Is nooit iemand op de gedachte gekomen.....

memento

Bericht door memento »

Maar uiteindelijk zou je ook kunnen zeggen dat, omdat Calvijn en Luther de aloude leer in ere herstelden dat dus heel misschien de protestantschristelijke kerken dan wel eens de huidige katholieke kerk van weleer zou kunnen zijn!!
Ja én nee.

Dankzij Calvijn en Luther is de leer mbt de zaligheid van een mens weer in ere hersteld. Echter, niet alleen in ere hersteld, maar ook verder uitgewerkt. Leg Calvijn naast Augustinus, en een heel duidelijke voortgang is zichtbaar. In de nadere reformatie is dit leerstuk, mn. het bevindelijke gedeelte, nog dieper uitgewerkt.

Calvijn heeft vele goede gebruiken uit de oude kerk de kerkdeur uitgeschopt. Denk aan de biecht en kloosters. De biecht was in de oude kerk een gebruik waarbij de heiligen (kerkvolk) bij elkaar hun zonden opbiechtte, en met elkaar baden om vergeving. Kloosters waren leerscholen en evangelisatieposten, een monnik was iemand die eten en drinken gaf aan armen, verzorging gaf aan zieken, catechesatie gaf aan nieuwe leden van de kerk, en het evangelie predikte in de plaats waarin het klooster stond.

Daarbij was de oud-christelijke kerk vol van rituelen die er sinds de reformatie uitgeschopt zijn. Wij doen het zonder altaar, zonder kruisjes-slaan, zonder knielen, etc. etc.
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Rens
Gerrit,

Dat er behoorlijk gerotzooid werd met o.a. aflaten en andere zaken die niets met Christus Jezus te maken hadden (brandstapels/inquisitie en ander fraais), dáár zul je me niet over horen om daar iets van goed te praten, evenmin over de kruistochten, hoewel de achterliggende gedachten best wel wat hadden.

Maar uiteindelijk zou je ook kunnen zeggen dat, omdat Calvijn en Luther de aloude leer in ere herstelden dat dus heel misschien de protestantschristelijke kerken dan wel eens de huidige katholieke kerk van weleer zou kunnen zijn!!

Wat zou je dáárop willen zeggen??
Eens!!
(min "huidige")
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Zucht .....ik moet toch weer ff wat rechtzetten jammer Gerrit 2e dat je met vooroordelen loopt en niet de juiste toedracht of anders gezegd de bedoeling van de Rooms Katholieke Kerk
Bedenk dat de hervormers de mazzel hadden dat de boekdrukkunst er al was en dat de visualisering voor de boekdrukkunst de “enigeâ€
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Mensen, kan dat gepromoot van de RKK eens ophouden. We zijn een reformatorisch forum hier!!!!!!

Vraag bij deze aan Admin om hier een eind aan te maken.!!!!!
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

beste tukkertje je weet dat ik niet uit ben op promoten echter geef ik antwoord op vragen en of opmerkingen

maar de topic mag best gesloten worden

groetjes
bart
england

Bericht door england »

Ik denk niet dat het topic gesloten moet worden, wel kan het helpen om on-topic te blijven...

Maar Rens, als ik dat artikel van Bart zie, dan is dat niet bepaald Bijbels, toch? Is het gevaar echter niet groot dta wij af zullen dwalen op een zelfde manier? En hoe moeten we ons daar tegen verweren?
Hoe kunnen we de 5 Solas heel laten, en op een Bijbsel manier vast houden? Voor er na ons een kerk komt die moet zeggen: het ging een hele tijd goed na de Reformatie, maar nu zijn er weer allerlei dingen ingehaald die het vlees dienen, en niet de Geest...?

Is de RKK niet als een baken in zee voor ons? Zien we niet dat in bepaalde kerken de dominee bijna de plaatsvervanger van Christus wordt? En dat het HA zo erg hoog komt, dat je zou denken dat Christus er op nieuw geofferd wordt? etc.
england

Bericht door england »

Ik denk juist dat er een nieuwe reformatie zal moeten komen! Back to basics...
england

Bericht door england »

De aanbidding van mensen in elk geval. Misschien komt het omdat mijn man predikant is, maar ik kan je verzekeren dat een predikant een echt mens is hoor! Hij heeft z'n twijfels/zekerheden, goede en slechte buien, etc etc...

Ook de plaats van de Bijbel, laten we daar alstublieft weer naar terug keren! Iemand was het eens met de uitspraak: God Woords leert...maar Gods volk leert het wel anders!
Eerlijk gezegd heb ik die persoon alleen heel erg verbluft aangekeken, ik was sprakeloos, en ik kan je vertellen dat dat haast nooit gebeurt...

Maar dat zijn zo een paar dingen...
Refojongere

Bericht door Refojongere »

England, mag ik je dan vragen WAT Gods volk volgens die mensen anders leert dan Gods Woord?
Kun je daarvan voorbeelden geven?
england

Bericht door england »

Nou, bijvoorbeeld dat Gods volk geen zekerheid heeft (dat was het hoofdpunt toen) dat Gods volk nooit meer blij is, dat Gods volk altijd in het diep donker zwart loopt, dat Gods volk niet meer bij mensen van andere kerken op bezoek gaat... etc. Ik kan nog wel effe doorgaan, maar dit zijn wat dingen die ik naar me toe gegeooid heb gekregen...

Maar daar ging de discussie niet over, kunne we weer enigsinds on-topic gaan?
het begon net spannend te worden...
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door england
Ik denk juist dat er een nieuwe reformatie zal moeten komen! Back to basics...
Idd. back to the Bible
Plaats reactie