speaks here not of external works, but of the renovation of men.
Geplaatst: 09 mar 2006, 15:17
door rekcor
Okee, de mensen uit Ninive waren bekeerd.
Wat kunnen wij met deze informatie?
Geplaatst: 09 mar 2006, 15:22
door Kaw
rekcor schreef:Okee, de mensen uit Ninive waren bekeerd.
Wat kunnen wij met deze informatie?
Niet zeggen dat ze niet bekeerd waren. 8)
Geplaatst: 09 mar 2006, 15:48
door memento
Een vertaling van de stukjes van Calvijn en Matthew Henry (op aanvraag van een niet-engels sprekend forumlid)
Matthew Henry: God sees who turn from their evil ways, and who do not. Thus he spared Nineveh. We read of no sacrifices offered to God to make atonement for sin; but a broken and a contrite heart, such as the Ninevites then had, he will not despise.
God ziet wie zich afkeerd van zijn goddeloze wegen, en wie niet. Daarom spaarde hij de Ninevieten. We lezen niet van offers, aan God geofferd tot vergeving van de zonden; maar een gebroken en verslagen hart, zoals de Ninevieten toen hadden, veracht Hij niet.
Calvijn: We hence see that God was not pacified by outward rites only, by the external profession of repentance, but that he rather looked on the true and important change which had taken place in the Ninevites, for they had become renewed. These then were their works, even the fruits of repentance. And such a change of life could not have taken place, had not the Ninevites been really moved by a sense of God's wrath. The fear of God then had preceded; and this fear could not have been without faith. We hence see that he chiefly speaks here not of external works, but of the renovation of men.
Hier zijn we dat God niet tevreden gesteld was door uitwendige rituelen alleen, door de uitwendige belijdenis van bekering, maar dat Hij de ware en belangrijke verandering aanziet, die plaats gevonden had in de Ninevieten, want zij waren vernieuwd. Dit dan waren hun werken: de vruchten van bekering. En zulk een verandering van leven kon niet plaats gevonden hebben, als de Ninevieten niet waarlijk bewogen waren door een gevoelen van Gods toorn. Want de vrees voor God was eraan vooraf gegaan, en deze vreze kan er niet zijn zonder geloof. We zien hier dus dat hij hier niet voornamelijk spreekt van uitwendige werken, maar van de vernieuwing des mensen.
Geplaatst: 09 mar 2006, 16:06
door rekcor
Waarom willen wij weten of Nineve bekeerd was of niet? Het gaat in Jona m.i. helemaal niet om de bekering van Nineve, maar over het feit dat God een genadig God is.
Geplaatst: 09 mar 2006, 16:57
door Kaw
rekcor schreef:Waarom willen wij weten of Nineve bekeerd was of niet? Het gaat in Jona m.i. helemaal niet om de bekering van Nineve, maar over het feit dat God een genadig God is.
Omdat sommige dominees willen beweren dat de bekering van de ninevieten niet waarlijk was. Waarom weet ik niet. Misschien vinden die dominees het een te makkelijke bekering. Daarom deze antwoorden.
Geplaatst: 09 mar 2006, 20:11
door Miscanthus
Kaw schreef:rekcor schreef:Waarom willen wij weten of Nineve bekeerd was of niet? Het gaat in Jona m.i. helemaal niet om de bekering van Nineve, maar over het feit dat God een genadig God is.
Omdat sommige dominees willen beweren dat de bekering van de ninevieten niet waarlijk was. Waarom weet ik niet. Misschien vinden die dominees het een te makkelijke bekering. Daarom deze antwoorden.
Ik denk dat in deze kwestie de Heere Jezus ons iets te zeggen heeft:
Luk 13:4 Of die achttien, op welke de toren in Siloam viel, en doodde ze; meent gij, dat deze schuldenaars zijn geweest, boven alle mensen, die in Jeruzalem wonen?
5 Ik zeg u: Neen zij; maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen insgelijks vergaan.
Geplaatst: 09 mar 2006, 22:55
door jacob
Goed, ik zal het woord GROVE niet meer gebruiken. (foutje, mag dat nog wel?)
Ik begrijp dat jij nu ook kiest voor de gedachtengang van Calvijn/Henry e.a.
Maar hoe kan jij dan verklaren dat de Heere Jezus het ongeloof van Nineve (namelijk het niet ware geloof zoals je bij aanvang in de discussie aangaf) prijst tov van het ongeloof van Israel.
Ik het trouwens niet meer terug vinden, maar bestreed ( of betwijfelde) jij nu ook het ware geloof van de koninging van Seba.
Kortom. Ik zie niet in hoe jij nu komt bij deze gedachtengang.
Het komt bij mij over als dat de dode verworpen heidenen de dode verworpen mensen die de wet en het evangelie kenden zullen oordelen.
Geplaatst: 10 mar 2006, 08:34
door Pim
Maar de Heere Jezus stelt het geloof van de '9 van de 10 melaatsen' nergens ten voorbeeld. Dit in tegenstelling tot het geslacht van de Ninevieten.