zo had ik die posting niet gelezen omdat de sluitrede nou juist niet gaat over wat zwart op wit staatGian schreef::idea:limosa schreef:Dan draai je er om heen toch? De zekerheden in Gods Woord zijn natuurlijk zeker, daar geen discussie over. Maar de vraag is voor ieder persoonlijk: kan ik die op mijn eigen leven en sterven toepassen? Daar zit het ware, zaligmakende geloof nog tussen. Daar gaat die sluitrede over.Miscanthus schreef:De zekerheid ligt voor mij in Gods Woord, zwart op wit.Unionist schreef:'t was voor mij ook een nieuw begrip.
Jezus, Uw verzoenend sterven
blijft het rustpunt van ons hart!
Sluitrede
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Wat bedoel je hier nu, Limosa?limosa schreef:zo had ik die posting niet gelezen omdat de sluitrede nou juist niet gaat over wat zwart op wit staatGian schreef::idea:limosa schreef:Dan draai je er om heen toch? De zekerheden in Gods Woord zijn natuurlijk zeker, daar geen discussie over. Maar de vraag is voor ieder persoonlijk: kan ik die op mijn eigen leven en sterven toepassen? Daar zit het ware, zaligmakende geloof nog tussen. Daar gaat die sluitrede over.Miscanthus schreef: De zekerheid ligt voor mij in Gods Woord, zwart op wit.
Het woord is toch het enigste uitgangspunt?limosa schreef:zo had ik die posting niet gelezen omdat de sluitrede nou juist niet gaat over wat zwart op wit staatGian schreef::idea:limosa schreef:Dan draai je er om heen toch? De zekerheden in Gods Woord zijn natuurlijk zeker, daar geen discussie over. Maar de vraag is voor ieder persoonlijk: kan ik die op mijn eigen leven en sterven toepassen? Daar zit het ware, zaligmakende geloof nog tussen. Daar gaat die sluitrede over.Miscanthus schreef: De zekerheid ligt voor mij in Gods Woord, zwart op wit.
Om het even simpel te stellen;
1.Het woord bevat een waarheid
2.Ik zeg ja en amen op die waarheid
dus
Mag ik me een king van God weten.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Re: Sluitrede
In deze post herken ik veel.ndonselaar schreef:Pim, ik hoop dat de sluitrede steeds minder een rol speelt in mijn geloofsbeleving. Het gaat niet om wat ik voel; niet om kenmerken; nee het heil ligt buiten mij in Christus. Het anker moet niet uit in het schip zelf, maar moet buiten het schip in de enige Rots Christus Jezus.Pim schreef:Hoe staan jullie tegenover de sluitrede en speelt dit een rol in jullie geloof(sbeleving)?
Het begin van zekerheid was een meer relativerende zekerheid ipv een zekerheid uit het geloof.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Met die sluitrede gaan mensen meerdere algemene waarheden met elkaar combineren om daaruit vervolgens een specifieke waarheid af te leiden die op hun persoonlijke toestand van toepassing is. Daarmee verkrijgen ze dan zekerheid. Als iemand een betere "uitleg in een notedop" heeft hoor ik het graag.Miscanthus schreef:Wat bedoel je hier nu, Limosa?limosa schreef:zo had ik die posting niet gelezen omdat de sluitrede nou juist niet gaat over wat zwart op wit staatGian schreef::idea:limosa schreef: Dan draai je er om heen toch? De zekerheden in Gods Woord zijn natuurlijk zeker, daar geen discussie over. Maar de vraag is voor ieder persoonlijk: kan ik die op mijn eigen leven en sterven toepassen? Daar zit het ware, zaligmakende geloof nog tussen. Daar gaat die sluitrede over.
Als je één op één gelooft wat er staat komt de sluitrede dus volgens mij helemaal niet in beeld. Mensen gebruiken die om hun twijfel weg te werken met beredeneringen. Als dat gelukt is geloven ze van zichzelf het ware geloof te hebben.
Het gevaarlijke is denk ik dat men niet alleen direct uit de Bijbel afkomstige waarheden gebruikt om te redeneren maar ook afgeleide "waarheden" of te veel versimpelde voorstellingen als premissen neemt waardoor strikt genomen de uitkomst van de redenering onzeker is.
Ik zie er allemaal niet zoveel in. Het is een vermenging van klassieke logica met het eenvoudige lezen en geloven. Ik denk dat we dit soort scholastiek beter niet gebruiken. Het wordt al te snel navelstaren. Daarnaast bestaat altijd het risico dat mensen niet vanuit waarheden gaan redeneren maar "waarheden" gaan zoeken bij hun gevoel. Dan laat men al snel de Bijbel buikspreken. Het leidt bovendien af van waar het om gaat. De Bijbel, waarin we lezen dat we het behoud buiten onszelf ligt, voor waar nemen. Zoals ndonselaar ook zegt: Het anker moet niet uit in het schip zelf, maar moet buiten het schip in de enige Rots Christus Jezus. Ik hoorde een tijdje terug trouwens een mooie preek hierover van Prekenweb. Ben even vergeten van wie.
De ervaringen die Vd Kemp beschrijft zijn op zich natuurlijk mooi. De vraag is natuurlijk of die zo'n benadering nodig hebben. Ik denk het niet.
Is -een conclusie maken- op grond van het Woord én bevinding geen sluitrede dan?limosa schreef: Met die sluitrede gaan mensen meerdere algemene waarheden met elkaar combineren om daaruit vervolgens een specifieke waarheid af te leiden die op hun persoonlijke toestand van toepassing is.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Dan maak je de definitie ruimer dan ik deed. Een vermenging van het Woord en de bevinding lijkt me niet betrouwbaarder dan de bevinding alleen, de ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Wat zou je met zo'n vermenging willen bereiken?Gian schreef:Is -een conclusie maken- op grond van het Woord én bevinding geen sluitrede dan?limosa schreef: Met die sluitrede gaan mensen meerdere algemene waarheden met elkaar combineren om daaruit vervolgens een specifieke waarheid af te leiden die op hun persoonlijke toestand van toepassing is.
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
We zijn het wel eens geloof ik....limosa schreef:Ik zie er allemaal niet zoveel in. Het is een vermenging van klassieke logica met het eenvoudige lezen en geloven. Ik denk dat we dit soort scholastiek beter niet gebruiken.

..ten tweede onderzoeke een ieder in zijn hart of hij ook deze gewisse belofte van God gelooft....
De sluitrede zegt dan: ....onderzoeke een ieder zichzelf of gelooft in zijn wedergeboorte....
snap ik het goed?
Nee. Het eerste zou ook op de wijze van een sluitrede kunnen gaan: onderzoeken of je .... gelooft.Miscanthus schreef:We zijn het wel eens geloof ik....limosa schreef:Ik zie er allemaal niet zoveel in. Het is een vermenging van klassieke logica met het eenvoudige lezen en geloven. Ik denk dat we dit soort scholastiek beter niet gebruiken.
..ten tweede onderzoeke een ieder in zijn hart of hij ook deze gewisse belofte van God gelooft....
De sluitrede zegt dan: ....onderzoeke een ieder zichzelf of gelooft in zijn wedergeboorte....
snap ik het goed?
De sluitrede zou dan kunnen zijn: ik bevind dit en dat in mij, dus mag ik weten dat ook ík de gewisse belofte van God geloof...
Het is een omweg, maar niet iedereen staat even sterk in het geloof.
Je vergelijking klopt niet.limosa schreef: Een vermenging van het Woord en de bevinding lijkt me niet betrouwbaarder dan de bevinding alleen, de ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Wat zou je met zo'n vermenging willen bereiken?
Een vermenging van het Woord en de bevinding lijkt me niet betrouwbaarder dan het Woord alleen.
In dit geval is de ketting zo sterk als de zwaktste schakel.
In de 'vermenging' die ik maak wordt het subjectieve met het objectieve bevestigd of andersom.
Dus is die 'vermenging' alleen maar positief.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Maar in een sluitrede hebben minimaal twee premissen elkaar nodig om tot de conclusie te komen. Die twee kunnen elkáár niet bevestigen. Als je het subjectieve door het objectieve kan bevestigen is dat mooi. Maar dat kun je dan geen sluitrede.noemen volgens mij.Gian schreef:Je vergelijking klopt niet.limosa schreef: Een vermenging van het Woord en de bevinding lijkt me niet betrouwbaarder dan de bevinding alleen, de ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Wat zou je met zo'n vermenging willen bereiken?
Een vermenging van het Woord en de bevinding lijkt me niet betrouwbaarder dan het Woord alleen.
In dit geval is de ketting zo sterk als de zwaktste schakel.
In de 'vermenging' die ik maak wordt het subjectieve met het objectieve bevestigd of andersom.
Dus is die 'vermenging' alleen maar positief.
Wat heb je dan nog aan een sluitrede?limosa schreef:Maar in een sluitrede hebben minimaal twee premissen elkaar nodig om tot de conclusie te komen. Die twee kunnen elkáár niet bevestigen. Als je het subjectieve door het objectieve kan bevestigen is dat mooi. Maar dat kun je dan geen sluitrede.noemen volgens mij.Gian schreef:Je vergelijking klopt niet.limosa schreef: Een vermenging van het Woord en de bevinding lijkt me niet betrouwbaarder dan de bevinding alleen, de ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Wat zou je met zo'n vermenging willen bereiken?
Een vermenging van het Woord en de bevinding lijkt me niet betrouwbaarder dan het Woord alleen.
In dit geval is de ketting zo sterk als de zwaktste schakel.
In de 'vermenging' die ik maak wordt het subjectieve met het objectieve bevestigd of andersom.
Dus is die 'vermenging' alleen maar positief.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
volgens mij niks, ik zie er niks inGian schreef:Wat heb je dan nog aan een sluitrede?limosa schreef:Maar in een sluitrede hebben minimaal twee premissen elkaar nodig om tot de conclusie te komen. Die twee kunnen elkáár niet bevestigen. Als je het subjectieve door het objectieve kan bevestigen is dat mooi. Maar dat kun je dan geen sluitrede.noemen volgens mij.Gian schreef:Je vergelijking klopt niet.limosa schreef: Een vermenging van het Woord en de bevinding lijkt me niet betrouwbaarder dan de bevinding alleen, de ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Wat zou je met zo'n vermenging willen bereiken?
Een vermenging van het Woord en de bevinding lijkt me niet betrouwbaarder dan het Woord alleen.
In dit geval is de ketting zo sterk als de zwaktste schakel.
In de 'vermenging' die ik maak wordt het subjectieve met het objectieve bevestigd of andersom.
Dus is die 'vermenging' alleen maar positief.
maar anderen zien er wel wat in
Misschien relevant als ik DL I,12 aanhaal?
Verder vind ik dit een moeilijk onderwerp, ik heb er nog nooit van gehoord in ieder geval. Als ik het goed begrijp is het dus niet nodig voor de zaligheid, maar een soort van 'extra weldaad' in dit leven?Van hun eeuwige en onveranderlijke uitverkiezing tot behoud worden de uitverkorenen, ieder op zijn tijd, verzekerd, zij het niet bij iedereen even sterk en in gelijke mate. Die zekerheid ontvangen de uitverkorenen niet, wanneer zij de verborgenheden en diepten van God nieuwsgierig doorzoeken. Maar zij ontvangen haar, wanneer zij met een geestelijke blijdschap en heilige vreugde de onmiskenbare vruchten van de uitverkiezing, die Gods Woord aanwijst, bij zichzelf opmerken, zoals bijvoorbeeld het ware geloof in Christus, kinderlijk ontzag voor God, droefheid naar Gods wil over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid.
1 Johannes werpt hier ook licht op:
1 Joh 2:3-5
3 En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren.
4 Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet;
5 Maar zo wie Zijn Woord bewaart, in dien is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden; hieraan kennen wij, dat wij in Hem zijn.
Ook verderop in deze brief spreekt Johannes hierover:
1 Joh 3:19 En hieraan kennen wij, dat wij uit de waarheid zijn, en wij zullen onze harten verzekeren voor Hem.
1 Joh 3:24 En die Zijn geboden bewaart, blijft in Hem, en Hij in denzelven. En hieraan kennen wij, dat Hij in ons blijft, namelijk uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft.
Als het gaat om de Geest, dan mogen we kijken naar de vrucht van de Geest, zoals Gal 5:22 daarover schrijft.
1 Joh 2:3-5
3 En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren.
4 Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet;
5 Maar zo wie Zijn Woord bewaart, in dien is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden; hieraan kennen wij, dat wij in Hem zijn.
Ook verderop in deze brief spreekt Johannes hierover:
1 Joh 3:19 En hieraan kennen wij, dat wij uit de waarheid zijn, en wij zullen onze harten verzekeren voor Hem.
1 Joh 3:24 En die Zijn geboden bewaart, blijft in Hem, en Hij in denzelven. En hieraan kennen wij, dat Hij in ons blijft, namelijk uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft.
Als het gaat om de Geest, dan mogen we kijken naar de vrucht van de Geest, zoals Gal 5:22 daarover schrijft.