Schoonheid schepping en onze omgang daarmee

kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Tukker, je maak een grote fout!

Je moet niet kijken naar wat er nu is maar wat er vroeger was en wat er nu is. En dan zal je echt schrikken! Hierbij denk ik o.a. aan de diversiteit van de beplanting. Je zal echt schrikken! Het is wel zo dat rondom Rijssen nog redelijk veel is behouden van vroeger. Rijssen liep toch achter? ;)
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door kridje
Tukker, je maak een grote fout!

Je moet niet kijken naar wat er nu is maar wat er vroeger was en wat er nu is. En dan zal je echt schrikken! Hierbij denk ik o.a. aan de diversiteit van de beplanting. Je zal echt schrikken! Het is wel zo dat rondom Rijssen nog redelijk veel is behouden van vroeger. Rijssen liep toch achter? ;)
:D:D:D

Ja hier rijd de politie nog op een varken :(
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Vortigern
Koeien zijn zo'n beetje de grootste vervuilers. Als we nu eens met z'n allen die koeien zouden opruimen, dan zou de uitstoot van broeikasgassen dramatisch afnemen... (Methaan is ook een broeikas gas en laten die koeien dat nu net produceren....)
Mensen zijn nog een stuk erger dan koeien hoor, zou je daar niet iets aan willen doen?

Volkomen belachelijk dit . . . Het lijkt wel vreselijk moeilijk te discussieren zonder dat het zo'n leuter-topic wordt.

[Aangepast op 1/4/04 door limosa]
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door kridje
De meeste Nederlanders weten niet eens wat natuur is en denken dan te kunnen meepraten! Kijk bv. naar de populaties dieren. Hoeveel soorten gaan er wel niet achteruit? Een weiland met koeien is lang niet altijd natuur maar dat schijnen de meeste niet te beseffen! :(
Tja, zo beschouwd zou alles ten westen van zo ongeveer Utrecht onder water moeten staan. Waar wil je heen?
Benoni

Bericht door Benoni »

Waarom nu weer met flauwe overdrijvingen en onzinnige argumenten komen als er eindelijk weer eens een serieus onderwerp wordt aangesneden op dit forum?

Dit bewijst maar weer eens de reactionaire reflex die veel refo's vertonen zodra zogenaamd "linkse" thema's als het milieu worden aangesneden. Ik probeer juist aan te tonen dat zorg voor het milieu bij uitstek een christelijk thema is. Sterker nog: een conservatief thema! Het gaat immers om het conserveren van Gods Schepping!

Jelle, je leest niet goed. Nergens wordt de Bijbel "erbij gesleept"! (De enige bijbeltekst die ik zie, staat in Dathenums signature, en die staat naar ik meen onder al z'n postings.)

Voelde je je soms aangesproken door mijn opmerking over je posting over scheuren over de Autobahn? Misschien had ik mijn toon wat moeten matigen, op zo'n manier komt de boodschap niet goed over, maar ik kan me zoals je hebt gemerkt erg opwinden over de bij veel christenen levende desinteresse als het gaat om Gods wonderschone scheppingswerk.

En Tukkertje: Het zou je sieren als je eens inhoudelijk op postings inging. Het is me al eerder opgevallen dat je vaak met clichés reageert op onderwerpen die je niet aanstaan. Je praat Fortuyn na als het over moslims gaat, je papegaait Bush na zodra het over Irak gaat en imiteert de VVD zodra het milieu ter sprake komt. Op zo'n manier komt er nooit een daadwerkelijke discussie op gang!

[Aangepast op 1/4/04 door Benoni]
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door tsjonge
Hoe gaan wij om met de schepping.
Binnen gereformeerde gezindte heb je al snel het etiket milieu-activist als je bepaalde misstanden aan de kaak stelt.

Wat doe jij om het milieu te sparen, graag jullie reacties.
Even los van de persoonlijke inzet. Collectief doen we ongelofelijk veel voor het milieu. En dat heeft beslist rendement! Neem bijvoorbeeld de enorme investeringen in afvalwater-inzameling, -transport en -zuivering. De geweldige bedragen die de industrie heeft gestoken in milieuvriendelijker produktiemethoden. Kost bizar veel geld allemaal maar het milieu is er enorm van opgeknapt. Als je hier in de polder fietst zie je wel dat het milieu er in jaren niet zo goed voorgestaan heeft.
Benoni

Bericht door Benoni »

Hier in Nederland gaat het naar omstandigheden redelijk. Het had in elk geval veel erger kunnen zijn, als er in de jaren 60 en 70 niet een bewustwordingsoffensief voor het milieu was gestart. Heel veel maatregelen hebben we immers te danken aan de milieubeweging.

En vergeet niet dat we een groot deel van onze problemen hebben geëxporteerd naar de niet-westerse landen. Tegenwoordig dumpen "we" dáár onze chemische rotzooi, kopen we dáár emissierechten op om de lucht nog verder te vervuilen, en is het dáár waar we op massale schaal regenwouden kappen om aan "onze" hardhouten kozijntjes te kunnen komen ...

limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Benoni
Hier in Nederland gaat het naar omstandigheden redelijk. Het had in elk geval veel erger kunnen zijn, als er in de jaren 60 en 70 niet een bewustwordingsoffensief voor het milieu was gestart. Heel veel maatregelen hebben we immers te danken aan de milieubeweging.

En vergeet niet dat we een groot deel van onze problemen hebben geëxporteerd naar de niet-westerse landen. Tegenwoordig dumpen "we" dáár onze chemische rotzooi, kopen we dáár emissierechten op om de lucht nog verder te vervuilen, en is het dáár waar we op massale schaal regenwouden kappen om aan "onze" hardhouten kozijntjes te kunnen komen ...
Niet overdrijven, de milieubeweging neuzelt wat in de marge. Betekend niks. De vooruitgang op gebied van milieu is te danken aan de industrie qua productiemethoden, de autoindustrie voor wat betreft de emissies en de geluishinder en de overheid die afvalwaterzuiveringen bouwt. Emissierechten handel is goed instrument om geld dáár te investeren waar het milieurendement het hoogst is, niks mis mee. Met hardhouten kozijnen ook niet trouwens, als we ze maar oud laten worden, dus niet alweer over 20 jaar slopen.
Jelle

Bericht door Jelle »

Voelde je je soms aangesproken door mijn opmerking over je posting over scheuren over de Autobahn? Misschien had ik mijn toon wat moeten matigen, op zo'n manier komt de boodschap niet goed over, maar ik kan me zoals je hebt gemerkt erg opwinden over de bij veel christenen levende desinteresse als het gaat om Gods wonderschone scheppingswerk.

Neehoor Benoni, daar voel ik me niet oevr aangesproken. Zou trouwens ook niets uithalen want ik vind het zelf veel te fijn om eens even heerlijk door te mogen scheuren. daar waar het mag.
Trouwens als men er zo op tegen is moet men gewoon alles auto's afstellen op maximaal 100 km , ben je van het hele probleem af.
Het gaat er mij maar om dat er op alle slakken zout gelegd wordt terwijl men even later zelf ook in zijn vervuilende auto stapt. De wasmachine aanzet die vervuilende stroom kost en me gemische zeep wast die vervuilt, waarom niet handmatig wassen zoals vroeger en dan met schone groene zeep. En zo kan ik nog meer opnoemen. Ik had familie, die wilde geen auto, het was blik en het vervuilde het milieu. Als men ergens heen moest kon je de fiets of de bus pakken. Nou dat deed hij dus. behalve als er in een bepaalde plaats een verjaardag was, dan kwam hij met de bus. Maar in die plaats ging de laatste bus al om 20.00 uur richting Rotterdam. Maar meneer bleef rustig zitten en zat dan om 23.00 uur rond te kijken van: Ik ben de bus mis, is er iemand die mij kan thuisbrengen? En dan mij ook aankijken!
Nou je begrijpt dat deze man dat nooit gedaan heeft. In zijn situatie zou ik niet in zo blik en dan nog een vervuilendblik willen zitten. Maar hij trof altijd wel iemand die het te bar von om hem te laten lopen.
Kijk dat bedoel ik met op ieder slakje zout leggen. Als het om het milieuw gaat kan men niet leven zoals men nu doet, bijna in alles vervuilen wij het milieu.
Naar Zuid Afrika gaan samen met Tukker lijkt me dan nog de beste oplossing.

Luitjes, ik wil best een hoop voor het milieu laten maar we moeten wel een leefbare wereld over houden en dan een leefbare wereld niet alleen wat milieu betreft maar ook nog dat men zelf ruimte heeft om te leven.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door Benoni

Weet je wie de grootste bedreiging vormt voor het regenwoud?????
Dat is de bevolking daar zelf. Zij branden bossen plat voor akkers. Dus dat ligt echt niet aan onze hardhouten kozijntjes hoor.
tsjonge

Bericht door tsjonge »

Vooropgesteld ben ik voorstander van het conservatisme (aangevuld met wat sociale accenten) als politieke stroming maar waar ik ook naar toe wil is aandacht voor de redelijke alternatieven die er bestaan.

Ik rijd zelf vaak in de auto, zeker niet milieubevorderend. Maar als je iets op de fiets kan doen en niet direct de auto in dan is dat en goed voor je eigen lichaam en voor de lucht die we opsnuiven.
Ik vind het irritant dat mensen de auto pakken om naar een adres 1km verder te gaan(ca. 5 min fietsen en geen parkeerprobleem).

Als je accu leeg is gooi hem dan niet in de haven maar lever hem gewoon in.

Ik bedoel simpele normale dingen die iedereen kan doen.
En laat de overheid de fabrieken controleren.

En volgens mij is dat geen gezeur of activisme maar gewoon verstandig.
:pu
Jelle

Bericht door Jelle »

Tsjonge, ik ben het niet vaak met je eens, maar vandag toch wel.
Natuurlijk moeten we allemaal rekening houden met het milieu en net wat je zegt. Niet overbodig de auto nemen en geen spullen ergens zomaar dumpen. En we zouden ook eens wat langer met onze spullen kunnen doen en die niet zomaar wegdoen omdat we ze al zo lang hebben terwijl ze nog goed zijn.
Daar mee ben ik het allemaal eens en als iedereen zo iets in zijn eigen omgeving doet kunnen we daar allemaal en de schepping profet van hebben.
Maar niet op elk slakje zout leggen, want dat komt bij mij een beetje in het verkeerde keelgat terecht.

Milieu? erg belangrijk! daar moeten we allemaal aan mee werken om dat zo te houden en zelfs weer te verbeteren, maar wel op een normale manier.
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Koeien zijn zo'n beetje de grootste vervuilers. Als we nu eens met z'n allen die koeien zouden opruimen, dan zou de uitstoot van broeikasgassen dramatisch afnemen... (Methaan is ook een broeikas gas en laten die koeien dat nu net produceren....)
Mensen zijn nog een stuk erger dan koeien hoor, zou je daar niet iets aan willen doen?

Volkomen belachelijk dit . . . Het lijkt wel vreselijk moeilijk te discussieren zonder dat het zo'n leuter-topic wordt.

[Aangepast op 1/4/04 door limosa]
:$ Volkomen belachelijk??? dacht het toch echt niet.

14 procent van de broeikasgassen komt van de landbouw ook levert het zeer grote bijdragen aan de vermesting en verzuring:
bron RIVM
Broeikasgassen
In Nederland is de agrarische sector een grote bron van lachgas- en methaanemissies. Lachgas (N2O) komt met name vrij uit de bodem. In 1995 wordt de totale emissie van lachgas door de landbouw geschat op 9 Mton CO2-eq. Methaan (CH4) komt vrij bij pensvergisting (80%) en dierlijke mest. De omvang van de CH4-emissie veroorzaakt door landbouwactiviteiten wordt geschat op ongeveer 10 Mton CO2-eq.
bron
De feiten De landbouw is de grootste verzuurder van het land. De sector levert een groter aandeel in de verzuring dan andere Nederlandse bronnen, zoals verkeer en industrie, namelijk ongeveer 60 procent. De Nederlandse melkveehouderij heeft hierin van alle landbouwsectoren het grootste aandeel. De suggestie in de commercial dat verkeer en industrie de grote vervuilers zijn, is dus onjuist. Van alle landbouwsectoren levert de melkveehouderij ook de grootste bijdrage aan het mestprobleem. Voorts is de bijdrage aan andere milieuproblemen, zoals het broeikas-effect, aanzienlijk. De zuivelproductie in Nederland is bovendien milieuonvriendelijker dan in de andere landen van de Europese Unie. Tenslotte steekt Coberco ook niet gunstig af bij andere zuivelorganisaties. Dat geldt zeker voor concurrenten in de biologische zuivelsector, zoals de zuivelfabriek Zuiver Zuivel uit Limmen, die onder andere Albert Heijn van biologische melk voorziet.
bron

Zo hier wat informatie...
Niet overdrijven, de milieubeweging neuzelt wat in de marge. Betekend niks. De vooruitgang op gebied van milieu is te danken aan de industrie qua productiemethoden, de autoindustrie voor wat betreft de emissies en de geluishinder en de overheid die afvalwaterzuiveringen bouwt. Emissierechten handel is goed instrument om geld dáár te investeren waar het milieurendement het hoogst is, niks mis mee. Met hardhouten kozijnen ook niet trouwens, als we ze maar oud laten worden, dus niet alweer over 20 jaar slopen.
Verder nog even dit, als er geen milieubeweging was opgestaan. Was de wereld een stuk onleefbaarder. Ok. de Milieubeweging zijn zeker geen organisatie van heiligen maar wel een stuk meer bewogen met de schepping dan de meeste christenen.

Ze hebben het zeker niet altijd bij het rechte eind, maar je kan niet zeggen, dat ze er niet voorgezorgt hebben, dat de bewustwording omtrend milieuproblematiek mede door hen is vergroot.

Verder nog even dit, Laatst zag ik een documetaire over de eilanden in de grote oceaan. Die mensen zien nu al dat de zeespiegel stijgt. Eilandjes die tentijde van hun opa's nog boven water lagen zijn nu onderwater... Wij kunnen wel door blijven gaan met co2 te produceren, maar dat moet echt stoppen. In plaats van 10 % reductie moet dat naar 70-80 % reductie. Anders gaat het echt mis. En het is al echt aan het misgaan.
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Luitjes, ik wil best een hoop voor het milieu laten maar we moeten wel een leefbare wereld over houden en dan een leefbare wereld niet alleen wat milieu betreft maar ook nog dat men zelf ruimte heeft om te leven.
Dat is immer het probleem Jelle. Stel dat je een winkel hebt en je gaat milieuvriendelijker produceren, en je concurent niet dan ben je zo je klanten kwijt. Heel goed is het dus dat we in europa gezamelijk er wat aandoen, zo wordt de concurentie positie niet zwaar aangetast. Veel van die activisten vergeten volgens mij wel eens dat er aan het eind van de dag toch brood moet zijn voor de kinderen.

Ook ben ik het er mee eens dat je nog wel moet kunnen blijven leven. Wat hebben we aan een natuurgebied waar we niet in mogen komen? Waar we niet van kunnen genieten?

Maar met dit mooi praten kunnen we natuurlijk niets. De Bijbel roept niet voor niets op tot matigheid. Hieruit kunnen we afleiden dat er genoten mag worden, en er geleeft mag worden. Maar niet boven mate, maar met mate. Dat mag ook wel eens gezegd worden. Laten juist de christenen eens beginnen met consuminderen en niet de wereld voor hun heilgoed achten.
Jelle

Bericht door Jelle »

Dat is immer het probleem Jelle. Stel dat je een winkel hebt en je gaat milieuvriendelijker produceren, en je concurent niet dan ben je zo je klanten kwijt. Heel goed is het dus dat we in europa gezamelijk er wat aandoen, zo wordt de concurentie positie niet zwaar aangetast. Veel van die activisten vergeten volgens mij wel eens dat er aan het eind van de dag toch brood moet zijn voor de kinderen.

Ook ben ik het er mee eens dat je nog wel moet kunnen blijven leven. Wat hebben we aan een natuurgebied waar we niet in mogen komen? Waar we niet van kunnen genieten?

Maar met dit mooi praten kunnen we natuurlijk niets. De Bijbel roept niet voor niets op tot matigheid. Hieruit kunnen we afleiden dat er genoten mag worden, en er geleeft mag worden. Maar niet boven mate, maar met mate. Dat mag ook wel eens gezegd worden. Laten juist de christenen eens beginnen met consuminderen en niet de wereld voor hun heilgoed achten.

Geheel met je eens, alleen de wereld verbeteren gaat en en lukt ook nooit. Omdat ik voor mezelf weet dat ik met heel veel zaken rekening houdt met het milieu wordt ik er wel eens opstandig van dat men soms overal over wil zeuren, net alsof er dus helemaal niets gebeurd of gebeurd is.
Als we met z'n allen niets gedaan hadden dan was er nu al bijna geen leven meer mogelijk geweest.

daarom steekt het mij wel eens dat degenen die het hardste roepen vaak zelf ook zo hard meevervuilen. En laten we maar eerlijk zijn als het erop aan komt hebben we allemaal boter op ons hoofd.
Plaats reactie